5. Monodia akompaniowana. Peri, Caccini, Monteverdi, Durante.doc

(1115 KB) Pobierz
5

5. Monodia akompaniowana. Peri, Caccii, Monteverdi, Durante.

 

 

1.Giovanni de’ Bardi:

 

- myśl teoretyczna Bardiego - entuzjazm dla muzyki antycznej

- Discorso mandato da Giovanni de’ Bardi a Giulio detto Roamn, sopra la musica antica e’l cantar bene – podaje ogólną definicję muzyki, harmonii i rytmu

- wyższość muzyki starogreckiej nad współczesną

- melodię traktuje zgodnie z wersją Platona: 3 elementy, harmonia, miara, opowieść, podmiot zdolny do przyjęcia, czyli odbiorca

- jak Platon, że mowa na pierwszym miejscu, reszta jej służy

- melodia składa się z mowy, rytmu i harmonii

- mowa częścią główną

- szyderstwo dla hałaśliwych śpiewaków

- śpiewając solo śpiewak może dowolnie przedłużać takt i skracać.

- monodyści będą się wzorować  na mowie w budowaniu linii, umiar w zdobieniach, wnikanie w treść tekstu i kształtujące go elementy.

 

2. Gioseffo Zarlino:

 

- polityka Arystotelesa, muzyka pobudza ducha, uczucia, poskramia, ma moc rodzenia w nas dyspozycję do dobrych obyczajów, gdy używana jest we właściwy sposób, ponieważ właściwym zadaniem muzyki jest sprawianie przyjemności – bardziej Platońskie, etos na sferę moralną. 

- muzyka komponowana to harmonia, która powstaje z dźwięków i głosów.

- dziedziną muzyki są sługi, a przede wszystkim harmonia

- harmonia jako współbrzmienie

- właściwe dobranie harmonii to zastosowanie konsonansów o odpowiednim charakterze

- śpiewak ma zadbać o to by śpiewając swoją linie melodyczną prowadzić ją tak jak skomponował kompozytor

- śpiewak winien śpiewać głosem umiarkowanym, aby słowa utworu były zrozumiałe

- dopasowywanie śpiewu do okoliczności miejsca – kościół, kaplice publiczne wszędzie inaczej

- nie wykonywać gestów, ruchów, które pobudzały by do śmiania się

- Bardi podobnie.

 

3. Vincenzo Galilei:

 

- Dialogo Della musica antica et Della moderna – krytyka współczesnej techniki kompozytorskiej

- ta sama definicja muzyki co Bardi w discorso

- krytyka kontrapunktu

- muzyka wyraża treści zawarte w tekście, bodziec wyzwalające uczucia w odbiorcy

- muzykiem jest kompozytor, i wykonawca – powinni dążyć do tego samego celu o się poddawać tym samym rygorom

- na pierwszym rzędzie uwzględnia muzykę etyczną i praktyczną – jako cel katharsis

- intelektualne przeżywanie muzyki

- doznania intelektualne – dla ludzi o pewnym poziomie wykształcenia, zdolnym śledzić konstrukcje muzyczne, relacje między dźwiękami

- celem muzyki współczesnej tylko przyjemność

- stanowisko całej Cameraty  - grecka teoria etosu

- człowiek w śpiewie nie powinien wychodzić poza naturalną intonację mowy

- wszystkie prawa kontrapunktu zostały wprowadzone w myśl muzyki instrumentalnej

- prawdziwa muzyka uboga w środki techniczne

- komponowanie poprzedzone dogłębną analizą tekstu

- budowanie melodii – wzór mowy dobrego oratora

 

4.Giulio Caccini (+ Bardi i Galilei = Camerata Florencka):

 

- Le nouve musiche, wskazówki dotyczące interpretacji monodii akompaniowanej

- celem muzyki wyrażanie i przekazywanie emocji

- muzyka powinna dawać przyjemność i poruszać uczucia ducha

- zignorował teorię muzyki greckiej: muzyka antyczna nie prowadzi do antycznych wniosków,  techniczne rozwiązania z teorii starogreckiej wprowadzają dużo ograniczeń, nie wpływały na wzmożenie ładunku emocjonalnego

- transpozycja – głos nie śpiewający w swojej naturalnej skali był wysilony więc nie brzmiał ładnie

- brawura i śmiałość w głosie basowym jest pożądana

- siła wyrazu leży w zasadniczej mierze kompozytora, dobór odpowiednich dźwięków do słów

- wyznacza muzycznie kadencję wersu cezurą

- była jak zwrot kadencyjny lub pauza

- powtarzanie słów – dany wers zyskuje dodatkowe sylaby, decydował o tym muzyk-kompozytor

- cały szereg zdobień na słabych, nieakceptowanych sylabach wersu, mogą się rozwijać na przestrzeni dwutaktu

- urozmaicenia niesprzeczne z niesionymi przez tekst afektami

- kompromistyczna postawa

- stworzenie nowego repertuaru solowego, który zastąpi praktykę solowego wykonywania utworów wielogłosowych i przeciwstawi się bezmyślnej gorgii

- śpiew ma odzwierciedlać intonacje mowy aktorskiej

- melodyka nie według cp tylko na wzór melodii mowy ludzkiej

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin