DIAGNOZA resocjalizacja.doc

(34 KB) Pobierz
DIAGNOZA

DIAGNOZA

 

DANE WYCHOWANKI:

 

Patrycja

Ur. 05.02.1989 r.

Miejsce urodzenia: Suwałki

 

I. DIAGNOZA

 

A.    Uwarunkowania rodzinne

 

Ø      Struktura rodziny

 

Matka – Ewa, lat 38, wykształcenie zawodowe- karwcowa. Bez pracy i własnych źródeł utrzymania.

Ojciec – Andrzej, lat 46, bez kontaktów z nieletnią, nie uczestniczy w jej wychowaniu.

Dziadkowie – Teresa, lat 66, bez własnych źródeł utrzymania.

Alicjan, lat 69 – emerytura w wysokości ok. 1000 zł

Siostra – Sylwia, lat 15, uczennica kl. VI Szkoły Podstawowej

                           

                            Brak dobrych relacji z matką, która nie interesuje się córką, brak wpływu na zachowanie dziewczynki, nie kontroluje jej czasu i kontaktów środowiskowych. Nie wykazuje inicjatywy na poprawę i wychowanie córki. Brak też kontaktu emocjonalnego z ojcem, pozostawiona „ sama sobie”

 

Ø      Historia rodziny

 

Nieletnia pochodzi ze związku nieformalnego. Atmosfera w domu napięta powodu nadużywania alkoholu przez osoby dorosłe. Dochodzi do scysji i awantur domowych.

Naukę szkolną dziewczynka rozpoczęła o czasie, ukończyła szkołę  podstawową w przewidywanym terminie.

W rodzinie problem alkoholowy, który jest czynnikiem znacząco destabilizującym środowisko wychowawcze nieletniej.

Rodzina nie realizuje prawidłowo potrzeb rozwojowych dziecka.

             

B.     Funkcjonowanie emocjonalne

 

Ø      Podstawowe problemy emocjonalne

 

Dziewczynka nie ujawnia swoich potrzeb, zerwany kontakt ze społecznością, brak autorytetów, wzorców osobowych. Zdystansowana, stroni od głębszych przemyśleń w zakresie własnych postaw. Występują objawy niepokoju, obniżenie zdolności intelektualnych, wyraźne stępienie wrażliwości uczuciowej, trudności w przeżywaniu i okazywaniu empatii i wzruszeń. Sztywność emocjonalna nieletniej spowodowana pochodną deficytowych oddziaływań stymulacyjno- wychowawczych domu, brakiem prawidłowych wzorców zachowań w obszarze otoczenia rodzinnego.

 

Ø      Sposoby radzenia sobie z problemami

 

Ucieczka od rzeczywistości, tzw „ emocjonalne okaleczenie” , moim zdaniem wynikające z sytuacji panującej w rodzinie. Nie radzi sobie z problemami, jej odpowiedzią na nie jest „ zamrażanie własnych potrzeb”, doznawane przykre doświadczenia i emocje przybierają negatywny sposób jej postępowania. Można również przypuszczać, że destrukcyjne skrypty poznawcze i schematy zachowań wykształcone w dzieciństwie będą powielane w wieku dorosłym. Dziewczynka ma zaniżona samoocenę.

 

C.    Funkcjonowanie w rolach

 

-          Społecznych- zerwany kontakt ze społecznością, dziewczynka wykazuje postawy niezgodne z obowiązującymi normami społecznymi

-          Rodzinnych- brak jakichkolwiek więzi z rodzicami, rodzice nie wykazują inicjatywy, aby zmienić naganne zachowania dziewczynki. Generalnie matka nie ma właściwie wpływu na zachowanie nieletniej, mimo iż deklaruje aktywność rodzicielską. Nie kontroluje jej czasu i kontaktów środowiskowych. W dalszym ciągu nie ma pomysłu jak zmienić trudną sytuację rodzinną.

-          Szkoła- chłodna w relacjach interpersonalnych, zachowanie aspołeczne. Funkcjonowanie szkolne nieletniej sukcesywnie się pogarsza, obecnie drugi rok pozostaje w kl. I gimnazjum, mając w klasyfikacji końcoworocznej 7 ocen niedostatecznych, 6 dopuszczających, nie była klasyfikowana z biologii, zachowanie – nieodpowiednie.

 

Ø      Funkcje zadaniowe

 

Pozorne zrównoważenie emocjonalne wysokie tendencje nieletniej do nieszczerości wykazują na nieprawidłowe mechanizmy adaptacyjne, brak krytycznej percepcji własnych postaw.

 

D.    Prognoza efektów

 

Ø      Motywacja do zmiany

 

Na tym etapie nie wykazuje chęci zmiany swojego postępowania, zmieniłoby się to gdyby matka wykazała zainteresowanie córką. Dużym czynnikiem byłaby też zmiana otoczenia, pojawiający się w domu rodzinnym problem alkoholowy przeszkoda do zmiany postępowania.

 

Ø      Stopień demoralizacji

 

Występuje poważna deprywacja kluczowych potrzeb rozwojowych dziecka w szczególności potrzeby bezpieczeństwa psychicznego, akceptacji i uczucia. Dziewczynka notorycznie uchyla się od realizacji obowiązku szkolnego- cały czas wagaruje, brak uzyskania promocji do następnej klasy. Pojawiające się kradzieże, bark realizacji i obowiązku szkolnego oraz nadmierna agresja i przemoc wobec innych uczniów w szkole oraz eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi ( kleje).

 

II.                      SPECYFICZNY CEL TERAPEUTYCZNY

 

Zmiana nastawienia do obowiązków szkolnych, wypracowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, lepsze rozumienie i sposoby radzenia sobie z sytuacjami trudnymi życiowo. Na ile to możliwe wyeliminowanie myślenia „ magiczno – życzeniowego”. Poprawa wzajemnych stosunków z rodzicami oraz większa otwartość wśród rówieśników.

 

III.                  ZAŁOŻENIA PROGRAMU KOREKCYJNEGO

 

Praca z terapeutą, psychologiem, pedagogiem szkolnym. Uczestnictwo w zajęciach warsztatowych, edukacja przez drame. Głębsze dotarcie poprzez różne środki do wnętrza dziewczynki.

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin