plan grudzień 5 latki.docx

(18 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

 

1.      I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM

2.      KOTY DOMOWE I DZIKIE

3.      MOJE ZIMOWE ŚWIĘTA

 

I TY MOŻESZ ZOSTAĆ ŚWIĘTYM MIKOŁAJEM

 

PONIEDZIAŁEK BAJKOWY SAMOCHÓD MIKOŁAJA

-        wprowadzenie piosenki do nauki „Mikołaj jedzie samochodem”; osłuchanie z melodią i słowami, zabawa naśladowcza wysnuta z treści, ćwiczenie umiejętności rozróżniania wysokości dźwięków: niskie, średnie, wysokie za pomocą ruchów rąk i całego ciała

-        doskonalenie umiejętności dokonywania podziału przedmiotów na zbiory w zależności od wielkości, koloru, wzoru, kształtu na przykładzie bombek choinkowych,

-        zabawa ruchowa z elementem toczenia „Kula” i wspinania „Bombki”;

-        kolorowanie postaci Mikołaja – dorysowywanie w jego worku prezentów, które dzieci chciałyby otrzymać

WTOREK POMYŚL MOŻE KTOŚ CZEKA NA TWOJĄ POMOC

-        ćwiczenia poranne wg K. Wlaźnik

-        rozmowa na temat ”Kiedy dostajemy prezenty i jaką sprawiają nam radość?” omówienie możliwości zrobienia lub kupienia prezentu; komu można zrobić prezent, pokazanie sposobu estetycznego opakowania prezentu (wykorzystanie różnych pudełek, torebek, kolorowego papieru, wstążek);

-        pakujemy prezent – praca zespołowa

-        rozmowa o tych, którzy nic nie dostają, w jaki sposób można im pomóc

-        wykonanie świątecznej niespodzianki dla swoich najbliższych

ŚRODA ŚWIĘTY MIKOŁAJ, CZYLI KTO?

-        rozmowa okolicznościowa związana z tradycją mikołajek

-        wyjaśnienie dzieciom, kim był naprawdę św. Mikołaj

-        zabawy ruchowe „Zaprzęgi”, „Śniegowe zaspy”

-        wykonanie pojemnika na prezenty- ozdabianie pudełka kolorowym papierem oraz gotowymi elementami

-        spacer dookoła przedszkola

CZWARTEK

-        porządkowanie zabawek, segregowanie ich do odpowiednich skrzyń, wyrzucanie zepsutych

-        szukanie listu od Mikołaja; poruszanie się według wskazówek nauczycielki

-        przeczytanie treści listu (dzieci dowiedzą się kiedy przyjdzie Mikołaj)

-        wykonanie zadań które były w liście

-        składanie obrazka z części, przyklejanie na kartce

-        zabawa rozwijająca zmysł dotyku „Co znajduje się w worku Mikołaja?”

PIĄTEK CZEKAMY NA MIKOŁAJA

-        oczekiwanie na przyjście Mikołaja

-        zaśpiewanie Mikołajowi piosenek

-        wspólne zdjęcie

-        słodki poczęstunek

KOTY DOMOWE I DZIKIE

 

PONIEDZIAŁEK KOTY I KOTKI

-        zwierzęta domowe i dzikie – zabawa dydaktyczna; nazywanie zwierząt przedstawionych na obrazkach

-        koty domowe i dzikie – segregowanie kotów, szukanie cech wspólnych

-        kotki – opowiadanie obrazka sytuacyjnego, liczenie kotków na obrazku

-        poznanie zwyczajów żyjącego w Polsce dzikiego kota –ryś

-        ćwiczenia gimnastyczne „Wesołe- smutne kotki”

-        kolorowanie ilustracji kotka domowego

WTOREK NA WIEJSKIM PODWÓRKU

-        „Na wiejskim podwórku” – opowiadanie co dzieje się na obrazku; wskazywanie i nazywanie zwierząt dorosłych i ich dzieci; posługiwanie się określeniami „na górze”. „na dole”

-        zwierzęta na wsi – porządkowanie zbiorów według liczby elementów

-        ćwiczenia gimnastyczne zestaw VII

-        mamy i ich dzieci – ćwiczenia ortofoniczne na zgłoskach mee, bee, miał, hau

-        wycinanie obrazków- układanie rodzin zwierząt (mama, tata, dziecko)

ŚRODA OPIEKUJEMY SIĘ ZWIERZĘTAMI

-        układanie obrazków zwierząt z elementów – różny stopień trudności

-        „Rozmowa z kotem” – wysłuchanie wiersza; zwrócenie uwagi na potrzebę ponoszenia odpowiedzialności za własne zwierzątko

-        moje zwierzątko – malowanie farbami swojego zwierzątka lub takiego, o jakim dziecko marzy

-        zabawa ortofoniczna – jak miauczą koty duże i kotki małe

CZWARTEK  ZWIERZĘTA

-        naśladujemy zwierzęta – ćwiczenia ortofoniczne narządów mowy

-        słuchanie wiersza „Większy”; porządkowanie zwierząt według wielkości malejącej i wzrastającej

-        ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik

-        zwierzęta – obrysowywanie szablonów i kolorowanie

-        O którym obrazku mówię? - zabawa dydaktyczna

PIĄTEK ZABAWY KOTÓW

-        rymowanki- nazywanie obrazków, dzielenie nazw na sylaby, dobieranie w pary obrazków, których nazwy się rymują

-        zabawy kotów – zabawa naśladowcza

-        „Koty Oli” – opowiadanie obrazka, dostrzeganie brakujących elementów

-        lepienie z plasteliny kotków; układanie ich na makiecie zrobionej z tektury, dorysowywanie im miseczek

 

MOJE ZIMOWE ŚWIĘTA

 

PONIEDZIAŁEK CZEKAMY NA BOŻE NARODZENIE

-        zabawa ruchowa łańcuszki – dziecko reaguje na hasło, umie szybko się ustawić w kolejkę, liczy w dostępnym mu zakresie

-        „Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia” – praca z obrazkiem; zapoznanie dzieci z tradycją świąt: ubieranie choinki, pierwsza gwiazdka, puste miejsce przy stole, dzielenie się opłatkiem, składanie życzeń, prezenty, śpiewanie kolęd

-        pieczenie pierników – zagniatanie ciasta, wałkowanie, wycinanie

-        słuchanie kolęd

-        zabawy na śniegu

WTOREK KTO WYMYŚLIŁ CHOINKI?

-        zabawa muzyczno – ruchowa „Ubieramy choinkę”- dostrzeganie zmian w muzyce; wysoko-nisko

-        słuchanie opowiadania „Kto wymyślił choinki?” – rozmowa na temat treści opowiadania

-        świąteczne dekoracje – oglądanie przyniesionych ozdób, stroików, dekoracji okiennych

-        segregowanie dekoracji (bombki, gwiazdki, łańcuchy)

-        mierzenie długości łańcuchów; używanie zwrotów długi, dłuższy, najdłuższy

-        ubieranie choinki w sali

-        łańcuch na naszą choinkę – wykonanie łańcucha z pasków kolorowego papieru

ŚRODA ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA

-        oglądanie różnych pocztówek; segregowanie ich według uroczystości

-        opowiadanie o zwyczaju składania życzeń (sposoby składania życzeń)

-        kartki świąteczne – łączenie różnych elementów i materiałów, przyklejanie życzeń, samodzielne podpisywanie

-        ćwiczenia gimnastyczne – kształtowanie świadomości własnego ciała

-        zabawy na śniegu

CZWARTEK WYCIECZKA DO FABRYKI BOMBEK

PIĄTEK WIGILIA W PRZEDSZKOLU

PONIEDZIAŁEK CHOINKA W MOIM DOMU

-        „Choinka w moim domu” – wypowiedzi dzieci; opowiadanie o zwyczajach związanych z kupowaniem, ubieraniem choinki w ich domach; uważne słuchanie kolegów

-        oglądanie ilustracji choinek różnie ubranych

-        wskazywanie ozdób, które nauczycielka wypowiada sylabami

-        malowanie farbami gipsowych aniołków, ozdabianie brokatem

-        oglądanie naszej choinki, określanie jakie bombki znajdują się na górze, na dole, z lewej strony, z prawej strony

WTOREK WIGILIJNY WIECZÓR

-        kolędujemy – słuchanie i śpiewanie znanych kolęd i pastorałek

-        przy choince – historyjka obrazkowa; opowiadanie trzech pierwszych obrazków (czwarty zasłonięty); wiązanie przyczyn i skutków wydarzeń

-        kolorowanie świątecznych obrazków

-        spacer po okolicy; oglądanie ubranych choinek, okien, domów

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin