22.05.12 PRZYGOTOWANIE MERYTORYCZNE
· Dokładne określenie treści programu zadań i układu w jakim będą realizowane podczas zajęc
· Realizacja zadań zarówno kształtujących, poznawczych jak i w połaczeniu z pozostałymi kierunkami edukacji
· Pomyślana celowość zastosowana poszczególnych zabaw, gier, ćwiczeń
· Dokonanie analizy zajęc i ćwiczeń
· Odpowiedni dobór ćwiczeń
o Zachowanie proporcji ćwiczeń znanych i nieznanych
o Kolejność (proste , złożone, łatwe, trudne)
o Intensywność ćwiczeń (czas trwania, liczba powtórzeń)
· Wybór określonego postępowania matodycznego czyli:
o Metod
o Środków
o Form organizacyjnych
o Sposoby wyzwalania aktywności percepcyjno- innowacyjnej uczniów
o Ustalenie sposoby kontaktu miedzy nauczycielem a uczniem
Układ świadomych czynności ucznia i nauczyciela
Nauczyciel
Uczen
-przygotowawcze
Pomoc w przygotowaniu i realizacji zadań
Motywujące
Pozytywne nastawienie do optymalnego wykonania ćwiczenia
Informujące
Odbior i przetworzenie informacji w zaleznosci od preperowanego kanały sensorycznego
Naprowadzające
Współdziałanie z nauczycielem i grupa uczniów
Kontrolne
Samokontrola i samoocena
Korekcyjne
Autokreacja
Zabezpieczające
Antycypacja i samoochrona
PRZYGOTOWANIE OGRANIZACYJNE:
· Określenie i przygotowanie miejsca ćwiczenia pod względem bezpieczeństwa
· Przygotowanie odpowiedniej luczby i sprawdzenie sprzętu i przyborów od strony technicznej
· Bezpieczne ustawienie sprzętu dostępnego w momencie potrzeby
· Rozmieszczenie przyborow zgodnie z przewidywanym sposobem rozdania ich uczniom
· Określenie sposobow pobierania i zmiany przyborów
· Przewidzenie sposobow rozstawienia sprzętu do cwiczen i odnoszenia ich po zakończeniu
· Ustalić sposób manewrowania grupa tak aby maksymalnie wykozystac kazde ustawienie
· Sprawny instruktaż (przekaz i objaśnienie)
· Ustalić sposób podziału na zespoły, grupy, funcje i role
· Sposób właczenia uczniów do pomocy w organizacji lekcji
BEZPIECZEŃSTWO I HIGIENA ZAJĘĆ
Przyczyny wypadków:
· Zła ogranizacja zajęc
· Brak nadzoru
· Wadliwe metody pracy
· Niezdyscyplinowanie uczniów
CZYNNIKI ZE STRONY NAUCZYCIELA:
· Niedostateczne przygotowanie ćwiczen do stawianych wymagan
· Nieprzestrzeganie zasady stopniowania trudności
· Dopuszcznie do gry brutalnej
· Nieprzestrzeganie zasady higieny
· Niedostateczna znajomość stanu zdrowia ćw. Np. niewydolność krążenia, wady budowy ciała
CZYNNIKI ZE STRONY UCZNIA:
· Brak dyscypliny przy wykonywaniu ćwiczeń
· Brak wymaganego ubioru
· Strach i uprzedzenia do ćwiczeń
· Niehigieniczny tryb życia
· Brak znajomości zasad samoochrony i samokontroli
CZYNNIKI ZE STRONY WARUNKÓW BAZOWYCH SZKOŁY:
· Zły stan boisk i urzadzen
· Niesprawny sprzet
· Zły stan osłon do grzejników, świateł, okien
WSKAŹNIKI DLA NAUCZYCIELA ODNOSNIE ZASAD HIGIENY ZAJĘC RUCHOWYCH:
· Dązyc do tego, by dzieci jak najwięcej czasu spedzaly na powietrzu( bez względu na porę roku) zimą do -10*C lub niższej (chłopcy i dziewczynki ubrani w dresy), w lecie ćwiczenia dzieci w strojach gimnastycznych
· Dbac o prawidłową postawe dzieci zwracając uwagę na nia w ciągu całego dnia pobytu dziecka w szkole
· Stosować różnorodne rodzaje cwiczen ruchowych (zabawy, gry ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne)
· Wietrzyć pomieszczenia
· Dbac o czystość podłóg, sprzętów i przyborów
· Bezwzględnie wymagać higieny osobistej- czyste kostiumy i obuwie.
coliberek44