28.02.2012.docx

(18 KB) Pobierz

EDUKACJA PLASTYCZNA Z METODYKĄ

Sztuka: kojarzy nam się bardzo szeroko. (malarstwo, rzeźba, muzyka, grafika) zakres bardzo się rozszerzył w XX w .występuje sztuka gotowania i kultur, Zatarły się granice między sztukami pięknymi. Oceniać wartość sztuki jest trudna, ale trzeba pewne kryteria przyjąć alby w ogólnym chaosie nie zgubić się.

 

SZTUKA-może być procesem. Na przestrzeni wieków zmieniała się. Każdy autor  tworzył swoje własne style. Sztuka przechodzi rewolucje. Na zmiane sztuki wpływają czynniki zewnętrzne  takie jak rozwój nauk, techniki, czynniki społeczne, położenie geograficzne, klimat, tradycje  kulturowe. Np. gotyk- strzelistość, (wertykalizm) czyli pęd ku Bogu).We Włoszech jest znany kościół Santa Maria del flore, był budowany na wzór kościoła gotyckiego.

TWORCZOŚĆ – najpierw musi być zamysł co chce malować , potem jak chce malować za pomocą jakich środków malarskich. CO – to nie koniecznie temat, ale to co chce wyrazić za pomocą tego dzieła..

Treść- możemy ja wyrazić w abstrakcji. to coś wewnętrznego.

TEMAT-

STYLE-to rozwiązanie równoczesne rozwiązanie pod treściem formy w różnych dyscyplinach.

Romantyzm to okres walk narodowo wyzwoleńczych( 2 powstania w Polsce). Tesknota do dawnych czasówlepszych czasów.

W XIX kierunkiem przełomowym jest realizm krytyczny. Postawa buntu przeciwko przedstawiania świata wyidealizowanego.

FOBIZM- kierunek zapoczątkowany przez Flamina.

AWANGARDA-wybieganie przedszereg (for poczta)

 

DEFINICJE!!

TATARKIEWICZ- 3 warstwy:

Sztuka- jest odtwarzaniem rzeczy bądź konstruowaniem form bądź wyrażaniem przeżyć jeśli wytwór tego odtwarzania , konstruowania, wyrażania jest zdolny zachwycać, bądź wzruszać, bądź wstrząsać.---àFunkcjonowanie sztuki w  sferze poznawczej , kreacyjnej oraz emocjonalnej.

Tadeusz Kotarbiński- działał twórczo kto czynem osiągnął coś nowego, a cennego, a miedzy innymi dlatego właśnie że nowe. Każdy przeto czyn skuteczny jest twórczy. Różna wszelako jest miara skuteczności czynów.

Maria Gołoszewska- wyraża opinię że już wtedy można mówić o twórczości gdy ów produkt  jest cenny dla samego twórcy, ponieważ przez jego wytwarzanie nauczył się czegos nowego, przeżył jakieś wzruszenie , a tym samym wzbogacił się wewnaętrznie .Wyższym stopniem twórczości uznaje twórczość która zostawia po sobie pordukt wartościowy dla większej grupy ludzi, cenny społecznie.

Pietrasiński- uznaje twórczośc jako działalność polegającą na reorganizacji  poprzedniego doświadczenia i stworzeniu w oparciu o jego elementy nowych kombinacji, nowych zestawień.-à twórczość należy rozumieć jako wytwarzanie pewnych rzeczy w nowej formie za pomocą już istniejących elementów.

Twórczość Jest poszukiwaniem własnych indywidualnych rozwiązań. Dzieło musi być oryginalne.

_________________________________________________________________

BUDOWA KONSPEKTU

1.Zagadnienie plastyczne(obserwacja i doświadczenie) np. symetria jednoosiowa, wyróżnianie , nazywanie , określanie ruchem.

2.Wiadomości z zakresu sztuk plastycznych np. zasady kompozycji symetrycznej jednoosiowej występującej w dziełach rąk ludzkich i naturze.

3.Działalnośc plastyczna. opisujemy co dzieci będą robiły np. projektowanie czy wykonywanie płaskich form dekoracyjnych  z uzyskaniem wartości wyrazowych barwy

4.Temat : np. Motyl

5.Technika : np. wycinanka czy wydzieranka z papieru

6.pomoce naukowe: np plansze, zdjęcia, pocztówki  , literatura, wierszyk

7. Materiały i narzędzia : kartka papieru, pędzle, pędzelki, kolorowe papiery, klej , nożyczki

8.Tok pracy uczniów: indywidualny bądź zespołowy

9.Zapis w dzienniku : np. symetria jednoosiowa-motyl-wycinanka

 

13.02.12

TEMAT RYSUJEMY MUZYKE-DZIECI 3 LATA

Zagadnienia plastyczne i linia

Forma: indywidualna

Metody  pracy:  pokaz, pogadanka, zabawa ruchowa

Srodki dydaktyczne: zaproszony trębacz, suche pastele, rysunki trąbki z jej elem.

Cele:

·         poznawczy – zapoznanie się z instrumentem dętym- trąbka, słuchanie dźwięku, możliwości eduk. Instrumentu (trąbka gra cicho, głośno, wolno)

·         kształcący-nazywa wykonane prace i opowiada o nich, wyraża w formie pracy plastycznej przeżycia i wiedze o świecie, zdobywa nowe doświadczenia plastyczne, potrafi swobodnie wg. Własnego pomysłu interpretować muzykę ruchem, wykonuje prace plastyczne na temat omówionych treści, słuchających dzwieków muzyki, rozpoznaje w zabawach  rożne el. Muzyki : zmiana tempa, dynamiki

·         wychowawcze: przygotowanie stanowiska pracy , uczy dyscypliny i cierpliwości jaka palune na koncercie

TEMAT: JA

Zagadnienie: autoportret, portret, mozaika, technika wydzieranki, forma plastyczna

Forma pracy: indywidualna

Metody:pogladowa, ćwiczenia plastyczne

Srodki dydaktyczne: zdj. Portretowe, klej, papier kolorowy

Cele:

·         poznawcze: zapoznanie z reprodukcja, dobieranie odpowiednich skrawek papieru do swojej podobizny

·         kształcące: umiejętne posługiwanie się klejem, rozwijanie wyobrażen, motoryki, cwiczenie spostrzegawczości, pamięci

·         wychowawcze: stosowanie w sposób oszczędny kleju, przygotowanie miejsca pracy

·         przebieg zajęc:przywitanie, ktorka zabawa, pokaz reprodukcji zdjęć, ocena pracy

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin