#include <string> #include <iostream> #include <conio.h> #include <cmath> // funkcje matematyczne int main() { std::string strImie; std::cout << "Podaj swoje imie: "; std::cin >> strImie; std::cout << "Twoje imie to " << strImie << "." << std::endl; getch(); } ====================================================================== nazwa | typu opis --------------------------------------------------------------- int | liczba caウkowita (dodatnia lub ujemna) float | liczba rzeczywista (z cz龕ciケ uウamkowケ) bool | warto懈 logiczna (prawda lub faウsz) char | pojedynczy znak std::string | ウauch znak (tekst) ====================================================================== operator | opis ------------------------------------------- + | dodawanie - | odejmowanie * | mnoソenie / | dzielenie % | reszta z dzielenia ====================================================================== using namespace std; // nie trzeba wpisywa・std przed 'cout' itp. int main() { ... } // rozpocz鹹ie std::string nazwa_zmiennej; // deklaracja zmiennej getch(); // oczekiwanie na klawisz std::cout << "Tre懈"; // wypisz std::endl; // przejdz do nast麪nej lini std::cin >> nazwa_zmiennej; // pobiera co・od urzytkownika const int STALA = 10; // wprowadza STA」・ o warto彡i 10 const int BRUTTO = NETTO + NETTO * PODATEK / 100; // staウa obliczana return a * b // zwraca warto懈 i przerywa funkcje void/int Obwod (int nBok1, int nBok2){ ... } // deklarowanie funkcji if (warunek) { instrukcje } // jeソeli warunek jest speウniony to instrukcja si・wykona else { instrukcja } // jeソeli warunek wyソej si・nie speウni ,wykona si・instrukcja switch (zmienna) // warunek gdzie zmienna to warto懈 ktケ b鹽ziemy pornywa・ { // case 1 : instrukcja // jezeli zmienna rna si・1 to instrukcja case 2 : instrukcja // jeソeli zmienna rna si・2 to instrukcja default: instrukcja // jeソeli zmienna nie rna si・ソadnej z powyソszych to instrukcja } // break // gdy w ktym・case umie彡imy go to funkcja si・zakozy do { instrukcje } while (warunek) // wykona si・instrukcja i sprawdzi warunek i tak w ko // jeソeli warunek jest niespeウniony to si・powtzy while (warunek) { instrukcje } // jeソeli warunek si・speウnia to wykonuje si・instrukcja srand ((int) time(NULL)); // komenda aby rand() losowaウ innケ liczb・za kaソdym razem rand() % 100 + 1 // losuje liczbe od 1 do 100 for (poczケtek;warunek;cykl){instrukcje} // jezeli warunek si・speウnia to wykonuje si・instrukcja // poczケtek to nadanie poczケtkowej warto彡i zmiennej i = 1 // cykl to instrukcja co robimy ze zmiennケ poczケtkowケ unsigned int Zmienna; // przechowuje liczby dodatnie signed int Zmienna; // przechowuje liczby ujemne i dodatnie short int Zmienna // 2 bajty long int Zmienna // 4 bajty int64 ; int32 ; int16 // intn, gdzie n(64;32;16) oznacza rozmiar zmiennej w bitach. double float // 8 bajt (15-16 cyfr) typedef unsigned int UINT; // od tego momentu typ unsigned int posiada takソe dodatkowケ nazw・- UINT. (typ) (wyraソenie) // typ - typ danych ; wyraソenie - zmienna przekonwertowywana static_cast<typ>(wyraソenie) // rnoznaczne z powyソszym poleceniem pow(base, exponent); // base - podstawa pot麋i ; exponent - wykウadnik pot麋i // sqrt(64); // wynikiem b鹽zie pierwiastek z 64 czyli 8 pow(x, 1 / a); // pierwiastek "a" stopnia z "x".
tomig54