Mala Encyklopedia Filozofii.rtf

(10624 KB) Pobierz
1000820352













































1000820352


Józef Dębowski, Leszek Gawor, Stanisław Jedynak, Krzysztof Kosior, Jolanta Zdybel, Lech Zdybel

MAŁA

ENCYKLOPEDIA FILOZOFII

POJĘCIA* PROBLEMY * KIERUNKI *SZKOŁY

pod redakcją

Oficyna Wydawn

Bydgoszcz - Lublin 2002 r.

Stanisława Jedynaka


Recenzja naukowa:

prof. zw. dr hab. Henryk Jankowski

prof. zw. dr hab. Jan Szmyd

Redakcja naukowa:

prof. zw. dr hab. Stanisław Jedynak

Opracowanie redakcyjne i korekta:       '■.    J,\    ,
Grażyna Jarzyna              ^  ;.i   „:■■'


 

 

•Ul'/'

Przygotowanie komputerowe haseł: Adam Szpanderski

Redakcja techniczna: Czesław Rygielski

Projekt okładki: Romuald Fajtanowski


§

i.


:.i


© Copyright by Oficyna Wydawnicza BRAŃTA
© Copyright by Stanisław Jedynak              '..:-;'


A

ISBN 83-89073-21-8

Oficyna Wydawnicza BRANTA - Rok założenia 1990 Bydgoszcz tel./fax (0-52) 322-89-19 http://www.branta.com.pl e-mail: oficyna@branta.com.pl


sl:-.


„Wszyscy ludzie mogliby się zgodzić, że mądrość powstaje z wiedzy i z poszukiwa­nia rzeczy, które filozofia umożliwia nam objąć; a więc powinniśmy bez wahania zająć się filozofią."

Arystoteles Zachęta do filozofii


Wydanie II (uzupełnione i poprawione)

Ark. druk. 30,50

Skład i łamanie:

Przedsiębiorstwo Marketingowe „LOGO", tel. (0-52) 340-18-52

Druk i oprawa:

Zakład Poligraficzne-Wydawniczy „POZKAL"

88-104 Inowrocław, ul. Cegielna 10/12

tel. (0-52) 354-27-00, fax (0-52) 354-27-05


WSTĘP


'£>,,


Mała Encyklopedia Filozofii jest książką przygotowaną przez zespół autor­ski, który stworzyli pracownicy Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie: dr Józef Dębowski (JD), dr Leszek Gawor (LG), prof. dr hab. Stanisław Jedynak (SJ), dr Krzysztof Kosior (KK), dr Jolanta Zdybel (JZ), dr Lech Zdybel (LZ). Zamierzeniem Autorów nie jest zaproponowanie Czytelnikowi kolejnej pozycji słownikowej. MEF wykracza poza formułę prac tego typu. Zawiera ona nie tylko zestaw podstawowych ter­minów i pojęć filozoficznych, ale także zwięźle omawia wybrane problemy, kierunki, szkoły, nurty, prądy filozoficzne. Osobne hasła poświęcone zostały syntetycznej prezentacji poszczególnych okresów w dziejach filozofii — domi­nujących w nich zagadnień, swoistych trendów i rozwiązań, czołowych posta­ci. MEF pełni więc dodatkowo rolę pewnego minimum z zakresu wiedzy hi-storyczno-filozoficznej. O specyficznym charakterze MEF decydują także tzw. hasła narodowe. Zawierają one najistotniejsze dane dotyczące filozofii w wybranych krajach, filozofii tworzonej i rozwijanej w określonej tradycji i kulturze, jak i współtworzącej daną kulturę. Ponadto MEF zawiera charakte­rystykę większych religii świata ze szczególnym uwzględnieniem obecnej w ich doktrynach myśli filozoficznej. Szereg haseł zamieszczonych w tej książce poświęconych jest zagadnieniom interdyscyplinarnym oraz filozoficznym pod­stawom i aspektom istotnych trendów, ruchów i prądów społeczno-kulturowych.

Zgodnie z zamierzeniem Autorów, MEF powinna spełniać zasadniczo funkcję wydawnictwa informacyjnego oraz funkcję integracyjną tak wewnątrz samej filozofii, jak i w stosunku do dyscyplin pokrewnych. Książka adreso­wana jest zatem do szerokiego grona odbiorców: osób zajmujących się profe­sjonalnie problematyką filozoficzną, studentów i uczniów oraz tych wszystkich, których interesuje filozoficzny wymiar kultury i obecność filozofii w sferze aktywności szczególnie im bliskiej (literaturze, sztuce, prawie, polityce, wszel­kiego typu naukach humanistycznych i przyrodniczych itp.). [Ze Wstępu do pierwszego wydania, 1996 r.]


Tekst obecnego wydania MEF nieco różni się od wydania pierwszego: dodano kilka nowych haseł, do innych haseł wprowadzono poprawki, Uaktualniono niektóre dane oraz dokonano pewnych ulepszeń o charakte­rze redakcyjnym.

Autorzy


 


 


;   . I'.   ..   :  j

i., i'/    . '':.'

A/i ■■   \xi\,</.'A  :      :■■' ■:   ,',\ v-:'•',:• .'   .ii

:.,;■,.; ; ., "V-;1.;    •■

'ii.'.'i'!.'   'l!i.''J",-' *

'A\*.         ■:

i lv   ■>- \'-:v ;

'"i:;   'U';'.!'. .'YJ /   V .'     '•

■  V ■:'■■/.. ..'.   .

:v vł.'.-'o:   /

"V ■■■,,..    >

 


'•  Jj|   ii'!;    .'."■• \   .."■■ '.j-

I. •;■.'■    ' .VI'!/.V.    q •

!):ł!.'U    '     ;."     i-j;." ''//I         .t-

■ ■ ■              ...;!.              .lif; >w f     .  . ■■iii

              . ■   ■ ■              v,-iir-c>:.-- ).•(<■,

•••(\              .-.'   .!     -:;fr bJSi ..

■■"              ■:"      '       --i*. .      . ■.■A   .

 

 

i*)'.

4..     'i     A-mm     .;:■.;.

'■ .... UJ....I

.; V.J< fj


A POSTERIORI (łac. a posteriori = potem, w następstwie) [1] W teorii poznania: nazwa tej części ludzkiego poznania (wiedzy), której osiągnięcie lub uznanie jest bezpośrednio, lub pośrednio zależne od —> doświad­czenia. „Zależność od doświadcze­nia" może mieć charakter genetyczny (-> empiryzm), metodologiczny (-> aposterioryzm), epistemologiczny, a także funkcjonalny lub strukturalny. [2] W logice: nazwa tej grupy sądów lub zdań w sensie logicznym, które zostały sformułowane lub przyjęte na podstawie doświadczenia. Z reguły przeciwstawia się je sądom lub zda­niom —> a priori. [3] W scholastyce: nazwa rozumowań, w których kieru­nek wynikania wiedzie od „tego, co późniejsze" (np. znajomości skutku) do „tego, co wcześniejsze" (np. zna­jomości przyczyny). (JD)

A PRIORI (łac. a priori = uprzednio, z góry, z założenia) [1] W teorii poz­nania: określenie stosowane dla ozna­czenia tej części ludzkiego poznania (lub wiedzy), które nie jest poprze­dzone żadnym -> doświadczeniem i które, dla potwierdzenia swej praw­dziwości, nie wymaga odwołania się do jakichkolwiek faktów (tak fizycz­nych, jak i psychicznych). [2] W logi­ce: nazwa tej grupy sądów lub zdań, których przyjęcie i uznanie za praw­dziwe nie wymaga jakiejkolwiek sankcji doświadczenia. [3] W schola-


styce: nazwa tej grupy rozumowań, w których poznanie „tego, co póź­niejsze" (np. skutków) jest uwarun­kowane znajomością „tego, co wcze­śniejsze" (np. przyczyn). (JD)

ABSOLUT (łac. absolutus = nie-związany, nieograniczony, niezależ­...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin