na egzamin.doc

(229 KB) Pobierz
Teoria i praktyka pedagogiki specjalnej oraz wyjaśnienie podstawowej

Teoria i praktyka pedagogiki specjalnej oraz wyjaśnienie podstawowej

terminologii. Ewolucja pedagogiki specjalnej i jej interdyscyplinarny charakter.

cele i zadania oraz obiektywny i subiektywny wymiar norm i normalności.

Podmiotowość i egalitaryzm osób niepełnosprawnych. Kierunki badań i

poszukiwań w pedagogice specjalnej. Pedagogika specjalna w aspekcie edukacyjnym.

Ewolucja pedagogiki specjalnej i jej interdyscyplinarny charakter. Cele i zadania

oraz obiektywny i subiektywny wymiar norm i normalności. Podmiotowość i

egalitaryzm osób niepełnosprawnych. Kierunki badań i poszukiwań w

pedagogice specjalnej. Pedagogika specjalna w aspekcie edukacyjnym.

 

Co to jest pedagogika specjalna?

 

jest to nauka, która zajmuje się problematyką osób niepełnosprawnych.

 

Pedagogika specjalna jest nauką, ponieważ spełnia kryteria naukowe:

(ma swój cel, problem, metody i techniki, którymi się posługuje)

posiada swój przedmiot (niepełnosprawność, edukacja, wychowanie,

terapia, itd.) oraz swój podmiot (osoba niepełnosprawna i  jej rodzina)

Przedmiotem badań jest przede wszystkim wszelka, celowa, intencjonalna i

spontanicznie podejmowana działalność na rzecz osób niep. i ich rodzin.

posiada swoją metodologię, należy do nauk społeczno-humanistycznych,

interdyscyplinarnych, posługuje się metodami i technikami nauk

socjologicznych, psychologicznych, dydaktycznych oraz ma swoją metodę: metoda

indywidualnych przypadków (wyparła metody ilościowe)

Metody: obserwacja, eksperyment pedagogiczny, rozmowa (f-cja poznawcza i

terapeutyczna), techniki projekcyjne.

posiada swoją terminologie, a więc język naukowy,

posiada reprezentacje instytucyjną i osobową (nauczyciele, doktorzy,

profesorowie).

 

Nauka interdyscyplinarna  jest to nauka, która ściśle współpracuje i

korzysta z innych nauk, na bazie których tworzy swoje teorie, oddaje swój

dorobek empiryczny i naukowy innym naukom.

Nauka praktyczna - weryfikuje swoja wiedzę na gruncie praktycznym.

 

Historia pedagogiki specjalnej

Wiek XIX przyjmuje się za okres tworzenia się PS jako nauki. Inaugurujący

jest rok1861 kiedy to ukazały się pierwsze pozycje naukowe tłumaczące

podstawy tej pedagogiki - autorami byli Georgens i Deinhard. Pedagogika ta

istniała pod nazwą "pedagogika lecznicza" , która to dominowała do II wojny

światowej w krajach europejskich. Nazwę tę stosuje się jeszcze powszechnie

w Austrii, także w Polsce tak określa się dział pedagogiki specjalnej

zajmujący się dziećmi przewlekle chorymi. W Czechosłowacji nazwa ta oznacza

praktyczną działalność terapeutyczną.

Niektóre działy pedagogiki specjalnej określano nazwami pochodzącymi z

lecznictwa, np. pedagogika upośledzonych umysłowo nazwano psychopatologią

stosowaną, pedagogikę zaburzeń mowy nazwano logopedią. Na przełomie XIX i

XX wieku stosowana była nazwa "psychiatria dziecięca" rozumiana jako

pedagogika lecznicza. M. Tramer stosował określenie "psychiatria nieletnich",

"psychiatria dzieci i młodocianych" w sensie pedagogiki resocjalizacyjnej.

Nazwy podkreślające leczenie i powiązanie z medycyną spotkały się z

coraz ostrzejszą krytyką, czego wyrazem jest sformułowanie P. Moora

(Heilpädagogik), że pedagogika specjalna jest przede wszystkim "pedagogiką i

niczym innym". W rezultacie sporów, jakie toczono na ten temat już w okresie

międzywojennym, przyjmowała się coraz powszechniej w krajach europejskich

nazwa: "pedagogika specjalna". Nazwę tę stosowano także w krajach

niemieckich, w krajach anglosaskich i we Francji.

U. Bleidick zwraca uwagę, ze skoro pedagogika specjalna zawiera treści

ogólne dotyczące wszystkich jej podziałów, powinna nosić nazwę "ogólna

pedagogika specjalna", potem proponuje wprowadzenie nazwy "pedagogika

ograniczonych", obejmująca ogólne problemy, praktyki i teorię wychowania

ograniczonych w rozwoju.

W Związku Radzieckim wprowadzono określenie "defektologia", której

przedmiotem jest rozwój wychowanie i kształcenie jednostek defektywnych.

W Holandii i w Anglii wprowadzono nazwę "ortopedagogika" (z greckiego

orthos - prosty,  słuszny, prawdziwy), podkreślająca, że jest to pedagogika

"prostująca", "wyrównująca", "korygująca". W Polsce coraz bardziej przyjmuje

się określenie "ortodydaktyka" dla dydaktyki specjalnej stosowanej w

szkołach specjalnych. Wydaje się, że ortopedagogika jest terminem trafniejszym

niż pedagogika specjalna. "Orto" występuje zresztą w wielu wyrazach

złożonych, które przyjęły się w języku polskim, np. ortofonia, ortografia,

ortopedia.

Niektórzy teoretycy uważają, że stosowanie określenia "pedagogika

specjalna" nie jest słuszne. Stwierdzają bowiem, że słowo "specjalna" sugeruje

podział dzieci na "normalne" i "specjalne", a stosowane środki wychowawcze

i kształcenia także na środki "normalne" i "specjalne". Tym samym,

pedagogika specjalna podkreśla jakby inność dzieci z odchyleniami od normy,

przyczyniając się do pogłębienia izolacji tych dzieci od normalnych, a

wszystkie dzieci powinny być traktowane jako równoprawne

W Niemieckiej Republice Demokratycznej od niedawna używana jest nazwa

"pedagogika rehabilitacyjna". Nie wszyscy się jednak z nią zgadzają, gdyż

rehabilitacja rozumiana jest także szerzej - jako rehabilitacja medyczna,

społeczna, zawodowa, polityczna, prawna.

 

 

Cele pedagogiki specjalnej?:

Celem naczelnym jest:

przygotowanie osób niep. na miarę ich indywidualnie maxymalnych

możliwości do życia samodzielnego w środowisku

zapewnienie maksymalnego i wszechstronnego rozwoju, na miarę możliwości

psychofizycznych .

A. Hulek wyróżnia 2 cele:

- rewalidacyjny (rehabilitacyjny) - odnosi się do osób

niepełnosprawnych;

- poznawczy - odnosi się do osób sprawnych, akcje edukacyjne, propagandowe

- spektrum wiedzy o osobach niep.

M. Grzegorzewska wyróżnia 3 rodzaje celów:

humanistyczny - podkreśla podmiotowość osób niep., traktowanie osób

niepełnosprawnych z należytą im godnością;

wychowawczy - jest bardziej priorytetowy, umiejętności jakie osoby niep.

są bardzo istotne, nacisk na kształcenie umiejętności znalezienia się w

różnych sytuacjach życiowych.

utylitarny (ekonomiczny) - powinien uwzględniać osoby niep. jako

potencjalnych pracowników ( jeszcze w większości wypadków pozostaje celem

teoretycznym)

 

Klasyfikacja uwzględniająca podmiot pedagogiki specjalnej:

są to osoby , u których procesy poznawcze przebiegają w sposób

nieprawidłowy, na skutek uszkodzonej aparatury percepcyjnej (węch, słuch, wzrok,

dotyk, itd.)

są to osoby, u których postrzegany obraz poznawczy jest nie adekwatny do

rzeczywistości, mają nieograniczoną zdolność do działania, ekspresji i

rozumowania - możemy uznać, że są to osoby poniżej normy i wykazują

duże problemy adaptacyjne (przystosowawcze)

są to osoby mające w wyniku uszkodzenia narządu ruchu lub przewlekłej

choroby ograniczoną zdolność do działania i ekspresji oraz trudności

adaptacyjne w środowisku szkolnym, rodzinnym, w życiu społecznym i pracy

zawodowej.

są to osoby, które podlegają resocjalizacji, czyli niedostosowane

społecznie w skutek zaniedbań i błędów wychowawczych, zarówno przez szkołę,

jak i dom, rodzinę, są to osoby wchodzące w konflikt z normami prawnymi i

społecznymi

są to osoby znacznie przekraczające poziom normy intelektualnej i

zdolności, które wymagają specjalistycznego ukierunkowania, stymulacji i

specjalnego kształcenia.

 

PS wspiera się kilkoma kierunkami poszukiwań i badań:

etiologia - nauka, która próbuje dochodzić przyczyn, wyjaśnia, analizuje

te czynniki, które zdeterminowały obniżenie sprawności psychicznej,

nieprawidłowy rozwój, dysfunkcjonalność.

fenomenologia - nauka, która pomaga zrozumieć zjawisko towarzyszące

upośledzeniu fizycznemu i psychicznemu, interpretuje objawy i opisuje objawy

współwystępujące w danym przypadku.

profilaktyka - nauka, która próbuje zapobiegać, działania, które

zmierzają do uniknięcia danego zjawiska ( patologii, dewiacji, schorzenia czy

niepełnosprawności)

terapia pedagogiczna - koryguje, usprawnia i leczy pewne odchylenia

integracja - jest to idea, ruch zmierzający do zespolenia osób sprawnych i

niep., (normalizacja - idea głoszona przez osoby niep.)

 

Różnice wśród samych osób niepełnosprawnych:

Norma jest to zbiór przepisów, zespół ogólnie przyjętych zasad

ustalone przez większość.

Nienormalność występuje wówczas gdy zagraża normom, wartościom,

bezpieczeństwu, przekonaniom ideologicznym czy religijnym.

Norma - kanon, standard.

Normy są tworzone przez ludzi. Modyfikują się w zależności od rodzaju.

Zmiany norm powodują np. zmiany ustrojów politycznych, przemiany

gospodarcze.

Dla wszystkich ale zwłaszcza dla niepełnosprawnych bardzo ważna jest

praca.

 

Normy dzielimy na: 3 rodzaje norm Maever`a

norma statystyczna - to ta norma, która zostaje wyrażona cyfrą; daje

ustalić średnią badanej populacji

Jedną z form statystycznych jest inteligencja. Iloraz inteligencji jest

jednym z wyznaczników upośledzenia umysłowego. Kiedy na początku XX wieku

wynaleziono test na inteligencję. Odchylenie standardowe: 16, norma 100.

Krzywa Gauza:

do 20, głębokie upośledzenie

20-36, znaczne

36-52, umiarkowane

52-68, lekkie

68-84, pogranicze normy, kiedyś ociężałość umysłowa; te dzieci nie

pasują do żadnej  z grup i to stanowi ich problem

84-116, norma

wartościująca (oceniająca) - dotyczy oceny wyglądu; oceniamy na

podstawie zaobserwowanych walorów i subiektywnej oceny; należy uwrażliwiać

rodziców na wygląd zewnętrzny i higienę

Społeczeństwo wykazuje tendencję do wychwytywania rzeczy odbiegających

od normy (lubimy oceniać)

Pedagodzy pedagogiki specjalnej również poddają się temu i oceniają,

wartościują, co jest karygodne.

Estetyka wyglądu - dorośli infantylizują dorosłe niepełnosprawne

dziecko (poprzez sposób ubierania). Poprawa wizerunku dziecka powoduje poprawę

społecznego odbioru.

?Często osoby niepełnosprawne są nastawione roszczeniowo, konsumpcyjnie,

tak, jak działają rodzice dziecka upośledzonego. Jest to wynikiem polityki

państwa.

idealna

Idealna - każda nauka wyznacza ideał.

Dla upośledzonego - norma, dla głuchego - słuch, itp.

Osoba niepełnosprawna jak najbardziej samodzielna, nie widoczna w tłumie,

nie naznaczona "S" - specjalna.

 

Jak i dlaczego zmieniają się normy?

?Pojęcie normy zależy od kryteriów oceny i wartościowania, które są

zmienne i zależne od wielu czynników, m.in. od postępu wiedzy, techniki,

czynników społecznych i ekonomicznych.

?Na przykład w Polsce dzieci z ilorazem inteligencji poniżej 75 zaliczono

do grupy upośledzonych umysłowo. Po przyjęciu w 1968r. nowej klasyfikacji

Międzynarodowej Organizacji Zdrowia, za upośledzone umysłowo uznaje się

dzieci, u których iloraz inteligencji jest niższy od 68.

?Innym przykładem jest: po wprowadzeniu protez słuchowych (aparatów

elektroakustycznych) dzieci, które z tych protez z pożytkiem mogą korzystać z

ubytkiem słuchu w granicach ­80 db, określa się jako dzieci

niedosłyszące. Przed wprowadzeniem tych zdobyczy techniki dzieci z takim samym ubytkiem

słuchu przyjmowano do szkół dla głuchych jako praktycznie głuche.

 

 

Niepełnosprawność - ustalenie terminologiczne. klasyfikacja osób

niepełnosprawnych. dziecko niepełnosprawne - wyjaśnienia terminologiczne i

pojęciowe. Bariery społeczne i psychologiczne wynikające z niepełnosprawności.

System orzecznictwa rentowego i pozarentowego - ustalenia legislacyjne.

 

Definicja osoby niepełnosprawnej

(w ujęciu Hulka - uważana za matkę innych definicji):

?Według Deklaracji Praw Osób Niepełnosprawnych z dnia 9.12.1975 roku

pojęcie osoba niepełnosprawna oznacza człowieka nie mogącego samodzielnie,

częściowo lub całkowicie zapewnić sobie możliwości normalnego życia,

indywidualnego lub społecznego na skutek wrodzonego lub nabytego upośledzenia

sprawności fizycznych lub psychicznych.

?Według A. Hulka za osobę niepełnosprawną "uważa się jednostkę,

która z powodu fizycznych, somatycznych, umysłowych lub psychicznych

właściwości i warunków napotyka na poważne trudności w życiu osobistym, w

rodzinie, w szkole, w zakładzie pracy i w czasie wolnym".

 

Niepełnosprawność:

czasowa, okresowa

wrodzona, nabyta

stała, progresywna

może wymagać opieki osoby drugiej (czasowo lub na stałe)

 

 

Trzy stopnie niepełnosprawności:

znaczny - tutaj zalicza się osoby mające naruszoną osoby mające

naruszoną sprawność organizmu, które są niezdolne do podjęcia zatrudnienia

bądź zdolne do wykonywania pracy w zakładzie pracy chronionej albo w

zakładzie aktywizacji zawodowej; są to osoby wymagające niezbędnej stałej lub

długotrwałej opieki  lub pomocy osoby drugiej w celu pełnienia ról

społecznych, w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej

egzystencji;

umiarkowany - do którego zalicza się osoby o naruszonej sprawności

organizmu, które jednak zdolne są do pracy na stanowisku pracy przystosowanym do

potrzeb i możliwości jakie wynikają z niepełnosprawności. To osoby,

które wymagają częściowej lub okresowej pomocy innej osoby do pełnienia ról

społecznych w związku z ograniczoną możliwością samodzielnej

egzystencji;

lekki - tu zaliczamy osoby o naruszonej sprawności organizmu, lecz zdolne

do pracy bez konieczności pomocy innej osoby w celu pełnienia ról

społecznych.

 

Przez dziecko niepełnosprawne uważamy taką osobę, która na skutek

ograniczeń pod względem fizycznym, somatycznym lub psychicznym ma znaczne

trudności                                   w wywiązywaniu się z zadań, jakie

stawiają przed nią życie codzienne, szkoła, praca zawodowa i czas wolny.

Przez specjalne potrzeby edukacyjne rozumie się potrzeby, które w procesie

rozwoju dzieci i młodzieży wynikają z ich niepełnosprawności lub

powstałe z innych przyczyn trudności               w uczeniu się.

 

Klasyfikacja M. Grzegorzewskiej (uwzględniała stopnie

niepełnosprawności, na tej pdst. stworzono system edukacji, wychowania oraz subdyscypliny  PS):

1.?oligofrenopedagogika - pedagogika dotycząca upośledzeń umysłowych

2.?surdopedagogika - pedagogika dotycząca upośledzeń słuchu i mowy

3.?tyflopedagogika - pedagogika dotycząca upośledzeń wzroku

4.?resocjalizacyjna - pedagogika dotycząca zaburzeń w zachowaniu, na tle

czynników 

         organicznych i środowiskowych

5.?terapeutyczna z rehabilitacyjną - pedagogika dotycząca kalectwa i

schorzeń

         przewlekłych

6.?praca socjalna

7.?pedagogika korekcyjna

8.?logopedia

 

Współczesna klasyfikacja osób niepełnosprawnych - powstała na bazie

klasyfikacji Marii Grzegorzewskiej, a autorem jest Zofia Sękowska:

niewidomi i niedowidzący:

niewidomi od urodzenia lub przed piątym rokiem życia

ociemniali

niewidomi i ociemniali z dodatkowym kalectwem

niewidomi i ociemniali z upośledzeniem umysłowym

niedowidzący

słabo widzący w wysokim stopniu

głusi i niedosłyszący:

głusi od urodzenia

głusi i niedosłyszący z dodatkowym kalectwem

ogłuchli mówiący

głusi z upośledzeniem umysłowym

głusi z resztkami słuchu

niedosłyszący

głucho - niewidomi

upośledzeni umysłowo:

w stopniu lekkim

w stopniu umiarkowanym

w stopniu znacznym

w stopniu głębokim

5.   przewlekle chorzy:

ze względu na rodzaj schorzenia

ze względu na formę leczenia

6.   osoby z uszkodzonym narządem ruchu:

wady, choroby, urazy i uszkodzenia kręgosłupa

wady postawy, deformacje, amputacje, dysfunkcje kończyn

porażenia, atropia (zanik mięśni)

7.   niedostosowani społecznie:

z wyraźnymi zaburzeniami wyższych czynności układu nerwowego oraz na tle

endokrynologicznych (psychopaci, neuropaci, charakteropaci)

przy braku wyraźnych zaburzeniach centralnego układu nerwowego przy

istniejących zaniedbaniach środowiskowych (młodzież moralnie zaniedbana)

8.?osoby z trudnościami w uczeniu w skutek mikro uszkodzeń dysharmonii

rozwojowych i mikro deficytów

 

Współczesna klasyfikacja osób niepełnosprawnych Z. Sękowskiej

wyróżnia:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin