STRATEGIA PROMOCJI GMINY CELE I ZASADY STRATEGII, INWESTYCJE PRZEMYSŁOWE I TURYSTYCZNE, INWESTYCJE A KULTURA LOKALNA.doc

(93 KB) Pobierz
STRATEGIA

 

 

 

 

STRATEGIA

PROMOCJI

GMINY

 

CELE I ZASADY STRATEGII

 

INWESTYCJE PRZEMYSŁOWE I TURYSTYCZNE

 

INWESTYCJE A KULTURA LOKALNA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

 

1.     CELE STRATEGII ROZWOJU GOSPODARCZEGO GMINY

1.1.           INWESTYCJE PRZEMYSŁOWE

1.2.           INWESTYCJE TURYSTYCZNE

1.3.           PRZEMYSŁ I TURYSTYKA – wzajemne zależności

 

2.     ROLA SAMORZĄDU (gminy, powiatu, województwa) W ROZWOJU INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH NA SWOIM TERENIE

2.1.           NARZĘDZIA TWORZENIA PARTYCYPACJI

2.2.           PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE

2.3.           SYSTEM BOT

 

3.     WSPÓŁPRACA WŁADZ SAMORZĄDOWYCH (urząd gminy, starostwo, urząd marszałkowski) Z REGIONALNYMI INSTYTUCJAMI ROZWOJOWYMI W CELU TWORZENIA WARUNKÓW DLA INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH.

3.1.           NARZĘDZIA ROZWOJU

 

4.     INWESTYCJE ZEWNĘTRZNE A KULTURA LOKALNA

4.1     INWESTYCJA JAKO INGERENCJA W KULTURĘ LOKALNĄ

4.2     MODELE ZACHOWAŃ

4.3     TOŻSAMOŚĆ A ROZWÓJ CYWILIZACYJNY REGIONU

 

5           RESUMÉ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1        CELE STRATEGII ROZWOJU GOSPODARCZEGO GMINY

„[...] strategia rozwoju [...] może  (a nawet powinna) być dokumentem tematycznym i podmiotowo wykraczającym poza zadania i kompetencje (obszaru, dla którego jest opracowywana) ponieważ będzie powstawała (a przynajmniej może tak powstawać) jako rezultat uzgodnień samorządu [...] z innymi podmiotami.”

Prof. dr. hab. Zyta Gilowska

„Przesłanki dla ustanowienia kontraktu regionalnego”

Rozwój regionalny nr 1(4) 2000

 

Koncepcja „strategii” jako zasady planowania rozwoju danego obszaru stała się w ostatnim okresie wyznacznikiem sposobu myślenia o zarządzaniu samorządem. Zarządzanie strategiczne, w odróżnieniu od zarządzania operacyjnego, cechuje większy stopień ogólności, dłuższa perspektywa czasowa realizacji, pewien margines abstrakcji przy definiowaniu celów.

Elementami planowania strategicznego są plany operacyjne:

-          plany operacyjne jednorazowe (wymagające preliminarza)

-          plany operacyjne powtarzalne (wymagające procedur i zasad oceny).

-           

W metodologii strategii rozwoju regionalnego mówi się o polityce rozwoju regionalnego.

Zapisy strategii dotyczą obszaru (definiowanego administracyjnie, funkcjonalnie bądź geograficznie) i w pierwszym rzędzie określają misje i cele jakie stawia sobie społeczność  zamieszkująca ten teren.

 

Jest wiele sposobów tworzenia , opracowywania strategii. Wymienia się m.in. zasadę:

-          „spółdzielczą” – każdy podmiot ma prawo wyrazić swoje oczekiwania oraz domagać się reprezentowania swych interesów w strategii,

-          „autorytarną” – władze wybrane przez społeczność lokalną decydują o kształcie i zawartości strategii,

-          „społeczną” – przyjęcie założenia o dotarciu do maksymalnej liczby opinii na temat strategii i próba stworzenia uniwersalnych wniosków,

-          „techniczna” – poddanie danych, dotyczących strategii, mechanizmom statystycznym i proporcjonalnym.

 

Najczęściej przyjmowanym określeniem dla strategii rozwoju regionalnego jest określenie: „zrównoważona”: Pojęcie to znalazło nawet swoja interpretacje ustawową (art.3 ust.3a ustawa z dnia 31 stycznia 1980 o ochronie i kształtowaniu środowiska). Jednak wymienione w obecnym projekcie ustawy „O zasadach wspierania rozwoju regionalnego” nasuwają wiele pytań dotyczących zaangażowania struktur samorządu terytorialnego w realizacje przedsięwzięć, mających bezpośredni wpływ na sytuacje danego obszaru.

 

Współczesne pojęcie „zrównoważenia” nasuwa myśl by oczekiwać wszechstronnego, uzupełniającego się postępu we wszystkich dziedzinach życia na określonym terytorium: w gospodarce, w rozwoju społecznym, kulturowym, naukowym, w ochronie dziedzictwa i dbałości o środowisko naturalne.

