wskazniki.doc

(261 KB) Pobierz
1

1.  KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH

                                                                   

Obszar z podstawy programowej

WSKAŹNIKI

1.   Obdarza uwagą  dzieci i dorosłych, aby zrozumieć to, co mówią i czego oczekują, grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy;

2. Przestrzega reguł obowiązujących

w   społeczności dziecięcej, stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych oraz w świecie dorosłych;
3.w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań;
4.Wie, że nie należy chwalić się bogactwem i nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także , że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
5.umie się przedstawić :podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania ;wie , komu można podawać takie informacje.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

·    zgłasza się na wezwania i prośby nauczyciela,

·    wykonuje polecenia nauczyciela,

·    słucha objaśnień nauczyciela w czasie obserwacji i wykonywanych czynności,

·    potrafi skupić uwagę na wypowiedzi kolegów w czasie zabaw i zajęć,

·    rozumie polecenia kierowane do poszczególnych dzieci i całej grupy,

·    rozumie sugestie nauczycielki i potrafi ją przekazać,

·    używa zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam,

·    zwraca się do innych dzieci po imieniu

·    obserwuje zachowania innych oraz wykonywane przez nich czynności,

·    nie przerywa wypowiedzi innych

·    zachowuje  się zgodnie z przyjętymi zasadami w grach i zabawach

·    potrafi wymieniać informacje, dyskutować-dochodzić do kompromisu

·    nawiązuje kontakt z rozmówcą w celu podtrzymania rozmowy

§    przestrzega normy obowiązujące w zabawie,

§    zgodnie współdziała z innymi,

§    przestrzega zasad zgodnego współdziałania w grupie,

§    próbuje samodzielnie rozwiązywać konflikty,

§    przestrzega przyjętych zasad dotyczących kolejności korzystania ze szczególnie atrakcyjnych zabawek i urządzeń,

§    porządkuje swoją półkę,

§    odkłada zabawki na swoje miejsce

§    stara się porozumiewać z rówieśnikami w celu ustalenia  zasad korzystania
z kącików i urządzeń przeznaczonych do wspólnej zabawy,

§    zna zasady i normy korzystania z zabawek

§    porządkuje zabawki po zabawie,

§    przestrzega przyjętych zasad w kontaktach z młodszymi dziećmi,

§    potrafi opiekować się dziećmi nowoprzybyłymi do przedszkola,

§    potrafi wykonywać prace na rzecz członków rodziny,

§    orientuje się w rodzinnych świętach,

§    rozumie potrzeby członków rodziny,

§    okazuje życzliwość i troskliwość w sytuacjach trudnych,

§    zna normy zachowania obowiązujące, np. w sklepie, w zakładach usługowych, w instytucjach kulturalnych, w miejscach rekreacyjnych, w środkach komunikacji itp.,

§    przestrzega norm regulujące współpracę w grupie,

§    przestrzega zasad kulturalnego zachowania się wobec rodziców i pozostałych członków rodziny,

§    korzysta z pomocy nauczyciela w sytuacjach konfliktowych

§    słucha pomysłów innych osób

§    Potrafi przedstawić się na forum grupy

§    potrafi zwrócić się o pomoc do pracownika przedszkola

§    podejmuje postawione zadania, wytrwale je realizując

§    Zadaje pytania dzieciom i dorosłym

§    Zna pozytywne wzorce zachowania,

§    przenosi pozytywne zachowania do zabaw samorzutnych,

§    wie, że nie należy wyśmiewać się i dokuczać innym,

§    porównuje swój wygląd z wyglądem rówieśników i akceptuje ich odmienność,

§    określa własne zainteresowania, upodobania i potrzeby.

§    podaje swoje imię i nazwisko,

§    Zna pełny adres zamieszkania

§    Zna adres i nazwę przedszkola,

§    Wie komu i kiedy może podać takie informacje,

§    Wie ,że nie należy podawać obcym informacji,
Potrafi zwrócić się w razie potrzeby o pomoc,

2. KSZTAŁTOWANIE UMIEJĘTNOŚCI  SAMOOBSŁUGOWYCH

 

 

 

§      samodzielnie myje dłonie i twarz

§      prawidłowo posługuje się łyżką, kubkiem i widelcem,

§      spożywa posiłek zachowując porządek wokół siebie

§      kulturalnie zachowuje się podczas spożywania posiłków: zachowuje ciszę,

nie przeszkadza innym

§      umie korzystać z serwetek,

§      potrafi ułożyć sztućce na stole, nakryć do stołu ,

§      stosuje się do zasad obowiązujących podczas siadania i odchodzenia od stołu,

§   prawidłowo myje i wyciera ręce,

§   dba o higienę i wygląd ,

§   prawidłowo myje zęby,

§   samodzielnie korzysta z chusteczek higienicznych,

§   rozumie potrzebę zmiany bielizny do odpoczynku  oraz stroju gimnastycznego,

§   samodzielnie korzysta z toalety,

§   sprawnie ubiera poszczególne części garderoby

§   samodzielnie ubiera się i rozbiera,

§   wiąże sznurowadła oraz zapina i odpina guziki

§   pomaga innym w czynnościach samoobsługowych,

§   dba o własne ubranie- wiesza na wyznaczone miejsce, chroni i pilnuje  przed zaginięciem

§   wiesza okrycia na indywidualnym wieszaku,

§   dostosowuje się do zasad ,

§   Starannie układa wskazane przedmioty

§   Szanuje rzeczy własne i cudze

§   samodzielnie porządkuje zabawki po skończonej zabawie,

§   utrzymuje porządek wśród materiałów i przyborów na indywidualnej półce lub
w szufladzie,

§   odkłada zepsute zabawki na umówione miejsce,

§   pełni dyżur np. w kąciku przyrody, przy nakrywaniu do stołu, w łazience,

§   odpowiedzialnie wykonuje zadania objęte stałymi dyżurami,

§   współdziała z innymi w utrzymaniu porządku wśród zabawek i sprzętów znajdujących się w sali i w ogrodzie przedszkolnym,

§   podejmuje prace społeczno-użyteczne na rzecz grupy, np. okresowe mycie zabawek,

3.  WSPOMAGANIE  ROZWOJU  MOWY

                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Formułuje dłuższe wypowiedzi
o ważnych sprawach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. W zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin