Proces_grupowy_Poradnik_dla_trenerow_nauczycieli_i_wykladowcow_procgr.pdf

(427 KB) Pobierz
IDŹ DO:
PROCES GRUPOWY.
PORADNIK DLA TRENERÓW,
NAUCZYCIELI I WYKŁADOWCÓW
Spis treści
Przykładowy rozdział
Autor: Agnieszka Kozak
ISBN: 978-83-246-2434-8
Format: A5, stron: 176
KATALOG KSIĄŻEK:
Katalog online
Zamów drukowany
katalog
CENNIK I INFORMACJE:
Dynamika życia grupy
• Formowanie się grupy
• Burze i konflikty
• Normalizacja w zespole
• Wreszcie kreatywne działanie
Grupa — suma indywidualnoœci czy homogeniczny organizm?
Podstawy formowania się grup są różne — zdarza się bezrefleksyjny podział na zespoły
dobrane alfabetycznie, czasem członków skupiają wspólne zainteresowania lub
wytyczone cele zawodowe, a bywa też, że jest to udział w wyborach parlamentarnych.
Jednak bez względu na to, co było czynnikiem uruchamiającym tworzenie się grupy,
mechanizm został puszczony w ruch! A Twoim zadaniem jako moderatora jest
zadbanie o to, by gładko przeszedł przez kolejne etapy stapiania się pojedynczych
„ja” w œwietnie funkcjonujące „my”.
Jednostki tworzące grupę wnoszą do niej bagaż własnych osobowoœci — kompetencje,
cechy, przeżycia i emocje, a także indywidualne oczekiwania. Podejmując decyzję
o dołączeniu do powstającego zespołu, chcą współtworzyć nową rzeczywistoœć.
Zaczynają współpracować, komunikują się między sobą, uczestniczą we wspólnych
działaniach. Bycie w grupie pozwala na zdobywanie nowych doœwiadczeń,
uruchamianie nieznanych form aktywnoœci i kreatywnoœci. Każda społecznoœć,
niezależnie od przyœwiecającego jej celu i wieku jej członków, podlega podobnym
zjawiskom, które nazwano „procesem grupowym”. Głównym zadaniem prowadzącego
jest więc zadbanie o to, by ogromny potencjał tkwiący w grupie został optymalnie
wykorzystany, przynosząc wszystkim trwałe i satysfakcjonujące korzyœci.
• Główne fazy rozwoju grupy.
• Najważniejsze elementy, o których należy pamiętać na każdym etapie
budowania zespołu.
• Przykłady i propozycje ćwiczeń, zebrane podczas szkoleń, treningów
i wykładów tematycznych.
• Tworzenie klimatu zaufania i akceptacji.
• Wyrażanie szacunku, wzmacnianie pozytywne, dostosowanie tempa pracy
do możliwoœci grupy.
• Odpowiedzialnoœć prowadzącego grupę za własny rozwój.
Zamów informacje
o nowościach
Zamów cennik
CZYTELNIA:
Fragmenty książek
online
Do koszyka
Do przechowalni
Nowość
Promocja
Onepress.pl Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. (32) 230 98 63
redakcja: redakcjawww@onepress.pl
informacje: o księgarni onepress.pl
992374090.001.png 992374090.002.png
Spis treści
Wstęp
5
Formowanie się grupy
9
Kto jest kim, czyli wejście w grupę
10
Decyzja jednostki o udziale w grupie
33
Główne zadania dla prowadzącego w fazie formowania się grupy
46
Burza w grupie
49
Opór, czyli lęk przed oceną w grupie
50
Sprzeciw w grupie
55
Konflikt — czy jest nieunikniony?
57
Zarządzanie grupą w fazie burzy
68
Główne zadania dla prowadzącego w fazie burzy
88
Normalizacja w grupie
95
Tożsamość jednostki a tożsamość grupowa
96
Myślenie grupowe
107
Efektywność słuchania — słuchać, aby usłyszeć
118
Asertywna komunikacja w grupie
125
Główne zadania dla prowadzącego w fazie normalizacji w grupie
132
Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców
4
Kreatywne działanie
135
Bariery komunikacyjne — by je ominąć, należy je poznać
136
Twórczość w pracy grupy — kreowanie rzeczywistości
145
Sposoby rozwiązywania problemów w grupie
158
Główne zadanie dla prowadzącego w fazie działania
166
Zakończenie
167
Bibliografia
169
Burza w grupie
U
czestnicy grupy zapoznali się już w pierwszej fazie ze sobą,
przyjrzeli się innym, wstępnie zorientowali się w tym, czego
oczekuje od nich grupa oraz jakie są zasady jej funkcjonowania.
Następuje więc akceptacja udziału w grupie. Na jawnym poziomie
funkcjonowania dominują pozytywne emocje, na poziomie ukrytym
funkcjonuje lęk przed odrzuceniem w sytuacji dalszego ujawnia-
nia siebie. Pojawia się więc osobisty konflikt między ujawnianiem
siebie a głębszym zaangażowaniem w grupę. Ujawniają się także
mechanizmy obronne wyrażające się w formie oporu. Kolejnym
ważnym elementem jest ujawnianie własnych potrzeb, co prowa-
dzi nieuchronnie do konfliktów. Konieczne jest skonfrontowanie
się uczestników grupy z własnym oporem oraz poznanie jego
źródeł poprzez rozpoznawanie i nazywanie nieprzyjemnych emocji.
Kolejnym zadaniem uczestników grupy jest nauczenie się kon-
struktywnego konfrontowania w momencie powstania konfliktu
i rozwiązania go. Ten etap rozwoju grupy nazywany jest etapem
ścierania lub burzy (rysunek 2.1).
Proces grupowy. Poradnik dla trenerów, nauczycieli i wykładowców
50
Rysunek 2.1. Proces, efekt i relacje w II fazie powstawania grupy
Źródło: opracowanie własne na podstawie: Paszkowska-Rogacz, Tarkowska, 2004
W drugiej fazie rozwoju grupy pojawia się emocjonalny opór wo-
bec wymagań grupy, sprzeciw wobec niej, następuje ujawnianie
konfliktów celów oraz ścieranie się potrzeb. Rodzi to napięcie, które,
jeśli zostanie konstruktywnie rozładowane, zaowocuje relacjami
w postaci przynależności do grupy.
Opór, czyli lęk przed oceną w grupie
Obserwacja życia codziennego pokazuje, że ludzi można podzielić
na tych, którzy mają wysoką samoocenę i niską samoocenę. Wydaje
się, że tych drugich w polskim społeczeństwie jest jednak więcej.
Tożsamość społeczna, czyli poczucie tego, co jesteśmy warci,
lub inaczej, ile jesteśmy warci, ściśle związana jest z przynależnością
grupową (Brown, 2006). Każde wejście w grupę implikuje uzyskanie
informacji zwrotnych na swój temat od innych osób, co może bu-
dować samoocenę jednostki lub może być dla niej zagrażające.
Wejście w grupę wymaga przedefiniowania tego, kim człowiek
jest — poprzez to, jak jest odbierany przez innych, jak oni na nas
reagują. Najwięcej lęków i obaw jest związanych z ujawnieniem
tych cech i zachowań, które mogą być przez innych negatywnie
992374090.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin