KALINOWSKA 30.10.2012
ROLA NAUCZYCIELA W PORCESIE
1)projekt badawczy
2)Projekt działania lokalnego
Ad1) eseje, rysunki, albumy, gry, jest związany z procesami środowiska
Wybór tematu projektu
Na ogół ogranicza się do wskazania uczniom zakresu zagadnień, spośród których uczniowie wybierają szczegółowy temat, precyzując go w miare dokładnie
Przygotowanie kontraktu
Jest to zadanie realizowane wyłącznie przez nauczyciela
Zbieranie i opracowanie materiałów, wykonanie projektu
Może służyć uczniom jako konsultant, częściej odpowiadając na ewentualne pytania i prośby niż z własnej inicjatywy ingerujący w ich pracę
Prezentuje
Podanie czasu i formy prezentacji oraz szczegółów związanych z możliwym przearanżowaniem klasy na ten czas, dostępnością środków analizowanych
Ocena
Od decyzji nauczyciela zależy czy zarezerwuje on ocene do własnych kompetencji czy też właczy do tej czynności uczniów
RODZAJE PROJEKTÓW
· Projekty badawcze
· Projekty działania lokalnego
· Projekty indywidaulne
· Projekty grupowe
Ad a)
· Zbieranie przez uczniów informacji dotyczących określonego zagadnienia
· Systematyzowanie tych informacji
· Opracowywanie danych
· Wysuniecie wniosków
· Prezentacja efektów
Ad b)
· Rozpoznanie przez uczniów potrzeb środowiska lokalnego w danej dziedzinie
· Opracowywanie projektu
· Realizacja działań w terenie i prezentacja efektów (zmian) społeczności lokalnej.
Jakie zagrożenia mogą wystąpić i jak im sprostać?
· Słomiany zapał uczniów
· Nieotrzymanie zaplanowanych środków finansowych
· Przypadki losowe
· Konflikty grupowe nieumiejetnośc pracy w grupie
coliberek44