1. Ćwiczenia mobilizujące wyłącznie aparat oddechowy
P zdmuchiwanie lub przedmuchiwanie z gładkiej, a następnie z chropowatej powierzchni lekkich przedmiotów np. piłeczki, wacika, zabawek wyciętych z papieru
P dmuchanie na wiatraczki, statki pływające po wodzie lub zawieszone na nitkach lekkie przedmioty np. piłeczki, listki, kwiatki, słoneczka itd.
P zdmuchiwanie świecy (można zwiększać stopniowo odległość)
P dmuchanie na świece tak, aby nie zgasła
P nadmuchiwanie balona
P dmuchanie lub gra na flecie, piszczałce, trąbce
P gwizdanie na gwizdku
P puszczanie baniek mydlanych
P robienie bąbelków w szklance (przy użyciu rurki)
P dmuchanie na skrawki papieru, lekkie przedmioty zawieszone na różnej długości nitkach
P studzenie herbaty
P wąchanie kwiatów
P chuchanie na zmarznięte ręce, szybę, lusterko
P dmuchanie na kartkę papieru
P dmuchanie w dmuchawkę aby się rozwinęła
P ćwiczenia z użyciem rurki: rozdmuchiwanie małych przedmiotów na stole, przekładanie małych przedmiotów na przygotowany obrazek, przenoszenie z jednego miejsca na drugie np. zbieramy do koszyka jabłka które spadły z drzewa
P ćwiczenia z piórkami: zdmuchiwanie z ręki i łapanie, dmuchanie na piórko aby jak najdłużej było w powietrzu, mocne dmuchnięcie aby piórko poleciało jak najdalej
P dmuchanie np. małej papierowe kulki po narysowanym na kartce torze
P dmuchanie na resorówkę aby mogła jeździć
P zdmuchiwanie domku z kart
P zdmuchiwanie kawałku papieru z nosa
P dmuchanie na swoją grzywkę aby się włosy ruszały
P kartka z rozlaną farbą + rurka – rozdmuchiwanie plamy farby
P mecz piłki pingpongowej- czworo lub dwoje dzieci siedzi naprzeciw siebie i dmuchają na piłeczkę, tak aby nie spadła ze stołu;
P liczenie na jednym wydechu,
P powtarzanie zdań na jednym wydechu
2. Ćwiczenia oddychania brzuszno – przeponowego
P w pozycji leżącej, jedna ręka na klatce piersiowej, druga na brzuchu, obserwacja zmian w trakcie oddychania (ruchy klatki piersiowej przy wdechu i wydechu)
P naśladowanie różnych rodzajów śmiechu
P huśtanie (przy wdechu podnosi się, przy wydechu opada) na brzuszku ulubionej zabawki (może być też to inny przedmiot) tak aby nie spadła
P leżąc płasko na plecach kładziemy ręce przy biodrach i kilkanaście razy głęboko oddychamy, w fazie wdechowej nabieramy powietrze całą przestrzenią jamy ustnej i nosowej, w fazie wydechowej wydmuchujemy powietrze przez szczelinę lekko rozwartych ust, tak aby powietrze natrafiało na lekki opór warg. Jednocześnie obserwujemy, czy podczas wdechu unosi się nam lekko brzuch, a dolne żebra rozszerzają się
P stojąc robimy wdech, wydychamy powietrze w 2, 3, 4, 5 gwałtownych dmuchnięciach
P stojąc bierzemy głęboki wdech a następnie energicznie wydychamy powietrze
P wdech połączony z odwróceniem ramion (dłonie do przodu),wydech nawrócenie ramion;
3. Ćwiczenia oddechowe łączone z ćwiczeniami ruchowymi
P wykonywanie wdechu z jednoczesnym ruchem rąk na boki, a wydechu z przesunięciem rąk do przodu, aż do zupełnego ich skrzyżowania
P przy wdechu ręce podnosimy do góry, a przy wydechu opuszczamy
P dłonie oparte na karku, przy wdechu łokcie odciągamy do tyłu, przy wydechu wracają do pozycji wyjściowej tzn. łączenie ich z przodu aż do ich zetknięcia
P skręt tułowia w bok przy szybkim wdechu, a następnie powolny wydech i powrót do początkowej pozycji
P tułów pochylamy do przodu, ręce swobodnie zwisają, podczas skłonu wykonujemy wdech, natomiast prostowanie tułowia to równoczesne unoszenie rąk i wdech
P naśladowanie drzew poruszających się na wietrze
4. Ćwiczenia oddechowe z jednoczesnym wypowiadaniem pojedynczych głosek (Najpierw wymawiamy głoski z jednakową głośnością, potem ze zmianą natężenia głosu, raz ciszej, raz głośniej. Wyżej wymienione ćwiczenia można przeprowadzić w czasie wymawiania samogłosek, początkowo każdą samogłoskę oddzielnie, potem łączyć je po dwie lub trzy.)
P z wykorzystaniem onomatopei, w formie zabawy naśladujemy np.
§ aaaaaaaaa – płacz lalki
§ oooooooo – zdziwienie
§ brrrr – odczuwanie zimna
§ muuuuuuu – mruczenie krowy
§ sssssssss – syczenie węża
§ szszsz – szum drzew na wietrze
P wdech, a przy wydechu postaraj się wymówić jak najdużej: aaaa, ooooooo, eeeee, uuuuu, yyyyyyy, iiiiiiiii
P wykonanie wydechu wymawiając "s" raz ciszej, raz głośniej
P lokomotywa – wydmuchiwanie nadmiaru pary (na głoskach ffffff, szszszsz),
5. Ćwiczenia oddechowe łączone z mówieniem i śpiewaniem
P śpiewanie
P recytowanie wierszy
1
klaudia.gajewska1