Teoria konkurencji monopolistycznej jest przede wszystkim zasługą E. Chamberlina i J. Robinson. Omówimy tu znaną szerzej i uchodzącą za bardziej oryginalną koncepcję Chamberlina. Posłużymy się przy tym maksymalnie uproszczoną wersją modelu. Między innymi zamiast stosowanego przez Chamberlina pojęcia grupy produktowej (do której należą produkty będące wobec siebie stosunkowo bliskimi substytutami) wykorzystamy znane już pojęcie gałęzi produkcji.
W porównaniu z konkurencją doskonałą konkurencja monopolistyczna charakteryzuje się przede wszystkim opadającą krzywą popytu. Wynika to m.in. ze wstępnych założeń modelu Chamberlina. Oto najważniejsze z nich:
1. W danej gałęzi produkcji działa tak dużo firm, że każda z nich może uprawiać własną politykę bez obawy przed działaniem odwetowym ze strony pozostałych rywali.
2. Produkty tych firm są zróżnicowane, a nie homogeniczne — jak to jest w przypadku konkurencji doskonałej — nabywcy zaś przejawiają preferencję w stosunku do wyrobów firmowych określonych sprzedawców. Sprzedawcy starają się, aby ich produkt różnił się czymś od produktów innych firm. Dzięki reklamie i takim cechom, jak np. wygląd, marka, opakowanie czy zakres usług serwisowych, produkt może zostać wyodrębniony w świadomości odbiorców jako różny od innych, a firma uzyskać wyodrębniony rynek stając się na nim w dużej mierze monopolistą i uzyskując tym samym pewien wpływ na cenę.
3. Dostęp do danej gałęzi produkcji jest swobodny, a nowi producenci są w stanie podjąć produkcję bliskich substytutów istniejących już produktów.
4. Krzywe popytu i kosztów wszystkich działających w danej gałęzi firm są takie same.
Ostatnie z tych założeń jest niezwykle restrykcyjne, na co zwraca uwagę wielu komentatorów podkreślających jego niespójność z innymi założeniami, zwłaszcza z założeniem dotyczącym zróżnicowania produktu. Z kontrowersyjności tego założenia doskonale zdawał sobie zresztą sprawę twórca modelu, który określał je jako heroiczne, a pisząc o produkcie zawsze brał to słowo w cudzysłów. Bez takiego założenia byłoby jednak trudno o szersze, wychodzące poza pojedynczą, konkretną firmę, uogólnienia.
Swoją analizę równowagi firmy działającej w warunkach konkurencji monopolistycznej przeprowadza Chamberlin w dwóch etapach. Na etapie pierwszym skupia uwagę wyłącznie na dostosowaniach w zakresie cen i ilości produktu, traktując sam produkt jako dany. Kwestię zróżnicowania produktu uwzględnia dopiero na etapie drugim, przyjmując z kolei, że cena produktu jest stała. Poniżej przedstawimy nieco bliżej tylko pierwszy etap analizy Chamberlina.
Załóżmy, że rynkowy popyt na produkty danej gałęzi produkcji dzieli się proporcjonalnie między wszystkie firmy z tej gałęzi - jeśli firm jest n, to na każdą przypada 1/n popytu rynkowego przy każdym poziomie ceny. Krzywą pokazującą ilości produktu, które dana firma może sprzedać i odzwierciedlającą obiektywne warunki rynku, możemy nazwać obiektywną krzywą popytu. Nachylenie tej krzywej, ukazującej udział analizowanej przez nas firmy w całkowitej ilości dobra żądanej przez nabywców, odpowiada nachyleniu krzywej na produkty całej gałęzi produkcji. Oznaczmy tak rozumiany popyt na produkt tej firmy symbolem Ppo.
W odróżnieniu od konkurencji doskonałej, każda firma działająca w warunkach konkurencji monopolistycznej ma świadomość zależności ilości sprzedawanego produktu od jego ceny, ale też wie, że jest tylko jedną z wielu firm, mającą niewielki wpływ na cały rynek. Może więc zakładać, że zmiana przez nią ceny, tzn. jej obniżka w celu zwiększenia sprzedaży, nie spowoduje reakcji innych firm. Dlatego też nasza firma postrzega swój popyt, ściślej popyt na swój produkt, jako bardziej elastyczny niż jest on w istocie. W ten sposób dochodzimy do drugiej krzywej popytu: postrzeganej przez firmę krzywej popytu. Oznaczmy odzwierciedlony przez tę krzywą popyt symbolem Ppf.
Udział w rynku każdej z firm należących do danej gałęzi produkcji zależy od liczby firm oraz od żądanych przez nie cen. Przy danej gałęziowej krzywej popytu, danej liczbie firm i danej cenie dyktowanej przez wszystkie inne firmy, pojedyncza firma może podejmować próby zwiększenia swojego udziału w rynku, żądając niższej ceny niż ustalona przez rynek. Ponieważ jednak wszystkie firmy są w takiej samej sytuacji, to będą postępowały tak samo — również obniżą cenę. W rezultacie krzywa popytu postrzegana przez firmę będzie inna niż obiektywna krzywa popytu, a obniżki cen wprowadzane przez tę firmę będą wywoływały inne skutki niż zakładane przez nią, gdyż będą zdeterminowane przez takie same zachowania innych firm (rys. poniżej).
Na rys. mamy m.in. dwie krzywe popytu firmy: obiektywną krzywą Ppo i postrzeganą krzywą Ppf. Poziomy ceny i wielkości produkcji firmy wyznaczone są przez punkty przecięcia tych dwu krzywych. Nachylenie krzywej Ppf jest mniejsze niż krzywej Ppo. Oznacza to, że funkcja, której odzwierciedleniem jest krzywa Ppf, jest bardziej elastyczna. Skutki zmiany ceny analizowane na podstawie tej krzywej będą więc większe od rzeczywistych, pokazywanych przez obiektywną krzywą Ppo.
Rys. Krzywe popytu przedsiębiorstwa w modelu konkurencji monopolistycznej Chamberlina
Zauważmy, że krzywa popytu Ppf jest równocześnie krzywą utargu przeciętnego firmy (Up). Znając ją możemy wykreślić krzywą utargu krańcowego (Uk). Układ tych dwu krzywych utargu jest taki sam, jak w przypadku monopolu.
Punktem wyjściowym analizy jest na powyższym rys. punkt A, czyli punkt, w którym obiektywna krzywa popytu firmy Ppo przecina się z postrzeganą przez firmę krzywą popytu Ppf. Punktowi temu odpowiada cena c1 i wielkość produkcji Q1. Będąc w punkcie A, dążąca do maksymalizacji zysku firma powinna obniżyć cenę do c2, a produkcję zwiększyć do Q2. Odpowiada to punktowi, w którym koszt krańcowy równa się utargowi krańcowemu (Kk = Uk). Po obniżce ceny produkcja wyniesie jednak nie Q2 (jak zakłada analizowana przez nas firma), lecz Q3. Stanie się tak, ponieważ inne firmy również obniżą cenę do c2, a krzywą popytu, po której będą się przesuwać, będzie krzywa obiektywna Ppo, nie zaś krzywa postrzegana Ppf. Skoro wszystkie firmy żądają ceny c2, krzywa Ppf przesunie się w dół aż do punktu przecięcia C z krzywą Ppo na poziomie c2. Punktem wyjścia do kolejnych dostosowań będzie teraz punkt C. Zmiana położenia krzywej Ppf przesuwa również krzywą utargu krańcowego Uk, w rezultacie nasza firma będzie chciała maksymalizować zysk posługując się nową krzywą i znów obniży cenę (np. do c3) itd. Proces ten będzie trwał dopóty, dopóki wszystkie firmy uznają, że nie ma powodu do dalszych zmian, a nastąpi to w punkcie, w którym ustali się krótkookresowa równowaga, np. w punkcie Ek na rys. poniżej, któremu to punktowi odpowiada wielkość produkcji Qk oraz cena crk wyznaczona przez punkt F, czyli punkt przecięcia postrzeganej krzywej popytu Ppfk z obiektywną krzywą popytu Ppok. Punkt Ek jest równocześnie punktem, w którym krzywa krótkookresowego kosztu krańcowego przecina krzywą krótkookresowego utargu krańcowego (Kk = Uk). Przyjmujemy tu, że krótkookresowy koszt krańcowy (Kk) przy cenie krótkookresowej równowagi crk jest równy długookresowemu kosztowi krańcowemu (DKk).
Równowaga krótkookresowa jest punktem wyjścia analizy równowagi długookresowej; na poniższym rysunku — dla jasności obrazu — odpowiadające równowadze krótkookresowej krzywe, czyli obiektywna krzywa popytu Ppok i postrzegana krzywa popytu Ppfk, oraz krzywa utargu krańcowego Uk zostały wykreślone jako linie przerywane. W okresie długim do danej gałęzi produkcji napłyną nowe kapitały, zachęcone tym, że firmy funkcjonujące w tej gałęzi osiągają dodatnie zyski ekonomiczne (ponadnormalne), jako że cena crk przy produkcji Qk przewyższa długookresowy koszt przeciętny. Zwiększy się liczba firm działających w tej gałęzi, a tym samym skurczy się rynek analizowanej przez nas firmy. Obie krzywe popytu naszej firmy, zarówno obiektywna jak i postrzegana, przesuną się w lewo. Po kolejnych dostosowaniach ustali się długookresowa równowaga tej firmy w punkcie Ed, czyli w punkcie przecięcia krzywych długookresowego kosztu krańcowego i długookresowego utargu krańcowego (DKk = DUk), któremu odpowiada wielkość produkcji Qd oraz cena crd wyznaczona przez punkt G, czyli punkt przecięcia postrzeganej przez firmę krzywej długookresowego popytu Ppfd z obiektywną krzywą długookresowego popytu Ppod, który to punkt jest równocześnie punktem styczności postrzeganej krzywej popytu Ppfd z krzywą długookresowego kosztu przeciętnego DKp.
Rys. Równowaga przedsiębiorstwa w modelu konkurencji monopolistycznej Chamberlina
Do długookresowej równowagi firmy dojdzie, oczywiście, dopiero wtedy, gdy ustaną procesy dostosowawcze (zmiany cen, popytu i kosztów) i skończą się wejścia nowych firm do danej gałęzi produkcji, a te wejścia skończą się wtedy, gdy zyski ekonomiczne (ponadnormalne) wszystkich firm w gałęzi zostaną sprowadzone do zera i pozostaną tylko zyski normalne. Taka sytuacja w przypadku analizowanej przez nas firmy ma miejsce właśnie w punkcie G, czyli w punkcie styczności postrzeganej krzywej popytu Ppfd z krzywą długookresowego kosztu przeciętnego DKp.
W praktyce obniżki cen dokonywane przez funkcjonujące w danej gałęzi firmy mogą też mieć za zadanie niedopuszczenie innych firm do rynku, czyli stworzenie barier wejścia na rynek (zakładając, że funkcjonujące firmy będą miały niższe koszty niż firmy nowe). Jednakże model konkurencji monopolistycznej wyklucza istnienie barier wejścia.
W przedstawionej wyżej prezentacji modelu Chamberlina uwaga jest skoncentrowana na decyzjach firmy dotyczących wysokości ceny i wielkości produkcji. W praktyce tego typu firma musi również, a może przede wszystkim, rozstrzygać o tym, jak różnorodne produkty wytwarzać oraz ile wydawać na reklamę.
Współcześnie przyjmuje się, że obniżki cen nie są ani jedynym, ani nawet głównym sposobem zwiększania udziału w rynku przez firmy funkcjonujące w warunkach konkurencji monopolistycznej. Eksponuje się raczej: (a) różnicowanie produktów, tj. wprowadzanie do nich pewnych zmian wyróżniających je spośród innych lub przynajmniej przekonanie o tych zmianach potencjalnych nabywców, a także (b) aktywną promocję sprzedaży (w tym reklamę). Te sposoby oczywiście kosztują, ale w dłuższym okresie mogą zwiększyć udział firmy w rynku przy danej cenie. Innymi słowy, mogą przesunąć krzywe popytu firmy w prawo przy danej cenie.
Jeśli chodzi o powszechnie akceptowane główne wnioski wynikające z modelu Chamberlina, to najczęściej uważa się, że w porównaniu z gałęziami produkcji, w których istnieje doskonała konkurencja, w gałęziach produkcji, w których istnieje konkurencja monopolistyczna:
- łączna produkcja (tzn. produkcja wszystkich firm) będzie nieco mniejsza, a ceny będą nieco wyższe,
- stopień niewykorzystania mocy wytwórczych będzie większy.
Drugi z tych wniosków wynika, w gruncie rzeczy, z pierwszego, gdyż mniejsza produkcja wiąże się z wyższym stopniem niewykorzystania mocy wytwórczych. O poprawności pierwszego z tych wniosków świadczy z kolei, przynajmniej pośrednio, poniższy rys. - pośrednio, gdyż typowe przedsiębiorstwo działające w warunkach konkurencji doskonałej nie jest całkowicie porównywalne z typowym przedsiębiorstwem działającym w warunkach konkurencji monopolistycznej.
Jak wynika z poniższego rys., zarówno w konkurencji doskonałej, jak i w konkurencji monopolistycznej przedsiębiorstwo osiąga długookresową równowagę w punkcie styczności krzywej utargu przeciętnego Up, będącej zarazem krzywą popytu Pp, z krzywą długookresowego kosztu przeciętnego DKp. Jednakże krzywa utargu przeciętnego (popytu) przedsiębiorstwa jest w warunkach konkurencji doskonałej linią prostą równoległą do osi odciętych, podczas gdy w warunkach konkurencji monolistycznej linią opadającą. W rezultacie, punktowi długookresowej równowagi firmy w warunkach konkurencji monopolistycznej odpowiada mniejsza ilość produktu i wyższa jego cena, niż w warunkach konkurencji doskonałej.
Rys. Długookresowa równowaga a ceny i produkcja przedsiębiorstwa
w warunkach konkurencji doskonałej i monopolistycznej
Oligopol jest strukturą rynku charakteryzującą się działaniem w danej gałęzi produkcji małej liczby firm o dużej sile rynkowej, mających znaczny wpływ na podaż i ceny, ale równocześnie konkurujących ze sobą. Wejście do tej gałęzi jest utrudnione, ale nie jest całkowicie zablokowane. Zachowania firm są współzależne.
Jedna z najbardziej istotnych różnic między konkurencją doskonałą a oligopolem odnosi się do kształtowania się cen. W konkurencji doskonałej ceny zmieniają się często, a firmy reagują elastycznie zmianami cen na wszelkie zmiany w popycie i kosztach produkcji. W oligopolu ceny zmieniają się rzadko, a firmy reagują tylko na stosunkowo duże i zarazem względnie trwałe zmiany w popycie i kosztach.
Modele oligopolu często są modelami duopolu. Duopol jest szczególnym przypadkiem oligopolu, przedstawia rynek, na którym działają tylko dwaj producenci (sprzedawcy), oferujący taki sam produkt. Do najbardziej znanych modeli duopolu należą modele A. Cournota, F. Edgewortha oraz E. Chamberlina.
A. Cournot przedstawił swoją teo...
yalishandela90