KONSPEKT KATECHEZY
Temat: Prorok Eliasz wzywa do oddawania czci jedynemu Bogu.
Cel ogólny: Ukazanie postaci proroka Eliasza i jego misji wśród Izraelitów.
Kształtowanie postawy wdzięczności za ofiarę Pana Jezusa uobecnianą podczas każdej Mszy świętej
Cele szczegółowe: Uczeń:
· podaje znaczenie słowa „prorok",
· przytacza historią Eliasza,
· wyjaśnia misję proroka Eliasza,
· stosuje słowa proroka do własnego życia,
· uzasadnia, że najpełniej oddaje się cześć Bogu podczas Mszy świętej,
· wskazuje, że podczas Mszy świętej uobecnia się ofiara Pana Jezusa
· wnioskuje, co można dziś uczynić, aby okazać swoim życiem, że wierzy się w Boga
Środki dydaktyczne:
Pismo święte, plansza z wyjaśnieniem słowa „prorok", podręcznik, zeszyt ćwiczeń.
Metody:
Praca w grupach, pogadanka, praca z tekstem biblijnym, wykład, piosenka.
PRZEBIEG KATECHEZY
CZYNNOŚCI KATECHETY
CZYNNOŚCI UCZNIÓW
Przygotowanie do katechezy
Katecheta przedstawia się, wita uczniów i prosi o przygotowanie do katechezy.
Słuchają i przygotowują do katechezy.
Modlitwa
Rozpoczyna modlitwę „akt wiary”.
Wspólnie się modlą.
Sprawdzenie listy obecności
Sprawdza listę obecności i prosi o postawienie przed sobą wizytówek.
Zgłaszają swoją obecność i ustawiają wizytówki przed sobą na ławce.
Przypomnienie tematu i treści ostatniej katechezy
Pyta, jaki był temat ostatniej katechezy i o czym uczniowie na niej mówili.
Uczniowie przypominają sobie treść ostatniej lekcji i odpowiadają na pytania.
Podanie tematu katechezy
Podaje temat katechezy i prosi jednego z uczniów o zapisanie go na tablicy.
Wprowadzenie nowej treści
Przedstawia krótką historię królestwa
Salomona.
Następnie odsłania tablicę z
wyjaśnieniem słowa „prorok" i zadaje
pytania:
1. Kim był prorok?
2. Jakie zadanie wypełniał prorok?
Słuchają i odpowiadają na pytania.
Wprowadzenie treści biblijnej.
Prosi o przeczytanie w ciszy fragmentu z Pisma świętego znajdującego się w podręczniku a następnie sam odczytuje głośno ten fragment.
Słuchają.
Wizualizacja.
Odsłania obraza – postać Eliasza składającego ofiarę i prosi o zinterpretowanie go. Umieszcza go na tablicy.
Odpowiadają co znajduje się na obrazie.
Omówienie treści biblijnej
Zadaje pytania dotyczące przeczytanego wcześniej tekstu z Pisma świętego:
1. Do czego wzywał Izraelitów prorok Eliasz?
2. Jakie ofiary składali Izraelici?
Uczniowie odpowiadają na pytania.
Wizualizacja i przedstawienie prawdy o ofierze Jezusa Chrystusa
Prosi dwie osoby o pomoc w przygotowaniu makiety ołtarza. Następnie pyta:
i. Jaka jest najważniejsza i
największa ofiara w
Kościele?
Przedstawia prawdę o ofierze Jezusa Chrystusa, która uobecnia się podczas każdej Mszy świętej
Obserwują przygotowanie ołtarza, słuchają i odpowiadają na pytania.
Podsumowanie
Zadaje pytania:
1. Co Bóg nakazuje nam w pierwszym przykazaniu?
2. Co możemy uczynić, aby okazać swoim życiem, że wierzymy w Jednego Boga?
3. Jakie powinno być nasze
uczestnictwo w Mszy świętej?
Odpowiadają na pytania.
Praca z zeszytem ćwiczeń
Prosi o wykonanie poszczególnych ćwiczeń (1.,2.,3.,4.,5.)
Wykonują ćwiczenia.
Praca domowa
Zadaje pracę domową (ćw. nr 6.,7.)
Nauka piosenki
Odsłania tekst piosenki pt. „Dzięki za Twój krzyż” zapisany na tablicy i zaprasza do nauki.
Słuchają i wspólnie śpiewają.
Modlitwa na zakończenie
Wprowadza w modlitwę i rozpoczyna śpiew piosenki pt. „Dzięki za Twój krzyż”
Śpiewając, wspólnie się modlą.
Ecce_Ego