kodeks drogowy 2010.pdf

(54 KB) Pobierz
246979226 UNPDF
DesignForum.PL
Zmiany w kodeksie drogowym
05.03.2002.
Kodeks drogowy jest zbiorem przepisów, które pozwalaj± wszystkim bezpiecznie poruszaæ siê po drogach.
Ich podstaw± jest Prawo o ruchu drogowym. 6 wrze¶nia 2001 roku zostało ono zmienione przez Sejm, a
nowe przepisy zaczêły obowi±zywaæ od 1 stycznia 2002 roku.
Dotycz± wszystkich zagadnieñ zwi±zanych z ruchem drogowym i dlatego ka¿da z osób maj±ca w swoim
codziennym ¿yciu zwi±zek z ruchem drogowym powinna siê z nimi zapoznaæ. Zmiany obejmuj±:
kierowców, kandydatów na prawo jazdy, rowerzystów, policjantów, drogowców, instruktorów,
egzaminatorów i wielu innych.
Zmiany dotycz± głównie nastêpuj±cych spraw: przewozu dzieci w samochodach, przewozu dzieci do
szkół, u¿ywania telefonu komórkowego, zmiany pasa ruchu na skrzy¿owaniu, ustêpowania pierwszeñstwa
tramwajom, u¿ywanie ¶wiateł zewnêtrznych i pasów bezpieczeñstwa, ci±gniêcia przyczep, przejazdu
rowerem przez jezdniê oraz jazdy po poboczu, przywilejów dla osób niepełnosprawnych, kontroli ruchu
drogowego, pojazdów uprzywilejowanych i nienormatywnych, rejestracji pojazdów, przebudowy
pojazdów, uzyskania prawa jazdy, badañ lekarskich, rzeczoznawców samochodowych, struktur Rady
Bezpieczeñstwa Ruchu Drogowego, itd.
PRZEWÓZ DZIECI NA PRZEDNIM SIEDZENIU
Od 1 stycznia 2002 r. podniesiona została dolna granica wieku, od której mo¿na przewoziæ dziecko na
przednim siedzeniu pojazdu samochodowego. Dzieci poni¿ej 12 lat mo¿na przewoziæ z przodu tylko w
fotelikach ochronnych.
Dotyczy to wszystkich samochodów osobowych, autobusów, samochodów ciê¿arowych i innych pojazdów
samochodowych, nawet, gdy nie s± one wyposa¿one w pasy bezpieczeñstwa. Nale¿y tak¿e pamiêtaæ, ¿e
na przednim siedzeniu nie mo¿na:
- stosowaæ innych ni¿ foteliki urz±dzeñ ochronnych (jest to mo¿liwe na tylnych siedzeniach),
- przewoziæ dziecka tyłem do kierunku jazdy, je¿eli pojazd wyposa¿ony jest w poduszkê powietrzn± dla
pasa¿era.
PRZEWÓZ DZIECI SAMOCHODEM WYPOSA¯ONYM W PASY BEZPIECZEÑSTWA
Dotychczas to rodzice lub opiekunowie dziecka oceniali, czy jest ono wystarczaj±co du¿e, aby skorzystaæ
z pasów bezpieczeñstwa zamiast fotelika lub innego urz±dzenia do przewozu dzieci.
Od 13 maja 2002 r. ka¿de dziecko w wieku do 12 lat, które nie przekracza 150 cm wzrostu, musi byæ
przewo¿one w foteliku ochronnym lub w innym urz±dzeniu ochronnym.
Dzieci starsze ni¿ 12 lat lub maj±ce wzrost powy¿ej 1,5 m wzrostu, u¿ywaj ± pasów
bezpieczeñstwa.
PRZEWÓZ DZIECI DO SZKÓŁ
http://www.mas.auto.pl
Kreator PDF
Utworzono 27 January, 2010, 20:55
246979226.004.png
 
DesignForum.PL
Ze wzglêdu na wprowadzon± reformê szkolnictwa koniecznym stał siê przewóz dzieci do szkół. Dzieci
mog± byæ przewo¿one normalnymi pojazdami, na których umieszczono tabliczkê z symbolem "dzieci", lub
autobusami szkolnymi, popularnie zwanymi "gimbusami".
Autobusem szkolnym jest autobus barwy pomarañczowej, oznaczony z przodu i z tyłu prostok±tnymi
tablicami barwy białej, z napisem barwy czarnej "autobus szkolny". Oczywi¶cie, je¿eli autobus nie
przewozi dzieci, tablice te powinny byæ zdjête lub zasłoniête. Je¿eli na stoj±cym gimbusie widaæ tablicê
barwy ¿ółtej ze znakiem STOP kierowcy innych pojazdów musz± siê zatrzymaæ. Migaj±ce ¶wiatła
awaryjne oznaczaj±, ¿e z gimbusu wysiadaj± lub wsiadaj± dzieci i nale¿y zachowaæ szczególn± ostro¿no¶æ
przy przeje¿d¿aniu obok niego.
Je¿eli kierowca autobusu szkolnego sygnalizuje zamiar wł±czenia siê do ruchu, kierowca innego pojazdu
powinien zwolniæ, a gdy jest to konieczne, zatrzymaæ siê, aby ułatwiæ mu ten manewr.
U¯YWANIE TELEFONÓW KOMÓRKOWYCH PODCZAS JAZDY
Dotychczasowe przepisy zezwalały na u¿ywanie telefonów komórkowych pod warunkiem korzystania z
urz±dzenia gło¶no mówi±cego. Okre¶lenie "urz±dzenie gło¶nomówi±ce" budziło wiele nieporozumieñ.
Zmieniony od 1 stycznia 2002 r. przepis ostatecznie przes±dza, ¿e zabronione jest korzystanie z
telefonów wymagaj±cych trzymania słuchawki lub mikrofonu w rêku.
Oczywi¶cie, tak jak dotychczas, przepis nie obejmuje innych ni¿ telefony urz±dzeñ nadawczo-
odbiorczych - np. CB radia.
WYJE¯D¯ANIE Z DROGI ¯WIROWEJ
Od 1 stycznia 2002 r. droga ¿wirowa została zakwalifikowana do dróg gruntowych i dlatego kierowca
wyje¿d¿aj±cy z takiej drogi na jezdniê jest wł±czaj±cym siê do ruchu - i powinien ust±piæ pierwszeñstwa.
ZMIANA PASA RUCHU NA SKRZY¯OWANIU
Od nowego roku, zmieniaj±c pas ruchu na skrzy¿owaniu, nale¿y ust±piæ pierwszeñstwa pojazdowi ju¿
jad±cemu po tym pasie oraz pojazdowi, który zamierza wjechaæ na ten pas z prawej strony.
USTÊPOWANIE PIERWSZEÑSTWA TRAMWAJOM
Nowe przepisy jednoznacznie u¶ci¶liły bezwzglêdne pierwszeñstwo pojazdu szynowego (tramwaju) wobec
innych uczestników ruchu, z wyj±tkiem sytuacji, gdy:
http://www.mas.auto.pl
Kreator PDF
Utworzono 27 January, 2010, 20:55
246979226.005.png
 
DesignForum.PL
- ze znaków drogowych lub sygnałów wynika inny sposób zachowania,
- tramwaj wyje¿d¿a z zajezdni lub z pêtli tramwajowej na jezdniê.
USTÊPOWANIE MIEJSCA
Przywrócone zostały jasne zasady zwi±zane z konieczno¶ci± ustêpowania miejsca (usuniêcia siê z drogi
nadje¿d¿aj±cego pojazdu lub nadchodz±cego pieszego).
Pieszy id±cy po lewej stronie jezdni musi ust±piæ miejsca pojazdom nadje¿d¿aj±cym z kierunku
przeciwnego.
Pieszy id±cy po drodze dla rowerów musi ust±piæ miejsca nadje¿d¿aj±cym rowerom (nie dotyczy to osób
niepełnosprawnych).
Kieruj±cy pojazdem znajduj±cy siê na czê¶ci jezdni, po której je¿d¿± pojazdy szynowe (np. tramwaje),
musi ust±piæ miejsca nadje¿d¿aj±cym pojazdom szynowym.
Rowerzysta korzystaj±cy z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów i pieszych musi ust±piæ
miejsca pieszym.
U¯YWANIE ¦WIATEŁ ZEWNÊTRZNYCH
Sprecyzowane zostały zasady u¿ywania ¶wiateł postojowych lub pozycyjnych. ¦wiatła postojowe lub
pozycyjne powinny byæ u¿ywane jedynie podczas zatrzymania nie wynikaj±cego z warunków lub
przepisów ruchu drogowego (np. nie mo¿na u¿ywaæ tych ¶wiateł podczas przymusowego zatrzymania
wynikaj±cego z nadawanego przez sygnalizacjê ¶wietln± sygnału czerwonego lub podczas zatoru
drogowego).
U¯YWANIE PASÓW BEZPIECZEÑSTWA
Od 1 stycznia 2002 r. osoby zwolnione z obowi±zku u¿ywania pasów ze wzglêdów zdrowotnych, zamiast
za¶wiadczenia, bêd± musiały uzyskaæ orzeczenia lekarskie stwierdzaj±ce ten fakt.
CI¡GNIÊCIE PRZYCZEP
Od nowego roku wprowadzono mo¿liwo¶æ ci±gniêcia:
- trzech i wiêcej przyczep - w przypadku zespołu zło¿onego z ci±gnika rolniczego lub wolnobie¿nego i
przyczep,
http://www.mas.auto.pl
Kreator PDF
Utworzono 27 January, 2010, 20:55
246979226.001.png
 
DesignForum.PL
- dwóch i wiêcej przyczep - w przypadku zespołu zło¿onego z innego pojazdu silnikowego (np. z
samochodu ciê¿arowego, ci±gnika samochodowego itp.) i przyczep.
Przejazd zespołu pojazdów z wiêksz± ni¿ dotychczas liczb± przyczep bêdzie mo¿liwy po uzyskaniu
zezwolenia wydawanego na przewozy nienormatywne.
RUCH POJAZDÓW WYKONUJ¡CYCH PRACE NA DRODZE
Zezwolono na poruszanie siê po autostradach i drogach ekspresowych pojazdami wykonuj±cymi na nich
prace remontowe, porz±dkowe lub modernizacyjne nawet, gdy nie rozwijaj± one prêdko¶ci 40 km/h lub
nie s± pojazdami samochodowymi. Pojazdy te musz± wysyłaæ ¿ółte sygnały błyskowe.
KORZYSTANIE Z DROGI PRZEZ MOTOROWERZYSTÊ
Przywrócone zostały obowi±zuj±ce do 1997 r. zasady ruchu motorowerów, zgodnie, z którymi kieruj±cy
motorowerem powinien poruszaæ siê po poboczu. Ruch motoroweru po jezdni mo¿e odbywaæ siê jedynie
wówczas, gdy jazda motorowerem utrudniłaby poruszanie siê pieszych lub gdy pobocze nie nadaje siê do
jazdy.
ROWER PRZEJE¯D¯AJ¡CY PRZEZ JEZDNIÊ
Zgodnie z nowymi przepisami kierowca musi zachowaæ szczególn± ostro¿no¶æ przy zbli¿aniu siê do
przejazdu dla rowerzystów. Oczywi¶cie tak jak dotychczas powinien ustêpowaæ pierwszeñstwa rowerom
przeje¿d¿aj±cym przez przejazd.
Kierowca skrêcaj±cy w drogê poprzeczn± ma pierwszeñstwo, przed rowerzyst± przeje¿d¿aj±cym przez
jezdniê, z wyj±tkiem sytuacji, gdy rowerzysta znajduje siê na wyznaczonym przeje¼dzie.
JAZDA ROWERZYSTY PO POBOCZU
Wjazd rowerzysty z drogi rowerowej na pobocze jest wł±czaniem siê do ruchu. Dlatego wyje¿d¿aj±c na
pobocze rowerzysta musi zachowaæ szczególn± ostro¿no¶æ i ust±piæ pierwszeñstwa innym uczestnikom
ruchu poruszaj±cym siê po poboczu.
http://www.mas.auto.pl
Kreator PDF
Utworzono 27 January, 2010, 20:55
246979226.002.png
 
DesignForum.PL
ZASADY KORZYSTANIA Z DROGI PRZEZ ROWERZYSTÊ
Rowerzysta ma obowi±zek korzystaæ z istniej±cej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych. Gdy
nie ma drogi dla rowerów, wówczas rowerzysta powinien w pierwszej kolejno¶ci korzystaæ z pobocza,
jednocze¶nie pamiêtaj±c o wci±¿ obowi±zuj±cej zasadzie nakazuj±cej zrezygnowaæ z jazdy poboczem, o
ile jazda rowerem utrudniłaby poruszanie siê pieszych lub gdy pobocze nie nadaje siê do jazdy.
Dopiero w ostateczno¶ci, gdy nie ma drogi rowerowej i gdy rowerzysta nie mo¿e skorzystaæ z pobocza (ze
wzglêdu na jego brak lub ze wzglêdu na stoj±ce na nim pojazdy) mo¿liwa jest jazda praw± stron± jezdni.
Oczywi¶cie kieruj±cy rowerem powinien jechaæ mo¿liwie blisko prawej krawêdzi jezdni, a w przypadku
gdy jedzie wiêcej ni¿ jeden rower, powinny one poruszaæ siê jeden za drugim.
JAZDA ROWEREM PO CHODNIKU
Tak, jak dotychczas, rowerzysta mo¿e wyj±tkowo skorzystaæ z chodnika. Zmieniły siê jednak warunki,
które musz± byæ spełnione, aby mógł on wjechaæ na chodnik.
Rowerzysta mo¿e jechaæ po chodniku, gdy:
- dozwolona prêdko¶æ dla pojazdów na jezdni przekracza 60 km/h,
- szeroko¶æ chodnika wynosi co najmniej 2 m.
Jad±c po chodniku, rowerzysta powinien jechaæ powoli, zachowywaæ szczególn± ostro¿no¶æ i ustêpowaæ
miejsca pieszym, czyli usuwaæ siê z ich drogi zapewniaj±c im swobodê korzystania z chodnika.
WSPÓLNA JAZDA ROWERAMI OSOBY DOROSŁEJ Z DZIECKIEM
Od nowego roku osoby dorosłe mog± wybraæ siê na przeja¿d¿kê rowerow± z dzieckiem poni¿ej 10 lat.
Opiekun dziecka mo¿e poruszaæ siê wraz z nim po chodniku, jad±c powoli i ustêpuj±c miejsca pieszym. W
razie braku chodnika mo¿e jechaæ po poboczu. Wyj±tkowo, gdy nie ma mo¿liwo¶ci korzystania z chodnika
lub pobocza, opiekun i jad±ce wraz z nim dziecko mog± jechaæ jezdni± po jej lewej stronie (co umo¿liwi
obserwacjê nadje¿d¿aj±cych pojazdów, którym rowerzy¶ci powinni ust±piæ miejsca - usun±æ siê z ich toru
jazdy). Opiekun i dziecko powinni jechaæ jeden za drugim jak najbli¿ej krawêdzi jezdni (osoba dorosła
najlepiej tu¿ za dzieckiem tak, aby pozostawało ono pod jej kontrol±).
http://www.mas.auto.pl
Kreator PDF
Utworzono 27 January, 2010, 20:55
246979226.003.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin