Nauczyciel kontraktowy, aby otrzymać stopień nauczyciela mianowanego, musi spełniać określone ustawą warunki:
1. Posiadać odpowiednie kwalifikacje (Karta Nauczyciela Art. 9, ust. 1 pkt. 1).
2. Odbyć staż zakończony pozytywną oceną dorobku zawodowego.
3. Zdać egzamin przed komisją egzaminacyjną.
Ubiegając się o stopień nauczyciela mianowanego, nauczyciel w szczególności powinien:
1. Uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu oraz potrzeb szkoły.
2. Pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego.
3. Poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.
Niezbędnymi wymaganiami są:
1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach; w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1a Karty Nauczyciela umiejętność samodzielnego opracowania indywidualnych planów pracy z dzieckiem i prowadzenia karty pobytu dziecka w oraz aktywnego działania w zespole do spraw okresowej oceny sytuacji wychowanków.
2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.
5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Po zakończeniu stażu nauczyciel zobowiązany jest do przedstawienia dyrektorowi szkoły
sprawozdania z realizacji planu rozwoju w terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu.
Ocena dorobku zawodowego za okres stażu Ocenę dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu ustala dyrektor, w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania przez nauczyciela. Nauczyciel pisze sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego Dyrektor szkoły zapoznaje się najpierw z projektem oceny opracowanym przez opiekuna stażu. Ma także obowiązek zasięgnąć opinii Rady Rodziców. Jeżeli Rada Rodziców nie przedstawi swojej opinii w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o dokonywaniu oceny dorobku zawodowego, dyrektor dokonuje oceny bez tej opinii, biorąc pod uwagę stopień realizacji planu rozwoju zawodowego sporządzony przez nauczyciela przed
rozpoczęciem stażu. Dyrektor biorąc pod uwagę:
· Plan Rozwoju Zawodowego,
· sprawozdanie z realizacji tego planu,
· projekt oceny wykonany przez opiekuna stażu,
· opinię rady rodziców oraz swoje własne obserwacje zajęć i zadań wykonywanych przez nauczyciela dokonuje oceny dorobku zawodowego.
Ocena ta może być pozytywna bądź negatywna. Ocena musi być sporządzona na piśmie i zawierać uzasadnienie oraz pouczenie o możliwości wniesienia odwołania od niej. Nauczycielowi przysługuje prawo wniesienia odwołania - w ciągu 14 dni - od oceny ustalonej przez dyrektora szkoły do organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny rozpatruje odwołania w terminie 21 dni. Ocena dorobku zawodowego nauczyciela ustalona przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny jest ostateczna. Jeżeli termin rozpatrzenia nie zostanie dotrzymany, nauczyciel ma prawo złożyć wniosek o postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne (nawet jeżeli otrzymał od dyrektora ocenę negatywną). Jeżeli ostateczna ocena dorobku zawodowego za okres stażu jest negatywna, nauczyciel może złożyć do dyrektora szkoły wniosek o dodatkowy staż w wymiarze 9 miesięcy. Jeżeli uzyska zgodę dyrektora, odbywa ten staż w tej samej szkole. Po jego zakończeniu dyrektor ponownie dokonuje oceny dorobku zawodowego nauczyciela
Zadaniem nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego jest przekonanie komisji, że wszystkie wymagania wynikające z rozporządzenia zostały przez niego spełnione w jak najlepszy sposób. Niezwykle ważny jest tu stopień realizacji planu rozwoju zawodowego. Umiejętność planowania i realizowania zaplanowanych działań jest istotnym elementem i świadczy o rozwoju naszych umiejętności i konsekwencji w działaniu. Z prezentacji wynikać powinna istota koncepcji rozwoju indywidualnego jak i również rozwoju w kontekście potrzeb szkoły: dlaczego taką ścieżkę rozwoju zaplanowałam, dlaczego takie zadania, jak odnosi się to do potrzeb szkoły? Prezentacja powinna zostać oparta na konkretnych przykładach, można sporządzić plan według wymagań paragrafów rozporządzenia i krok po kroku zapoznać komisję z realizacją poszczególnych punktów. Umiejętność przedstawienia najważniejszych działań, dokonanie samooceny, odniesienie się do dalszego rozwoju zawodowego, chęć kontynuacji zadań, które przyczyniły się w szczególny sposób do rozwoju zawodowego, umiejętność składnej wypowiedzi bez zbędnych szczegółów, wypowiedzi ciekawej i co istotne nieprzedłużającej się w czasie - to sztuka przedstawienia siebie jako osoby wartościowej, komunikatywnej i świadomej efektów systematycznej pracy nad sobą i własnego rozwoju . Wskazówki:
· pamiętaj o pierwszym wrażeniu; pierwsze minuty kontaktu mają z psychologicznego punktu widzenia ogromne znaczenie,
· zadbaj o efektywną prezentację; wizualizacja pomoże podkreślić ważne elementy prezentacji,
· zadbaj o kompozycję prezentacji:
o kim jestem, jak się przedstawię,
o jak realizowałam wymagania:
§ dotyczące umiejętności i doskonalenia własnego warsztatu pracy,
§ dotyczące umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego,
§ dotyczące umiejętność wykorzystywania w swojej pracy TI i K,
§ dotyczące znajomości zagadnień z psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych problemów oświatowych,
§ dotyczące umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich,
o jakie korzyści odniosłam w procesie doskonalenia zawodowego, moje refleksje
o jakie mam plany, które działania chcę kontynuować,
· zadbaj o wizerunek osoby kompetentnej; język mowy i ciała, ubiór,
· panuj nad emocjami, nie pozwól, aby stres wpłynął negatywnie ma efekt końcowy twoich kilkuletnich działań,
· zadbaj o zgodność dorobku z wymaganiami formalno-prawnymi,
· zadbaj o poprawność merytoryczną prezentacji,
· wykaż się twórczym myśleniem i wysoką skutecznością pedagogiczną.
Komisję egzaminacyjną powołuje organ prowadzący szkołę. W skład komisji wchodzą:
1. przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, jako jej przewodniczący;
2. przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3. dyrektor szkoły;
4. dwaj eksperci z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole tego samego typu i rodzaju co szkoła, w której nauczyciel jest zatrudniony, z których co najmniej jeden jest zatrudniony w szkole tego samego typu i rodzaju oraz co najmniej jeden naucza tego samego przedmiotu lub prowadzi ten sam rodzaj zajęć.
W pracach komisji, o ile nie wchodzi w ich skład, może brać również udział w charakterze obserwatora przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny; a na wniosek nauczyciela, w skład komisji wchodzi przedstawiciel związku zawodowego wskazany we wniosku. Komisja egzaminacyjna przeprowadza egzamin, w czasie którego nauczyciel:
1. Dokonuje prezentacji dorobku zawodowego.
2. Odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań, których spełnienie jest niezbędne dla uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
Komisja egzaminacyjna wydaje nauczycielowi zaświadczenie o zdaniu egzaminu. Rejestr wydanych zaświadczeń prowadzi organ, który powołał komisję. Po zdaniu egzaminu, stopień nauczyciela mianowanego nadaje w drodze decyzji administracyjnej organ prowadzący szkołę. Nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 oraz art. 9e ust. 3 ustawy Karta Nauczyciela, odpowiedni stopień awansu zawodowego nadaje właściwy minister. W przypadku, gdy ostateczna ocena dorobku zawodowego nauczyciela jest negatywna, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu, jednego dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy. Ponownie do egzaminu nauczyciel może przystąpić tylko jeden raz w danej szkole
olenka-1979