przedsiebiorczosc.pdf

(142 KB) Pobierz
Przedsiębiorczość – Prof. dr hab. Andrzej Piotr Wiatrak
Wykład do wyboru, studia dzienne (30 godz.), MSM (12 godz.)
Cel zajęć: Celem zajęć jest wskazanie na działania przedsiębiorcze i ich uwarunkowania,
określenie sposobów zachowań i działań dobrego przedsiębiorcy, poznanie środków i
sposobów oddziaływania na rozwój przedsiębiorczości oraz przedstawienie podejmowania
działalności gospodarczej w ramach przedsiębiorstwa.
Program zajęć :
1. Ogólne problemy przedsiębiorczości (2 godz.):
Pojęcie przedsiębiorczości w literaturze przedmiotu;
Przedsiębiorca jako organizator produkcji i zmian w przedsiębiorstwie;
Przedsiębiorczość jako sposób działań ludzkich;
Czynniki określające efektywność działań przedsiębiorczych;
Literatura:
1. Gruszecki Tomasz: Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Wyd. CEDOR, Warszawa 1994.
2. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (pod redakcją Jana Lichtarskiego). Wyd.
Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1997 (lub wydania z następnych
lat).
2. Rodzaje przedsiębiorczości (2 godz.):
Przedsiębiorczość niezależna i korporacyjna;
Przedsiębiorczość indywidualna i zespołowa;
Rodzaje przedsiębiorczości w zależności od jej użyteczności dla społeczeństwa;
Modele działań przedsiębiorczych;
Literatura:
1. Łuczak Maciej: Przedsiębiorczość w zarządzaniu firmą. Wyd. Wyższej Szkoły
Ekonomicznej, Warszawa 2003.
2. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia (pod redakcją
Kazimierza Jaremczuka). Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w
Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2003.
3. Prakseologiczne zasady przedsiębiorczości (2 godz.):
Geneza i istota prakseologii.
Podstawowe kategorie prakseologiczne.
Systemowe ujęcie gospodarowania.
Związek prakseologii z przedsiębiorczością.
Zasady racjonalnego gospodarowania.
Literatura:
1. Kieżun Witold: Sprawne zarządzanie organizacją. Wyd. SGH, Warszawa 1997.
2. Kotarbiński Tadeusz: Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław 1978.
4. Ogólne charakterystyka przedsiębiorcy ( 2 godz.):
Pojęcie przedsiębiorcy w literaturze przedmiotu;
Teorie przedsiębiorcy;
Cechy przedsiębiorcy;
Negocjacje w działaniach przedsiębiorcy;
Etyka przedsiębiorcy.
Literatura:
1. Gruszecki Tomasz, Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Wyd. CEDOR, Warszawa 1994.
2. Przedsiębiorczość a strategie konkurencji (pod redakcją Tadeusza Tkaczyka). Oficyna
Wydawnicza. SGH, Warszawa 2000.
5. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa (2 godz.):
Istota przedsiębiorstwa;
Przedsiębiorstwo jako jednostka gospodarcza;
Efektywna skala działalności przedsiębiorstwa;
Teorie przedsiębiorstwa.
Literatura:
1. Gruszecki Tomasz: Współczesne teorie przedsiębiorstwa. Wyd. naukowe PWN,
Warszawa 2002.
2. Ekonomika i zarządzanie małą firmą (pod redakcją Bogdana Piaseckiego). Wyd.
Naukowe PWN, Warszawa 1998.
3. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (pod redakcją Jana Lichtarskiego). Wyd.
Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1997.
6. Małe i średnie przedsiębiorstwa – istota i uwarunkowania działania (2 godz.)
Małe i średnie przedsiębiorstwa – definiowanie i kryteria wyodrębniania;
Cechy małych i średnich przedsiębiorstw;
Małe i średnie przedsiębiorstwa – istota działania;
Korzyści skali w małych i średnich przedsiębiorstwach;
Bariery i ograniczenia w funkcjonowaniu małych i średnich przedsiębiorstw.
Literatura:
1. Ekonomika i zarządzanie małą firmą (pod redakcją Bogdana Piaseckiego). Wyd.
Naukowe PWN, Warszawa 1998.
2. Skowronek-Mielczarek Anna: Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania.
Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2003.
7. Przedsiębiorstwo i jego zmiany (2 godz.):
Cykl życia przedsiębiorstwa;
Proces rozwoju zmian przedsiębiorstwa;
Przekształcenie przedsiębiorstwa;
Istota restrukturyzacji;
Determinanty rozwoju zmian przedsiębiorstwa.
Literatura:
1. Clarke Liz: Zarządzanie zmianą. Gebethner & S-ka, Warszawa 1997.
2. Dąbrowski Jan: Zmiany strategiczne w teorii i praktyce zarządzania. Wyd. WSPiZ im
L. Koźmińskiego, Warszawa 2002/2003.
3. Sapijaszka Zofia: Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Szanse i ograniczenia. Wyd.
Naukowe PWN, Warszawa 1997.
8. Podejmowanie działalności gospodarczej – istota i uwarunkowania (2 godz.):
Istota działalności gospodarczej;
Procedura uruchomienia działalności gospodarczej;
Warunki uruchomienia działalności gospodarczej;
Lokalizacja działalności gospodarczej;
Dobór formy prawnej i organizacyjnej podmiotów gospodarczych;
Literatura:
1. Łuczak Maciej: Przedsiębiorczość w zarządzaniu firmą. Wyd. Wyższej Szkoły
Ekonomicznej, Warszawa 2003.
2. Pasieczny Jacek: Biznesplan. Problemy i metody. Wyd. WSPiZ im L. Koźmińskiego,
Warszawa 2002.
9. Finansowanie działań przedsiębiorczych (2 godz.):
Istota procesu finansowania przedsiębiorstwa;
Rodzaje źródeł finansowania wykorzystywanych w przedsiębiorstwach;
Fundusze Venture Capital w finansowaniu działań przedsiębiorczych;
Wybór źródeł finansowania działań przedsiębiorczych
Literatura:
1. Szczepankowski Piotr.: Finansowanie działalności gospodarczej małych i średnich
przedsiębiorstw. Instytut Przedsiębiorczości i Samorządności. Warszawa 2000.
2. Skowronek-Mielczarek Anna: Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania.
Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2003.
3. Węcławski Józef: Venture capital. Nowy instrument finansowania przedsiębiorstw.
Wyd. Naukowe PWN, Warszawa1997.
10. Biznesplan – istota i uwarunkowania (2 godz.):
Planowanie w przedsiębiorstwie;
Pojęcie biznesplanu;
Elementy składowe biznesplanu;
Prezentacja biznesplanu;
Charakterystyka poszczególnych elementów biznesplanów.
Literatura:
1. Filar Ewa, Skrzypek Jerzy: Biznes plan. Wyd. POLTEXT, Warszawa 1997.
2. Pasieczny Jacek: Biznesplan. Problemy i metody. Wyd. WSPiZ im L. Koźmińskiego,
Warszawa 2002.
11. Ryzyko w działalności gospodarczej i zachowanie przedsiębiorcy (2 godz.):
Ryzyko i niepewność – istota i klasyfikacja;
Strefy występowania niepewności i ryzyka w działalności gospodarczej;
Problemy decyzyjne w warunkach pewności, ryzyka i niepewności;
Sposoby minimalizacji ryzyka;
Zarządzanie ryzykiem;
Literatura:
1. Grzybowski W.:Przedsiębiorczość, niepewność, zysk. Wyd. UMCS, Lublin 1996.
2. Przedsiębiorczość a strategie konkurencji (pod redakcją Tadeusza Tkaczyka). Oficyna
Wydawnicza. SGH, Warszawa 2000.
3. Przedsiębiorstwo. Rynek. Konkurencja (pod redakcją Władysława Szymańskiego).
Oficyna Wydawnicza. SGH, Warszawa 1996.
12. Przedsiębiorczość a innowacyjność (2 godz.):
Przedsiębiorca jako innowator;
Innowacje – rodzaje i uwarunkowania wprowadzania;
Teorie i mechanizmy wprowadzania innowacji;
Zarządzanie innowacjami;
Strategie przedsiębiorcze i innowacji.
Literatura:
1. Drucker P. F.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE, Warszawa
1992.
2. Penc Józef: Innowacje i zmiany w firmie. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa
1999.
3. Pomykalski Andrzej: Zarządzanie innowacjami. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Łódź
2001.
13. Zarządzanie przedsiębiorcze (2 godz.):
Istota zarządzania przedsiębiorczego;
Społeczeństwo przedsiębiorcze;
Polityka przedsiębiorcza;
Praktyka przedsiębiorcza;
Edukacja w zakresie przedsiębiorczości
Literatura:
1. Ekonomika i zarządzanie małą firmą (pod redakcją Bogdana Piaseckiego). Wyd.
Naukowe PWN, Warszawa 1998.
2. Gmina. Przedsiębiorczość. Promocja. Europejski Instytut Rozwoju Regionalnego i
Lokalnego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1992, seria: „Studia Regionalne i
Lokalne” nr 7.
14. Polityka wspierania przedsiębiorczości w Unii Europejskiej i Polsce (2 godz.):
Programy wspierania małych i średnich przedsiębiorstw w krajach UE;
Programy wspierania małych i średnich przedsiębiorstw w krajach w Polsce;
Instytucje wspierające rozwój małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce;
Małe i średnie przedsiębiorstwa w perspektywie przystąpienia Polski do UE.
Literatura:
1. Kaczurba J: Integracja z Unią Europejską – poradnik dla przedsiębiorców.
Ministerstwo Gospodarki, Warszawa 2000.
2. Łuczak Maciej: Przedsiębiorczość w zarządzaniu firmą. Wyd. Wyższej Szkoły
Ekonomicznej, Warszawa 2003.
3. Skowronek-Mielczarek Anna: Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania.
Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2003.
15. Zaliczenie (2 godz.).
Literatura podstawowa :
1. Ekonomika i zarządzanie małą firmą (pod redakcją Bogdana Piaseckiego). Wyd.
Naukowe PWN, Warszawa 1998 (lub wydania z następnych lat).
2. Gruszecki Tomasz: Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Wyd. CEDOR, Warszawa 1994.
3. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie (pod redakcją Jana Lichtarskiego). Wyd.
Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 1997 (lub wydania z następnych
lat).
Literatura zalecana:
1. Drucker P. F.: Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE, Warszawa
1992.
2. Łuczak Maciej: Przedsiębiorczość w zarządzaniu firmą. Wyd. Wyższej Szkoły
Ekonomicznej, Warszawa 2003..
3. Przedsiębiorczość a strategie konkurencji (pod redakcją Tadeusza Tkaczyka). Oficyna
Wydawnicza. SGH, Warszawa 2000.
4. Przedsiębiorstwo. Rynek. Konkurencja (pod redakcją Władysława Szymańskiego).
Oficyna Wydawnicza. SGH, Warszawa 1996
5. Skowronek-Mielczarek Anna: Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania.
Wyd. C. H. Beck, Warszawa 2003
6. Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości – szanse i zagrożenia (pod redakcją
Kazimierza Jaremczuka). Wyd. Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w
Tarnobrzegu, Tarnobrzeg 2003.
Warunki zaliczenia:
Przedmiot kończy się zaliczeniem na podstawie systematycznego uczęszczania na
zajęcia (liczba opuszczonych i nieusprawiedliwionych zajęć wynosi 2 razy) i
uzyskania pozytywnej oceny ze sprawdzianu pisemnego na ostatnich zajęciach. Dla
osób ambitnych jest możliwość przygotowania referatu z problematyki wykładów.
Osoby, które nie zaliczyły, mogą przystąpić do zaliczenia w sesji poprawkowej.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin