Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl <<<>>> Zacznij zarabiać http://partner.e-sciagi.plPraca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
GMINA – stanowi w rozumieniu podmiotowym wspólnotę samorządową (ogół mieszkańców gminy – mieszkaniec gminy jest osobą fizyczną, która w danej gminie przebywa z zamiarem stałego pobytu). Jest samodzielnym podmiotem prawa, posiada osobowość prawną.
TERYTORIUM GMINY – (sprawa terytorium uregulowana została Ustawą z 1998 roku o trójstopniowym podziale zasadniczym). Obszar, w granicach którego wspólnota samorządowa działa.
Celem samorządu terytorialnego jest wykonywanie zadań publicznych w imieniu własnym tej wspólnoty. Pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego nie ma podległości.
Zadania publiczne wykonuje gmina we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.
USTRÓJ GMINY – (Ustawa o samorządzie gminnym) Stwarza tylko normy ustroju, wypełnienie ram dokonuje w gminie Rada Gminy uchwalając statut jak i jego zmiany.
Suwerenność ta jest ograniczona np. Gmina, która uzgadnia z Prezesem RM statut przed jego uchwaleniem.
Nie mogą być tworzone instytucje, które nie są przewidziane w ustawie.
Gminy liczące pow. 300 tysięcy mieszkańców ustalają statut w porozumieniu z Premierem.
Utworzenie, połączenie, podział, likwidacja gmin następuje w drodze rozporządzenia Rady Ministrów po konsultacjach z mieszkańcami gminy. Konsultacje z mieszkańcami są niezbędne gdyż rozporządzenie byłoby nieważne.
Rada Gminy powołuje na wniosek osób zainteresowanych Młodzieżową Radę Gminy, nadaje tej Radzie statut, określa tryb wyborów członków tej Rady i zasady jej działania. Młodzieżowa Rada Gminy jest organem opiniodawczym, ale te opinie nie są wiążące dla Rady Gminy (art. 5).
ZAKRES I ZADANIA GMINY:
Do zakresu działania gminy nalezą wszystkie sprawy o charakterze publicznym, które mają znaczenie lokalne. Są to sprawy nie zastrzeżone ustawowo dla innych podmiotów. Sprawy te służą potrzebom ludności, wiążą się z zamieszkaniem na terenie danej gminy. Są to zadania własne gminy. Są one wymienione w ustawie. Gmina nie może wchodzić na cudze podwórko, jeżeli dotyczy coś powiatu – Gmina nie może rozstrzygać.
Charakter prawny zadań własnych – niektóre zadania są zawarte w innych ustawach jako obowiązkowe ale nie wszystkie.
ZADANIA GMINY:
Art. 7 Ustawy : Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
· ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej
· gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego
· wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk
· lokalnego transportu zbiorowego
· ochrony zdrowia
· pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych
· gminnego budownictwa mieszkalnego
· edukacji publicznej
· kultury
· kultury fizycznej i turystyki
· targowisk i hal targowych
· zieleni gminnej i zadrzewień
· cmentarzy gminnych
· porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli
· utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej
· polityki prorodzinnej
· wspierania i upowszechniania idei samorządowej
· promocji gminy
· współpracy z organizacjami pozarządowymi
· współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw
Charakter prawny zadań własnych – jeżeli zadanie w ustawie nie zostaje podane jako obowiązkowe – Gmina nie musi ich wykonywać, lecz jest to nieprawda wszystkie muszą być wykonane dla dobra ludności np. Gmina ma własne zadania i są to te, które ustawowo są określone jako nieobowiązkowe.
ZADANIA ZLECONE:
Z zakresu administracji rządowej. Zadania wykonywane przez państwo przypadają administracji rządowej albo administracji samorządowej. Zadania z zakresu administracji rządowej na terenie całego państwa, natomiast te do lokalnego rozwiązania – to zadania samorządowe.
Np. Akty USC na obszarze kraju wydawane winny być jednakowe (zadania administracji rządowej)
Szef Urzędu Gminy - WÓJT
Prowadzenie USC jest zadaniem zleconym Gminie przez administrację rządową. Zadania Gminy z zakresu zadań administracji rządowej – Gmina powinna otrzymać środki na realizację zadań zleconych.
ZADANIA POWIERZONE:
Wojewoda może zawrzeć porozumienie z gminą w sprawie wykonywania zadań, które należą do administracji rządowej. Porozumienie w tej sprawie zawiera wójt z wojewodą za zgoda Rady Gminy. Wojewoda powinien zapłacić za wykonanie, a jeśli tego nie robi to można wypowiedzieć umowę, przy zadaniach zleconych jest to niemożliwe.
Porozumienie – zawiera wójt z Wojewodą za zgodą Rady gminy. Z zadań powierzonych Gmina może wypowiedzieć porozumienie z uwagi na brak finansów.
WYKONYWANIE ZADAŃ:
Zadani Wykonuje się w różnych formach w i w różny sposób:
1. własnymi pracownikami, np. zamiatanie ulic
2. gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, czyli odrębne podmioty do wykonywania zadań (ustawa z 20.12.1996 roku o gospodarce komunalnej) – ustawa ta określa zasady i formy gospodarki komunalnej
Ustawa o gospodarce komunalnej – określa zasady i formy gospodarki komunalnej. Gospodarka komunalna – wszelkie zadania własne Gminy. Gmina – zadania własne formy i zasady uregulowane Ustawą o gospodarce komunalnej. Mogą być dwa rodzaje jednostek organizacyjnych:
1. zakłady budżetowe – wykonują zadania i stanowią własność Gminy i nie mają osobowości prawnej – dochody i wydatki są budżetem Gminy
2. spółki prawa handlowego – (z kodeksu spółka akcyjna) wtedy, gdy chodzi o znaczny zakres działania – posiadają odrębną od Gminy osobowość prawną. Jest to rozdzielność majątkowa, zobowiązania spółki nie są zobowiązaniami Gminy i należność też nie
Gmina powołuje spółki (Rada Gminy uchwala spółkę i jej środki uposażenia od momentu Aktu Notarialnego utworzenia spółki, w tym momencie się kończy przynależność jej do Gminy. Likwidacja spółki – majątek jej wchodzi do majątku Gminy. Zależność spółki odrębna osobowość prawna).
Własne organy, walne zgromadzenie spółki (1 osoba-Wójt).
Gmina odpowiada za działalność spółki (orzecznictwo sądowe), wobec swoich mieszkańców, wyraźnie jest powiedziane, że nie ma prawa kontroli.
ZADANIA PUBLICZNE:
Gmina może realizować w formie prawa cywilnego – zawiera umowy z podmiotami prywatnymi.
W Gminie mogą tworzyć związki Gmin w celu wspólnego wykonywania zadań.
WŁADZE GMINY:
- organy demokracji bezpośredniej – które rozstrzygają istotne sprawy – wybory ogółu mieszkańców (posiadają czynne prawo wyborcze) – Ustawa o ordynacji wyborczej do Rad Gmin, Powiatów – odrębna ustawa
- Referendum lokalne – organ demokracji bezpośredniej (osobna Ustawa o Referendum Lokalnym). W drodze Referendum mogą być rozpatrywane wszelkie sprawy należące do kompetencji Gminy – nie zastrzeżone do kompetencji innych organów
- konsultacje mieszkańców – Rada Gminy może poddać do konsultacji, jeżeli Gmina ta uzna za stosowne. Sprawa musi należeć do kompetencji Gminy – wtedy może być poddana konsultacjom. Mają charakter niewiążący dla programu Gminy.
- Organ demokracji przedstawicielskiej – pochodzi z wyborów * Rada Gminy – organ stanowiący i kontrolujący * Wójt
W Gminie nie ma zarządu o 2002 roku – tylko organ wykonawczy – jednoosobowy – WÓJT, BURMISTRZ, albo PREZYDENT.
RADA GMINY:
Organ stanowiący i kontrolny – wieloosobowy. Pochodzi z wyborów bezpośrednich. Ilość radnych zależy od ilości mieszkańców. Mieści się w granicach od 15 do 45. Kadencja Rady trwa 4 lata od dnia wyboru. Siedziba Rady jeżeli znajduje się w miejscowości posiadającej prawa miejskie to RADA MIEJSKA.
ZADANIA RADY GMINY LUB RADY MIEJSKIEJ:
Wszystkie sprawy z zakresu działania Gminy, jeżeli ustawowo nie są przypisane Wójtowi:
· Uchwalanie statutu Gminy – zadanie Rady Gminy
· Plan zagospodarowania przestrzennego Gminy
· Ustalanie wynagrodzeń Wójta
· Powoływanie i odwoływanie Skarbnika Gminy, głównego księgowego budżetu, sekretarza gminy – na wniosek Wójta
· Uchwalanie budżetu Gminy
· Uchwalanie programów gospodarczych
· Ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych
· Podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach
· Podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu
· Określanie wysokości sumy, do której Wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania
· Podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami
· Podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic, placów publicznych
· Nadawanie honorowego obywatelstwa gminy
· Podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów studentów
Rada musi odbyć posiedzenie raz na kwartał. Radny jest członkiem Rady i niczyim więcej. Nie reprezentuje Gminy, nie ma żadnych uprawnień władczych. Ma obowiązek brać czynny udział w pracy Rady i ma obowiązek wykonywania zadań powierzonych przez Radę takich jak udział w Komisjach Rady.
WÓJT:
Jest to organ wykonawczy. Pozycja wójta - praktycznie biorąc jest nieodwołalny. Może to zrobić Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody lub Wspólnota Samorządowa w drodze Referendum, jeżeli o odwołanie wystąpi Rada w drodze uchwały przez Referendum, ale gdyby w tym głosowaniu nie uchwalono wniosku, to w tym samym przypadku rozwiązana zostaje Rada Gminy. Nowa Ustawa 06.07.2005 roku o zmianie Ustawy o Samorządzie Gminnym (w jakich przypadkach nie może wykonywać obowiązku Wójta – Wójt np. areszt tymczasowy, odbywanie kary za przestępstwo nieumyślne).
W razie zawieszenia Wójta zastępuje go jeden z zastępców. Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody wyznacza się osoba pełniącą stanowisko Wójta.
Wójt jest wybierany w wyborach bezpośrednich (czynne prawo wyborcze przysługuje obywatelowi polskiemu), ukończone 25 lat musi być, nie musi zamieszkiwać terenu gminy.
ZADANIA WÓJTA:
Wójt otrzymał w nowej Ustawie nową formę – ma prawo wydawania zarządzeń. Forma zarządzenia może być zastosowana wyłącznie wtedy, gdy Ustawa o Samorządzie to przewiduje. Wójt w drodze zarządzenia określa ilu będzie miał zastępców z tym, że dopuszczalna ilość zastępców zależy od ilości mieszkańców (może to być od 1 do 4). W drodze zarządzenia Wójt może ustalić przepisy porządkowe (w niektórych przypadkach).
Należy do niego:
· wykonywanie uchwał Rady i przepisów prawa
· przygotowanie projektów Uchwał Rady
· przygotowanie projektu budżetu
· jest przełożonym służbowym pracowników Gminy i przełożonym kierowników jednostek organizacyjnych Gminy
· jest wykonawcą budżetu
ABSOLUTORIUM:
To uchwała Rady Gminy oceniająca wykonanie budżetu Gminy. Podstawową rolą jest Komisja Rewizyjna.
Rada Gminy wykonuje kontrolę wójta, innych jednostek organizacyjnych, w celu wykonywania kontroli Rada powołuje Komisję Rewizyjną – obowiązkowa i oddzielnie w Ustawie odrębniona.
W skład Komisji wchodzą wyłącznie Radni, muszą być reprezentowane wszystkie kluby (partyjne). Komisja kontroluje działalność Wójta. Po zakończeniu roku budżetowego Wójt sporządza sprawozdanie z wykonania budżetu i przedstawia to sprawozdanie Komisji Rewizyjnej. Sprawozdanie to podlega uchwaleniu przez Radę Gminy. Komisja po zaakceptowaniu sprawozdania przesyła go do Regionalnej Izby Rozrachunkowej w załączeniu wniosek o udzielenie Absolutorium. RIR opiniuje sprawozdanie i stanowisko Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia Wójtowi absolutorium. Opinie te nie są wiążące.
Rada podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium przyznaje, bądź odmawia.
URZĄD GMINY:
Rada, Komisja Rady, Wójt. Kierownikiem Urzędu Gminy jest Wójt.
Regulamin organizacyjny ustala wójt w drodze zarządzenia.
W GMINIE MOGĄ ISTNIEĆ:
· jednostki pomocnicze (samorządu niższego szczebla niż Gmina – osiedla, dzielnica, sołectwo)
· zebrania wiejskie w sołectwie
Nie ma określonej ilości tych jednostek. W osiedlu i dzielnicy jest zarząd na czele z przewodniczącym. Muszą mieć statut uchwalony przez Radę. Może mieć przyznane środki z budżetu Gminy.
Odrębny ustrój mogą mieć gminne uzdrowiska – oddzielna ustawa.
Decyzje administracyjne – wójt wydaje w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej.
Odwołanie od decyzji wójta lub jego zastępcy lub innego upoważnionego pracownika Gminy.
AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STANOWIONE PRZEZ GMINĘ:
Rodzaje:
I. Rada Gminy uchwala na podstawie upoważnień ustawowych (akty wykonawcze do ustaw).
II. Akty dotyczące zagadnień ustrojowych Gminy: statut Gminy, czy jednostki pomocniczej ale z wyłączeniem Regulaminu organizacyjnego Urzędu Gminy. Ustalenie zasad zarządzania mieniem Gminy, zasady korzystania z gminnych urządzeń użyteczności publicznej.
III. Przepisy porządkowe Rady Gminy w formie uchwały, przepisy porządkowe w sprawach niezbędnych dla ochrony życia obywateli lub zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego.
Akty prawa miejscowego w przypadkach niezbędnie koniecznych może wydać Wójt w formie zarządzenia ale później przedłożyć je musi na najbliższym posiedzeniu Rady do zatwierdzenia.
Są III grupy aktów prawa miejscowego przewidziane w ustawie o samorządzie terytorialnym, konstytucyjna kategoria źródeł prawa, niektóre mają moc powszechnie obowiązujących, z tym, że ona mieści się w granicach podziału terytorialnego.
Do aktów Rady Gminy zalicza się akty:
- oparte na delegacjach ustawowych (mają podobny charakter jak Rozporządzenia do Ustawy)
- dotyczą ustroju Gminy – statut Gminy, plan zagospodarowania, (przepisy o korzystaniu z miejskich obiektów) powszechnego
- przepisy porządkowe „gminne prawo o wykroczeniach”
Rada Gminy wydaje przepisy:
W sprawach niecierpiących zwłoki wydaje Wójt i przedstawia na najbliższej sesji, może go utrzymać lub uchylić.
Obowiązkiem przepisu miejscowego jest jego publikacja.
Ustawa z 20.07.2000 roku o ogłoszeniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów.
Przepisy porządkowe wchodzą w życie po upływie 3 dni od dnia ich ogłoszenia.
Przepisy prawa miejscowego ogłasza się w Wojewódzkim Dzienniku Urzędowym, można też w drodze obwieszczeń w sposób zwyczajowo miejscowo przyjęty np. przez radiowęzeł miejski.
Przedmiotem Rady - akty prawa miejscowego ale również Statuty Związków Międzygminnych, porozumienia w sprawie współdziałania w wykonywaniu zadań publicznych są zamieszczone obwieszczenia o wygaśnięciu mandatu Wójta, jak również o rozwiązaniu Rady Gminy i inne akty prawne jeżeli tak stanowią przepisy prawne.
Mienie komunalne – własność i inne prawa majątkowe należące do poszczególnych gmin i ich związków.
Nabycie mienia komunalnego:
- na podstawie ustawy
- przez przekazanie Gminie z uwagi na zmianę granic
- w wyniku przekazania przez administrację rządową
gg83