DIAGNOZA
DANE WYCHOWANKI:
Patrycja
Ur. 05.02.1989 r.
Miejsce urodzenia: Suwałki
Ø Struktura rodziny
Matka – Ewa, lat 38, wykształcenie zawodowe- karwcowa. Bez pracy i własnych źródeł utrzymania.
Ojciec – Andrzej, lat 46, bez kontaktów z nieletnią, nie uczestniczy w jej wychowaniu.
Dziadkowie – Teresa, lat 66, bez własnych źródeł utrzymania.
Alicjan, lat 69 – emerytura w wysokości ok. 1000 zł
Siostra – Sylwia, lat 15, uczennica kl. VI Szkoły Podstawowej
Brak dobrych relacji z matką, która nie interesuje się córką, brak wpływu na zachowanie dziewczynki, nie kontroluje jej czasu i kontaktów środowiskowych. Nie wykazuje inicjatywy na poprawę i wychowanie córki. Brak też kontaktu emocjonalnego z ojcem, pozostawiona „ sama sobie”
Ø Historia rodziny
Nieletnia pochodzi ze związku nieformalnego. Atmosfera w domu napięta powodu nadużywania alkoholu przez osoby dorosłe. Dochodzi do scysji i awantur domowych.
Naukę szkolną dziewczynka rozpoczęła o czasie, ukończyła szkołę podstawową w przewidywanym terminie.
W rodzinie problem alkoholowy, który jest czynnikiem znacząco destabilizującym środowisko wychowawcze nieletniej.
Rodzina nie realizuje prawidłowo potrzeb rozwojowych dziecka.
Ø Podstawowe problemy emocjonalne
Dziewczynka nie ujawnia swoich potrzeb, zerwany kontakt ze społecznością, brak autorytetów, wzorców osobowych. Zdystansowana, stroni od głębszych przemyśleń w zakresie własnych postaw. Występują objawy niepokoju, obniżenie zdolności intelektualnych, wyraźne stępienie wrażliwości uczuciowej, trudności w przeżywaniu i okazywaniu empatii i wzruszeń. Sztywność emocjonalna nieletniej spowodowana pochodną deficytowych oddziaływań stymulacyjno- wychowawczych domu, brakiem prawidłowych wzorców zachowań w obszarze otoczenia rodzinnego.
Ø Sposoby radzenia sobie z problemami
Ucieczka od rzeczywistości, tzw „ emocjonalne okaleczenie” , moim zdaniem wynikające z sytuacji panującej w rodzinie. Nie radzi sobie z problemami, jej odpowiedzią na nie jest „ zamrażanie własnych potrzeb”, doznawane przykre doświadczenia i emocje przybierają negatywny sposób jej postępowania. Można również przypuszczać, że destrukcyjne skrypty poznawcze i schematy zachowań wykształcone w dzieciństwie będą powielane w wieku dorosłym. Dziewczynka ma zaniżona samoocenę.
- Społecznych- zerwany kontakt ze społecznością, dziewczynka wykazuje postawy niezgodne z obowiązującymi normami społecznymi
- Rodzinnych- brak jakichkolwiek więzi z rodzicami, rodzice nie wykazują inicjatywy, aby zmienić naganne zachowania dziewczynki. Generalnie matka nie ma właściwie wpływu na zachowanie nieletniej, mimo iż deklaruje aktywność rodzicielską. Nie kontroluje jej czasu i kontaktów środowiskowych. W dalszym ciągu nie ma pomysłu jak zmienić trudną sytuację rodzinną.
- Szkoła- chłodna w relacjach interpersonalnych, zachowanie aspołeczne. Funkcjonowanie szkolne nieletniej sukcesywnie się pogarsza, obecnie drugi rok pozostaje w kl. I gimnazjum, mając w klasyfikacji końcoworocznej 7 ocen niedostatecznych, 6 dopuszczających, nie była klasyfikowana z biologii, zachowanie – nieodpowiednie.
Ø Funkcje zadaniowe
Pozorne zrównoważenie emocjonalne wysokie tendencje nieletniej do nieszczerości wykazują na nieprawidłowe mechanizmy adaptacyjne, brak krytycznej percepcji własnych postaw.
Ø Motywacja do zmiany
Na tym etapie nie wykazuje chęci zmiany swojego postępowania, zmieniłoby się to gdyby matka wykazała zainteresowanie córką. Dużym czynnikiem byłaby też zmiana otoczenia, pojawiający się w domu rodzinnym problem alkoholowy przeszkoda do zmiany postępowania.
Ø Stopień demoralizacji
Występuje poważna deprywacja kluczowych potrzeb rozwojowych dziecka w szczególności potrzeby bezpieczeństwa psychicznego, akceptacji i uczucia. Dziewczynka notorycznie uchyla się od realizacji obowiązku szkolnego- cały czas wagaruje, brak uzyskania promocji do następnej klasy. Pojawiające się kradzieże, bark realizacji i obowiązku szkolnego oraz nadmierna agresja i przemoc wobec innych uczniów w szkole oraz eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi ( kleje).
Zmiana nastawienia do obowiązków szkolnych, wypracowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, lepsze rozumienie i sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi życiowo. Na ile to możliwe wyeliminowanie myślenia „ magiczno – życzeniowego”. Poprawa wzajemnych stosunków z rodzicami oraz większa otwartość wśród rówieśników.
Praca z terapeutą, psychologiem, pedagogiem szkolnym. Uczestnictwo w zajęciach warsztatowych, edukacja przez drame. Głębsze dotarcie poprzez różne środki do wnętrza dziewczynki.
AGARR