5.Zestaw i porównaj biurokratyczny i behawioralny model projektu organizacji. Jakie są ich wady i zalety?
Model biurokratyczny:
Uniwersalny model struktury organizacyjnej oparty na zalegalizowanym systemie władzy formalnej.
1. Organizacja powinna przyjąć wyraźny podział pracy, a każde stanowisko powinno być zajęte przez eksperta
2. Organizacja powinna stworzyć spójny zestaw zasad w celu zapewnienia jednolitego wykonywania zadań
3. Organizacja powinna ustalić hierarchię stanowisk dla urzędów tworzącą linię podporządkowania od góry do samego dołu
4. Menedżerowie powinni prowadzić przedsiębiorstwo w sposób bezosobowy i utrzymać odpowiedni dystans z podwładnymi
5. Przyjmowanie pracowników i awansowanie w organizacji powinno być oparte na technicznej wiedzy fachowej.
Wady:
–Brak elastyczności
–Lekceważenie procesów ludzkich i społecznych
Zalety:
–Podstawowe reguły modelu przyczyniają się do
poprawy efektywności
( zatrudnianie na podstawie wiedzy fachowej)
–Biurokracja pomaga przeciwdziałać faworyzowaniu
niektórych pracowników
Model behawioralny:
Uniwersalny model projektu organizacji, który kładł nacisk na rozwijanie grup roboczych i procesów interpersonalnych.
Występowały 2 ujęcia schematu organizacyjnego wg R.Likerta:
-system 1 który był oparty na zalegalizowanej władzy formalnej
-system 4 który wykorzystuje szeroką gamę procesów motywacyjnych i sprzyja otwartym i szerokim procesom interakcji
5. Proces decyzyjny:
system 1 – zachodzi na szczycie organizacji;
system 4 – na wszystkich szczeblach procesy grupowe
6. Proces ustalenia celów:
system 1 – ulokowany na szczycie organizacji;
system 4 – zachęca do grupowego uczestnictwa
7. Proces kontroli:
system 1 – scentralizowany;
system 4 – rozproszony, samokontrola i rozwiązywanie problemów
8. Końcowe wyniki:
system 1 – menedżerowie nie zaangażowani w rozwój zasobów ludzkich;
system 4 – pełne zaangażowanie w doskonalenie zasobów ludzkich
Osiem kluczowych procesów wykorzystywanych do opisu organizacji:
1.Proces przywództwa:
system 1 – nie uwzględnia zaufania;
system 4 – obejmuje zaufanie
2.Procesy motywacyjne: system
system 1 – motywy fizyczne i bezpieczeństwa;
system 4 – metody uczestnictwa
3.Procesy komunikowania się:
system 1 – zniekształcone informacje w dół;
system 4 – swobodny przepływ informacji
w dół i w górę
4.Proces interakcji:
system 1 – zamknięty;
–Uważanie, że system 4 jest najlepszym podejściem do projektowania struktury organizacyjnej
system 4 – otwarty i szeroki
–Podkreślanie wartości pracowników
–Humanistyczne podejście do projektowania
struktury organizacyjnej
6.Opisz i narysuj macierzową strukturę organizacyjną oraz podaj jej wady z zalety.
Podstawą macierzy jest zestaw wydziałów funkcjonalnych(kolumny pionowe). Następnie na wydziały funkcjonalne nakłada się zestaw grup wyodrębnionych(grupy projektu wiersze poziome). Na najwyższym szczeblu organizacji mamy jednostki funkcjonalne. Każdy z menadżerów ma kilku podwładnych. Z boku schematu organizacyjnego mamy szereg stanowisk określanych mianem kierownika projektu. Każdy z nich stoi na czele grupy projektu złożonej z przedstawicieli i pracowników wydziałów funkcjonalnych. Każdy członek organizacji może podlegać zarówno przełożonemu funkcjonalnemu jak i jednemu lub kilku kierownikom projektu. Grupy projektowe są przypisane do wyznaczonych projektów lub programów. Na przykład firma może opracować nowy wyrób. Z każdego obszaru funkcjonalnego dobiera się przedstawicieli do pracy nad nowym produktem w ramach zespołu. Pozostają jednak członkami pierwotnej grupy funkcjonalnej.
Zalety
–Sprzyja elastyczności (umożliwia tworzenie zespołów których skład i organizacja mogą być zmienne)
–Silna motywacja i zaangażowanie pracowników
–Możliwość pozyskiwania nowych umiejętności przez pracowników
–Pełne wykorzystanie zasobów ludzkich
–Lepsza współpraca pomiędzy pracownikami
–Użyteczne dla kierowników narządzie decentralizacji
Wady
– niepewność co do relacji podporządkowania,(zwłaszcza gdy pracownik jest przypisany do kierownika funkcjonalnego i do kilku kierowników projektu)
-niektórzy menadżerowie traktują strukturę macierzową jako formę anarchii
-problem dynamiki zachowań grupowych) czas podejmowania decyzji przez grupę jest dłuższy niż w przypadku decyzji indywidualnych)
-słaba koordynacja (związana z brakiem czasu na realizację zadań
7.Na czym oparte jest sytuacyjne podejście do projektowania schematu organizacji? Wymień czynniki sytuacyjne i krótko opisz czynnik jakim jest cykl życia organizacji.
Sytuacyjne podejście do projektowania schematu organizacji – jest oparte na założeniu, że optymalny projekt dla danej organizacji zależy od zestawu odpowiednich czynników sytuacyjnych.
Cztery czynniki sytuacyjne:
1.Technika
2.Otoczenie
3.Rozmiary organizacji
4.Cykl jej życia
Cykl życia organizacji -jest to sekwencja etapów, przez które przechodzi większość organizacji w trakcie wzrostu i dojrzewania
Etapy rozwoju organizacji:
1.Narodziny organizacji.
2.Młodość organizacji – cechuje wzrost i ekspansja wszystkich zasobów organizacji
3.Wiek średni organizacji – okres stopniowego wzrostu który kończy się stabilizacją
4.Dojrzałość organizacji – okres stabilności który może przerodzić się wreszcie w schyłek
krzycho1022