PL3017B1.pdf

(680 KB) Pobierz
3 marca 1926 r.
tt^piT5^o V |UrzęŁv
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
OPIS PATENTOWY FoU.iloo
Nr 3017.
KI. 88 c i.
Leon Jules Costes
(Paryż, Francja).
Wiatrak.
Zgłoszono 22 października 1921 r.
Udzielono 25 września 1925 r.
Pierwszeństwo: 26 października 1920 r. (Francja).
Wyiualazek niniejszy dotyczy wiatraka1
o osi pionowej.,, na której osadzone jest ko¬
ło, zalopatrzonew śniilgiprzyjmujące ciśnie¬
nie wiatru i z których każda składa się z
dwóch części: jednej w kształcie płaszczy¬
znyprostokątnej idrugiej wkształcie rynny
lub korytka, zwróconego powierzchnią wy¬
pukłą w kierunku obrotu koła. Rzeczona
rynna mieści się przed płaszczyzną w ten
sposób, że pomiędzy krawędzią tylną tej
ostatniej i powierzchnią wklęsłą korytka
istnieje pewien odstęp, przyczem brzegi
rynny przypadają po obu stronach płai-
szczyzny, lekkoodchylonej względemstycz¬
nej do koła,a tow tym celu, abypłaszczy¬
zna mogła pracowaćbezpośrednio przy wie¬
trze bocznym, który wywierana nią ciśnie¬
nieużyteczne, i aibyrównieżpracowałaryn-
nai i przekształcała na reakcje pożyteczne
uderzenia boczne wiatru o płaszczyznę ze
strony, gdzie może on wywrzeć działainie
hamujące.
Śmigi, tak urządzone,, są wykonane z
blachy lub ininetgo odpowiednilegomaterjału
i umocowane prostopadle naJ dzwonach lub
obwodach metalowych, przytwierdzonych
do osi tworzącej wał napędowy, utrzymy¬
wany odipowiedniiemi limami. Ilość i wyso¬
kość śmig zmienia się stosownie do pożą¬
danej mocy silnika.
W tym samym celu silnik można zbudo¬
wać z kiilku kół podobnych, nawożonych w
ten sposób, że tworzą rodzaj wifeży obroto¬
wej, zalklinionej nawspólnym wale osadzo¬
nymna odpowiednim słupie,
W obu wypadkach wał silnika nnożna
992065371.002.png
zaopattoizyć, skorochodzionapędpompylub
innego nuechiankimiu podobnego, w regula--
tor, zmieniający opórw funkcji naocy silni¬
ka, zależnej od zmian siły wiatru.
Załączony rysunek podaje jedynak w
charakterze przykładów dwa tylkosposoby
urzeczywistnienia 'wiatraków o osi piono¬
wej, zbudowanych w myśl wynalazku ni-
niejsizegja
Filg. 1 przedstawia widok schematyczny,
wskazujący rozmiesaczenile poszczególnych
śmig, fig. 2 — przekrój pierwsizeij odkniany
Wynalaizfcu, fig- 3 — widok zgary, fig. 4 —
prziekrój*pozfomy wzdłuż A—A na fig. 2,
fig.-5.^— pnzekrój pionowy drugiego sposo¬
buwykonisaraia.
Wiaitrak o osi pionowej,, stanowiący
piraedmiildt wynalalzfcu niniejszego, składa
się z koła, mającego nal swym obwodzie
śmigi, złożone (każda) z głowicy a i pła¬
szczyzny 6, z blachy lub innego materjału
odpowiedniego. Głowica (fig. 1) wykonana
jest w postaci korytalulb rynny zaokrąglo¬
nej a lub prostokątnie dwuściemnej a1 i
zwróconej częścią swą wypukłą lub wierz¬
chołkiem w kierunku obrotu koła, jak to
oznacza strzałka X./
Rynna ta uiiiMieszKszgpja^jegj£na«pewnej
odległości<iń krawędzi{>j^yy/płaszczy-
zmy b w ten sposób, aby miedzy 61 i po¬
wierzchnią wewnętrzną wklęsłą pozostał
pewien odsrtęp. Krawędzie rynny przypai-
dają poobu stronach płaiszczyzny.
Rynna a przyjmuje ciśnienie wiatru po
jego odbiciu się od tej powilerizchni pła¬
szczyzny, na której wiaitr wywołuje dzia¬
łanie hamujące. Znaczy to, że wiatr odbija
się od części przedniej i przez to popycha
część tylną płaszczyzny 6, zataczając
ksiztalłtMitury Uwgłowicy (rynnie) er,która
zmienia kiferunek wiatru ku tyłowi i w ten
sposób wytwarza w rezultacie działanie u-
żyteczne, jak to będzie objaśnione poniżej.
Głowicaaumieszczonaprzedpłaszczyznąb
3ife przesaakadza jednak w sposób zasługu-
jący na uwagę, skoro wiatr uderza o pła¬
szczyznę zboku i odbija się ku tyłowi, to
zniaczy, gdywywiera już działanieużytecz¬
ne na samą płaszczyznę.
Płaszczyzna! 6, wykonana z pojedyncze¬
go arkusza blachy płalskiej lub zlekka za¬
okrąglonej, zwrócona jest ku wnętrzu ryn¬
ny a zatem w kierunku obrotu, tworząc
wszelako mały k,Ąt nazewtnątaz ze styczną
do koła w stosunku do brzegu przedniego
b1, jak to przedstawia rysunek, co ma na
celu osiągnięciekorzystniejsziej wydajności.
Krawiędź przednia b1 tej płaszczyzny,
jiaiktozaznajcizonowyżej, przypadanapew¬
nej odległości od ścianki wewnętrznej ryn¬
ny a, krawędź zaiś tylna b2 na pewnej od¬
ległości od następnej rynny (fig. 1).
Wszystkie rynny a i płaszczyzny b są
umocowane w sposób stosowany do wiąza¬
nia części metalowych tak;, że tworzą koło
ze śmigamiL
W sposobie urzeczywistnienia, przedstai-
wionym na rysunku, głowice a i płaszczy¬
zny b są umocowane do części metalowych
d swemiczęściami górnemi i dolnemi zapo-
mocą nitów c, przyczem części te rozmie¬
szcza się najpraktyczniej W kształcie wie-
loboku regularnego o tylu bokach, ile koło
ma posiadać śmig. Części teumocowane są
zapomocą cięgieł sztywnych lub giętkich
do masztu środkowego,tworzącego wał na-
pędny.
W przykładzie przedstawionym nafig. 2
maszt f posiadai w sw<ej części górnej łoży-
skoi, obejmujące czop pionowy g, umoco¬
wany w krzyżaku h i podtrzymywany pio-
nowemi linami r, bidgnącemi ponad kołem
lulb rozmieśzczonemi wokoło tego ostatnie¬
go (fijg. 2 i 3),, wi zależności od rozmiarów
terenu, na którym wznosi się silnik. Część
dolina maisztu / obralca się swem łożyskiem
na sworzniu /, umocowanym nieruchomo w
gruncie.
W przykładzie, przedstawionym na fig.
5, koło silnika jest zbudowane na wierzchu
— 2 —
992065371.003.png
wiązania belkowego % w ten sposób, że
przykrywia to ostatnie, to znaczy, że część
dolna rzeczonego' koła, zaopatrzona w ob¬
wód kolfety Z, sięga poniżej wierzchołka
wiązania, opierając się podczas obrotu na
krążkaich, umocowanych na iramionach
wzmiankowanego wiązanial
Część gória koła, która dźwigia przeto
całkowity jego cięźair, jest umocowana na
części górnej wału /. Wał ten przechodzi
iprzez łożysko kulkowe n w części górnej
wiązania (słupa) i opuszcza się do ziemi,
jak to przedstawia fig. 5; wał jest zaopa¬
trzonywkrzyżak oiusztywniające go liny.
Wiatrak, opisany powyżej, mloże mieć
najrozmaitsze zastosowania we wszystkich
wypadkach, gdzie potrzebna jest siła na¬
pędowa, a również do poruszania zabawek
mechanicznych luib anemometirów. Normal¬
nieistiosiuje się go do* obrotu wałów piono¬
wych w ten sposób, że spożytkowuję on
wiatr.o Wszelkim kierunku, lecz można go
osadzić i na osi poziomej, prostopadłej do
kierunku wiatru, w wypadkunp., prądu po¬
wietrza, o kierunku stałym.
Skoro silnik ma obsługiwać pompę ltłib
inny podobny aparaty zaopatruje się go w
specjalny mechanizm, który zunieniai opory
stosownie do mocy silnika, zależnej od
zmian siły wiatru.
Mechanizim ten przedstawiony na fig. 2
i 4 składa się z mamośrodu zmiennego, u-
mieiszczonego na dolnej części masztu /.
Tarcza q mimośrodu posiada wykrój r i
możesię ślizgiaćwprowadnicachpoziomych
(na rysunku nie przedstawionych), przy¬
mocowanych do wału w ten sposób,, że mi-
miośrodowość jej w stosunku do środka
masztu, z którym się obraca, można po¬
większać lub zimniejsizać.
Przesuwanie tarczy q uskutecznia się
ruchem klina s, który wznosi się i opada
Wzdłuż masztu. Oba boki klina s mają w
przekrojukształt ogona jaiskółczegoi mie-
sziczą się w prowadnicach ruchomych od-
pótwiedniego kształtu, zrktórych jedna 4
jest przymocowana do masztu, a 4ruga>4o
tarczy mimośrodu q.
Skoro klin wznosi się, obie pi?qiw!ą4*uce
odsuwają się jedna od diru$ęj i tarcza od¬
chyla się od środka; gdy ziaś klin się opu¬
szcza wskutek swegjo ciężaru, prowadnice
się zbliżaiją ii tarcza wraca do położenia
środkowego.
Mimośród qf obracając się, odlpycharol¬
kę ivktóra zapomocądźwigqiw, wahałjącej
się około punktu stałego x i obciążonego
sprężyną pręta y udziela zmiennego ruchu
zwrotnego tłokowipompy lub innemu apa¬
ratowi roboczemu. Mimośródtenmoiżebyć
otoczony pierścieniem i przekazywać ruch
zwrotny odziałaniu podwiójnera.
Klin s przytwierdzony jest do kołnierza
regulatoraodśrodkowego w ten sposób,, że
zwiększonaszybkośćwskutekwzrostu siły
wiatru podtnosi klin, poczem skok tłoka
pompy wzrasta.
Skorosilnik nie posiada mimośrodu opi¬
sanegopowyżej, może poruszać jakikolwiek
mechanizm.
Silnik pracuje w sposób następujący:
Wiatr działa rozmaicie na rozmaite czę¬
ści koła. W miejscu /, to jest wszędzie,
gdziewiatrusiłujewejść dokoła, napotyka
płaszczyznę b, której pochylenie wywołu¬
je działanie hamujące. Lecz wiatr odbija
się od tej płaszczyzny ku rynnie a, w któ¬
rej wnętrzu zatacza łuk, oraz popycha ją,
uchodząc wkońcu wzdłuż kralwędzi w kie¬
runku 2 prawie przeciwnym kierunkowi u-
derzenia o powierzchnię b. W rezultacie
po tych zmianach kierunku wiatr wywiera
w kierunku użytecznym X, jak tego dowo¬
dzi doświadczenie, popęd wywoływany re¬
akcją swą T>sta4niąt to jest reakcją ucho¬
dzenia.
W punktach 3 wiatr działa ciśnieniem
bezpośreidiniem na rozmaite części rynieni
płaszczyzn, rozmieszczone w ten sposób,
aby najkorzystniej je zużytkować, przeciw-
— 3 —
992065371.004.png
stawiając kierankowi wiatru części wysta¬
jące. W miejscu 4, to znaczy wszędzie,
gdzie wiatr uchodzi zkoła:* działa onw kie¬
runku użytecznym X, uchodząc przez 5
wskutek działania na płaszczyznę, która,
dzięki swemu nachyleniu i położeniu, dwu
rynien sąjsiiednich, spożytkowiuje sama to
działanie. Można pominąć działania ry¬
nien, któresątuskomplikowane,alewogóle
nieznaczne,
W okolicy6wiatr działawprawdzieha¬
mująco (czego nie możnai uniknąć), lecz
efektten jest nieznaczny zpowodu zaokrą¬
glonych krawędzi częśfci. Rynny i płaszczy-
zny są umieszczone jedna na drugich inie¬
co wzaijemmie się osłaniają; wiskutek tego
wiatr zostaje odchylony ku miejscu 7 i o-
płókuje te części, ślizgające się po nich.
Nowość i zasada główna alparatu opie>-
rają się na środkafch, które służą do urze¬
czywistnienia dodawania siły napędowej
wiatru,którywchodlzii dokoław 1 awycho¬
dziz koław 4, to znaczy, wiatru, który u-
derza śmigę w dwóchkierunkach przeciw¬
nych. Sposób ten polega na tern, że wi jed¬
nym wypadku stpożytkowuje się działanie
wtórnew rynnie po odbiciu,napłasizczyznę,
w wypadku zaś drugim, w 4 wiatr działa
bezpośrednio wskutek zetknięcia z pła¬
szczyzną.
Skutek byłby ten sam, gdyby działać
odwrotnie, to znaczy* spożytkowując reak¬
cję bezpośrednią wiatru, który wchodzi do
koła, oraz reakcję wtórną po odbiciu się
wiatru, który wychodzi z koła. Wtym wy¬
padku należałoby odwrócić nachylenie
skrzydeł w ten sposób, aby krawędź 62
płaszczyzny,, zamiast wystawać nazewnątrz
kołai, wystawała wiewtnątrz.
To dodlawianie siły napędowej wiatrów
o dwóch kierunkach przeciwnych można
również zastosować na żaglowcach tudzież
w innych wypadkach, gdzie posługuje się
prądami gazu.
Silnik o osi pionowej, opisany powyżej,
przedstawia znaczne korzyści, gdyż spożyt-
kowuje wiatr o wszystkich kierunkach bez
potrzeby nastawiania.
Ponadto, jak to wypływa ze sttudjów
nad pracą silnika, osobliwie z doświadczeń,
wiatr działaz1wielkąskutecznościąnalwięk¬
szą część kola, podczas! gdy działanie har
mujące jest minimalne, dzięki czemu w re¬
zultacieotrzymuje się silniko mocybardzo
wydatnej.
Układ budowy opisany powyżej jest
podany tylko jakoprzykład, kształty prze¬
to,, materjał i rozmieszczenie rozmaitych
częścimożna zmieniać, co jednak nie zmie¬
nia istoty wynalazku.
Zastrzeżenia patentowe.
1. Wiatrak o osi pionowej, znamienny
tern, że wokoło walca są umocowane śmigi
robocze, składające siękażda z dwu części,
z których jedna jest o kształcie piaiszczy-
zny prostokątnej, a dlruga o kształcie ryn¬
ny, której stronawypukła zwtróconai jest w
kierunkuobrotukołaiktóra jestumieszczo¬
na przed płaszczyznąwten sposób, żemię¬
dzy krawędzią przednią płaszczyzny i we¬
wnętrzną powierzchnią wklęsłą rynny po¬
zostaje niewielki odstęp i że oba brzegi
rynny obejmują płaszczyznę, która jest
ldkko odchylona w stosunku do stycznej
koła,ato >wtym celu, aby płaszczyzna mo¬
gła bezpośrednio pracować, skoro otrzy¬
muje wiatr boczny po stronie, gdzie tenże
wywiera na nią reakcję pożyteczną, przy-
czem rynna pracuje zkolei i przeobraża w
reakcje użyteczne odbicia wiatru, skoro
tenże uderzył o płaszczyznę ze strony, na
jakiej wywiera na tę ostateczne działanie
hamujące.
2. Sposób wykonania wiatraka według
zastrz. 1, znamienny tern, że kołoze śmiga-
mi jest umieszczone na maszcie sztywnym,
obracającym się wraz z rzeczonem kołem i
tworzącym wał napędowy, podtrzymywany
- 4 —
992065371.005.png
u szczytu linami, biegnąjceminad kołemlub
z bokówtegoostatniego lub wiązaniem bel-
kowem, umieszczonem pod rzeczonem ko¬
łem,
. 3. Wiatrak według zalstrz, 1, znamien¬
ny tern, że zastosowano mimośród zmien¬
ny, nastawiany klinem, połączonym z regu¬
latorem odśrodkowym, umieszczonym na
tej samej osi obrotu.
Leon Jules Costes.
Zastępca: M, Skrzypkowski,
rzecznik patentowy.
992065371.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin