PROFILAKTYKA ZABURZEŃ W ZACHOWANIU UCZNIÓW WYKŁAD 1 (24 IX 2011)
1. PRZEGLĄD POGLĄDÓW DOTYCZĄCYCH PROFILAKTYKI I JEJ RODZAJÓW:
Profilaktyka- (społeczno- wychowawcza) jest rozumiana jako szczególnego typu działalność, która odbywa się w kontekście środowiskowym w trakcie realizacji procesu wychowawczego.
PROFILAKTYKA JEST CZĘŚCIĄ WYCHOWANIA, JEST CELEM WYCHOWANIA!
Profilaktyka i prewencja- profilaktyka łączy się z zapobieganiem popełniania czynów przestępczych, dotyczy więc jednej sfery życia społecznego.
Celem profilaktyki jest promocja zdrowia np. ćwiczenia gimnastyczne, walka ze stresem, umiejętność radzenia sobie z problemami.
- A. Kamiński (1903-1978)- „Studia i szkice pedagogiczne” W-wa 1978. „Funkcje pedagogiki społecznej” W-wa 1974. Łączy profilaktykę z pomocą wspierającą rozwój.
- H. Radlińska (1879-1954)- „Pedagogika społeczna” Wrocław 1964. Najważniejszymi dziedzinami profilaktyki społecznej są: zwalczanie pijaństwa, nierządu, przestępczości, chorób zakaźnych, bezdomności. Profilaktyka łączy się z diagnozą.
- R. Wroczyński (1909-1987)- „Pedagogika społeczna” W-wa 1980. Wyodrębnia dwa rodzaje profilaktyki: pobudzającą i hamującą.
2. KLASYFIKACJA ODDZIAŁYWAŃ ZAPOBIEGAWCZYCH:
- profilaktyka I stopnia (psychoedukacja społeczna), dwie strategie: informacyjna i edukacyjna.
- profilaktyka II stopnia: wyżej wymienione oraz alternatywna i interwencyjna.
- profilaktyka III stopnia- wyżej wymienione oraz zmniejszania szkód.
- projekty UNICRI (UNITED NATIONS INNTERREGIONAL CRIME AND JUSTICE RESEARCH INSTITUTE) wykorzystują różne działania profilaktyczne: mediacja, resocjalizacja, probacja (zawieszenie wyroku).
Assisi