Indywidualny program rewalidacyjno-wychowawczy.doc

(125 KB) Pobierz

 

 

 

Indywidualny program rewalidacyjno-wychowawczy

na rok szkolny 2005/2006

 

 

 

Imię:     Łukasz

Nazwisko: ……………

Data urodzenia: ……………..

Rok nauki: ……………

Adres: ………………..

 

 

Zalecenia:

 

1.      Mówiąc do ucznia używamy prostych, krótkich zwrotów.

2. Podczas zajęć staramy się mobilizować chłopca do kontaktu wzrokowego

    z nauczycielem.

3. Odczytujemy wszystkie werbalne i niewerbalne komunikaty Łukasza

4. W pracy z uczniem precyzyjnie, systematycznie oraz konsekwentnie                     stosujemy metodę warunkowania instrumentalnego.

5. Wszelkie zmiany w zakresie rozwoju poszczególnych sfer zapisujemy

     w zeszycie obserwacji.

6. W toku zajęć rozbudzamy zainteresowania chłopca poprzez stwarzanie

     okazji do poznania rzeczy nowych i nieznanych.

 

 

 

Charakterystyka ucznia:

Badanie psychologiczne wykazało upośledzenie dojrzałości społecznej stopnia głębokiego. Łukasz jest sprawny fizycznie, samodzielny w zakresie wykonywania prostych codziennych czynności, kontroluje potrzeby fizjologiczne. Nie nawiązuje kontaktu werbalnego - porozumiewa się poprzez nieartykułowane dźwięki poparte gestem i mimiką. Jest w stanie wykonać proste polecenia. Stosunkowo często dochodzi do zachowań stereotypowych.

Aktywność ucznia koncentruje się wokół działalności o charakterze zabawowym. Łukasz lubi konstruować wysokie wieże z klocków, zabawy z wodą, spacery i wycieczki, jazdę samochodem. Ponadto bardzo chętnie układa puzzle nawet 80- elementowe, lubi zajęcia podczas, których posługuje się przedmiotami, instrumentami wydającymi rożne dźwięki.

Z dużą radością przygląda się barwnej „grze” świateł padających z kalejdoskopu,

bądź z aparatu do wyświetlania slajdów.

 

 

 

Główne cele edukacji w roku szkolnym 2005/2006

dla Łukasza to:

 

-          Niwelowanie lęku przed nieznanym i stwarzanie jak największej ilości szans

     na sukces.

-          Motywowanie ucznia do samorzutnego podejmowania aktywności.

-          Doskonalenie umiejętności z zakresu samoobsługi.

-          Wspomaganie rozwoju poznawczego.

-          Dostarczanie wrażeń zmysłowych (stymulacja polisensoryczna),

-          Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki.

-    Uspołecznienie.

 

 

FUNKCJE POZNAWCZE – 115 godz.

 

Cel ogólny: Wspomaganie rozwoju spostrzegania.

                      Nauka celowego działania dostosowanego do indywidualnych możliwości

                      i potrzeb ucznia.

                    Rozwijanie zainteresowań otoczeniem i jego wielozmysłowe poznawanie.

                  Rozwijanie i doskonalenie zmysłów.

 

Cele szczegółowe

Sposób realizacji

Czas trwania

Uwagi

 

1. Doskonalenie percepcji wzrokowej.

 

 

 

 

1. Układanie obrazka z kilkunastu elementów.

2. Dobieranie przedmiotów i obrazków

    z desygnatami różnych rzeczy w pary.

3.Ćwiczenie umiejętności dobierania przedmiotów w pary na zasadzie „taki sam”.

4. Dobieranie obrazków w pary.(zwierzęta, owoce, warzywa, pojazdy, domowe sprzęty itp.)

 

Wrzesień-

Styczeń

 

Luty- Maj

 

 

2. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej.

 

 

 

 

1. Dokładne zamalowywanie wnętrza dużego

   konturu.

