PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC WRZESIEŃ
1. MÓJ PRZEDSZKOLNY ŚWIAT
2. WAKACJE JUŻ ZA NAMI
3. NASZE BEZPIECZEŃSTWO
4. MOJA RODZINA JEST RADOSNA
MÓJ PRZEDSZKOLNY ŚWIAT
WTOREK W NASZEJ SALI
- zapoznanie dzieci z nową salą
- przydzielenie indywidualnych znaczków
- oglądanie kącików zainteresowań
- ustalenie zasad korzystania ze wspólnych miejsc do zabawy
- „Ode mnie do ciebie”- zabawa integrująca grupę, poznanie imion nowych kolegów i koleżanek
- zabawy na świeżym powietrzu
ŚRODA NASZE PRZEDSZKOLE
- zabawa ruchowa „Balonik”
- zabawa dydaktyczna „O czym mówię?”- odnajdywanie przedmiotów opisywanych przez nauczyciela
- spacer po budynku przedszkola- zapoznanie z poszczególnymi pomieszczeniami
- wyjście na plac zabaw-zapoznanie ze sprzętem, ustalenie zasad bezpiecznej zabawy
CZWARTEK WSPÓLNE ZABAWY
- zabawa ruchowa „Powitanie”
- słuchanie wiersza „Tak czy nie”- wspólne formułowanie zasad zachowania obowiązujących w grupie- kodeks zachowania
- „Przedszkole drugi dom” – nauka piosenki
- drogi i dróżki- malowanie farbami na szarym papierze różnego rodzaju linii
- zabawy w ogrodzie przedszkolnym
PIĄTEK DZIEŃ W PRZEDSZKOLU
- „Co zniknęło?- zabawa dydaktyczna
- „Dzień w przedszkolu”- rozmowa na podstawie serii obrazków; porządkowanie obrazków według kolejności zdarzeń
- karta pracy – dorysowywanie brakujących elementów
- zabawy ruchowe na placu zabaw
WAKACJE JUŻ ZA NAMI
PONIEDZIAŁEK W GÓRACH
- rozmowa na podstawie wiersza M. Terlikowskiej „Wakacyjne skarby”
- wypowiadanie się na temat skarbów wakacyjnych
- utworzenie kącika pamiątek wakacyjnych – opowiadanie o swoich pamiątkach
- segregowanie pamiątek do poszczególnych koszyczków (pocztówki, kamyki, zabawki, itd.)
- WAKACJE – malowanie farbami plakatowymi
- GÓRY – opowiadanie obrazka, odkrywanie zasłoniętych fragmentów, odgadywanie co zostało zasłonięte
- echo – ćwiczenia słuchowe
- zabawy z elementami równowagi
WTOREK NAD MORZEM
- Nad morzem – ćwiczenia ortofoniczne; ćwiczenia narządów mowy na zgłoskach: szu, plusk, chlap…
- rozmowa z wykorzystaniem obrazka na temat „Nad morzem”; opowiadanie co dzieje się na obrazku (to co jest bliżej i to co jest dalej)
- karta pracy – naklejanie brakujących fragmentów obrazka
- podwodny świat-nazywanie zwierząt żyjących w wodnych głębinach
- spacer dookoła przedszkola
ŚRODA NAD JEZIOREM
- „Kto potrafi?”- zabawa ruchowa (stanie na jednej nodze, stanie z woreczkiem na głowie, itp.)
- Mazury – praca z obrazkiem; opowiadanie co dzieje się na obrazku, przekazanie dzieciom różnych ciekawostek
- rozmowa na temat spędzania czasu nad jeziorem
- zapoznanie dzieci z budową żaglówki
- „Wieje wietrzyk”- zabawa orientacyjno-porządkowa
- wykonanie żaglówek z łupinek od orzecha, plasteliny i wykałaczek
- pływające żaglówki – ćwiczenia oddechowe
CZWARTEK W LESIE
- "Słucham i pokazuję”- zabawa przy piosence „Głowa, ramiona’ pięty”
- „W lesie”- praca z obrazkiem – nadawanie imion postaciom, nazywanie roślin, zwierząt
- Co było na obrazku?- zabawa dydaktyczna; dzieci odgadują co znajduje się na zasłoniętych fragmentach obrazka
- LAS- malowanie farbami; zwrócenie uwagi na wykorzystanie całej powierzchni kartki
- „Wycieczka do lasu”- zabawa naśladowcza
- Co możemy zobaczyć w lesie? – wybieranie spośród różnych obrazków tych, które przedstawiają rzeczy znajdujące się w lesie
PIĄTEK ZDJĘCIA W ZOO
- oglądanie albumów z egzotycznymi zwierzętami; zdobywanie wiedzy na temat ich wyglądu, sposobu poruszania się, zwyczajów i środowiska życia
- słuchanie wiersza L. J. Kerna „Żyrafa u fotografa”; udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące treści wiersza
- oglądanie aparatu fotograficznego, robienie nim zdjęć
- zapoznanie z budową aparatu
- składanie aparatu z tektury
- zabawy ruchowe przy muzyce
NASZE BEZPIECZEŃSTWO
