PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC LISTOPAD
1. JEST CORAZ CHŁODNIEJ, WSZYSCY PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY
2. HULA, PSOCI, HAŁASUJE – TO JESIENNY WIATR FIGLUJE
3. DOMY MAJĄ LUDZIE I ZWIERZĘTA
4. ŻEGNAJCIE PRZYJACIELE
JEST CORAZ CHŁODNIEJ, WSZYSCY PRZYGOTOWUJA SIĘ DO ZIMY
PONIEDZIAŁEK ZWIERZĘTA PRZYGOTOWUJĄ SIĘ DO ZIMY
- oglądanie albumów przedstawiających zwierzęta leśne, wypowiedzi dzieci na temat ich wyglądu, sposobu poruszania się, zwyczajów
- „Spiżarnia niedźwiedzia” – słuchanie wiersza H. Szyerowej, rozmowa na temat przygotowania niedźwiedzia do zimy
- zwierzęta przygotowują się do zimy – oglądanie obrazków, rozmowa
- nazywanie domów poszczególnych zwierząt
- zabawy ruchowe z elementami czworakowania – „Niedźwiadki na spacerze”
- ćwiczenia słuchowe – dzielenie wyrazów na sylaby
WTOREK JEST CORAZ CHŁODNIEJ
- jesienne zmiany w przyrodzie – wypowiedzi przy gazetce tematycznej
- „Zimowe futra” – słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej, udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści
- futro niedźwiedzia – ćwiczenia graficzne; obrysowywanie szablonu niedźwiedzia, dorysowywanie oczu, nosa, pyszczka; dorysowywanie dookoła liści – posłania do spania
- słucham i liczę – zabawa ruchowa przy muzyce
- ubrania letnie i zimowe – wklejanie do szafy odpowiednich ubrań
ŚRODA ZAPASY WIEWIÓRKI
- zapasy wiewiórki – ćwiczenia oddechowe
- „Wiewiórki” – słuchanie wiersza E. Bełczewskiej; układanie wiewiórek w kolejności występującej w wierszu
- oglądanie obrazków wiewiórek, zapoznanie z wyglądem, odżywianiem, oraz sposobem przygotowania do zimy
- malowanie wiewiórki farbami, doklejanie orzechów
- zapasy wiewiórek – posługiwanie się liczebnikami porządkowymi
- ćwiczenia gimnastyczne z woreczkami
CZWARTEK ROBIMY ZAPASY
- spiżarnia – umieszczenie w kąciku przyrody różnych przetworów
- opowiadanie o różnych sposobach przygotowywania zapasów na zimę
- zapasy - praca z obrazkiem; określanie rodzajów przetworów, dorysowywanie brakujących elementów
- przetwory – wycinanie słoików, owoców, kolorowanie, przyklejanie
PIĄTEK W SPIŻARNI
- w spiżarni – porządkowanie przetworów na półkach, przeliczanie i określanie liczby słoików na półkach
- karta pracy – umieszczanie na półkach słoików, na haczykach cebuli, czosnku, dorysowywanie owoców w słoikach
- „Robimy zapasy” – ćwiczenia gimnastyczne
- sokowirówka – składanie obrazka z części
HULA, PSOCI, HAŁASUJE – TO JESIENNY WIATR FIGLUJE
PONIEDZIAŁEK W POSZUKIWANIU WIATRU
- wietrzyk, wiatr, wicher – zabawa ruchowa
- wieje wiatr – ćwiczenia oddechowe
- słuchanie wiersza „Wiatr” B. Szurowskiej; rozmowa na temat treści wiersza
- kolorowe ptaszki – wykonanie ptaszków mobili
- siła wiatru – zabawa badawcza w ogrodzie przedszkolnym
WTOREK ŻARTY WIATRU
- „Psotny wietrzyk” – zabawa ruchowa; ćwiczenia refleksu i spostrzegawczości
- wyścigi piłeczek ping - pongowych – ćwiczenia oddechowe
- Jak wywołać wiatr? – burza mózgów
- oglądanie sprzętów wytwarzających wiatr; suszarka, wentylator, odkurzacz
- szukanie lekkich przedmiotów, które unoszą się na wietrze
- „Wietrzyku-psotniku” – nauka piosenki
- chodzenie po gazetach – zabawa ruchowa
ŚRODA 11 LISTOPADA
CZWARTEK LUBIĘ JESIENNY WIATR
- „Wietrzyku – psotniku”- utrwalenie piosenki
- „Latawiec” – słuchanie opowiadania; oglądanie różnych latawców
- „Jesienią” – ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik
- latawiec – praca plastyczno – konstrukcyjna
- puszczanie latawca na placu zabaw
PIĄTEK KOMU WIATR DO TAŃCA GRA?
- tańcząca chusta – zabawa ruchowa z chustami
- dokończ – zabawa słowna; dzieci kończą słowa wypowiedziane przez nauczycielkę
- Co wiatr strącił z drzewa? – zabawa matematyczna
- wichura – ćwiczenia fonacyjne powiązane z opowieścią ruchową
- wiatrem malowane – nakładanie farby na kartkę, rozdmuchiwanie
DOMY MAJĄ LUDZIE I ZWIERZĘTA
PONIEDZIAŁEK DOMY I DOMKI
- domy i domki – praca z obrazkiem; rozpoznawanie i nazywanie domów; dom jednorodzinny, blok, gwara, gniazdo, dziupla, ul, buda
- „Kłopoty mieszkaniowe” – słuchanie wiersza W. Fabera
- rozmowa na temat domów zwierząt
- Czyj to dom? – zabawa dydaktyczna; rozpoznawanie domów i ustalanie kto w nich mieszka
- dom – rysowanie pod dyktando; nauczycielka mówi wiersz, a dzieci rysują poszczególne elementy
WTOREK DOM RODZINNY
- budujemy domy – zabawa konstrukcyjna; wspólne budowanie domów z klocków
- szukam domku – zabawa ruchowa
- przed domem – opowiadanie obrazka sytuacyjnego
- karta pracy – kończenie rysowania domu (brakujących elementów)
- ćwiczenia słuchowe – rozpoznawanie odgłosów domu
ŚRODA OKNA, OKIENKA
- „Mrugają okna” – słuchanie wiersza
- porównywanie obrazków przedstawiających domy w dzień i w nocy – wyszukiwanie różnic i podobieństw
- Którego domu brakuje?- zabawa dydaktyczna
- omawianie wyglądu różnych domów, bloków: niskie, wysokie, z różną ilością okien, różnym kształtem okien
- spacer dookoła przedszkola’ oglądanie domów, porównywanie ich
CZWARTEK DOM NASZYCH MARZEŃ
- oglądanie katalogów z wystrojem mieszkań; swobodne wypowiedzi dzieci-co im się podoba, a co nie
- nazywanie pomieszczeń na obrazkach: kuchnia, łazienka, jadalnia, przedpokój; wymienianie sprzętów które się w nich znajdują
- Gdzie to pasuje? – zabawa dydaktyczna
- mój wymarzony pokój – wycinanie, rysowanie, kolorowanie
PIĄTEK DOMY SĄ RÓŻNE
- domy – opowiadanie treści obrazka; posługiwanie się zdaniami
- wyszukiwanie różnic pomiędzy dwoma obrazkami
- dom – wycinanie z kolorowego papieru domu; przyklejanie okien, drzwi
- dom pełen figur – gra matematyczna według ustalonych reguł
- domy nocą – rysowanie pastelami na czarnych kartkach
ŻEGNAJCIE PRZYJACIELE
PONIEDZIAŁEK NASI PRZYJACIELE
- zabawa ruchowa „Spłoszone ptaszki”- dzieci przestrzegają ustalonych reguł
- oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki zimujące w Polsce
- słuchanie opowiadania „Żegnajcie przyjaciele”; rozmowa na temat treści opowiadania
- ćwiczenia graficzne – kolorowanie listków
- ćwiczenia gimnastyczne zestaw VI
- spacer wokół przedszkola, szukanie karmników, zawieszenie karmnika niedaleko przedszkola
WTOREK ZIMOWE ŚPIOCHY
- zabawa muzyczno – ruchowa „Śpiące misie”
- słuchanie opowiadania „Szpak i jeż”- samodzielne malowanie własnego zakończenia tej historii
- oglądanie ilustracji przedstawiających zwierzęta zasypiające na zimę, opisywanie ich wyglądu
- legowisko dla pluszaka – wykonanie z pudełek i miękkich skrawków materiału legowiska
- układanie własnej kołysanki dla pluszaka
ŚRODA GŁODNE ZWIERZĘTA
- zima w lesie – praca z obrazkiem; opowiadanie o tym jak ciężko jest zwierzętom w zimie zdobyć pożywienie, w jaki sposób należy im pomagać
- zwierzęce przysmaki – zabawa dydaktyczna; nazywanie zwierząt na obrazkach, dopasowywanie pokarmów
- karta pracy- określanie co zostało przedstawione na obrazku
- „O zziębniętym Elemelku……” – słuchanie opowiadania; wypowiadanie imion wróbelków występujących w opowiadaniu
- rysowanie wybranych przygód Elemelka
CZWARTEK W PTASIEJ STOŁÓWCE
- ptaki w karmniku – obserwowanie ptaszków przylatujących do karmnika
- w karmniku – opowiadanie; dzieci słuchają opowiadanie i układają sylwety ptaszków występujących w wierszu
- karmnik – układanie według wzoru z figur geometrycznych
- Którego ptaka brakuje? – chowanie sylwety ptaka; dzieci opisują wygląd ptaszka który został schowany
- wyjście na spacer – dosypanie ziarenek do karmnika, zawieszenie słoniny
PIĄTEK BAJKA O GILU
- oglądanie obrazków przedstawiających ptaki przylatujące do nas na zimę; omawianie ich wyglądu
- „Bajka o gilu” – słuchanie wiersza; udzielanie odpowiedzi na pytania
- gil – malowanie farbami
- ptaszki w gniazdkach – zabawa ruchowa z elementami równowagi
- ćwiczenia słuchowe – składanie wyrazów z głosek wypowiadanych przez nauczycielkę
marczeszka