Ustawa prawo o ustroju sądów adm..pdf

(171 KB) Pobierz
Microsoft Word - D20021269Lj.doc
©Kancelaria Sejmu
s. 1/13
USTAWA
z dnia 25 lipca 2002 r.
Prawo o ustroju sądów administracyjnych
Opracowano na pod-
stawie: Dz.U. z 2002
r. Nr 153, poz. 1269,
z 2005 r. Nr 169, poz.
1417, Nr 219, poz.
1706.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
§ 1. Sądy administracyjne sprawują wymiar sprawiedliwości przez kontrolę działal-
ności administracji publicznej oraz rozstrzyganie sporów kompetencyjnych i o
właściwość między organami jednostek samorządu terytorialnego, samorządo-
wymi kolegiami odwoławczymi i między tymi organami a organami admini-
stracji rządowej.
§ 2. Kontrola, o której mowa w § 1, sprawowana jest pod względem zgodności z
prawem, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.
Art. 2.
Sądami administracyjnymi są Naczelny Sąd Administracyjny oraz wojewódzkie sądy
administracyjne.
Art. 3.
§ 1. Sprawy należące do właściwości sądów administracyjnych rozpoznają, w pierw-
szej instancji, wojewódzkie sądy administracyjne.
§ 2. Naczelny Sąd Administracyjny sprawuje nadzór nad działalnością wojewódz-
kich sądów administracyjnych w zakresie orzekania w trybie określonym usta-
wami, a w szczególności rozpoznaje środki odwoławcze od orzeczeń tych są-
dów i podejmuje uchwały wyjaśniające zagadnienia prawne oraz rozpoznaje in-
ne sprawy należące do właściwości Naczelnego Sądu Administracyjnego na
mocy innych ustaw.
Art. 4.
Sędziowie sądów administracyjnych w sprawowaniu swojego urzędu są niezawiśli i
podlegają tylko Konstytucji oraz ustawom.
15-01-10
©Kancelaria Sejmu
s. 2/13
Art. 5.
§ 1. Sędziów sądów administracyjnych do pełnienia urzędu na stanowisku sędziow-
skim powołuje Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Krajowej Rady
Sądownictwa.
§ 2. Sędziowie sądów administracyjnych są powoływani na stanowisko sędziego
wojewódzkiego sądu administracyjnego, z wyznaczeniem miejsca służbowego
(siedziby) sędziego, albo na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administra-
cyjnego.
Art. 6 .
§ 1. Do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego wojewódzkiego sądu administra-
cyjnego może być powołany ten, kto:
1) ma obywatelstwo polskie i korzysta z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
2) jest nieskazitelnego charakteru,
3) ukończył wyższe studia prawnicze w Polsce i uzyskał tytuł magistra lub za-
graniczne uznane w Polsce,
4) jest zdolny, ze względu na stan zdrowia, do pełnienia obowiązków sędziego,
5) ukończył 35 lat życia,
6) wyróżnia się wysokim poziomem wiedzy w dziedzinie administracji pu-
blicznej oraz prawa administracyjnego i innych dziedzin prawa związanych
z działaniem organów administracji publicznej,
7) pozostawał co najmniej osiem lat na stanowisku sędziego, prokuratora, radcy
w Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa albo przynajmniej przez osiem
lat wykonywał zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza albo przez
dziesięć lat pozostawał w instytucjach publicznych na stanowiskach zwią-
zanych ze stosowaniem lub tworzeniem prawa administracyjnego lub pra-
cował w charakterze asesora sądowego w wojewódzkim sądzie administra-
cyjnym co najmniej dwa lata,
§ 2. Wymagania, o których mowa w § 1 pkt 7, nie dotyczą osób z tytułem naukowym
profesora lub ze stopniem naukowym doktora habilitowanego nauk prawnych.
§ 3. W wyjątkowych przypadkach Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek
Krajowej Rady Sądownictwa, może powołać kandydata na stanowisko sędziego
mimo krótszych, niż określone w § 1 pkt 7, okresów pozostawania na stanowi-
skach wymienionych w tym punkcie lub wykonywania zawodu adwokata, radcy
prawnego lub notariusza.
§ 4. Osoby, o których mowa w § 2, mogą być zatrudnione na stanowisku sędziego
również w niepełnym wymiarze czasu pracy.
Art. 7.
§ 1. Do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego Naczelnego Sądu Administracyjne-
go może być powołany ten, kto spełnia wymagania określone w art. 6 § 1 pkt 1-
4 i 6, jeżeli ukończył 40 lat oraz pozostawał co najmniej dziesięć lat na stanowi-
sku sędziego lub prokuratora albo przynajmniej przez dziesięć lat wykonywał
zawód adwokata, radcy prawnego lub notariusza. Wymaganie ukończenia 40 lat
15-01-10
©Kancelaria Sejmu
s. 3/13
nie dotyczy sędziego, który co najmniej przez trzy lata pozostawał na stanowi-
sku sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego.
§ 2. Do powołania na stanowisko sędziego Naczelnego Sądu Administracyjnego sto-
suje się także przepisy art. 6 § 2-4.
Art. 8.
Oświadczenie o stanie majątkowym, o którym mowa w art. 87 ustawy z dnia 27 lipca
2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. Nr 98, poz. 1070 i Nr 154,
poz. 1787), sędziowie wojewódzkiego sądu administracyjnego składają właściwemu
prezesowi wojewódzkiego sądu administracyjnego, a prezes wojewódzkiego sądu
administracyjnego i sędziowie Naczelnego Sądu Administracyjnego - Prezesowi Na-
czelnego Sądu Administracyjnego. Analizy danych zawartych w oświadczeniu o sta-
nie majątkowym dokonuje kolegium właściwego sądu administracyjnego.
Art. 9.
Sądem dyscyplinarnym w sprawach dyscyplinarnych sędziów sądów administracyj-
nych jest Naczelny Sąd Administracyjny. Rzecznikiem dyscyplinarnym w tych
sprawach jest Rzecznik Dyscyplinarny Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 10.
W sądach administracyjnych są zatrudnieni asesorzy sądowi, referendarze sądowi,
asystenci sędziów oraz urzędnicy i inni pracownicy sądowi.
Art. 11.
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego ustala zasady biurowości w sądach ad-
ministracyjnych.
Art. 12.
Zwierzchni nadzór nad działalnością administracyjną sądów administracyjnych
sprawuje Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 13.
§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może delegować, na czas określo-
ny, sędziego wojewódzkiego sądu administracyjnego, za jego zgodą, do pełnie-
nia obowiązków sędziego w Naczelnym Sądzie Administracyjnym.
§ 2. Minister Sprawiedliwości, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Administracyj-
nego, może delegować na czas określony, sędziego sądu apelacyjnego lub sę-
dziego sądu okręgowego, za jego zgodą, do pełnienia obowiązków sędziego w
sądzie administracyjnym.
Art. 14.
§ 1. Projekt dochodów i wydatków Naczelnego Sądu Administracyjnego obejmuje
także dochody i wydatki wojewódzkich sądów administracyjnych. Projekt do-
15-01-10
©Kancelaria Sejmu
s. 4/13
chodów i wydatków w brzmieniu ustalonym przez Prezesa Naczelnego Sądu
Administracyjnego minister właściwy do spraw finansów publicznych włącza
do projektu budżetu państwa.
§ 2. W zakresie wykonywania budżetu sądów administracyjnych Prezesowi Naczel-
nego Sądu Administracyjnego przysługują uprawnienia ministra właściwego do
spraw finansów publicznych.
Art. 15.
§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego informuje Prezydenta Rzeczypo-
spolitej Polskiej i Krajową Radę Sądownictwa o działalności sądów administra-
cyjnych.
§ 2. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego informuje Prezesa Rady Ministrów
o problemach funkcjonowania administracji publicznej wynikających ze spraw
rozpatrywanych przez sądy administracyjne.
Rozdział 2
Wojewódzkie sądy administracyjne
Art. 16.
§ 1. Wojewódzki sąd administracyjny tworzy się dla jednego województwa lub dla
większej liczby województw.
§ 2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej, na wniosek Prezesa Naczelnego Sądu Ad-
ministracyjnego, w drodze rozporządzenia, tworzy i znosi wojewódzkie sądy
administracyjne oraz ustala ich siedziby i obszar właściwości, a także może
tworzyć, poza siedzibą sądu, i znosić wydziały zamiejscowe tych sądów.
Art. 17.
§ 1. Wojewódzki sąd administracyjny dzieli się na wydziały, które tworzy i znosi
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§ 2. Wydziałem w wojewódzkim sądzie administracyjnym kieruje prezes lub wice-
prezes sądu albo wyznaczony sędzia.
Art. 18.
§ 1. W skład wojewódzkiego sądu administracyjnego wchodzą: prezes sądu, wice-
prezes sądu lub wiceprezesi sądu oraz sędziowie.
§ 2. Liczbę sędziów i wiceprezesów sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym
określa Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Art. 19.
Organami wojewódzkiego sądu administracyjnego są: prezes sądu, zgromadzenie
ogólne sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego, zwanego dalej „zgroma-
dzeniem ogólnym” oraz kolegium wojewódzkiego sądu administracyjnego, zwanego
dalej „kolegium sądu”.
15-01-10
©Kancelaria Sejmu
s. 5/13
Art. 20.
§ 1. Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego kieruje sądem i reprezentuje go
na zewnątrz, pełni czynności administracji sądowej i inne czynności przewi-
dziane w ustawie.
§ 2. Prezes wojewódzkiego sądu administracyjnego w zakresie administracji sądowej
jest organem podległym Prezesowi Naczelnego Sądu Administracyjnego.
§ 3. Prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego zastępuje wiceprezes sądu lub
wyznaczony sędzia.
Art. 21.
§ 1. Prezesa sądu i wiceprezesa sądu w wojewódzkim sądzie administracyjnym po-
wołuje i odwołuje spośród sędziów wojewódzkiego sądu administracyjnego lub
Naczelnego Sądu Administracyjnego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyj-
nego, po zasięgnięciu opinii zgromadzenia ogólnego tego sądu i Kolegium Na-
czelnego Sądu Administracyjnego.
§ 2. Jeżeli opinia nie zostanie wydana w terminie dwóch miesięcy od przedstawienia
kandydata właściwemu zgromadzeniu ogólnemu, Prezes Naczelnego Sądu Ad-
ministracyjnego może powołać prezesa wojewódzkiego sądu administracyjnego
bez opinii.
§ 3. W przypadku wydania przez zgromadzenie ogólne negatywnej opinii o kandy-
dacie, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może go powołać po uzy-
skaniu pozytywnej opinii Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego. Ne-
gatywna opinia Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego jest dla Prezesa
Naczelnego Sądu Administracyjnego wiążąca.
§ 4. Jeżeli Kolegium Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie trzydziestu dni
od przedstawienia przez Prezesa Naczelnego Sądu Administracyjnego zamiaru
powołania prezesa sądu mimo negatywnej opinii zgromadzenia ogólnego tego
sądu, nie wyda opinii, uważa się że opinia jest pozytywna.
Art. 22.
§ 1. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego, prezes wojewódzkiego sądu admi-
nistracyjnego oraz inne osoby powołane do kierowania i nadzoru nad działalno-
ścią administracyjną, mają prawo wglądu w czynności właściwego wojewódz-
kiego sądu administracyjnego, mogą być obecni na rozprawie toczącej się z wy-
łączeniem jawności, mogą żądać wyjaśnień oraz usunięcia uchybień. Prezes
Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz prezes wojewódzkiego sądu admini-
stracyjnego mogą uchylać zarządzenia administracyjne niezgodne z prawem.
§ 2. W ramach czynności nadzoru nad działalnością administracyjną wojewódzkich
sądów administracyjnych, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego może
zarządzić przeprowadzenie wizytacji sądu lub lustracji w sądzie.
§ 3. W przypadku stwierdzenia uchybienia w zakresie sprawności postępowania są-
dowego, Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego oraz prezes wojewódz-
kiego sądu administracyjnego mogą zwrócić na nie uwagę i żądać usunięcia
skutków uchybienia .
15-01-10
Zgłoś jeśli naruszono regulamin