Scenariusze zajęć twórczych.pdf

(6658 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Klanza-scenariusze zaj\352\346 tw\363rczych)
Wprowadzenie
Konkretyzacj Ģ zastosowanego w praktyce programu oddziaływa ı edukacyjnych s Ģ
twórcze zadania j ħ zykowe, których rozwi Ģ zania mog Ģ przybiera ę form ħ ustn Ģ lub pisemn Ģ
i sytuowa ę si ħ na ró Ň nych poziomach struktury j ħ zyka, tzn. na poziomie wyrazu, zwi Ģ zku
wyrazowego, zdania czy wypowiedzi wielozdaniowej. Mo Ň na je traktowa ę jako uzupełnienie
ę wicze ı j ħ zykowych uwzgl ħ dnianych w ka Ň dym programie kształcenia. Nale ŇĢ do nich:
ę wiczenia w czytaniu i opracowywaniu tekstów, ę wiczenia w mówieniu i pisaniu, ę wiczenia
gramatyczno-ortograficzne z elementami wiedzy o j ħ zyku oraz ę wiczenia słownikowo-
frazeologiczne i syntaktyczne. Bazuj Ģ c na tym, co stanowi podstaw ħ kształcenia j ħ zykowego
w młodszym wieku szkolnym, proponowane zadania zakładaj Ģ zmian ħ charakteru działa ı
z odtwórczych na twórcze, przez co poszerzaj Ģ zakres refleksji dziecka nad tworzywem,
z którego składa nowe cało Ļ ci znaczeniowe. Podejmowana w praktyce nauka j ħ zyka sprzyja
nauce o j ħ zyku.
Poszukuj Ģ c klucza do wyboru i klasyfikacji zada ı , zwrócono uwag ħ na typy operacji
intelektualnych, które przypuszczalnie bior Ģ udział w procesie twórczym. Spo Ļ ród nich
wybrano trzy grupy (budowanie skojarze ı , uruchamianie my Ļ lenia metaforycznego
i dokonywanie transformacji) i na nich w głównej mierze oparto program oddziaływa ı
edukacyjnych, w obr ħ bie którego opisano twórcze zadania j ħ zykowe.
Wyró Ň niono trzy kategorie zada ı :
 
zadania skojarzeniowe (asocjacyjne);
 
zadania transformacyjne;
zadania metaforyczne.
ĺ cisła klasyfikacja zada ı nie jest w pełni mo Ň liwa, a powy Ň szy podział jest jedynie
propozycj Ģ , uj ħ t Ģ w odniesieniu do dominuj Ģ cego w danym działaniu typu operacji
umysłowej. Istnieje du Ň a grupa zada ı twórczych, które wykorzystuj Ģ co najmniej dwa
z wyró Ň nionych mechanizmów (skojarzenia, transformacje, metafory). Dlatego mo Ň na
mówi ę o:
 
twórczych zadaniach j ħ zykowych skojarzeniowo-transformacyjnych;
 
twórczych zadaniach j ħ zykowych transformacyjno-metaforycznych;
 
twórczych zadaniach j ħ zykowych skojarzeniowo-metaforycznych.
Ka Ň de z przeprowadzonych zaj ħę edukacyjnych postrzegano jako ci Ģ g zada ı
zaprojektowanych w obr ħ bie kluczowych sytuacji dydaktycznych, które umo Ň liwiaj Ģ rozwój
zdolno Ļ ci twórczych uczniów.
 
Zadania oparte na skojarzeniach to, np.:
 
tworzenie wyrazu z pierwszych liter lub sylab kilku wyrazów, b ħ d Ģ cych zwykle jak ĢĻ
nazw Ģ (przewidywane warianty zadania to: rozszyfrowywanie znaczenia akronimu
oraz zmiana jego pierwotnego znaczenia);
 
ko ı czenie rozpocz ħ tych zda ı ;
 
wykorzystanie doboru losowego wyrazów (warianty zadania to: uzgadnianie cech
wspólnych wylosowanych wyrazów czy wyszukiwanie nieznanych wcze Ļ niej
zwi Ģ zków mi ħ dzy wyrazami poprzez ł Ģ czenie dwóch, trzech wyrazów w jednym
zdaniu);
 
wymy Ļ lanie krótkich Ň artów słownych (przekorniki);
 
wyodr ħ bnienie wyrazu, zapisanie go w układzie pionowym i układanie haseł, zda ı ,
układów wierszowanych w oparciu o jego kolejne litery (najprostszy wariant
akrostychu to wykonanie identyfikatora, którego kolejne litery słu ŇĢ do wymy Ļ lenia
pozytywnych cech charakteru);
 
budowanie „ła ı cucha skojarze ı słownych” (warianty zadania to: podawanie
skojarzenia do ostatniego słowa w ła ı cuchu, uzupełnianie grupy słów - słowem
„kluczem” pasuj Ģ cym do pozostałych, odrzucanie słowa nie pasuj Ģ cego do ła ı cucha
skojarze ı );
 
tworzenie „gwiazdy skojarze ı ” do podanego słowa – hasła (wykorzystany wariant
zadania to: wytwarzanie skojarze ı słownych ukierunkowane pytaniami i pisanie
tekstu z odpowiedziami na postawione pytania);
 
tworzenie nowych wyrazów (neologizmy);
 
współtworzenie historyjki z u Ň yciem wylosowanych lub zasugerowanych przez
nauczyciela słów, ilustracji, rekwizytów (bricolage).
Zadania polegaj Ģ ce na transformacjach to, np.:
 
transformacje tytułów (przewidywane warianty zadania to: tworzenie nowych cało Ļ ci
z poci ħ tych tytułów ksi ĢŇ ek - wierszy, opowiada ı , legend, bajek, ba Ļ ni, zamiana
wyrazów w obr ħ bie dwu wybranych tytułów, zast ħ powanie tytułu zaproponowanego
przez autora własn Ģ propozycj Ģ uj ħ cia cało Ļ ci);
 
układanie andronów (figli słownych, bredni, głupstw, niedorzeczno Ļ ci) z tytułów
prasowych oraz pisanie wiersza z odpowiedziami na postawione pytania;
 
przekształcenia tre Ļ ci znanych wierszy;
 
tworzenie nowej wersji bajki;
 
transformacje Ļ wiata przedstawionego w opowie Ļ ci fantastycznej;
 
przeniesienie akcji opowie Ļ ci w inne miejsce lub czas i przewidywanie skutków takiej
zmiany;
 
przekształcenia przepisów kulinarnych w przepisy innego rodzaju;
 
zmiana typowych funkcji (zastosowa ı ) przedmiotów na funkcje przypisywane innym
przedmiotom;
 
zmiana wybranych wła Ļ ciwo Ļ ci obiektów (np. wielko Ļ ci, kształtu, koloru)
i przewidywanie skutków takiej zmiany.
Zadania wykorzystuj Ģ ce metafor ħ to, np.:
 
uto Ň samianie si ħ z obiektem (identyfikacja);
 
tworzenie poetyckich wyra Ň e ı i zwrotów;
 
zamiana metafory słownej na metafor ħ obrazow Ģ i na odwrót;
 
rozszyfrowywanie znaczenia metafory ukrytej w tek Ļ cie czy zadaniu do wykonania;
 
o Ň ywianie przedmiotów lub zjawisk nieo Ň ywionych (personifikacja);
 
komponowanie wiersza, którego kolejne strofy rozpoczynaj Ģ si ħ od tego samego
wyrazu (anafora).
 
nadawanie wyrazom znacze ı przeno Ļ nych (zwrócenie uwagi na po Ļ rednicz Ģ c Ģ rol ħ
ilustracji).
Celowo Ļę stosowania w praktyce zaproponowanych zada ı twórczych wynikała
z przekonania, Ň e my Ļ lenie odzwierciedla si ħ w j ħ zyku. W tym miejscu nadano zadaniom
nazwy ogólne, a w scenariuszach uszczegółowiono je jako pytania, polecenia czy sytuacje
zadaniowe. Poszczególne zadania były systematycznie wł Ģ czane w aktualnie opracowywane
o Ļ rodki tematyczne i realizowane w ci Ģ gu jednego dnia aktywno Ļ ci.
Planowanie poszczególnych zaj ħę zwi Ģ zane było z okre Ļ leniem warunków, których
przestrzeganie sprzyjało wyzwalaniu twórczo Ļ ci dzieci ħ cej. Oto one:
 
wytworzenie i podtrzymywanie klimatu sprzyjaj Ģ cego twórczo Ļ ci;
 
wykorzystanie ró Ň nych czynników inspiruj Ģ cych;
 
Ň norodno Ļę typów zada ı proponowanych dziecku;
 
ł Ģ czenie i przeplatanie zada ı j ħ zykowych i pozaj ħ zykowych uwzgl ħ dniaj Ģ ce
stopniowanie trudno Ļ ci;
 
osadzenie zada ı w obr ħ bie sytuacji dydaktycznych, nazywanych tu sytuacjami
twórczego zaanga Ň owania;
 
ukazywanie ró Ň nych sposobów u Ň ycia j ħ zyka i mo Ň liwo Ļ ci j ħ zykowej organizacji
tworzonych przez dzieci tekstów;
 
zastosowanie pracy grupowej na etapie gromadzenia pomysłów (do Ļ wiadczanie pracy
w zespołach o ró Ň nym składzie osobowym, dobieranych swobodnie według potrzeb
i zainteresowa ı lub losowo);
 
odwołanie si ħ do konstruktywnej informacji zwrotnej formułowanej przez uczniów;
 
wprowadzanie elementów zabawy.
Prowadzone zaj ħ cia postrzegano jako układ wzajemnie powi Ģ zanych i przeplataj Ģ cych
si ħ ze sob Ģ działa ı i oddziaływa ı nauczyciela i uczniów, zmierzaj Ģ cych do po ŇĢ danej zmiany
i rozwoju. Obejmowały one cele, zadania, wytwory oraz umo Ň liwiały aktywno Ļę w sferze
emocjonalno-motywacyjnej i w sferze my Ļ lenia i działania. Było to istotne z punktu widzenia
obu partnerów interakcji pedagogicznej: ucznia i nauczyciela. Bior Ģ c za podstaw ħ
wyznaczone obszary działa ı i oddziaływa ı edukacyjnych wyodr ħ bniono etapy zaj ħę
twórczych, co prezentuje tabela:
Obszary działa ı
i oddziaływa ı N i U
Etapy zaj ħę twórczych
CELE
1. Sformułowanie tematu zaj ħę twórczych i sprecyzowanie celów.
Uwzgl ħ dniono dwa sposoby formułowania tematu zaj ħę : w j ħ zyku zagadnie ı
programowych (do zapisu w dzienniku) i w j ħ zyku dziecka (do zapisu w zeszycie).
Cele zaj ħę tylko w uzasadnionych przypadkach podawano w postaci gotowej.
Precyzowanie ich przez obu partnerów interakcji pedagogicznej: ucznia i nauczyciela
w rezultacie pozwalało na uzyskanie zamierzonych osi Ģ gni ħę w wymiarze
indywidualnym, grupowym i edukacyjnym.
uaktywnienie sfery
emocjonalno-
motywacyjnej
2 . Wytworzenie klimatu sprzyjaj Ģ cego twórczo Ļ ci i poszukiwanie inspiracji .
Klimat sprzyjaj Ģ cy twórczo Ļ ci starano si ħ wytworzy ę dzi ħ ki obcowaniu z natur Ģ ,
aran Ň acji otoczenia czy zabawom integruj Ģ cym klas ħ , opartym na partnerstwie uczniów
i nauczyciela. Ponadto przyznano uczniom prawa ułatwiaj Ģ ce funkcjonowanie w klasie
oraz wzajemne porozumiewanie si ħ .
Inspiracja traktowana była podstawa do podejmowania twórczych działa ı na
materiale j ħ zykowym i pozaj ħ zykowym. Jej rol Ģ było rozbudzanie twórczego zapału,
inwencji, natchnienia, a tak Ň e ogniskowanie uwagi uczniów na tematyce i celach zaj ħę .
Jako czynniki inspiruj Ģ ce wykorzystano: poezj ħ , proz ħ , muzyk ħ , rze Ņ b ħ , ilustracje,
malarstwo (w tym prace plastyczne uczniów), improwizacje ruchowe, wycinki
prasowe, wyprawy plenerowe. Umo Ň liwiło to odbiór, analiz ħ i ustalanie osobistego
stosunku do eksponowanych tre Ļ ci.
160881073.003.png 160881073.004.png
ZADANIA
3. Przeprowadzenie „rozgrzewki umysłu” – zadania pobudzaj Ģ ce aktywno Ļę my Ļ li,
wyobra Ņ ni i fantazji.
aktywno Ļę w sferze
my Ļ lenia
i działania
4. Wyzwalanie twórczo Ļ ci j ħ zykowej uczniów.
Na tym etapie zastosowano twórcze zadania j ħ zykowe, które w zało Ň eniu
aktywizowały operacje umysłowe: skojarzeniowe, transformacyjne i metaforyczne.
W toku zaj ħę twórczych uwzgl ħ dniono trzy fazy pracy nad ka Ň dym z nich:
 
zapoznanie z zadaniem,
 
poszukiwanie pomysłów rozwi Ģ zania w małych grupach,
realizacja zadania.
Twórczo Ļę j ħ zykowa obejmowała działania na poziomie wyrazu, zwi Ģ zku
wyrazowego, zdania i wypowiedzi wielozdaniowej. Jej przejawów poszukiwano w
formułowanych przez dzieci wypowiedziach ustnych i pisemnych. Zwracano przy tym
uwag ħ na dostrzeganie ró Ň nych mo Ň liwo Ļ ci i sposobów u Ň ycia j ħ zyka jako tworzywa
ludzkich my Ļ li, wyobra Ň e ı , a tak Ň e zach ħ cano do eksperymentowania materiałem
j ħ zykowym w toku podj ħ tej aktywno Ļ ci. Jako dopełnienie twórczych zada ı
j ħ zykowych wprowadzano twórcze zadania pozaj ħ zykowe, cz ħ sto o charakterze
ekspresyjnym. Ich obecno Ļę pozwalała na zmian ħ formy aktywno Ļ ci i swobodne
przechodzenie od działa ı werbalnych do pozawerbalnych. Chwilowe „odej Ļ cie od
zagadnie ı j ħ zykowych” i powrót do nich były okazj Ģ do gł ħ bszego namysłu nad
zadaniem, mo Ň liwo Ļ ciami gromadzenia pomysłów i sposobami jego realizacji.
WYTWORY
5. Prezentacja, analiza i doskonalenie twórczych efektów - zgł ħ bianie tajników
j ħ zyka.
Nauka j ħ zyka i nauka o j ħ zyku nie polegała jedynie na przyswajaniu gotowych
zasad, norm i reguł czy czerpaniu z niepodwa Ň alnych wzorców tekstowych, ale
dokonywała si ħ tak Ň e na bazie dzieci ħ cych wytworów. Ich prezentacja na forum klasy
była okazj Ģ do odkrywania bogactwa słownictwa, wybierania najciekawszych
konstrukcji składniowych, stylistycznych i kompozycyjnych, przypomnienia
podstawowych zasad gramatyki i ortografii. Taka nauka to jakby „nauka przy okazji”.
Głównym zamierzeniem tego etapu było z jednej strony - zatrzymanie si ħ przy
twórczym rezultacie, dostrze Ň enie jego warto Ļ ci, odszukanie nowych nieznanych dot Ģ d
elementów, odkrycie zamysłu autora, z drugiej – dokonanie korekty bł ħ dów. Ocena
twórczych rezultatów to ocena poprzez opis i opinie. W przypadku konieczno Ļ ci
udoskonalenia efektów pracy starano si ħ w jak najwi ħ kszym stopniu zachowa ę
pierwotn Ģ wersj ħ dzieci ħ cych wytworów tekstowych, b ħ d Ģ cych wyrazem
indywidualno Ļ ci młodych twórców.
6. Ewaluacja i zabawa zamykaj Ģ ca zaj ħ cia .
Patrz: Renata Stawinoga „Twórczo Ļę j ħ zykowa dziecka w teorii i praktyce edukacyjnej”,
Wyd. UMCS, Lublin 2007
 
160881073.005.png 160881073.006.png 160881073.001.png 160881073.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin