BIOLOGICZNE PODSTAWY ZACHOWANIA.doc

(5414 KB) Pobierz
Dr Monika Stawiarska-Lietzau

Biologiczne podstawy zachowania

 

 

Uwarunkowania zachowania człowieka:

 

1.      Uwarunkowania biologiczne:

-Wrodzone zadatki fizjologiczno-anatomiczne

-Wrodzone reakcje odruchowe

-Dziedziczne wzorce zachowań adaptacyjnych

2.      Uwarunkowania środowiskowe:         

-Doświadczenie   indywidualne

-Modyfikacja zachowania pod wpływem uczenia się

-Społeczne i kulturowe wzorce zachowań

3.      Aktualna sytuacja

 

 

Biologiczne podstawy zachowania

Badania na styku PSYCHOLOGII, MEDYCYNY, GENETYKI, NEUROBIOLOGII

1.      GENETYKA ZACHOWANIA: analiza dziedziczenia cech psychicznych leżących u podstaw zachowania.

2.      PSYCHOLOGIA EWOLUCYJNA I SOCJOBIOLOGIA: analiza dziedziczenia wzorców zachowań i procesów psychicznych z perspektywy teorii doboru naturalnego.

3.      NEUROPSYCHOLOGIA: badanie funkcjonowania układu nerwowego (anatomia i biochemia mózgu).

 

 


Co dziedziczymy?

ü      Dziedziczenie wyznacza nasze cechy fizyczne (np. kolor oczu, płeć) oraz w pewnym stopniu warunkuje cechy psychiczne i zachowania.

ü      Badania bliźniąt – pomagają rozstrzygnąć, w jakim stopniu zachowania są zdeterminowane genetycznie, a w jakim są efektem oddziaływań środowiska.

ü      Bliźnięta jednojajowe (monozygotyczne - MZ) genetycznie identyczne – różnice w ich zachowaniu są efektem środowiska.

 

Częściowo dziedziczymy m.in.:

ü      Temperament

ü      Inteligencja

ü      Towarzyskość

ü      Nieśmiałość

ü      Agresywność

ü      Potrzeba poszukiwania doznań

ü      Ogólne zadowolenie lub niezadowolenie z życia

ü      Zdolności

ü      Zaburzenia zachowania i choroby psychiczne (schizofrenia, autyzm, uzależnienia)

 

 

 

 

 

Co dziedziczymy? - NATURA CZY WYCHOWANIE?

Dziedziczenie wyznacza predyspozycje do pewnych zachowań, które mogą się ujawnić lub nie, albo ulegać modyfikacji pod wpływem czynników środowiskowych, takich jak:

-                       Warunki życia i sposób odżywiania

-                       Wypadki i choroby

-                       Wpływy społeczne i kulturowe

-                       Trening

-                       Doświadczenie indywidualne będące efektem uczenia się

 

 

Przykład – Skąd się bierze talent???

- nieuzdolniony muzycznie, brak treningu

- nieuzdolniony muzycznie, trening

- uzdolniony muzycznie, brak treningu

- uzdolniony muzycznie, trening!

 

Neuropsychologia: Budowa i funkcjonowanie układu nerwowego

 

 

Układ nerwowy funkcje

1. Łączność organizmu z otoczeniem.

              - odbiór informacji

              - przetwarzanie informacji

              - reakcje adaptacyjne

2. Utrzymywanie homeostazy wewnąrzustrojowej (zawiadywanie pracą narządów wewnętrznych).

 

 

Zachowania odruchowe i nabyte

 

ü      Odruchy (reakcje) bezwarunkowe

wrodzone, niezmienne, mimowolne reakcje na określony bodziec.

3 kategorie odruchów:  OBRONNE, POKARMOWE, PŁCIOWE (ochrona i utrzymanie życia oraz przedłużenie gatunku).

 

ü      Reakcje nabyte

są efektem uczenia się czyli nabywania doświadczenia indywidualnego, mają głównie charakter świadomy i dowolny (są zależne od naszej woli).

!Wynikają z plastyczności układu nerwowego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Budowa układu nerwowego:

Centralny (ośrodkowy) układ nerwowy – mózgowie i rdzeń kręgowy

Obwodowy układ nerwowy – autonomiczny (wegetatywny) UN i somatyczny UN

 

 

ü      Rdzeń kręgowy

- ośrodek odruchów bezwarunkowych (odruchy obronne, pokarmowe)

- Przewodzenie impulsów nerwowych od receptorów do mózgu i z mózgu do efektorów

ü      Pień mózgu (rdzeń przedłużony, móżdżek, międzymózgowie, śródmózgowie, wzgórze, podwzgórze, układ siatkowaty)

- Ośrodki odruchów bezwarunkowych

- Przebieg procesów emocjonalnych, sen, czuwanie, zapamiętywanie

- Zachowania konsumpcyjne (kontrola głodu i pragnienia), zachowania seksualne

ü      Kresomózgowie (półkule mózgowe)

 

 

Czynność mózgu neuroprzekaźniki



 

 

 

 

Półkule mózgowe – podział na płaty

 

Płat czołowy 

ü      funkcje ruchowe,

ü      myśli i emocje

ü      osobowość

ü      sterowanie złożonymi formami zachowania

 

Płat ciemieniowy

ü      funkcje czuciowe (dotyk, ból),

ü      Orientacja w przestrzeni

 

Płat skroniowy

ü      funkcje słuchowe

ü      zapamiętywanie

 

Specjalizacja i dominacja półkul mózgowych

Każda półkula odbiera informacje z jednej (przeciwległej strony ciała) oraz steruje jej reakcjami.

Koordynacja informacji z obu półkul poprzez ciało modzelowate.

Aby uniknąć rywalizacji półkul, jedna z nich pełni zazwyczaj funkcję dominującą.

 

 

ü      Dominująca półkula – najczęściej lewa.

ü      Praworęczność – leworęczność.

ü      Lateralizacja – powiązanie funkcji i procesów ze stroną mózgu.

- Lateralizacja prosta (przewaga funkcji poznawczych i motorycznych jednej strony ciała)

- Lateralizacja skrzyżowana (w zakresie poszczególnych funkcji dominuje jedna albo druga pólkula).

             

Specjalizacja i dominacja półkul mózgowych

U osób leworęcznych lub oburęcznych funkcjonalna specjalizacja półkul bywa odmienna (może być odwrócona lub półkule równo dzielą się funkcjami.

ü      Leworęczność – 8-10% populacji, częściej chłopcy niż dziewczęta. Częściej występują u nich trudności w uczeniu się (szczególnie dysleksja, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej).

ü      Leworęczni mają dwukrotnie większe szanse zostać wybitnymi artystami, muzykami lub matematykami.

 

Specjalizacja i dominacja półkul mózgowych

ü      Każda półkula specjalizuje się w pewnych funkcjach, wykonując je szybciej, sprawniej i  lepiej niż półkula przeciwstawna.

              Przykład – pisanie prawą i lewą ręką

 

ü      Każda półkula ma pewne możliwości wykonywania każdej funkcji (ważne przy rehabilitacji!!!)

 

 

Lewa półkula –

logiczna i racjonalna

-                       Mowa

-                       Logiczne myślenie

-                       Czytanie, pisanie, liczenie

-                       Wykonywanie precyzyjnych ruchów

-                       Zawiadywanie skomplikowanymi sekwencjami ruchowymi

-                       Doznawanie emocji pozytywnych

 

Prawa półkula – intuicyjna, uczuciowa i twórcza

-                      Funkcje wzrokowo-przestrzenne

-                      Wyobraźnia przestrzenna

-                      Poczucie przestrzeni i perspektywa

-                      Rozróżnianie kolorów

-                      Lepsza percepcja muzyki

-                      Przeżywanie emocji pozyt. i negat.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zaburzenia w funkcjonowaniu układu nerwowego

ü      Wrodzone (niedorozwój struktur układu nerwowego na skutek zaburzeń genetycznych lub działania czynników uszkadzających w czasie ciąży)

ü      Nabyte we wczesnym okresie życia (uszkodzenie dojrzewających struktur mózgu na skutek niedotlenienia lub innych czynników uszkadzających, np. infekcja, zatrucie)

ü      Nabyte w dorosłości (uszkodzenia na skutek urazów, guzów, wylewu, udaru)

ü      Choroby degeneracyjne mózgu

ü      Zaburzenia procesów biochemicznych w mózgu (zaburzenia w gospodarce neuroprzekaźników, wpływ substancji psychoaktywnych)

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin