STANDARDY DYPLOMOWEJ PRACY LICENCKACKIEJ WYDZIAŁU PIELĘGNIARSTWA W WYŻSZEJ SZKOLE UMIEJĘTNOŚCI ZAWODOWYCH W PIŃCZOWIE
1. Studia licencjackie kończą się opracowaniem, przedłożeniem i obroną pracy licencjackiej.
2. Praca powinna być napisana w 3 egzemplarzach (jeden dla Promotora pracy, jeden dla Recenzenta i jeden dla Uczelni), przy czym jeden w formie pliku zapisanego na płycie CD. Średnia objętośc pracy to ok. 50 stron.
3. Egzemplarz wykonanej pracy dyplomowej zapisany na CD pozostaje w aktach studenta i jest archiwizowany.
4. Egzemplarz wydrukowany przekazywany jest (za zgoda studenta) przez Wydział Pielęgniarstwa do Biblioteki Uczelnianej.
5. Przy pracach noszących znamiona prac nowatorskich obowiązują aktualne przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie.
6. Dokumentem normatywnym dotyczącym pracy dyplomowej oraz egzaminu dyplomowego jest Regulamin Studiów WSUZ w Pińczowie. Prawo ostatecznej interpretacji omawianych przepisów przysługuje JM. Rektorowi.
§ 1
Warunki pracy licencjackiej
a) praca licencjacka z zakresu pielęgniarstwa powinna dotyczyć zagadnień pielęgnowania pacjenta w różnych stanach zdrowia, w chorobie i w niepełnosprawności,
b) tematyka pracy winna obejmować zagadnienia pielęgniarstwa z włączeniem wszystkich dziedzin medycznych, terapeutycznych, środowiskowych, w których pielęgniarstwo włączone jest w proces świadczenia usług medyczno- pielęgniarskich na rzecz człowieka,
c) temat pracy licencjackiej powinien być podany przez promotora, po uprzednim uzgodnieniu – wspomnianego tematu – ze studentem,
d) promotorem pracy licencjackiej może być osoba ze stopniem lub tytułem naukowym zatrudniona co najmniej w wymiarze ½ etatu,
e) recenzentem pracy powinien być profesor, doktor habilitowany lub doktor.
f) rozpoczęcie pisania pracy następuje po zatwierdzeniu jej tematu przez Dziekana Wydziału (załącznik).
§ 2
Tematyka prac
Może dotyczyć wielu różnych obszarów. Między innymi może ona dotyczyć następujących typów zagadnień:
1. Przedstawienie wyczerpującej 'historii choroby konkretnego pacjenta' poznanego w trakcie odbywania praktyki studenckiej. W piśmiennictwie medycznym opracowania takie są zwane ' pracami kazuistycznymi. Praca z tego zakresu tematycznego powinna obejmować nie tylko zapis wywiadu, badania fizykalnego, badań dodatkowych, rozpoznanie i epikryzę, lecz także rozważania z zakresu tzw. diagnostyki różnicowej, omówienia sytuacji rodzinnej, społecznej i różnych wyznaczników kondycji psychicznej pacjenta. Co najważniejsze praca tego typu powinna zawierać omówienie procesu opieki nad chorym, omówionego w sposób krytyczny, tzn. wskazujący nie tylko na zaistniałe fakty ale i możliwości jego udoskonalenia.
2. Przedstawienie pewnego działu metod pielęgnowania chorych, pozostających w określonych sytuacjach klinicznych (np. pielęgnowanie nieprzytomnych, chorych po udarze mózgu, chorych po urazach, zapobieganie odleżynom itp.) wraz z własnymi, oryginalnymi rozważaniami dotyczącymi historii i możliwości przyszłego rozwoju tych metod.
3. Przedstawienie pewnego działu teorii lub modeli pielęgnowania (np. Nightingale, V. Henderson, D. Orem, C. Roy) i badań nad rozwojem tych modeli pielęgniarstwa wraz z własnymi, oryginalnymi rozważaniami dotyczącymi możliwości przyszłego rozwoju w tym zakresie, uwzględniających wypowiedzi na ten temat w piśmiennictwie krajowym, a zwłaszcza zagranicznym.
4. Przedstawienie rozważań nad możliwością doskonalenia opieki nad chorymi lub szczególnymi grupami osób (np. młodociani, osoby starsze, uczniowie) pozostających w określonych sytuacjach klinicznych lub okolicznościach bytowych poprzez metody wynikające z nauk społecznych takich nauk jak socjologia, psychologia społeczna, zdrowie publiczne, organizacja opieki społecznej.
5. Przedstawienie własnej koncepcji usprawnienia działań z zakresu promocji zdrowia, profilaktyki, rehabilitacji, edukacji pro zdrowotnej, opieki społecznej, uwzględniającej najnowsze propozycje literatury zawodowej polskiej i zagranicznej.
6. Omówienie specyfiki wysoko wyspecjalizowanych działów pielęgniarstwa takich jak opieka nad chorymi umysłowo w stanach nagłych, pielęgniarstwo ratunkowe, pielęgniarstwo wobec głuchoniemych, pielęgniarstwo w uzdrowiskach itp.
7. Prace o charakterze poglądowym lub koncepcyjnym poświęcone ogólnej tematyce medycznej, ustanawiające kompendium wiedzy użytecznej dla pogłębienia umiejętności zdobytych w trakcie studiów.
8. Prace o charakterze badawczym, w trakcie których dokonywane są pewne ustalenia mierzalne, biochemiczne i inne.
§ 3
Jak poszukiwać inspiracji do sformułowania tematu pracy licencjackiej?
Przystępując do rozważania tematu własnej pracy licencjackiej należy poświęcić wiele czasu na dokonanie przeglądu fachowego piśmiennictwa medycznego głównie pielęgniarskiego i ewentualnie także lekarskiego. W celu napisania pracy licencjackiej można wykorzystać informacje dostępne w :
- Bibliotece Uczelni,
- Bibliotece Świętokrzyskiej Izby Pielęgniarek i Położnych,
- Bibliotece Publicznej,
- Źródła internetowe: www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fegi
Nasza konkretna rada dla każdego studenta to wprowadzić do okienka internetowej witryny PubMed dwa słowa: nursing i jakieś dodatkowe hasło określające swoje własne zainteresowania. Automat wskaże setki o ile nie tysiące prac dotyczące tak zakreślonego tematu.
Niezbędna oryginalność własnej pracy licencjackiej. Autorskie koncepcje i plagiat.
1. Większość prac licencjackich z zakresu pielęgniarstwa, będzie, tym nie mniej podobna do znanych z piśmiennictwa medycznego tzw. prac poglądowych, jakkolwiek z naciskiem podkreślamy iż prace te muszą prezentować własną, autorską koncepcję. Owe prace poglądowe, po przedstawieniu opinii innych autorów publikacji, poznanych z piśmiennictwa fachowego muszą więc przedstawiać pogląd własny autora pracy licencjackiej ( !!! ), wynikający z dyskusji i wnioskowania opartego na danych dostępnych w literaturze dotychczasowej lub badaniu własnym.
Praca licencjacka musi być napisana całkowicie samodzielnie, jakkolwiek można oczywiście jej treść dyskutować z kolegami lub korzystać z pomocy promotora. Niedopuszczalne jest zlecanie opracowania pracy innej osobie. Niedopuszczalne są jakiekolwiek formy plagiatu (przepisywania z innych nie określonych w tekście źródeł).
Z wymogów rzetelności autora pracy naukowej oraz również dla uchronienia się przed zarzutem popełnienia plagiatu należy wyraźnie określić, iż dany fragment jest cytatem oraz zaznaczyć to przez ujęcie tego fragmentu w cudzysłowy [ "..." ]. Źródła wszystkie cytowane fragmentów powinny być określone przez zamieszczenie w spisie literatury danych o tekście skąd pobrano cytowany fragment. W ten sposób określone, cytowane fragmenty tekstów obcych nie powinny być dłuższe niż kilka (maksymalnie 10) linijek tekstu, co z kolei zabezpiecza autora przed naruszeniem praw autorskich. Można cytować dłuższe fragmenty tekstu tylko w wypadku uzyskania pisemnej zgody autora cytowanego tekstu.
Uwaga ! Popełnienie plagiatu w sporządzaniu pracy licencjackiej, jest poważnym przekroczeniem
i grozi nie zaliczeniem studiów.
2. W pracy powinny być uwzględnione zagadnienia dotyczące:
a). udziału i roli pielęgniarki w procesie pielęgnowania,
b). zadań i zakresu realizacji funkcji zawodowych pielęgniarki,
c). umiejętności diagnozowania stanu, problemów i potrzeb pacjenta/podopiecznego,
d). umiejętności opracowywania planów i programów opieki dostosowanych do wcześniej ustalonego stanu pacjenta.
e). umiejętności określenia zasad realizacji planów i programów opieki nad pacjentem,
f). umiejętności oceny i weryfikacji podjętych działań.
§ 4
Struktura sporządzanej na piśmie pracy licencjackiej.
A. Struktura pracy licencjackiej o charakterze badawczym (pracy referującej wyniki eksperymentu, oznaczeń biochemicznych lub innych pomiarów).
Niektóre, zapewne tylko nieliczne takie prace, które będą powstawały we współpracy z lekarzami
i laboratoriami medycznymi będą miały charakter naukowej pracy badawczej.
Podobny, badawczy charakter mogą mieć liczne prace dotyczące interdyscyplinarnych zagadnień
z pogranicza pielęgniarstwa i takich dziedzin jak psychologia, socjologia, promocja zdrowia, ekonomika ochrony zdrowia.
Badawcza metodologia naukowa może być często oparta o sprawdziany ankietowe i inne formy testów psychometrycznych jak i odpowiednie narzędzia badań socjologicznych.
Charakter badawczy można uzyskać dla niemal każdego zagadnienia z zakresu pielęgniarstwa, jeśli tylko zaplanować porównanie rozważanych metod pomiędzy praktyką miejscowych oddziałów szpitalnych i zakładów opieki medycznej a analogicznymi ośrodkami, poznanym w trakcie praktyki zawodowej w innych miastach lub zagranicą.
Przykładowa struktura pracy licencjackiej:
WSTĘP
ROZDZIAŁ I, np. Problem badawczy w literaturze
np. Podstawowe zagadnienia na temat jednostki chorobowej
np. Wybrane zagadnienia teoretyczne na temat jednostki chorobowej
1.1. Definicja choroby
1.2. Objawy kliniczne
1.3. Wybrane zagadnienia na temat diagnozowania i leczenia
1.4. Profilaktyka
1.5. Pielęgnowanie chorego w świetle literatury
ROZDZIAŁ II, Metodologia badań.
2.1. Cel pracy: teoretyczny i praktyczny (1-2 strony)
2.2. Problemy badawcze (1 strona)
2.3. Metody, narzędzia i techniki badawcze (3 – 4 strony)
2.4. Teren i czas oraz materiał badawczy (2-3 strony).
ROZDZIAŁ III, Wyniki badań i ich omówienie (może mie tytuł – jak temat pracy licencjackiej).
3.1. Wyniki badań własnych (ok. 30 – 40% pracy)
3.2. Omówienie wyników badań.
3.3. Wnioski i postulaty (1-2 stron)
3.4 Streszczenie (1strona)
PISMIENNICTWO
SPIS TABEL. WYKRESÓW I RYSUNKÓW
OŚWIADCZENIA STUDENTA
· Uwaga ! W pracach z zakresu pielęgniarstwa odpowiednikiem eksperymentu lub oznaczeń biochemicznych są często obserwacje studenta dokonane w pewnym oddziale szpitalnym,
w pewnej przychodni, domu opieki itp. Narzędziem rejestrującym stan faktyczny jest często opracowana przez studenta ankieta lub wzór na przeprowadzenie rozmowy. Zebranie danych, realizowane w taki sposób, często dotyczy pewnego modelu pielęgniarstwa, stosowanego
w konkretnych sytuacjach klinicznych i konkretnych instytucjach.
Uwaga - 2 !!! Niektóre prace licencjackie mogą dotyczyć zagadnień, które można omówić na podstawie danych pobranych poprzez odpowiednie ankiety od studentów pielęgniarstwa (niejako od koleżanek i kolegów). Umożliwiają to obecnie znaczne liczebności studentów z poszczególnych lat studiów. Prace takie nosiłyby wtedy cechy prac badawczych i miałyby określoną wyżej strukturę.
B. Zalecana struktura pracy licencjackiej o charakterze poglądowym i koncepcyjnym dotyczącej metod pielęgnowania chorych w określonych sytuacjach klinicznych, stosowanych w wyróżnionych instytucjach:
Spis treści1. Wstęp ( Wprowadzenie do tematyki związanej z rozważanym problemem.
Uwaga ! Wstęp nie powinien być rozdziałem bardziej obszernym niż 1- 1,5 strony ) 2. Cel pracy ( Krótkie, ale precyzyjne określenie celu pracy z podkreśleniem oryginalnego aspektu zaplanowanych działań własnych. Rozdział ten nie powinien być dłuższy aniżeli 1/2 - 1 strony ) 3. Metodologia ( Zastosowane w pracy metody poszukiwania rozwiązanie problemu i metody wykonania zaplanowanego oszacowania. Rozdział powinien wymieniać źródła informacji i wykorzystanej wiedzy takie jak np. przedmioty kształcenia, praktyka zawodowa, doświadczenia osobiste ) 4. Przegląd literatury niezbędnej dla osiągnięcia celu pracy 5. Rezultat pracy - Podrozdział o dość różnym tytule lecz zwykle formułowanym na wzór podanych niżej kilku przykładów.: - Kompendium dla pielęgniarek współuczestniczących w procesie.. - Poradnik dla pielęgniarek pracujących w ...- Opracowany zbiór zasad zalecanych personelowi pielęgniarskiemu realizującemu..- Opracowany model pielęgniarstwa w sytuacji klinicznej ...[ Uwaga nr 1 Podział materiału pomiędzy rozdziały 4 i 5 jest dowolny. Czasami w rozdziale " 5. Kompendium .. Poradnik .. Opracowany zbiór zasad .. Opracowany model .. można odwoływać się do przeprowadzonego w rozdziale 4. Przeglądu literatury omawiając tylko krótko implikacje ważne dla pielęgniarek, ...
orest997