PONIEDZIAŁEK SPOTKANIE Z POLICJANTEM
- „Kierowca” – zabawa muzyczno-ruchowa
- oglądanie książeczek, pisemek dziecięcych dotyczących ruchu drogowego
- wycieczka na najbliższe skrzyżowanie – nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię
- zabawy bieżne na placu zabaw
WTOREK TAJEMNICZE ZNAKI
- „Będę kierowcą” – nauka piosenki
- coraz szybciej-coraz wolniej – zabawa rytmiczna
- odgłosy ulicy – dzieci słuchają i odgadują, a także naśladują odgłosy
- „Kolorowe znaki” – słuchanie wiersza, odpowiadanie na pytania dotyczące treści wiersza
- „Jedziemy na wycieczkę” – ćwiczenia gimnastyczne; zestaw II wg K. Wlaźnik
ŚRODA NIEBEZPIECZNE ZABAWY
- uwaga na drodze – zagadki słuchowe
- wyścigi z omijaniem – zabawa ruchowa
- wysłuchanie opowiadania „Jak wróbelek Elemelek…..; rozmowa na temat tekstu
- zgaduj – zgadula – rozwiązywanie zagadek o ruchu drogowym
- zebra – malowanie farbami na dużych arkuszach papieru
CZWARTEK MÓJ DOM, MOJA ULICA
- „Mój samochód” – dzieci układają samochody z mozaiki geometrycznej
- zatrzymaj się tak jak chcę – zabawa orientacyjno- porządkowa
- „Bajka Antosia” – wysłuchanie opowiadania, rozmowa na temat jego treści
- znajdziemy drogę – zabawa w parach; odszukiwanie drogi na podstawie wskazówek
- samochodzik – zajęcia plastyczne; wykonanie samochodzików z pudełek po apałkach
- „Co by było, gdyby…. – zabawa twórcza
PIĄTEK MIASTO MARZEŃ
- „W mieście ruch wielki” – zabawa przy muzyce
- „Tajemniczy sen” – opowiadanie nauczycielki, zadawanie pytań do treści opowiadania
- W moim mieście – ćwiczenia gimnastyczne
- miasto marzeń – dzieci wykonują projekt miasta marzeń na szarym papierze
- pojazd uprzywilejowany – zabawa ruchowa z elementami biegu
MOJA RODZINA JEST RADOSNA
PONIEDZIAŁEK RODZINKA
- rodzinka – zabawa orientacyjno – porządkowa
- „Co to jest dom?”- po uważnym wysłuchaniu opowiadania dzieci rozmawiają na temat swoich domów rodzinnych
- portret całej rodziny – zajęcia plastyczne
- lustro – zabawa ruchowo-naśladowcza
- „Rodzina pięciolatka” – nauka piosenki; rytmizacja piosenki; utrwalenie nazw członków rodziny
WTOREK SIADAMY DO STOŁU
- „Rodzina pięciolatka” – utrwalenie piosenki
- „Pizza dla misia” – zabawa relaksacyjna; nauczycielka czyta tekst, a dzieci na plecach kolegi wykonują delikatne ruchy
- nakrywanie do stołu – dzieci w zespołach przygotowują jedzenie dla misia
- karta pracy – dorysowywanie brakujących elementów na stole
- wesoła zabawa – ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik zestaw VII
ŚRODA W RODZINIE WSZYSCY MAJĄ OBOWIĄZKI
- Co słychać? – ćwiczenia słuchowe; rozpoznawanie odgłosów związanych z domowymi czynnościami
- każdy ma coś do zrobienia – wypowiedzi przy obrazkach; opowiadanie co dzieje się na kolejnych obrazkach
- w rodzinie każdy ma swoje obowiązki – umieszczenie obok sylwetek mamy, taty i dziecka obrazków symbolizujących czynności przez nich wykonywane
- karta pracy – rysowanie linii prostych, ukośnych, pionowych i poziomych
- zgadnij co robię – zabawa dydaktyczna
CZWARTEK MAMA W KUCHNI
- słuchanie piosenki „Mama w kuchni” – zapoznanie z tekstem i melodią
- w kuchni – praca z obrazkiem – rozmowa o tym co się dzieje i co może nastąpić
- pieczemy z mamą ciasto –zabawa naśladowcza
- dzień i noc – zapoznanie dzieci z następstwem pór dnia
- puzzle – układanie obrazków z poszczególnymi czynnościami wykonywanymi w dzień i w nocy
PIĄTEK CO LUBIMY ROBIĆ RAZEM?
- Ojciec Wirgiliusz – zabawa muzyczno-ruchowa ze śpiewem, naśladowanie czynności znanych dzieciom z codziennego życia
- opowiadanie dzieci o tym co lubią robić ze swoimi rodzicami lub dziadkami
- przyjaciel na czterech łapach – nawiązywanie rozmowy z dziećmi na temat zwierząt domowych
- rodzinna wyprawa – dzieci projektują grę planszową, wymyślają reguły
- rodzinna wyprawa - zabawa dramowa
marczeszka