Zarządzanie projektowaniem organizacji.doc

(86 KB) Pobierz

5.Zestaw i porównaj biurokratyczny i behawioralny model projektu organizacji. Jakie są ich wady i zalety?

             

Model biurokratyczny:

Uniwersalny model struktury organizacyjnej oparty na zalegalizowanym systemie władzy formalnej.

1.       Organizacja powinna przyjąć wyraźny podział pracy, a każde stanowisko powinno być zajęte przez eksperta

2.       Organizacja powinna stworzyć spójny zestaw zasad w celu zapewnienia jednolitego wykonywania zadań

3.       Organizacja powinna ustalić hierarchię stanowisk dla urzędów tworzącą linię podporządkowania od góry do samego dołu

4.       Menedżerowie powinni prowadzić przedsiębiorstwo w sposób bezosobowy i utrzymać odpowiedni dystans z podwładnymi

5.       Przyjmowanie pracowników i awansowanie w organizacji powinno  być oparte na technicznej wiedzy fachowej.

Wady:

–Brak elastyczności

–Lekceważenie procesów ludzkich i społecznych

 

Zalety:

–Podstawowe reguły modelu przyczyniają się do

   poprawy efektywności

( zatrudnianie na podstawie wiedzy fachowej)

–Biurokracja pomaga przeciwdziałać faworyzowaniu

niektórych pracowników

 

Model behawioralny:

Uniwersalny model projektu organizacji, który kładł nacisk na rozwijanie grup roboczych i procesów interpersonalnych.

Występowały 2 ujęcia schematu organizacyjnego wg R.Likerta:

-system 1 który był oparty na zalegalizowanej władzy formalnej

-system 4 który wykorzystuje szeroką gamę procesów motywacyjnych i sprzyja otwartym i szerokim procesom interakcji

5. Proces decyzyjny:

system 1 – zachodzi na szczycie organizacji;

system 4 – na wszystkich szczeblach procesy grupowe

6. Proces ustalenia celów:

system 1 – ulokowany na szczycie organizacji;

system 4 – zachęca do grupowego uczestnictwa

7. Proces kontroli:

system 1 – scentralizowany;

system 4 – rozproszony, samokontrola i rozwiązywanie problemów

8. Końcowe wyniki:

system 1 – menedżerowie nie zaangażowani w rozwój zasobów ludzkich;

system 4 – pełne zaangażowanie w doskonalenie zasobów ludzkich

 

Osiem kluczowych procesów wykorzystywanych do opisu organizacji:

1.Proces przywództwa:

system 1 – nie uwzględnia zaufania;

system 4 – obejmuje zaufanie

2.Procesy motywacyjne: system

system 1 – motywy fizyczne i bezpieczeństwa;

system 4 – metody uczestnictwa

3.Procesy komunikowania się:

system 1 – zniekształcone informacje w dół;

system 4 – swobodny przepływ informacji

                    w dół i w górę

4.Proces interakcji:

system 1 – zamknięty;

Wady:

–Uważanie, że system 4 jest najlepszym podejściem do projektowania struktury organizacyjnej

 

system 4 – otwarty i szeroki

Zalety:

–Podkreślanie wartości pracowników

–Humanistyczne podejście do projektowania

struktury organizacyjnej

6.Opisz i narysuj macierzową strukturę organizacyjną oraz podaj jej wady z zalety.

Podstawą macierzy jest zestaw wydziałów funkcjonalnych(kolumny pionowe). Następnie na wydziały funkcjonalne nakłada się zestaw grup wyodrębnionych(grupy projektu wiersze poziome). Na najwyższym szczeblu organizacji mamy jednostki funkcjonalne. Każdy z menadżerów ma kilku podwładnych. Z boku schematu organizacyjnego mamy szereg stanowisk określanych mianem kierownika projektu. Każdy z nich stoi na czele grupy projektu złożonej z przedstawicieli i pracowników wydziałów funkcjonalnych. Każdy członek organizacji może podlegać zarówno przełożonemu funkcjonalnemu jak i jednemu lub kilku kierownikom projektu. Grupy projektowe są przypisane do wyznaczonych projektów lub programów. Na przykład firma może opracować nowy wyrób. Z każdego obszaru funkcjonalnego dobiera się przedstawicieli do pracy nad nowym produktem w ramach zespołu. Pozostają jednak członkami pierwotnej grupy funkcjonalnej.

Zalety

–Sprzyja elastyczności (umożliwia tworzenie zespołów których skład i organizacja mogą być zmienne)

–Silna motywacja i zaangażowanie pracowników

–Możliwość pozyskiwania nowych umiejętności przez pracowników

–Pełne wykorzystanie zasobów ludzkich

–Lepsza współpraca pomiędzy pracownikami

–Użyteczne dla kierowników narządzie decentralizacji

Wady

– niepewność co do relacji podporządkowania,(zwłaszcza gdy pracownik jest przypisany do kierownika funkcjonalnego i do kilku kierowników projektu)

-niektórzy menadżerowie traktują strukturę macierzową jako formę anarchii 

-problem dynamiki zachowań grupowych) czas podejmowania decyzji przez grupę jest dłuższy niż w przypadku decyzji indywidualnych)

-słaba koordynacja (związana z brakiem czasu na realizację zadań

 

7.Na czym oparte jest sytuacyjne podejście do projektowania schematu organizacji? Wymień czynniki sytuacyjne i krótko opisz czynnik jakim jest cykl życia organizacji.

 

Sytuacyjne podejście do projektowania schematu organizacji – jest oparte na założeniu, że optymalny projekt dla danej organizacji zależy od zestawu odpowiednich czynników sytuacyjnych.

 

Cztery czynniki sytuacyjne:

1.Technika

2.Otoczenie

3.Rozmiary organizacji

4.Cykl jej życia

 

Cykl życia organizacji -jest to sekwencja etapów, przez które przechodzi większość organizacji w trakcie wzrostu i dojrzewania

 

Etapy rozwoju organizacji:

1.Narodziny organizacji.

2.Młodość organizacji – cechuje wzrost i ekspansja wszystkich zasobów organizacji

3.Wiek średni organizacji – okres stopniowego wzrostu który kończy się stabilizacją

4.Dojrzałość organizacji – okres stabilności który może przerodzić się wreszcie w schyłek

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin