TEORIA I METODYKA REKREACJI
Zagadnienia tematyczne:
1. Wstęp do rekreacji – podstawowe pojęcia ( kultura, kultura fizyczna, wychowanie fuzyczne, wychowanie, sport, rekreacja, asertywność)
2. Rola rekreacji w trzech etapach życia człowieka. Rola i znaczenie ruchu i rekreacji wwieku dziecięcym, młodzieżowym, dojrzałym oraz starczym
3. Rekreacja ruchowa
4. Sylwetka animatora – instruktora rekreacji, style kierowania grupą
5. Bariery uczestnictwa w rekreacji
6. Instytucje wychowania do rekreacji
7. metodyka rekreacji ruchowej. Metody, formy i środki rekreacji ruchowej.
Asertywność – podstawa odznaczająca się akceptacją samego siebie, otwartością i bezpośredniością w wyrażaniu własnych poglądów (z zachowaniem szacunku dla opinii innych ludzi) oraz domaganie się respektowania własnych praw, nie odmawiając tych praw innym. Asertywność oznacza wiarę w siebie, ale jednocześnie szacunek dla uczuć i potrzeb
innych.
Kultura – Całokształt duchowego i materialnego dorobku ludzkości ( duchowy – wiara, tradycje, materialny – dzieła sztuki, nazwiska) gromadzony, utrwalony i wzbogacony w ciągu dziejów przekazywanych z pokolenia na pokolenie. Zachowania ludzi stają się elementem kultury dopiero wtedy, gdy są akceptowane przez ogół społeczeństwa i przekazywane następnym pokoleniom.
Kultura fizyczna – część kultury społeczeństwa związana z rozwojem fizycznym człowieka, z dbałością o zdrowie, sprawnością, wydolnościa fizyczną i piękne ciało. O rozwoju kultury fizycznej decydują:
- system wartości
- tradycje
- światopogląd
- wychowanie
- przekonania
- rozwój nauki
- materialny poziom życia
- potrzeby indywidualne i społeczne
Kulturę fizyczną tworzy:
- wychowanie fizyczne, mające na celu rozwój i podtrzymanie sprawności oraz wytworzenie nawyków,
- rehabilitacja ruchowa ma za zadanie przywrócenie utraconego z róźnych przyczyn zdrowia lub sprawności fizycznej,
- rekreacja jest czynnym wypoczynkiem, zapenia regenerację sił (fizyczną i psychiczną) przez wykonywanie czynności interesujących przyjemnych, pozbawionych elementów obowiązku
- sport wyczynowy zaspokaja potrzebę aktywności ruchowej połączonej z rywalizacją oraz potrzebę dążenia do perfekcji
Wychowanie – całość wpływów i oddziaływań kształtujących rozwój człowieka oraz przygotowujących do go życia w społeczeństwie.
Wychowanie fizyczne – ujęty w system pedagogiczny proces uczestnictwa w kulturze fizycznej młodych pokoleń, którego celem jest wspomaganie rozwoju fizycznego, ruchowego i zdrowia oraz przygotowanie do podtrzymania i pomnażania tych właściwości w życiu późniejszym.
Sport – to świadoma i dobrowolna działalność człowieka, której istotę stanowi indywidualne bądź zespołowe współzawodnictwo na lądzie, wodzie i w powietrzu, w pokonywaniu czasu , przestrzeni, przeszkód naturalnych lub sztucznych oraz przeciwnika
Lub
Sport – to ćwiczenia i gry służące podnoszeniu i nabywaniu sprawności fizycznej, wyrabianiu pewnych cech charakteru ( wytrwałość, punktualność, lojalność, sumienność, przestrzeganie zasad i reguł).
Rodzaje sportu:
- wyczynowy (amatorski i zawodowy), w którym dominującym czynnikiem jest osiągnięcie jak najlepszego wyniku
- rekreacyjny – w którym głównie nacisk kładzie się na utrzymanie sprawności fizycznej, odprężenie i dobre samopoczucie
Rekreacja:
1. Zespół zachowań realizowanych przez jednostkę w czasie wolnym – samoorganizacja czasu wolnego
2. proces wypoczynku po pracy
3. zjawisko społeczno-kulturowe, którego podstawę stanowi wzrost ilości czasu wolnego, związane z tym formy zachowań ludzi
Podział rekreacji:
- bierna
- czynna
- ruchowa
Bierna obejmuje takie zachowania jak: opalanie się, sluchanie muzyki, oglądanie telewizji. Czynna to formy o przewadze wysiłku psychicznego ( np. gra w szachy, rozwiązywanie krzyżówek ) oraz fizycznej.
Ruchowa to formy o przewadze wysiłku fizycznego, związane z ruchem mięśniowym.
Inny podział rekreacji:
- rekreacja ruchowa (fizyczna) – obejmuje wszelkie formy działalności rekreacyjno-fizycznej (np. zabawy sportowe). Bywa określona mianem „sportu dla wszystkich”
- rekreacja twórcza – kształtuje osobowość i wpływa na sferę emocjonalną człowieka (formy działalności : plastyczna, muzyczna, teatralna, fotograficzna)
- rekreacja kulturowo-rozrywkowa – np. czytelnictwo rozrywka umysłowa, gry towarzyskie, koła naukowe, itp.
- Rekreacja poprzez działalność społeczną działania dobrowolne, podejmowane w czasie wolnym na rzecz innych ludzi.
Rekreacja to te zajęcia, które są podejmowane w czasie wolnym dla odpoczynku, poprawiwnia i podtrzymania zdrowia, rozrywki i samodoskonalenia, obejmująca wszelkie formy aktywności, nie tylko ruchowej.
Właściwości płynące z uprawiania rekreacji:
- Aktywność – wykazuje, że rekreacja jest kategorią działania, nie oznacza bezczynności. Stanowi ją zarówno bieganie, wspinanie, żeglowanie, oglądanie dzieł sztuki. Jest kluczowym składnikiem stylu życia i podstawowym determinantem sprawności człowieka.
- Dobrowolność – swoboda dobrowolnej treści i formy bez konieczności należenia do jakiegokolwiek stowarzyszenia, gdyż zgodnie z zainteresowaniem i zamiłowaniem dla własnej przyjemności i satysfakcji wynikającej z działania. Zespół wartości możliwych do realizacji bez względu na wiek , płeć, stopień usprawnienia ruchowego czy umysłowego.
- Bezinteresowność – ekonomicznych przy podejmowaniu decyzji i udziału w czynnej rekreacji, brak motywów
- Przyjemność – samozadowolenie, pozytywne spojrzenie na świat pomimo zmartwień, trosk codziennego życia.
Aktywny wypoczynek, masowa kultura fizyczna, czynności związane z ruchem i wysiłkiem fizycznym. Ma za zadanie zapewnić biologiczną sprawność organizmu, jednocześnie usprawnić psychiczne i społeczne funkcjonowanie jednostki, poszerzając sferę jej zainteresowań i możliwości. Zajęcia o treści ruchowo-sportowej lub turystycznej, którym człowiek oddaje się z własnej chęci w czasie wolnym dla odpoczynku, przyjemności i rozwoju własnej osobowości.
Cechy rekreacji ruchowej:
- ma miejsce w czasie wolnym
- forma zajęć dobrowolnych, bez przymusu
- wypływa z zainteresowań i potrzeb człowieka podejmowana w celach wypoczynkowych, rozrywkowych, kulturowych, a także dla rozwoju własnej osobowości i zdrowia
- forma czynnego wypoczynku po nauce, pracy
- działalność społecznie aprobowana
Funkcje rekreacji ruchowej:
- kompensacyjno- korekcyjna – poprawa sprawności fizycznej, wyrównanie niedoboru aktywności ruchowej,
- społeczno-wychowawcza – reguluje siły fizyczne, psychiczne, zabezpiecza indywidualne potrzeby i zainteresowania , przyczynia się do stałego rozwoju ale i dla poszczególnych grup , które w niej uczestniczą. Spełnia rolę rekreacji w rodzinie, w szkole, w społeczności osiedlowej
- aktywny wypoczynek – podtrzymuje aktywne postawy człowieka w ciągu całego życia i w jego wszystkich rolach. Jest wypełniony różnymi zajęciami rozwijającymi osobowość.
Formy rekreacji ruchowej – działalność obejmująca indywidualne lub zespołowe wykonywanie czynności przynoszących odpoczynek rozrywkę, sprawność, zdrowie, rozwijającą osobowość, a wykorzystująca ruch jako środek oddziaływania na organizm w zależności od potrzeb, zainteresowań.
Podział rekreacji ruchowej ze względu na intensywność wysiłku.
- relaksacyjne – spacery, wędkowanie, obserwacje przyrody
- o średniej intensywności – jazda na łyżwach, żeglowanie, gimnastykowanie
- ćwiczenia intensywne – biegi, pływanie, aerobik
Podział rekreacji ruchowej ze względu na poziom trudności:
- łatwe – biegi, jazda na rowerze
- średnie – siatkówka, pływanie, jazda na łyżwach
- trudne – narciarstwo, wspinaczka
Podział rekreacji ruchowej ze względu na pory roku:
- letnie
- zimowe
- całoroczne – kulturystyka, kręgle itp.
Podział rekreacji ruchowej ze względu na miejsce ćwiczeń:
- plenerowe
- pod dachem
- boiskowe
Podział rekreacji ruchowej ze względu na formy organizacyjne:
- indywidualne i zespołowe
- „Sport dla wszystkich” – cechą charakterystyczną jest udział w niej osób dorosłych w wieku produkcyjnym i emerytalnym, rodzin, młodzieży.„Sport dla wszystkich” – prawo każdego człowieka do sportu, do korzystania z warunków do uczestnictwa w sporcie.
- - dyscypliny sportu, różne formy aktywności ruchowej od spontanicznych, niezorganizowanych zabaw i gier ruchowych do zorganizowanych ćwiczeń fizycznych wykonywanych regularnie.
Zadania rodziny w wychowaniu do rekreacji:
- umiejętne pokierowanie zainteresowaniami i aktywnościa ruchową dziecka
- odpowiednio przemyślany dobór form i treści rekreacji
- wspólne uczestnictwo w rekreacji dzieci z rodzicami
- wpojenie pożądanych nawyków, kształtowanie postawy i rozbudzanie potrzeb w zakresie aktywności ruchowej w czasie wolnym na podstawie własnego przykładu.
Okres życia
Rola ruchu
Dzieciństwo i młodość
- pobudza rozwój fizyczny
- podnosi wydolność
- wyrównuje skutki przeciążenia nauką
- ułatwia usuwanie odchyleń w rozwoju psycho-ruchowym
Wiek dojrzały
- pomaga w utrzymaniu osiągniętej wcześniej wydolności fizycznej
- zapobiega schorzeniom, działa leczniczo
- ułatwia zachowanie równowagi wewnątrz ustroju człowieka oraz w układzie człowiek-środowisko
Wiek starczy
- opóźnia spadek wydawczości i sprawności, pomaga zachować zdrowie
- wyrównuje zaburzenia i usuwa skutki niesprawności
Rola i znaczenie rekreacji
Działalność profilaktyczna
Działalność lecznicza
Działalność rehabilitacyjna
Układ ruchu
- dbałość o prawidłową postawę
- ćwiczenia bez obciążeń
- wzrost siły
- szybkość
- wytrzymałość
- sprawność
- ćwiczenia korekcyjne wad i postawy
- kinezyterapia (leczenie ruchem) powoduje ogólne wzmocnienie organizmu poprzez całkowite lub częściowe przywrócenie sprawności fizycznej
- ćwiczenia , gimnastyka głównym elementem rehabilitacji
- sport w walce z kalectwem
Układ krążenia
- niedopuszczanie do nadwagi
- zapobieganie zaburzeniom układu krążenia
- zapobieganie rozwijaniu się lenistwa
- zwiększenie sprawności fizycznej i zapotrzebowania tlenowego
...
AWFLICENCJAT