PLAN WSPÓŁPRACY.docx

(25 KB) Pobierz

PLAN WSPÓŁPRACY

Z RODZICAMI DLA GRUPY 5,6-LATKÓW

W ROKU SZKOLNYM 2012/2013

 

 

OPRACOWAŁA:

GRAŻYNA MILARSKA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wstęp

 

     Rodzina i przedszkole są najważniejszymi środowiskami wychowawczymi małego dziecka. To one są odpowiedzialne za wprowadzanie go w świat ludzi dorosłych i uczenie sztuki życia. Nie jest to zadanie łatwe, dlatego powinno istnieć między nimi świadome i celowo zorganizowane współdziałanie.

Współpraca nauczycieli z rodzicami stanowi jeden z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny      i wszechstronny rozwój dzieci, wpływa zarówno na ich postępy w edukacji jak            i w zachowaniu. Daje również szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli                i rodziców jako osób odpowiedzialnych za prawidłowy rozwój najmłodszych.

Właściwie zorganizowana współpraca z rodzicami to jeden z istotnych czynników osiągania przez placówkę oświatową i nauczycieli dobrych wyników wychowania. Sposób organizowania tej współpracy, jej charakter, udział rodziców w życiu przedszkola zależy w dużej mierze od środowiska, w którym mieści się przedszkole. Środowisko i jego potrzeby powinny wyznaczać nauczycielowi kierunki działań najbardziej korzystne dla dzieci, rodziców          i placówki przedszkolnej.

     Mając na uwadze znaczenie prawidłowo zorganizowanej współpracy               z rodzicami powstał Plan Współpracy z rodzicami w grupie 5,6-latków.  

     Nadrzędnym celem tego programu jest zachęcanie rodziców do współpracy w atmosferze zrozumienia i sympatii oraz postrzeganie ich jako cennych partnerów w doskonaleniu działań wychowawczych.

     Program oprócz różnorodnych form współpracy zawiera także receptę na zadowalającą i efektywną współpracę z rodzicami, poradnik dla nauczyciela,    propozycje zabaw integracyjnych z rodzicami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Działania i sposób ich realizacji

 

Termin

 

Uwagi

 

I.  Poznawanie dzieci i ich środowiska

    rodzinnego.

 

1. Poznanie sytuacji rodzinnej dziecka na

    podstawie analizy karty zgłoszenia do

    przedszkola.

 

2. Rozmowy doraźne i indywidualne 

    z inicjatywy rodziców, nauczycielki   

    i dyrektora.

 

3. Obserwacja zachowań dziecka w różnych

    sytuacjach na terenie przedszkola.

 

4. Przeprowadzenie wnikliwych obserwacji

    dziecka przez nauczycielkę w grupie,

    odnotowanie spostrzeżeń w arkuszu.

 

5. Prowadzenie rozmów indywidualnych

    z rodzicami – informowanie ich o

    spostrzeżeniach dotyczących zachowania

    się dzieci.

 

6. Uzyskiwanie informacji o dziecku poprzez

    różnorodne formy kontaktów z rodzicami

    jak: wywiad, ankieta, rozmowa indywidualna

 

 

 

 

 

VI, IX

 

 

 

Cały rok

 

 

 

Cały rok

 

 

 

 

 

 

W ciągu roku

 

 

 

 

W ciągu całego roku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Działania i sposób ich realizacji

 

Termin

 

Uwagi

 

II. Pozyskiwanie rodziców do współpracy

 

1.     Zapoznanie rodziców z ofertą edukacyjną przedszkola umieszczonej na stronie internetowej przedszkola.

 

2.     Prowadzenie i aktualizowanie „Kącika dla Rodziców” zawierającego:

-         informacje o zadaniach wychowawczych na bieżący miesiąc,

-         ogłoszenia z życia grupy

-         wierszyk i piosenka do nauki na bieżący miesiąc,

-         ciekawostki dotyczące pedagogizacji rodziców.

 

3.     Prezentowanie prac plastycznych oraz innych wytworów twórczości dzieci w „Galerii prac

 

4.     Organizowanie spotkań integracyjnych

     rodziców i nauczycieli poszczególnych grup w celu zacieśnienia więzi pomiędzy

     rodziną a przedszkolem

 

5.     Prowadzenie korespondencyjnego kontaktu

z rodzicami w celu wzmocnienia więzi pomiędzy dziećmi, rodzicami a grupą. 

6.     Nagradzanie dyplomami i listami

gratulacyjnymi rodziców biorących aktywny udział w życiu grupy            i przedszkola

 

 

 

 

Początek roku szkolnego

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cały rok szkolny

 

 

 

Wg uroczystości przedszkolnych, cały rok szkolny

 

 

 

 

Cały rok szkolny wg potrzeb

 

 

 

Na koniec roku szkolnego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Działania i sposób ich realizacji

 

Termin

 

 

 

 

Uwagi

 

III. Angażowanie rodziców do pracy na rzecz grupy  i przedszkola.

 

1.     Wspólnie z rodzicami urządzanie kącików

zainteresowań dla dzieci w salach zabaw.

2.     Organizowanie imprez i uroczystości

      przedszkolnych wg.  kalendarza imprez grupy i przedszkolnych

      

3.     Udział rodziców                                          w organizowaniu imprez

środowiskowych – Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Balu Karnawałowego, Pikniku,i innych

4.     Pełnienie okazjonalnych dyżurów przez

rodziców w ramach pomocy nauczycielom podczas wycieczek , zajęć, uroczystości przedszkolnych                     i innych

5.     Pomoc rodziców  w wykonywanie     rekwizytów, kostiumów                           i scenografii do różnych uroczystości przedszkolnych i przedstawień grupowych 

 

6.     Zachęcanie rodziców do działalności na rzecz grupy i przedszkola (drobne naprawy sprzętu i zabawek, szycie ubranek dla lalek, praca w ogrodzie przedszkolnym i inne wg potrzeb

 

7.     Zapraszanie do przedszkola rodziców

wykonujących ciekawe zawody –wykorzystanie ich wiedzy i umiejętności  zawodowych.

8.     Zapraszanie rodziców do krótkiego czytania książeczek w Kąciku Książki

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

w ciągu roku

 

 

 

 

wg potrzeb

 

 

 

 

Wg kalendarza imprez

 

 

 

wg potrzeb

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin