PLAN WSPÓŁPRACY
Z RODZICAMI DLA GRUPY 5,6-LATKÓW
W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
OPRACOWAŁA:
GRAŻYNA MILARSKA
Rodzina i przedszkole są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. To one są odpowiedzialne za wprowadzanie go w świat ludzi dorosłych i uczenie sztuki życia. Nie jest to zadanie łatwe, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie.
Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny i wszechstronny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w edukacji jak i w zachowaniu. Daje również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców jako osób odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój najmłodszych.
Właściwie zorganizowana współpraca z rodzicami to jeden z istotnych czynników osiągania przez placówkę oświatową i nauczycieli dobrych wyników wychowania. Sposób organizowania tej współpracy, jej charakter, udział rodziców w życiu przedszkola zależy w dużej mierze od środowiska, w którym mieści się przedszkole. Środowisko i jego potrzeby powinny wyznaczać nauczycielowi kierunki działań najbardziej korzystne dla dzieci, rodziców i placówki przedszkolnej.
Mając na uwadze znaczenie prawidłowo zorganizowanej współpracy z rodzicami powstał Plan Współpracy z rodzicami w grupie 5,6-latków.
Nadrzędnym celem tego programu jest zachęcanie rodziców do współpracy w atmosferze zrozumienia i sympatii oraz postrzeganie ich jako cennych partnerów w doskonaleniu działań wychowawczych.
Program oprócz różnorodnych form współpracy zawiera także receptę na zadowalającą i efektywną współpracę z rodzicami, poradnik dla nauczyciela, propozycje zabaw integracyjnych z rodzicami.
Działania i sposób ich realizacji
Termin
Uwagi
I. Poznawanie dzieci i ich środowiska
rodzinnego.
1. Poznanie sytuacji rodzinnej dziecka na
podstawie analizy karty zgłoszenia do
przedszkola.
2. Rozmowy doraźne i indywidualne
z inicjatywy rodziców, nauczycielki
i dyrektora.
3. Obserwacja zachowań dziecka w różnych
sytuacjach na terenie przedszkola.
4. Przeprowadzenie wnikliwych obserwacji
dziecka przez nauczycielkę w grupie,
odnotowanie spostrzeżeń w arkuszu.
5. Prowadzenie rozmów indywidualnych
z rodzicami – informowanie ich o
spostrzeżeniach dotyczących zachowania
się dzieci.
6. Uzyskiwanie informacji o dziecku poprzez
różnorodne formy kontaktów z rodzicami
jak: wywiad, ankieta, rozmowa indywidualna
VI, IX
Cały rok
W ciągu roku
W ciągu całego roku
II. Pozyskiwanie rodziców do współpracy
1. Zapoznanie rodziców z ofertą edukacyjną przedszkola umieszczonej na stronie internetowej przedszkola.
2. Prowadzenie i aktualizowanie „Kącika dla Rodziców” zawierającego:
- informacje o zadaniach wychowawczych na bieżący miesiąc,
- ogłoszenia z życia grupy
- wierszyk i piosenka do nauki na bieżący miesiąc,
- ciekawostki dotyczące pedagogizacji rodziców.
3. Prezentowanie prac plastycznych oraz innych wytworów twórczości dzieci w „Galerii prac”
4. Organizowanie spotkań integracyjnych
rodziców i nauczycieli poszczególnych grup w celu zacieśnienia więzi pomiędzy
rodziną a przedszkolem
5. Prowadzenie korespondencyjnego kontaktu
z rodzicami w celu wzmocnienia więzi pomiędzy dziećmi, rodzicami a grupą.
6. Nagradzanie dyplomami i listami
gratulacyjnymi rodziców biorących aktywny udział w życiu grupy i przedszkola
Początek roku szkolnego
Cały rok szkolny
Wg uroczystości przedszkolnych, cały rok szkolny
Cały rok szkolny wg potrzeb
Na koniec roku szkolnego
III. Angażowanie rodziców do pracy na rzecz grupy i przedszkola.
1. Wspólnie z rodzicami urządzanie kącików
zainteresowań dla dzieci w salach zabaw.
2. Organizowanie imprez i uroczystości
przedszkolnych wg. kalendarza imprez grupy i przedszkolnych
3. Udział rodziców w organizowaniu imprez
środowiskowych – Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Balu Karnawałowego, Pikniku,i innych
4. Pełnienie okazjonalnych dyżurów przez
rodziców w ramach pomocy nauczycielom podczas wycieczek , zajęć, uroczystości przedszkolnych i innych
5. Pomoc rodziców w wykonywanie rekwizytów, kostiumów i scenografii do różnych uroczystości przedszkolnych i przedstawień grupowych
6. Zachęcanie rodziców do działalności na rzecz grupy i przedszkola (drobne naprawy sprzętu i zabawek, szycie ubranek dla lalek, praca w ogrodzie przedszkolnym i inne wg potrzeb
7. Zapraszanie do przedszkola rodziców
wykonujących ciekawe zawody –wykorzystanie ich wiedzy i umiejętności zawodowych.
8. Zapraszanie rodziców do krótkiego czytania książeczek w Kąciku Książki
w ciągu roku
wg potrzeb
Wg kalendarza imprez
...
thorba