Stosunki Międzynarodowe - International Relations, tom 40, 2009, cz. II.pdf

(305 KB) Pobierz
Stosunki Międzynarodowe – International Relations nr 3–4 (t.40) 2009
Franciszek Gołembski
GEOKULTUROWY MODEL W BADANIACH
STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH
1. Przestrzenne uwarunkowanie kultury
Podejmując próbę wyjaśnienia relacji, jakie zachodzą w przypadku sfery aksjologicz-
nej w odniesieniu do procesów społecznych, w tym także politycznych, należy wyjść
od podstawowego rozgraniczenia występującego w pojmowaniu przestrzeni, w kate-
goriach: naturalnej i symbolicznej (idealnej). Pierwsza z nich odnosi się do wymiaru
geografi cznego, a więc do występujących naturalnych uwarunkowań przestrzennych
dotyczących ziemskiego globu i jego poszczególnych części, a także do wymiaru
kosmicznego, a więc pozycji ziemi w stosunku do układu słonecznego oraz jeszcze
szerszego galaktycznego. W rozwoju ludzkości przestrzeń naturalna miała istotne zna-
czenie dla powstawania i tworzenia się warunków ludzkiego bytowania. W przypadku
społeczeństw prehistorycznych można obserwować początkowo szczególnie silne
związki zachodzące między człowiekiem a jego otoczeniem naturalnym. Jest on
w dużym stopniu integralną częścią tego środowiska. Dopiero stopniowe wyodrębnia-
nie się od środowiska naturalnego spowodowało powstawanie coraz bardziej samo-
dzielnych form ludzkiego bytowania, połączonych z czasem ze zdolnością wyrażania
swojego stosunku do niego. Znalazło to odbicie w specyfi cznym procesie odgranicza-
nia tego, co wewnętrzne, od tego, co zewnętrzne. W okresie występowania silnych
związków ze środowiskiem naturalnym człowiek był integralną częścią owych rytmów
występujących w naturze. To właśnie one przejawiały się w formach jego egzystencji.
Powstająca i rozwijająca się kultura ludzka stała się przede wszystkim stopniowym
procesem wyodrębniania się ze środowiska naturalnego 1 .
1 Termin łaciński „kultura” ma swoje bezpośrednie konotacje z procesem odnoszącym się do uprawy,
pielęgnacji, a więc zawiera w sobie odniesienie do natury. Dopiero z czasem termin ten zaczął być stosowa-
ny w odniesieniu do sfery duchowej działalności człowieka.
901104877.049.png 901104877.059.png 901104877.069.png 901104877.080.png 901104877.001.png 901104877.002.png 901104877.003.png 901104877.004.png 901104877.005.png 901104877.006.png 901104877.007.png 901104877.008.png 901104877.009.png 901104877.010.png 901104877.011.png 901104877.012.png 901104877.013.png 901104877.014.png
 
34
Franciszek Gołembski
Magiczna i mityczna faza rozwoju kultury ludzkiej wskazuje na postępujący pro-
ces wyodrębniania się człowieka z jego ścisłych więzów z naturą 2 . Pierwsza z nich
wskazuje na dążenie do posługiwania się siłami natury, druga na wewnętrzne przeży-
wanie i wyrażanie w postaci imaginatywnej stosunku człowieka do sił natury. W oby-
dwu przypadkach siły natury są ujmowane w sposób realny oraz najczęściej personi-
fi kowane. Stwarzało to warunki do nadawania stosunkom przestrzennym charakteru
zgodnego z magicznym względnie mitycznym ujmowaniem natury. Jest rzeczą cha-
rakterystyczną, że istnieje w tym zakresie ogromne bogactwo i różnorodność w ujmo-
waniu stosunków przestrzennych w poszczególnych kulturach ludzkich. Przejawiają
się one często w odmiennych formach, zawierających także swoje sakralne odniesie-
nia. Sakralizacja stosunków przestrzennych jest procesem charakterystycznym dla
poszczególnych kultur i odgrywa w nich szczególnie istotną rolę 3 . Relacja człowiek
– przestrzeń ma specyfi czne znaczenie. Nadal bowiem człowiek pozostaje pod istot-
nym jej wpływem. Ona wyznacza charakter jego działania, wiążąc go z obowiązują-
cymi warunkami, z których nie może się on jeszcze wyzwolić. Stosunki przestrzenne
są również podstawą do pojmowania świata i procesów w nim zachodzących. Wpły-
wają one bezpośrednio na formy działania człowieka, przejawiające się w jego
zewnętrznej aktywności, organizacji życia zbiorowego, religii, sztuce.
Dopiero przejście do fazy kultury intelektualnej, opartej na podstawach abstrak-
cyjnego myślenia zmieniło w istotny sposób dotychczasowy stosunek do natury.
Nauka stała się podstawą także do nowego ujmowania stosunków przestrzennych.
Kultura intelektualna zwolna zastępowała, choć nie do końca, dotychczasowe podej-
ście teoretyczne i praktyczne do przestrzeni. Przestrzeń zaczęła stopniowo tracić swój
bezpośrednio przeżywany charakter na rzecz ujęcia czysto abstrakcyjnego, dającego
się wyrazić w czysto matematycznych relacjach, bez potrzeby odwoływania się do
zawartych w niej form wyobrażeniowych oraz sił, które zaczęły być traktowane
w sposób zdecydowanie abstrakcyjny. Geografi a stała się nauką opierającą się na
czysto racjonalnych przesłankach. Została pozbawiona tych elementów, które nosiły
pozaracjonalny charakter, związany jeszcze z dawnym sposobem ujmowania relacji
przestrzennych.
W okresie nowożytnym relacje między stosunkami przestrzennymi a formami
życia ludzkiego, a zwłaszcza zbiorowego były jednak nadal uwzględniane i badane.
Dało to asumpt do pojawienia się podejścia związanego z paradygmatem geopolitycz-
nym, a więc tym, który nawiązuje do związków, jakie zachodzą między relacjami
przestrzennymi a formami władzy państwowej, a także stosunkami międzynarodo-
wymi. Powstała więc określona koncepcja, która stara się wykorzystać wiedzę o prze-
2 Na gruncie badań z zakresu antropologii kulturowej wskazuje się na magiczne i mityczne formy eg-
zystencji ludzkiej, a także na ich znaczenie dla tworzenia się i rozwoju zróżnicowanych form kultury.
3 Na znaczenie przestrzeni sakralnej zwraca uwagę Mircea Eliade. Zauważa on, że w procesie kształ-
towania się kultur pojawiają się odmienne formy odnoszące się do przestrzeni, której nadawane są znamiona
sakralności. Por. M. Eliade, Sacrum i profanum , Warszawa 1997.
901104877.015.png 901104877.016.png 901104877.017.png 901104877.018.png 901104877.019.png 901104877.020.png 901104877.021.png 901104877.022.png 901104877.023.png 901104877.024.png 901104877.025.png 901104877.026.png 901104877.027.png 901104877.028.png 901104877.029.png 901104877.030.png 901104877.031.png
 
Geokulturowy model w badaniach stosunków międzynarodowych
35
strzeni w celu wyjaśniania przy jej pomocy zjawisk zachodzących w sferze społecznej.
Paradygmat geopolityczny jest tego charakterystycznym przykładem.
2. Geokultura jako pojęcie analityczne
W analizach dotyczących stosunków międzynarodowych można spotkać wiele ujęć
metodologicznych, dających podstawę do budowy koherentnej teorii. Przyjęte założe-
nia metodologiczne w dużym stopniu determinują zakres i przedmiot badań oraz wpły-
wają na efekty samych badań. W miarę rozwoju dyscypliny naukowej stosunków mię-
dzynarodowych pojawiło się wiele zróżnicowanych ujęć metodologicznych. Spowo-
dowało to również wykształcenie się odmiennych szkół preferujących autonomiczne
założenia badawcze.
Do jednego z najbardziej kontrowersyjnych ujęć w badaniach nad stosunkami
międzynarodowymi należy niewątpliwie zaliczyć paradygmat geopolityczny. Po dziś
dzień występują często ostre spory wokół samego terminu geopolityka, a zwłaszcza
odnośnie do podejścia geopolitycznego w badaniach stosunków międzynarodowych 4 .
Najczęściej spotykanym kontrargumentem jest ten odmawiający geopolityce walorów
naukowości. Uważa się bowiem, że model geopolityczny nie spełnia podstawowych
założeń metodologicznych i merytorycznych, pozwalających uznać go za podstawę
adekwatnych badań. Najczęściej spotykanym zarzutem w tym względzie jest twier-
dzenie, że geopolityka ma bardziej charakter ideologiczny niż naukowy oraz że jej
podstawowe tezy nie pokrywają się z wymogami stawianymi przed przesłankami
natury naukowej. Ponadto wskazuje się na fakt związków koncepcji i doktryn wyro-
słych na gruncie geopolitycznym z tradycjami imperialnymi.
Zwłaszcza w Rosji po rozpadzie imperium sovieticum paradygmat geopolityczny
został włączony do badań stosunków międzynarodowych, zastępując dotychczas obo-
wiązujące podejście oparte na założeniach marksistowskich. Pojawiająca się „pustka”
metodologiczna i badawcza została wypełniona w dużym stopniu właśnie przez przy-
jęcie podejścia geopolitycznego. Pojawiło się wiele ośrodków badawczych oraz publi-
kacji nawiązujących do ujęcia geopolitycznego. Także w ofi cjalnym języku ośrodków
władzy często można spotkać argumenty odwołujące się do języka geopolityki 5 .
4 Wprowadzenie do współczesnego języka pojęcia geopolityka najczęściej bywa przypisywane szwedz-
kiemu autorowi Rudolfowi Kjellenowi. Do czołowych teoretyków, którzy podjęli zagadnienia geopolityczne
można niewątpliwie zaliczyć takich autorów, jak: Friedrich Ratzel, Alfred Mahan, Halford Mckinder, Karl
Haushofer.
5 Paradygmat geopolityczny zyskał w Rosji duży oddźwięk w sferach akademickich, przyjmując
różnorodne formy wyrazu. Do najbardziej prominentnych przedstawicieli kierunku geopolitycznego w Ro-
sji należy Aleksander Dugin, który próbuje łączyć działalność teoretyczną z praktyką. Był on założycie -
lem stowarzyszenia „Arktogeja”, którego jednym z podstawowych celów stało się propagowanie idei
eurazjatyzmu.
901104877.032.png 901104877.033.png 901104877.034.png 901104877.035.png 901104877.036.png 901104877.037.png 901104877.038.png 901104877.039.png 901104877.040.png 901104877.041.png 901104877.042.png 901104877.043.png 901104877.044.png 901104877.045.png 901104877.046.png 901104877.047.png 901104877.048.png 901104877.050.png
 
36
Franciszek Gołembski
Jeżeli chodzi o Zachód to również w latach 90. XX w. wzrosło zainteresowanie
analizami geopolitycznymi, które zresztą nie zostało całkowicie wyeliminowane
w okresie powojennym. W Stanach Zjednoczonych występowały tego typu analizy
i odwoływanie się do argumentów geopolitycznych, zwłaszcza w badaniach dotyczą-
cych globalnej perspektywy oraz prób ustalania priorytetów amerykańskiej polityki
zagranicznej 6 . W Europie Zachodniej, gdzie termin geopolityka był kojarzony zwłasz-
cza z nazistowską polityką imperialną i gdzie w związku z tym uznawano najczęściej
argumenty geopolityczne za pozbawione podstaw naukowych, wyraźnie wzrosło zain-
teresowanie tego typu analizami. Dotyczyło to także Niemiec (zwłaszcza po zjedno-
czeniu), gdzie ponownie zaczęto nawiązywać do paradygmatu geopolitycznego 7 .
Ten ponowny zwrot w kierunku analiz typu geopolitycznego był niewątpliwie
związany z koniecznością wyjaśniania nowej jakościowo sytuacji międzynarodowej,
jaka powstała w wyniku rozpadu systemu dwubiegunowego, który stracił rację bytu.
Ale nawet odnosząc się do logiki dwubiegunowości można wyraźnie spostrzec, że
w rzeczywistości zawierał on implicite określone elementy zaczerpnięte z myślenia
w kategoriach geopolitycznych 8 .
Wśród licznych modeli badawczych, które można znaleźć w analizach typu geo-
politycznego, do jednego z ciekawszych, stosunkowo mało zbadanych i stosowanych
w praktyce, należy zaliczyć ten, który odnosi się do sfery kulturowej. Na fakt uwa-
runkowań przestrzennych w stosunku do procesów kulturotwórczych zwracano już
dawno uwagę. Przy czym czynnik geografi czny (ukształtowanie terenu, morski lub
lądowy charakter lokalizacji danej grupy społecznej itp.) był uwzględniany w różno-
rodnych ujęciach dotyczących badań nad społecznością. Przydawanie konkretnym
miejscom znaczenia symbolicznego, związanego z historią danej społeczności, było
też wykazywane w badaniach etnografi cznych, kulturoznawczych czy socjologicz-
nych. Sakralizacja przestrzeni powodowała, że odgrywała ona szczególną rolę
w poszczególnych kulturach ludzkich. Stąd też łączenie czynnika związanego z prze-
strzenią naturalną (geografi czną) ze sferą aksjologiczną nie było czymś odosobnionym.
Pojawienie się terminu „geokultura” ma jednak odrębne znaczenie i nie może on
być analizowany zgodnie z tradycyjnymi ujęciami charakterystycznymi dla poszcze-
gólnych dyscyplin nauk humanistycznych. Sugeruje on bowiem szczególnego rodzaju
6 Tradycje geopolityczne w USA związane są z koncepcjami wypracowanymi przez admirała Thomasa
Mahana, który jako jeden z pierwszych zwrócił uwagę na znaczenie czynnika morskiego dla możliwości
budowy potęgi imperialnej państwa amerykańskiego. Do nowszej generacji amerykańskich geopolityków
można zaliczyć Nicolasa Spykmana, zwolennika globalnego zaangażowania się USA w świecie oraz wielu
amerykańskich badaczy stosunków międzynarodowych, związanych zwłaszcza ze szkołą realistów.
7 Można przykładowo powołać się na pracę niemieckiego autora omawiającego szeroko znaczenie
paradygmatu geopolitycznego: H. Brill, Geopolityk heute. Deutschlands Chance? , Ullstein, Berlin 1994.
8 Samo pojęcie biegun ma określone skojarzenia natury geografi cznej. Odnosi się ono bowiem do kon-
kretnej sfery przestrzennej, a przecież paradygmat geopolityczny przyjmuje za punkt wyjścia właśnie relacje
przestrzenne. To właśnie one – w myśl założeń geopolitycznych – determinują odpowiednie zachowanie
aktora na scenie międzynarodowej.
901104877.051.png 901104877.052.png 901104877.053.png 901104877.054.png 901104877.055.png 901104877.056.png 901104877.057.png 901104877.058.png 901104877.060.png 901104877.061.png 901104877.062.png 901104877.063.png 901104877.064.png 901104877.065.png 901104877.066.png 901104877.067.png 901104877.068.png
 
Geokulturowy model w badaniach stosunków międzynarodowych
37
relację, jaka zachodzi między przestrzenią naturalną a przestrzenią symboliczną. Ta
ostatnia wiąże się bowiem bezpośrednio ze sferą kultury. To właśnie przestrzeń sym-
boliczna jest nośnikiem określonego systemu wartości, charakterystycznego dla danej
grupy społecznej, pozostając jednocześnie związaną w określony sposób z przestrzenią
naturalną. W pojęciu „geokultura” ta relacja jest jednoznacznie zawarta. Zawartość
pojęciowa tego terminu wskazuje wyraźnie na współzależność obydwu wymiarów
przestrzennych – naturalnego i symbolicznego, mimo wyraźnych różnic zachodzących
między nimi.
Należałoby w związku z tym zastanowić się nad uwarunkowaniami teoretycz-
nymi, jakie legły u podstaw pojawienia się terminu „geokultura”. Jednym ze znaczą-
cych ujęć tej problematyki są poglądy francuskiego teoretyka Christiana Daudela 9 .
Autor wychodzi w swoich rozważaniach od rozróżnienia trzech podstawowych termi-
nów: „geografi a”, „geopolityka” i „geostrategia” . Celem tego rozróżnienia jest wska-
zanie na odrębne stanowisko epistemologiczne i merytoryczne, leżące u jego podstaw.
Każda wiedza, w tym także geografi czna, ma swoje uwarunkowania epistemologiczne.
Dotyczą one zdolności poznawczych odnoszących się do przestrzeni, która jest w tym
przypadku traktowana jako punkt wyjścia dla dalszych analiz. Stosunek do przestrzeni
i miejsce w niej człowieka jest jednym z podstawowych atrybutów egzystencjalnych,
mających głębokie osadzenie w sferze zarówno codziennego wymiaru ludzkiego byto-
wania, jak i w jego refl eksji dotyczącej otaczającej go rzeczywistości. Stąd też prze-
strzeń dla rozwoju historycznego ma istotne znaczenie dla działalności człowieka
i jego stosunku do świata.
Jedną z pierwszych form świadomej refl eksji człowieka w stosunku do prze-
strzeni jest właśnie geografi a. W starożytności pojmowana jako próba „opisania ziemi”
(grec. γη − γραφϖ) rozwijana następnie w ciągu wieków i zyskująca swoje własne
podstawy metodologiczne i badawcze.
W ujęciu Ch. Daudela termin „geografi a” w swojej podstawowej formie (paradyg-
macie początkowym) odnosi się do lokalizacji danej przestrzeni, zdolności do jej roz-
różniania, a więc jej dzielenia. Osiągając status logiki intelektualnej, geografi a ma
swoje osadzenie kulturowe, a więc jest w określony sposób determinowana przez ist-
niejący stan wiedzy, a także warunki, w których się rozwija. W wymiarze funkcjonal-
nym oznacza to zetknięcie człowieka z terytoriami, a więc z już określonymi przez niego
formami przestrzennymi, uzyskującymi dane znaczenie. W ostatecznie pojmowanym
celu oznacza to zachowanie kontroli nad terytorium i zdolność do zarządzania nim 10 .
„Geopolityka” opiera się głównie na określeniu systemu lub systemów społeczno-
-politycznych w danej przestrzeni naturalnej. Jest to jej początkowy paradygmat.
9 C. Daudel, Geographie, Geopolitique et Geostrategie Les Termes de l’Echange , “Strategique” 1991,
nr 50, s. 31–56.
10 Wyraźnie zaznaczają się dwie podstawowe funkcje w odniesieniu do przestrzeni. Pierwsza z nich
nosi głównie poznawczy charakter, skierowany na badanie przestrzeni; druga ma charakter pragmatyczny,
ukierunkowany na wykorzystanie przestrzeni do celów adekwatnych dla danej kultury.
901104877.070.png 901104877.071.png 901104877.072.png 901104877.073.png 901104877.074.png 901104877.075.png 901104877.076.png 901104877.077.png 901104877.078.png 901104877.079.png 901104877.081.png 901104877.082.png 901104877.083.png 901104877.084.png 901104877.085.png 901104877.086.png 901104877.087.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin