edukacja w krajach ue.pdf

(3536 KB) Pobierz
Microsoft Word - Dek_I.doc
DEKADA REFORM W KSZTAŁCENIU OBOWIĄZKOWYM
W UNII EUROPEJSKIEJ
(1984-94)
EURYDICE
Sieć Informacji o Edukacji w Europie
DEKADA REFORM W KSZTAŁCENIU OBOWIĄZKOWYM
W UNII EUROPEJSKIEJ*
(1984-94)
*Przegląd obejmuje również kraje EFTA/EOG
`
EURYDICE
Sieć Informacji o Edukacji w Europie
1
2812101.001.png
Z oryginału angielskiego
A Decade of Reforms at Compulsory Education Level in the European Union (1984-94)
Brussels 1997
ISBN 2-87116-255-7
© European Unit of EURYDICE
Przetłumaczyła
Ewa Kolanowska
Publikacja sfinansowana ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu SOCRATES
© Copyright for the Polish edition
Krajowe Biuro EURYDICE
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji
00-918 Warszawa
Al. Szucha 25
Tel. (22) 622-37-12
Fax (22) 622-37-10
Warszawa 1999
ISBN 83-87716-45-6
Z wyjątkiem celów komercyjnych, treść niniejszej publikacji może być reprodukowana częściowo z
zaznaczeniem w pełnym brzmieniu, na początku reprodukowanego fragmentu „ z EURYDICE: Euro-
pejska Sieć Informacji o Edukacji”, i podaniem daty edycji dokumentu.
Wszelkie prośby w sprawie reprodukcji dokumentu w całości należy kierować do Fundacji Rozwoju
Systemu Edukacji
2
2812101.002.png
SPIS STREŚCI
PRZEDMOWA
4
WPROWADZENIE
5
I. PORÓWNAWCZE STUDIUM REFORM W KSZTAŁCENIU OBOWIĄZKOWYM W
UNII EUROPEJSKIEJ I KRAJACH EFTA/EOG (1984-1994)
2. Struktura kształcenia obowiązkowego
13
3. Administrowanie oświatą
22
4. Program nauczania
29
5. Kadra nauczycielska
38
6. Kompensowanie nierówności
42
7. Służby pomocnicze w oświacie
45
8. Ocena i inspekcja
48
9. Podsumowanie i uwagi końcowe
52
Bibliografia
61
II. OPIS REFORM W POSZCZEGÓLNYCH KRAJACH
UNIA EUROPEJSKA
Belgia
67
Niemcy
87
Grecja
109
Hiszpania
118
Francja
129
Irlandia
146
Włochy
152
Luksemburg
159
Holandia
166
Austria
186
Portugalia
210
Finlandia
220
Szwecja
229
Zjednoczone Królestwo
237
EFTA/EOG
Islandia
278
Liechtenstein
291
3
1. Cele
9
Dania
95
Norwegia
294
PRZEDMOWA
Liczba prac na temat systemów edukacji w Europie stale rośnie, przy czym często przedstawiają one
w sposób migawkowy ogólną organizacją systemów bądź naświetlają jeden określony aspekt ich
funkcjonowania. Rzadziej znajdujemy materiały informacyjne, w których analizuje się rozwój tych
systemów w danym okresie, szczegółowo opisuje wprowadzone reformy oraz uwzględnia wszystkie
Państwa Członkowskie Unii Europejskiej i kraje EFTA/EOG 1 . Należy przyznać, że zadanie to jest
złożone nie tylko z uwagi na różnice między systemami edukacji w Europie, ale zwłaszcza ze względu
na różny zakres zmian, jakim podlegają regularnie te systemy. Zadanie to ma jednak zasadnicze zna-
czenie, jeśli mamy zrozumieć obecny „kształt” systemów edukacji i ich rozwój. Wyzwanie to starano
się podjąć w niniejszej publikacji, przedstawiając problematykę reform w kształceniu obowiązkowym
w Unii Europejskiej i krajach EFTA/EOG.
Mając na uwadze wyrażane często przez twórców polityki i osoby działające w świecie edukacji zapo-
trzebowanie na szczegółowe informacje o reformach oświatowych realizowanych w całej Unii Euro-
pejskiej, Komisja Europejska skłoniła sieć Eurydice do wyjścia naprzeciw tym oczekiwaniom. Uzna-
no, że jeśli opracowanie ma dać rzeczywisty obraz reform i ich zakresu, powinno ono objąć dekadę
1984-94. W realizacji tego poważnego przedsięwzięcia Europejskie Biuro Eurydice współpracowało
ściśle z działającym w sieci Hiszpańskim Biurem Krajowym, które powołało do tego zadania zespół
ekspertów akademickich.
W pierwszej części niniejszego dokumentu przedstawiono, w ujęciu historycznym, analizę porównaw-
czą reform, jakie Państwa Członkowskie Unii Europejskiej i kraje EFTA/EOG przeprowadziły w
kształceniu obowiązkowym, oraz wskazano ich główne trendy. Za tę analizę pełną odpowiedzialność
ponoszą jej autorzy wraz z Europejskim Biurem Eurydice. W drugiej części zamieszczono opis reform
w podziale na poszczególne kraje. Opisy te zostały przygotowane i sprawdzone przez działające w
sieci Biura Krajowe, które odpowiadają zatem za ich treść.
Niniejsza publikacja jest wynikiem pozytywnego i owocnego współdziałania Europejskiego i Hisz-
pańskiego Biura Eurydice, a także ścisłej współpracy z pozostałymi biurami sieci, które dostarczyły
wszystkie dane stanowiące podstawę analizy i zapewniły rzetelność „produktu finalnego”. Mamy na-
dzieję, że informacje przedstawione w niniejszym opracowaniu pozwolą wszystkim osobom działają-
cym w edukacji lepiej zrozumieć ostatni okres rozwoju kształcenia obowiązkowego w Unii Europej-
skiej i krajach EFTA/EOG. Narzędzie stanowiące punkt odniesienia jest szczególnie istotne dla zro-
zumienia tych ostatnich tendencji rozwojowych w momencie, gdy rozszerzenie Unii Europejskiej i
zmiany zapoczątkowane Traktatem z Maastricht otwierają nową przyszłość, w której systemy edukacji
będą niewątpliwie miały do odegrania zasadniczą rolę.
Luce Pépin
Dyrektor Europejskiego Biura Eurydice
Listopad 1996
1 Na mocy Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym w działaniach Sieci Eurydice uczestniczy
Islandia, Liechtenstein i Norwegia.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin