PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
1. I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM
2. KOTY DOMOWE I DZIKIE
3. MOJE ZIMOWE ŚWIĘTA
I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM
PONIEDZIAŁEK BAJKOWY SAMOCHÓD MIKOŁAJA
- wprowadzenie piosenki do nauki „Mikołaj jedzie samochodem”; osłuchanie z melodią i słowami, zabawa naśladowcza wysnuta z treści, ćwiczenie umiejętności rozróżniania wysokości dźwięków: niskie, średnie, wysokie za pomocą ruchów rąk i całego ciała
- doskonalenie umiejętności dokonywania podziału przedmiotów na zbiory w zależności od wielkości, koloru, wzoru, kształtu na przykładzie bombek choinkowych,
- zabawa ruchowa z elementem toczenia „Kula” i wspinania „Bombki”;
- kolorowanie postaci Mikołaja – dorysowywanie w jego worku prezentów, które dzieci chciałyby otrzymać
WTOREK POMYŚL MOŻE KTOŚ CZEKA NA TWOJĄ POMOC
- ćwiczenia poranne wg K. Wlaźnik
- rozmowa na temat ”Kiedy dostajemy prezenty i jaką sprawiają nam radość?” omówienie możliwości zrobienia lub kupienia prezentu; komu można zrobić prezent, pokazanie sposobu estetycznego opakowania prezentu (wykorzystanie różnych pudełek, torebek, kolorowego papieru, wstążek);
- pakujemy prezent – praca zespołowa
- rozmowa o tych, którzy nic nie dostają, w jaki sposób można im pomóc
- wykonanie świątecznej niespodzianki dla swoich najbliższych
ŚRODA ŚWIĘTY MIKOŁAJ, CZYLI KTO?
- rozmowa okolicznościowa związana z tradycją mikołajek
- wyjaśnienie dzieciom, kim był naprawdę św. Mikołaj
- zabawy ruchowe „Zaprzęgi”, „Śniegowe zaspy”
- wykonanie pojemnika na prezenty- ozdabianie pudełka kolorowym papierem oraz gotowymi elementami
- spacer dookoła przedszkola
CZWARTEK
- porządkowanie zabawek, segregowanie ich do odpowiednich skrzyń, wyrzucanie zepsutych
- szukanie listu od Mikołaja; poruszanie się według wskazówek nauczycielki
- przeczytanie treści listu (dzieci dowiedzą się kiedy przyjdzie Mikołaj)
- wykonanie zadań które były w liście
- składanie obrazka z części, przyklejanie na kartce
- zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Co znajduje się w worku Mikołaja?”
PIĄTEK CZEKAMY NA MIKOŁAJA
- oczekiwanie na przyjście Mikołaja
- zaśpiewanie Mikołajowi piosenek
- wspólne zdjęcie
- słodki poczęstunek
KOTY DOMOWE I DZIKIE
PONIEDZIAŁEK KOTY I KOTKI
- zwierzęta domowe i dzikie – zabawa dydaktyczna; nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazkach
- koty domowe i dzikie – segregowanie kotów, szukanie cech wspólnych
- kotki – opowiadanie obrazka sytuacyjnego, liczenie kotków na obrazku
- poznanie zwyczajów żyjącego w Polsce dzikiego kota –ryś
- ćwiczenia gimnastyczne „Wesołe- smutne kotki”
- kolorowanie ilustracji kotka domowego
WTOREK NA WIEJSKIM PODWÓRKU
- „Na wiejskim podwórku” – opowiadanie co dzieje się na obrazku; wskazywanie i nazywanie zwierząt dorosłych i ich dzieci; posługiwanie się określeniami „na górze”. „na dole”
- zwierzęta na wsi – porządkowanie zbiorów według liczby elementów
- ćwiczenia gimnastyczne zestaw VII
- mamy i ich dzieci – ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach mee, bee, miał, hau
- wycinanie obrazków- układanie rodzin zwierząt (mama, tata, dziecko)
ŚRODA OPIEKUJEMY SIĘ ZWIERZĘTAMI
- układanie obrazków zwierząt z elementów – różny stopień trudności
- „Rozmowa z kotem” – wysłuchanie wiersza; zwrócenie uwagi na potrzebę ponoszenia odpowiedzialności za własne zwierzątko
- moje zwierzątko – malowanie farbami swojego zwierzątka lub takiego, o jakim dziecko marzy
- zabawa ortofoniczna – jak miauczą koty duże i kotki małe
CZWARTEK ZWIERZĘTA
- naśladujemy zwierzęta – ćwiczenia ortofoniczne narządów mowy
- słuchanie wiersza „Większy”; porządkowanie zwierząt według wielkości malejącej i wzrastającej
- ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik
- zwierzęta – obrysowywanie szablonów i kolorowanie
- O którym obrazku mówię? - zabawa dydaktyczna
PIĄTEK ZABAWY KOTÓW
- rymowanki- nazywanie obrazków, dzielenie nazw na sylaby, dobieranie w pary obrazków, których nazwy się rymują
- zabawy kotów – zabawa naśladowcza
- „Koty Oli” – opowiadanie obrazka, dostrzeganie brakujących elementów
- lepienie z plasteliny kotków; układanie ich na makiecie zrobionej z tektury, dorysowywanie im miseczek
MOJE ZIMOWE ŚWIĘTA
PONIEDZIAŁEK CZEKAMY NA BOŻE NARODZENIE
- zabawa ruchowa łańcuszki – dziecko reaguje na hasło, umie szybko się ustawić w kolejkę, liczy w dostępnym mu zakresie
- „Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia” – praca z obrazkiem; zapoznanie dzieci z tradycją świąt: ubieranie choinki, pierwsza gwiazdka, puste miejsce przy stole, dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, prezenty, śpiewanie kolęd
- pieczenie pierników – zagniatanie ciasta, wałkowanie, wycinanie
- słuchanie kolęd
- zabawy na śniegu
WTOREK KTO WYMYŚLIŁ CHOINKI?
- zabawa muzyczno – ruchowa „Ubieramy choinkę”- dostrzeganie zmian w muzyce; wysoko-nisko
- słuchanie opowiadania „Kto wymyślił choinki?” – rozmowa na temat treści opowiadania
- świąteczne dekoracje – oglądanie przyniesionych ozdób, stroików, dekoracji okiennych
- segregowanie dekoracji (bombki, gwiazdki, łańcuchy)
- mierzenie długości łańcuchów; używanie zwrotów długi, dłuższy, najdłuższy
- ubieranie choinki w sali
- łańcuch na naszą choinkę – wykonanie łańcucha z pasków kolorowego papieru
ŚRODA ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA
- oglądanie różnych pocztówek; segregowanie ich według uroczystości
- opowiadanie o zwyczaju składania życzeń (sposoby składania życzeń)
- kartki świąteczne – łączenie różnych elementów i materiałów, przyklejanie życzeń, samodzielne podpisywanie
- ćwiczenia gimnastyczne – kształtowanie świadomości własnego ciała
CZWARTEK WYCIECZKA DO FABRYKI BOMBEK
PIĄTEK WIGILIA W PRZEDSZKOLU
PONIEDZIAŁEK CHOINKA W MOIM DOMU
- „Choinka w moim domu” – wypowiedzi dzieci; opowiadanie o zwyczajach związanych z kupowaniem, ubieraniem choinki w ich domach; uważne słuchanie kolegów
- oglądanie ilustracji choinek różnie ubranych
- wskazywanie ozdób, które nauczycielka wypowiada sylabami
- malowanie farbami gipsowych aniołków, ozdabianie brokatem
- oglądanie naszej choinki, określanie jakie bombki znajdują się na górze, na dole, z lewej strony, z prawej strony
WTOREK WIGILIJNY WIECZÓR
- kolędujemy – słuchanie i śpiewanie znanych kolęd i pastorałek
- przy choince – historyjka obrazkowa; opowiadanie trzech pierwszych obrazków (czwarty zasłonięty); wiązanie przyczyn i skutków wydarzeń
- kolorowanie świątecznych obrazków
- spacer po okolicy; oglądanie ubranych choinek, okien, domów
marczeszka