Access laborat.DOC

(6 KB) Pobierz




Ćwiczenie 1 .
Zapoznaj się z podstawowymi pojęciami MS ACCESS.

W tym celu:
* z podanej przez prowadzšcego lokalizacji otwórz bazę danych o nazwie Kadry;
* na karcie tytułowej nacinij na przycisk Zamknij formularz;
* Z menu Pomoc wybierz polecenie Spis treci i indeks;
* kliknij na ksišżce o nazwie: Tworzenie bazy danych i praca w oknie bazy danych;
* wybierz temat: Bazy danych: czym sš i jak działajš.

Ćwiczenie 2 .
Korzystajšc z formularza Ewidencjonowanie pracowników wprowad dane do bazy Kadry.

W tym celu:
* kliknij na zakładce Formularze i uruchom formularz o nazwie Ewidencjonowanie pracowników;
* korzystajšc z selektora rekordów nacinij przycisk z gwiazdkš i rozpocznij wpisywanie nowych rekordów pamiętajšc, że pierwsze pole stanowi automatycznie przydzielany numer przez system- należy więc nacisnšć tylko klawisz TAB;




* w polach rozwijalnych z listš wyboru, takich ja: Imię, Miejsce urodzenia, Adres wyboru można dokonać na dwa sposoby: albo rozwijamy listę przyciskiem i wybieramy odpowiedni element listy przy pomocy myszy, albo rozpoczynamy normalne wpisywanie np. imienia. 

Ten drugi sposób jest szybszy, gdyż pełnš nazwę system może zaproponować nam już po pierwszej wpisanej literze lub następnych. Gdy nie udaje się nam zatwierdzić wpisanej nazwy, to oznacza, że nie ma takiego imienia w tabeli Imiona i należy jš o takie imię uzupełnić!

* po wpisaniu kilku nowych pracowników, korzystajšc z selektora rekordów, przejrzyj zawartoć bazy;
* na polecenie prowadzšcego zajęcia zamknij okno formularza (tak, jak każde okno w Windows), a następnie zamknij bazę danych ( z menu Plik wybierz polecenie Zamknij);
* przy pomocy Eksploratora przekopiuj jš na dysk lokalny i ponownie otwórz lecz tym razem z dysku lokalnego;
* kliknij na zakładce Formularze i uruchom formularz o nazwie Ewidencjonowanie pracowników; korzystajšc z selektora rekordów, przejrzyj zawartoć bazy;
* zamknij okno formularza i kliknij na zakładce Tabele, a następnie otwórz tabelę Pracownik; zwróć uwagę na zawartoć pól: Imię, Miejsce urodzenia, Miejsce zamieszkania, Ulica; zamknij tabelę;
* nacinij na przycisk Relacje  i przyjrzyj się skšd pobierane sš dane do wyżej wymienionych pól; kliknij na linii łšczšcej tabelę Pracownik-Imiona, gdy się zaczerni, nacinij prawy klawisz myszy i z menu podręcznego wybierz polecenie Edytuj relację...; nacinij przycisk Typ sprzężenia... i zapoznaj się ze wszystkimi możliwociami wyboru; zastanów się dlaczego wybrany został ten, a nie inny wariant;
* otwórz kwerendę Pracownik Kwerenda; odszukaj odpowiednie pary pól połšczonych relacjami i przyjrzyj się ich wartociom.

Uwaga:
	Jeli spojrzysz na pole Pracownik.Imię (tzn. pole Imię z tabeli Pracownik) to zauważysz, że ma ono wartoć [5], a pole Imiona.Imię- [Andrzej]. Jeli teraz otworzysz tabelę Imiona, to zauważysz, że identyfikator dla imienia Andrzej  w tej tabeli wynosi włanie 5 i dzięki połšczeniu relacjš obu tych tabel (takš, że dołšcza tylko te elementy z tabeli Imiona, dla których pola połšczone relacjš sš równe, kwerenda wybiera i wywietla na ekranie odpowiedni tekst, tj. Andrzej. Ponieważ formularz Ewidencjonowanie pracowników oparty jest o tš kwerendę, wywietla imię pobrane z pola Imiona.Imię, a do pola Pracownik.Imię wstawia tylko wartoć identyfikatora liczbowego danego imienia.
Ćwiczenie 3 
.
Zapoznaj się z raportem Pracownicy.

W tym celu:
* wybierz zakładkę Raporty i kliknij dwa razy na nazwie raporu Pracownicy;
* nacinij na przycisk Jedna strona, a następnie korzystajšc z lupy obejrzyj szczegóły "wydruku";
* naciskajšc na przycisk Zamknij zakończ prezentację raportu.

Ćwiczenie 4 .
Zmodyfikuj raport tak, aby drukował tylko nazwiska pracowników od litery A do K.

W tym celu:
* wskaż Pracownik Kwerenda i korzystajšc z prawego klawisz myszy z menu podręcznego wybierz polecenie Kopiuj; a następnie wybierz polecenie Wklej; w oknie dialogowym Wklej jako  wpisz: Pracownik Kwerenda A-K;
* otwórz Pracownik Kwerenda A-K w widoku Projektuj; w drugiej kolumnie Nazwisko w wierszu Kryteria wpisz "<L" (w tym i w następnych przypadkach podawania tekstów do wpisania cudzysłów pomiń) i nacinij ENTER; potwierd zmiany w projekcie kwerendy;
* w identyczny sposób jak kwerendę skopiuj raport Pracownicy  i nazwij go Pracownicy A-K;
* otwórz raport Pracownicy A-K w widoku Projektuj; nacinij prawy przycisk myszy na szarym polu okna raportu i z menu podręcznego wybierz polecenie Właciwoci (sprawd, czy aktywna jest zakładka Wszystkie); w pierwszym polu ródło rekordów z rozwijalnej listy wybierz Pracownik Kwerenda A-K i zamknij okno Właciwoci, a następnie raportu potwierdzajšc zmiany w projekcie;
* obejrzyj raport Pracownicy A-K.

Ćwiczenie 5 .
Dodaj do stopki raportu pole, które będzie informować o liczbie pracowników spełniajšcych te kryteria.

W tym celu:
* otwórz raport Pracownicy A-K w widoku Projektuj; 
* jeli brak pulpicie Przybornika to kliknij na przycisku Przybornik    i wybierz z niego polecenie Pole tekstowe  ; wskażnik myszy przesuń na dolnš krawęd Stopki raportu (aż wskanik zmieni swój kształt z przekrelonego kółeczka na ab| ze znakiem +) i nacinij lewy przycisk myszy;
* wskaż pole o nazwie Tekst n przez nacinięcie lewego klawisza myszy i ponownie nacinij klawisz myszy, aby poddać go edycji; zamień tekst na "Razem:";
* podobnie poddaj edycji sšsiednie pole i wpisz tam formułę " = Zlicz (*) ";
* analogicznie z przybornika wybierz sšsiedni przycisk Etykieta   i wstaw go za polem z formułš i wpisz w nim tekst "pracowników";
* ponad wstawionymi polami umieć linię korzystajšc również z przycisku przybornika o nazwie Linia ;
* w Nagłówku raportu w polu Pracownicy firmy dopisz po nacinięciu Shift+ENTER na końcu istniejšcego napisu  "od A do K" ;  dopasuj wielkoć okna i wyrodkuj napis;
* zamknij okno raportu potwierdzajšc zmiany w projekcie;
* uruchom raport Pracownicy A-K i porównaj zmiany w stosunku do raportu wyjciowego.

Ćwiczenie 6 .
Zmodyfikuj raport Pracownicy A-K  tak, aby drukował tylko nazwiska pracowników, którzy nie ukończyli 30 roku życia.

W tym celu:
* postępuj analogicznie jak w Ćwiczeniu 4 i 5;
* do kopiowania użyj kwerendy Pracownik Kwerenda A-K  i raportu Pracownicy A-K;
* zamknij bazę danych i przy pomocy Eksploratora nadaj jej własnš nazwę (zapamiętaj nazwę i lokalizację, gdyż baza ta będzie Ci potrzebna na nastepnych ćwiczeniach) i przekopiuj jš z dysku lokalnego na dysk sieciowy G: do podanego przez prowadzšcego ćwiczenie foldera.


Laboratorium VIII - Podstawy MS ACCESS

Strona  PAGE 1 z  NUMPAGES 1

Zgłoś jeśli naruszono regulamin