PROFILAKTYKA ZABURZEŃ W ZACHOWANIU UCZNIÓW WYKŁAD 3 (15 IX 2011)
1 DIAGNOZA ZABURZEŃ W ZACHOWANIU UCZNIÓW:
- Podstawowe założenia:
-> diagnoza powinna być prowadzona jak najwcześniej (przed 6 rokiem życia)
-> powinna dotyczyć całego społeczeństwa
-> powinna wykorzystywać metody ilościowe i jakościowe
-> powinna być powtórzona w okresie adolescencji (12-13 lat), oraz w okresie 17-18 lat
- Kryteria klasyfikacji:
* ICD 10- Międzynarodowa Klasyfikacja Zaburzeń, opracowana przez WHO, co jakiś czas poddawana weryfikacji (obecnie wersja z 1992 roku) wyróżnia 10 grup zaburzeń.
*DSM 4- klasyfikacja amerykańska. Zarówno ICD 10, jaki DSM 4 stosują opisowe podejście do zaburzeń, kategoryzują zaburzenia psychiczne, a nie dzieci, które je przejawiają.
I GRUPA- zachowania agresywne, czyli agresja skierowana wobec ludzi i zwierząt:
- zachowania nieagresywne (niszczenie cudzej własności)
- oszustwo i kradzież
- bardzo poważne łamanie reguł i zasad, praw i nakazów
Zaburzenia typu CD- zachowania antyspołeczne.
II GRUPA- zaburzenia opozycyjno- buntownicze ODD- to zespół negatywnego, wrogiego i buntowniczego zachowania utrzymującego się co najmniej 6 miesięcy, w czasie których występują 4 lub więcej następujących cech:
- często wpada w złość
-często kłóci się z dorosłymi
-aktywnie buntuje się
- umyślnie dokucza innym
- obwinia innych za swoje błędy
- bywa przewrażliwione
- bywa złe i urażone
-bywa złośliwe i mściwe
2 ROZPOWSZECHNIENIE ZABURZEŃ ZACHOWANIA:
* ODD- 5- 10% populacji dziecięcej
*CD- 1- 5% populacji dziecięcej
*W około 50% ADHD występuje ODD/CD
*Niemal wszystkie dzieci poniżej 12 roku życia z ODD/CD spełniają kryteria ADHD
*2/3 adolescentów z CD spełnia kryteria ADHD
3 WSPÓŁWYSTĘPOWANIE ODD/CD Z INNYMI ZABURZENIAMI:
- ADHD 75-90%
- zaburzenia lękowe 60-75%
- depresja 15-31%
4 ADHD A KARY CIELESNE:
- 96% rodziców dzieci z ADHD bije swoje dzieci
- 70% dzieci jest bitych bardzo często
- 35% dzieci jest bitych tak, że pozostają ślady
5 ZABURZENIA ZACHOWANIA I ZACHOWANIA AGRESYWNE W POLSCE:
-przyczyny:
*zmiany w sferze społeczno- kulturowej
*wysokie bezrobocie
*niedostateczny nadzór dorosłych
*patologia rodzinna
*mniejsza stabilność rodziny
6 NIEDOSTOSOWANIE SPOŁECZNE :
- M. Grzegorzewska (1959)- symptomy: tendencje społecznie destruktywne, chęć wyżycia się w akcji, nieżyczliwy stosunek do człowieka, zrzucanie winy, brak hamulców, sugestywność, nieumiejętność wyjścia z trudnej sytuacji.
- wg Pospiszyla (1980) wyżej wymienione cechy zachowania składają się na to, co w psychologii nazywa się zaburzeniem osobowości.
- H.Spionek (1965)- tzw. dzieci niedostosowane to takie, u których zaburzeniu uległa sfera emocjonalno- wolowa oraz rozwój charakteru i osobowości, co powoduje zakłócenia stosunków społecznych między dziećmi a ich otoczeniem. (zaburzenia emocjonalno- wolowe też u Pospiszyla i Żabczyńskiej).
- J. Konopnicki (1971)- wyróżnia 5 symptomów niedostosowania
- w literaturze psychiatrycznej koncepcja Bowersa (1969) podaje kryteria zaburzeń w zachowaniu:
*niezdolność uczenia się
*niezdolność zawierania i utrzymywania kontaktów z dorosłymi i rówieśnikami
*nieodpowiednie zachowanie i przejawianie emocji w sytuacjach codziennych
*stany niezadowolenia, depresja
*fizyczna agresja (tendencja do ujawniania fizycznych symptomów agresji)
-Namysłowska (1993)- zachowania, które mają charakter przewlekły (6 miesięcy) i są nieakceptowane społecznie:
*u dzieci młodszych są to:
->zwiększona, często zdezorganizowana aktywność
->powtarzające się akty nieposłuszeństwa, nadmierny upór
->napady złości, gniewu, rzucanie się na podłogę, niszczenie przedmiotów
->kłamstwa
->okrucieństwo wobec zwierząt
*u dzieci starszych i młodzieży:
->agresja fizyczna, inicjowanie bójek
->okrucieństwo wobec młodszych i słabszych
->kradzież
->wagary, ucieczki
->przedwczesne i przygodne kontakty seksualne
->autodestrukcja
->leki i alkohol
*postacie zaburzeń zachowania (Namysłowska):
- zaburzenia ograniczone do domu rodzinnego
- zaburzenia zachowania wraz z zaburzeniami w procesie socjalizacji
- zaburzenia zachowania bez towarzyszących zaburzeń w procesie socjalizacji
- zaburzenia opozycyjno- buntownicze
7 TYPOLOGIA ZABURZEŃ ZACHOWANIA:
*H. Spionek (1924-1991)- korzysta z testów Pawłowa siły i ruchliwości procesów nerwowych, wymienia:
-> 2 typy ekspansywne:
-nadpobudliwy i nadwrażliwy
-> 2 typy bierne:
-zahamowany i spowolniały, pozornie uczuciowo- obojętny
Przyczyny:
- właściwości układu nerwowego (biologiczne)
- więź uczuciowa z rodzicami
- wadliwe reakcje rodziców na zaburzenia rozwojowe i zachowanie dziecka
- trudności i niepowodzenia w nauce
ZABURZENIA W ROZWOJUà TRUDNOŚCI W NAUCEà NIEPOWODZENIA SZKOLNEà ZABURZENIA W ZACHOWANIUàß TRUDNOŚCI WYCHOWAWCZEàà
*J. Konopnicki (D. H. Stott)
-wrogie
-niekonsekwentne
-zahamowane
- aspołeczne
*T. M. Achenbach (1978):
- zaburzenia internalizacyjne
- zaburzenia eksternalizacyjne
- zaburzenia I+E
-> dzieci z zaburzeniami internalizacyjnymi:
- rodzą się z nadmiarem kontroli wewnętrznej
- są skłonne do rzutowania pobudzenia „do wewnątrz”
- wycofują się z relacji
- wczesne przejawy są predykatorami depresji, poczucia osamotnienia, izolacji
-> dzieci z zaburzeniami eksternalizacyjnymi:
- negatywne uczucia nie są głębiej przeżywane, ale rzutowane „na zewnątrz”
- w sytuacjach frustrujących oczekują natychmiastowych gratyfikacji
- stają się często chronicznymi przestępcami
Assisi