2.Samodzielne rysowanie kółek i gwiazdek na

   dużym kartonie.

3. Malowanie palcem, patykiem oraz pędzlem.

4. Nawlekanie różnych elementów

    i przewlekanie sznurkiem przez otwory

    w tablicy manipulacyjnej.

5. Rzucanie piłeczkami do tarczy.

6. Próby cięcia papieru nożyczkami.

7. Układanie puzzli.

 

Cały rok

 

 

 

 

 

Stopniowo

zwiększamy ilość elementów puzzli.

( 50,80. 100)

3. Ćwiczenie spostrzegawczości.

 

1. Rozkładamy przed uczniem 3 różne

  przedmioty i głośno je nazywamy-

  wskazując po kolei.

    Następnie zasłaniamy Łukaszowi oczy 

     i zabieramy ze stolika jeden przedmiot.

    Zadaniem ucznia jest odgadnąć, który

    przedmiot został zabrany.

    Chłopiec czyni to poprzez wskazanie na

   jeden z kilku przedmiotów leżących (obok)

    na stole - na białej kartce papieru.

2. Odpowiadanie na proste pytania nauczyciela

   ( typu: „czym czyścisz zęby?”, „ w co

    wycierasz dłonie?”, „ z czego pijesz?” itp.) 

    poprzez wskazywanie na konkretne

   przedmioty rozłożone na stole wprost przed

    uczniem.

 

Październik- Grudzień

 

 

 

Styczeń

 

 

 

Marzec- Maj

 

 

Stopniowo zwiększamy stopień trudności.

 

 

 

W miarę postępów ucznia przedmioty te leżą

w miejscach przeznacze-

-nia.

4. Wydłużanie czasu koncentracji uwagi.

1. Odnajdywanie słodyczy (małych kawałków czekolady, chrupek itp.) ukrytych początkowo pod jednym z trzech kubeczków, które przesuwamy przed uczniem.

 

 

Cały rok

Stopniowo utrudniamy zadanie zwiększając ilość kubków.

5. Rozwijanie percepcji słuchowej ; wyrabianie uwagi słuchowej, rozróżnianie

     i lokalizowanie źródła dźwięku.

1. Demonstrowanie i próby wydobywania

  dźwięków z różnych instrumentów

     i przedmiotów.

2.Ukrywamy przed uczniem instrumenty, bądź

   przedmioty, które wydają charakterystyczne

   dźwięki np. pozytywkę, budzik itp.

    i mobilizujemy chłopca do poszukiwań.

3. Zawiązujemy oczy ucznia opaską

   (lub zasłaniamy swoją dłonią) i uderzamy

    w jakiś przedmiot, instrument po czym

    ściągamy opaskę i prosimy go, by wskazał na

   dany przedmiot, którego dźwięk słyszał przed

   chwilą.

 

 

 

Październik

 

Grudzień

 

 

 

 

Marzec

 

Czerwiec

 

 

6.  Doskonalenie                              umiejętności segregowania

    i kategoryzowania.

1. Sortowanie różnych elementów, przedmiotów

    ze względu na ich charakterystyczne cechy

    tj.  kolor, kształt oraz funkcje, jaką

    pełnią poprzez:

   - układanie

   - wpinanie

   - nawlekanie

   - dobieranie.

 

 

Wrzesień -

Listopad

 

Maj- Czerwiec

 

 

7. W dalszym ciągu doskonalimy umiejętności odróżniania podstawowych figur geometrycznych koło, kwadrat, trójkąt.

1. Segregowanie wyciętych z papieru  figur.

2. Podawanie, wskazywanie nauczycielowi

   odpowiedniej makiety w odpowiedzi na

   pytanie: „ Gdzie jest np. koło?”.

3. Próby rysowania tych w/w figur na papierze

    za pomocą pisaków.

4. Nakładanie wyciętych figur na narysowany

    wzór tworzący obrazek.

 

 

Cały rok

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin