1. KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH
Obszar z podstawy programowej
WSKAŹNIKI
1. Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują, grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;
2. Przestrzega reguł obowiązujących
w społeczności dziecięcej, stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych oraz w świecie dorosłych;3.w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;4.Wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także , że nie należy wyszydzać i szykanować innych;5.umie się przedstawić :podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania ;wie , komu można podawać takie informacje.
· zgłasza się na wezwania i prośby nauczyciela,
· wykonuje polecenia nauczyciela,
· słucha objaśnień nauczyciela w czasie obserwacji i wykonywanych czynności,
· potrafi skupić uwagę na wypowiedzi kolegów w czasie zabaw i zajęć,
· rozumie polecenia kierowane do poszczególnych dzieci i całej grupy,
· rozumie sugestie nauczycielki i potrafi ją przekazać,
· używa zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam,
· zwraca się do innych dzieci po imieniu
· obserwuje zachowania innych oraz wykonywane przez nich czynności,
· nie przerywa wypowiedzi innych
· zachowuje się zgodnie z przyjętymi zasadami w grach i zabawach
· potrafi wymieniać informacje, dyskutować-dochodzić do kompromisu
· nawiązuje kontakt z rozmówcą w celu podtrzymania rozmowy
§ przestrzega normy obowiązujące w zabawie,
§ zgodnie współdziała z innymi,
§ przestrzega zasad zgodnego współdziałania w grupie,
§ próbuje samodzielnie rozwiązywać konflikty,
§ przestrzega przyjętych zasad dotyczących kolejności korzystania ze szczególnie atrakcyjnych zabawek i urządzeń,
§ porządkuje swoją półkę,
§ odkłada zabawki na swoje miejsce
§ stara się porozumiewać z rówieśnikami w celu ustalenia zasad korzystania z kącików i urządzeń przeznaczonych do wspólnej zabawy,
§ zna zasady i normy korzystania z zabawek
§ porządkuje zabawki po zabawie,
§ przestrzega przyjętych zasad w kontaktach z młodszymi dziećmi,
§ potrafi opiekować się dziećmi nowoprzybyłymi do przedszkola,
§ potrafi wykonywać prace na rzecz członków rodziny,
§ orientuje się w rodzinnych świętach,
§ rozumie potrzeby członków rodziny,
§ okazuje życzliwość i troskliwość w sytuacjach trudnych,
§ zna normy zachowania obowiązujące, np. w sklepie, w zakładach usługowych, w instytucjach kulturalnych, w miejscach rekreacyjnych, w środkach komunikacji itp.,
§ przestrzega norm regulujące współpracę w grupie,
§ przestrzega zasad kulturalnego zachowania się wobec rodziców i pozostałych członków rodziny,
§ korzysta z pomocy nauczyciela w sytuacjach konfliktowych
§ słucha pomysłów innych osób
§ Potrafi przedstawić się na forum grupy
§ potrafi zwrócić się o pomoc do pracownika przedszkola
§ podejmuje postawione zadania, wytrwale je realizując
§ Zadaje pytania dzieciom i dorosłym
§ Zna pozytywne wzorce zachowania,
§ przenosi pozytywne zachowania do zabaw samorzutnych,
§ wie, że nie należy wyśmiewać się i dokuczać innym,
§ porównuje swój wygląd z wyglądem rówieśników i akceptuje ich odmienność,
§ określa własne zainteresowania, upodobania i potrzeby.
§ podaje swoje imię i nazwisko,
§ Zna pełny adres zamieszkania
§ Zna adres i nazwę przedszkola,
§ Wie komu i kiedy może podać takie informacje,
§ Wie ,że nie należy podawać obcym informacji,Potrafi zwrócić się w razie potrzeby o pomoc,
2. KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI SAMOOBSŁUGOWYCH
§ samodzielnie myje dłonie i twarz
§ prawidłowo posługuje się łyżką, kubkiem i widelcem,
§ spożywa posiłek zachowując porządek wokół siebie
§ kulturalnie zachowuje się podczas spożywania posiłków: zachowuje ciszę,
nie przeszkadza innym
§ umie korzystać z serwetek,
§ potrafi ułożyć sztućce na stole, nakryć do stołu ,
§ stosuje się do zasad obowiązujących podczas siadania i odchodzenia od stołu,
§ prawidłowo myje i wyciera ręce,
§ dba o higienę i wygląd ,
§ prawidłowo myje zęby,
§ samodzielnie korzysta z chusteczek higienicznych,
§ rozumie potrzebę zmiany bielizny do odpoczynku oraz stroju gimnastycznego,
§ samodzielnie korzysta z toalety,
§ sprawnie ubiera poszczególne części garderoby
§ samodzielnie ubiera się i rozbiera,
§ wiąże sznurowadła oraz zapina i odpina guziki
§ pomaga innym w czynnościach samoobsługowych,
§ dba o własne ubranie- wiesza na wyznaczone miejsce, chroni i pilnuje przed zaginięciem
§ wiesza okrycia na indywidualnym wieszaku,
§ dostosowuje się do zasad ,
§ Starannie układa wskazane przedmioty
§ Szanuje rzeczy własne i cudze
§ samodzielnie porządkuje zabawki po skończonej zabawie,
§ utrzymuje porządek wśród materiałów i przyborów na indywidualnej półce lub w szufladzie,
§ odkłada zepsute zabawki na umówione miejsce,
§ pełni dyżur np. w kąciku przyrody, przy nakrywaniu do stołu, w łazience,
§ odpowiedzialnie wykonuje zadania objęte stałymi dyżurami,
§ współdziała z innymi w utrzymaniu porządku wśród zabawek i sprzętów znajdujących się w sali i w ogrodzie przedszkolnym,
§ podejmuje prace społeczno-użyteczne na rzecz grupy, np. okresowe mycie zabawek,
3. WSPOMAGANIE ROZWOJU MOWY
2. Formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach
3. W zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach
...
biter67