 

1.1.           INWESTYCJE PRZEMYSŁOWE

Inwestycje o charakterze przemysłowym stanowią podstawę gospodarki regionalnej. Dotyczy to zarówno procesu restrukturyzacji istniejących przedsiębiorstw jak i poszukiwania nowych inwestorów typu greenfield. W dalszym ciągu to przemysł stanowi główne miejsce zatrudnienia w regionach. W Małopolsce zatrudnieni w przemyśle stanowią ponad 33% ogółu pracujących.  W powiatach ziemskich Małopolski liczba ta sięga 40%. W powiatach grodzkich liczba ta wynosi ok.  30%

Kiedy jednak spojrzymy na kierunki rozwoju państw najbogatszych dostrzegamy zasadę iż cechą ich rozwoju jest zmniejszanie się zatrudnienia w sektorze przemysłowym na rzecz sektora usług i handlu. Tendencja ta wynosi w niektórych przypadkach i w niektórych okresach nawet 8% w skali rocznej.

Stąd zainteresowanie menadżerów ekspansji gospodarczej w lokowaniu firm na terenach krajów, które w dalszym ciągu oczekują wzrostu wskaźników ekonomicznych poprzez inwestycje przemysłowe. Jak pokazują np. dane działającego na zachodzie Polski Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Wspierania Gospodarki, w zachodnim pasie regionów przygranicznych praktycznie nie występują już wolne powierzchnie w halach zakładów przemysłowych, dawnych gospodarstw rolnych itp. Wszystkie, w stosunkowo krótkim czasie, znalazły nabywców ze strony firm zagranicznych (niemieckich) lub spółek z kapitałem mieszanym.

Podobna sytuacja występuje w SSE Krakowski Park Technologiczny: istnieje olbrzymie zainteresowanie lokowaniem na terenie Strefy inwestycji przemysłowych (niedopuszczalnych na tym obszarze) a stosunkowo trudno jest znaleźć inwestora spełniającego warunki stawiane przez Centrum Zaawansowanych Technologii.

*

q       Czy stać nas na przejęcie przemysłu przenoszonego z krajów rozwiniętych ?

q       Jaki jest bilans zysków i strat w wyniku podejmowanych decyzji ?

q       Jeśli przemysł to jaki ?

q       Jeśli działalność gospodarcza to jak zorganizowana ?

 

1.2.           INWESTYCJE TURYSTYCZNE

Procesy i zjawiska dokonujące się w dziedzinie turystyki pozwalają mówić o powstaniu przemysłu turystycznego. Podlega on tym samym zjawiskom ekonomicznym co inne branże, narażony jest dodatkowo na wpływy nieprzewidywalne: zmiany klimatyczne, mody, nastroje czy zjawiska społeczne.

Wiele państw, regionów, miast upatruje w turystyce najważniejszego obszaru działalności gospodarczej na swym terenie. Przyczyna tkwi w stereotypie: turystyka wiąże się z wypoczynkiem i ze zdrowym środowiskiem – należy więc rozwijać ją ze względu na te „ przyjemne” i „ekologiczne” aspekty.

              Jednak przemysł turystyczny tylko w niewielkiej części składa się z obiektów czy atrakcji bezpośrednio związanych z dosłownie rozumianą turystyką, czyli podróżowaniem dla przyjemności. Warunkiem zaistnienia turystyki na danym obszarze jest  uzupełniające się występowanie kilku czynników:

q       atrakcja turystyczna (naturalna, wykreowana, nie występująca gdzie indziej )

q       infrastruktura komunikacyjna (dojazd, parking, rozkład jazdy)

q       infrastruktura informacyjna (wiem jak i dlaczego tam dotrę, wiem co mnie czeka i jak wrócę),

q       infrastruktura usługowa (gastronomia, nocleg, pomoc)

q       normy prawno-finansowe (wiem co mi wolno i nie wolno, wiem z kim zawieram umowę i za co płacę)

q       przyjazne środowisko kulturowe i społeczne,

 

1.3.           PRZEMYSŁ I TURYSTYKA – wzajemne zależności

 

Istnienie środowiska przemysłowego wyklucza bezpośrednią działalność turystyczną. Obszary decydujące się na rozwijanie branży turystycznej muszą podjąć decyzje co do zasad prowadzenia tej działalności. Sąsiedztwo przemysłu i usług turystycznych można porównać do zasad postępowania w chorobach alergicznych: nie da się uniknąć przebywania w skażonym alergenami środowisku – jednak trzeba zrobić wszystko by wpływ alergenów zmniejszyć lub zlikwidować.

              Podstawowym instrumentem przy oddzielaniu funkcji przemysłowej i turystycznej, tak by obydwie mogły się rozwijać, jest: planowanie zagospodarowania przestrzennego (urbanistyka, kompozycja pejzażu, architektura, inżynieria, ochrona środowiska itp.). Przykładem tego typu działań są kompleksowe projekty zmiany wizerunku regionów, miast czy dzielnic. Proces taki zrealizowano np. w Paryżu, w regionie Nord-Pas de Calais, w Londynie. Jest to np. koncepcja rewitalizacji dzielnic (funkcja mieszkalna, kulturowa i turystyczna), rewaloryzacji obszarów, fitoremediacji, zagospodarowania terenów poprzemysłowych itp.

W niektórych wypadkach (centra przemysłowe, technopolia, strefy itp.) za obszar bezpośrednio poddany oddziaływaniu środowiska przemysłowego uznaje się pas o szerokości ok. 20 km od centrum strefy.

 

Coraz większe wymagania wobec tzw. atrakcji turystycznych stwarzają wiele ograniczeń dla procesów rozwoju wielotorowego. Konsekwencje raz podjętych decyzji będą determinować priorytety i możliwości rozwijania innych dziedzin. Specyfika działalności turystycznej w praktyce uniemożliwia lokowanie w jej sąsiedztwie przedsięwzięć o charakterze przemysłowym (produkcyjnym).

 

2.       ROLA SAMORZĄDU (gminy, powiatu, województwa) W ROZWOJU INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH NA SWOIM TERENIE

 

2.1.           NARZĘDZIA TWORZENIA PARTYCYPACJI

Pomyślny przebieg procesu inwestycyjnego zależy od czynników technicznych, ogólnogospodarczych oraz od reakcji jaka inwestycja wywołuje w różnych grupach społecznych. Inwestowanie i prowadzenie działalności w dziedzinie turystyki wymaga stałego kontrolowania – obserwacji oddziaływania ruchu turystycznego na społeczność lokalną. Efektem odbicia tego nastawienia jest opinia klientów-turystów o regionie, mieście czy konkretnym przedsięwzięciu.

              Budowanie partycypacji społecznej i dbałość o najlepszy obieg informacji jest zadaniem samorządu. Jest zarówno wyrazem służebności wobec wyborców jak i uznaniem dla zasad, którymi kieruje się współczesny rynek  i np. marketing: (BTL, programy lojalnościowe, sampling, show, direct, internet itp.), który w centrum działania posiada klienta oraz odpowiednio przygotowany towar.

              Jedną z form kreowania partycypacji jest wszelkiego rodzaju działalność edukacyjna, szkoleniowa i wychowawcza – zwłaszcza skierowana na grupy wiekowe poszukujące zawodu i podejmujące decyzje o dalszej karierze.

 

EFQM – EUROPEJSKA FUNDACJA ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ

Model ten dzieli się na trzy części:

-          strategię, strukturę zarządzania i kierowania rozwojem, definiowanie celów i polityki działania, optymalizacją dysponowanych zasobów – przede wszystkim w dziedzinie zasobów ludzkich,

-          praktykę, postępowanie i plany operacyjne dotyczące sektorów branży (noclegi, transport, informacja, bezpieczeństwo itp..) dla realizacji strategii,

-          rezultaty, wyrażane poprzez wskaźniki satysfakcji klientów i gospodarzy.

 

Satysfakcja

personelu

Satysfakcja

klienta

Integracja ze społecznością

Zasoby

 

 

 

 

 

PROCES

Zarządz.

personelem

Polityka

Strategia

Schemat EFQM wyróżnia 9 punktów krytycznych w zarządzaniu jakością w turystyce:

 

 

 

 

 

 

WYNIK

OPERACYJNY

 

 

 

 

 

LIDERZY

 

 

 

 

 

 

 

 









                            CZYNNIKI                                                                                                  REZULTATY

 

 

2.2.           PARTNERSTWO PUBLICZNO-PRYWATNE

Zasada opiera się na zjawisku tzw. „dźwigni ekonomicznej” czyli zaangażowaniu środków publicznych w celu pobudzenia inicjatyw i uruchomienia środków pochodzących od firm/osób prywatnych. Wielkość zaangażowania publicznego w konkretne projekty staje się najważniejszym elementem w konkurencji pomiędzy regionami (miastami, obszarami) w celu zachęcenia inwestorów zewnętrznych.

W sytuacji globalizacji zjawisk ekonomicznych regiony mogą konkurować ze sobą w dziedzinie zarządzania i uczestnictwa w procesach inwestycyjnych.

Promocja regionu, marketing atutów regionalnych jest elementem procesu zarządzania (organizacja i planowanie) i kreowania zapotrzebowania na lokowanie firm w tym obszarze.

 

2.3.           SYSTEM BOT: Build – Operate – Transfer: BUDUJ EKSPLOATUJ PRZEKAŻ

 

System polega na umowie, zgodnie z którą inwestor prywatny podejmuje się budowy,  eksploatacji, zarządzania i przekazania elementu infrastruktury. Umowy BOT dotyczą najczęściej infrastruktury energetycznej, gospodarki odpadami, obiektów o charakterze usług dla lokalnej społeczności.

System przewiduje różne możliwość tworzenia struktur realizacyjnych i zarządzających oraz zasad transferu inwestycji.

 

3.       WSPÓŁPRACA WŁADZ SAMORZĄDOWYCH (urząd gminy, starostwo, urząd marszałkowski) Z REGIONALNYMI INSTYTUCJAMI ROZWOJOWYMI W CELU TWORZENIA WARUNKÓW DLA INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH.

NARZĘDZIA ROZWOJU

Instytucje administracji różnego szczebla i różnego stopnia zależności, kreują własne narzędzia rozwoju. Mogą one mieć formę:

q       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin