Aronson Elliot - Psychologia Społeczna. Serce i Umysł.rtf

(3878 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

Elliot Aronson

Timothy D. Wilson
Robin M. Akert

Psychologia społeczna

 

1000083856

Zysk i S-ka

Wydawnictwo

730382

Tytuł oryginału

SOCIAL PSYCHOLOGY
The Heart and the Mind

Copyright © 1994 by HarperCollins College Publishers Ali rights reserved

Copyright © 1997 for the Polish translation by Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c., Poznań

Published with arrangement by HarperCollins College Publishers

Copyright © lor ihe covcr illirii..11.111 by Je.iii-P.iul Garciii/1 )i;il No. 4 \iu AXXA lnteni.ilioii.il Sp. 7. D.o., Agenci.i l-'olii!Jiutic/]i:iFn-'c

Przekładu dokonali: Anna Bezwińska (rozdz. 11, 12), Waldemar Domachowski

(Przedmowa, Wskazówki dla studentów, O autorach, rozdz. l, 5, 13,15 — s. 652-673),
Mirosław Draheim (rozdz. 3, 8, 15 — s. 631-651), Elżbieta Hornowska (rozdz. 10,
14),

Marek Kowalczyk (rozdz. 4, 6), Zbigniew Kowalik (rozdz. 9), Marzena Zakrzewska (rozdz. 2, 7)

Redaktor naukowy dr hab. Waldemar Domachowski

Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Redaktor Zofia Domańska

Wydanie I

ISBN 83-7150-016-5

 

 

 

Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.


 

 

 

 

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

Rozdział l.    Wprowadzenie do psychologii społecznej

 

2

Rozdział 2.    Metodologia: proces przeprowadzania badań
              32

CZĘŚĆ DRUGA

Rozumienie siebie i świata społecznego

Rozdział 3.  Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny
              78

Rozdział 4.    Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym
              124

Rozdział 5.    Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi
              170

Rozdział 6.    Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie
              214

CZĘŚĆ TRZECIA
Wpływ społeczny

Rozdział 7.  Konformizm: wpływanie na zachowanie
              262

Rozdział 8.  Postawy i zmiana postaw: wpływanie na myśli i uczucia
              310

Rozdział 9.    Procesy grupowe
              354

CZĘŚĆ CZWARTA
Stosunki społeczne

Rozdział 10.    Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia do związków

uczuciowych
402

Rozdział 11.  Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają innym
              452

Rozdział 12.    Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi
              494

Rozdział 13.    Uprzedzenie: przyczyny i lekarstwa
              536

CZĘŚĆ PIĄTA

Rozdział 14.    Zdrowie i środowisko
              590

Rozdział 15.    Prawo i biznes
              630


 

 

 

 

 

Słownik

675

Bibliografia
              689

 

Szczegółowy spis treści

CZĘŚĆ PIERWSZA

Rozdział 1

Wprowadzenie do psychologii społecznej              2

Czym jest psychologia społeczna 5

Psychologia społeczna a mądrość ludowa i filozofia 8
Psychologia społeczna a inne nauki społeczne 10
Psychologia społeczna a psychologia osobowości 11

Moc wpływu społecznego 13

Moc sytuacji subiektywnych: krótka historia idei 16

Skąd się biorą konstrukty: podstawowe motywy ludzkie 19

Podejście związane z samooceną: pragnienie, by czuć, że jest się dobrym 21

Podejście związane z poznawaniem społecznym: potrzeba bycia adekwatnym 24

Psychologia społeczna a problemy społeczne 28

Podsumowanie 30

Literatura zalecana 31

Rozdział 2

Metodologia: proces przeprowadzania badań

Formułowanie hipotez i teorii 37

Inspiracje płynące z wcześniejszych teorii i badań 37 Hipotezy oparte na osobistych obserwacjach 38

Metoda obserwacyjna: opisywanie zachowania społecznego 40 Obserwacja systematyczna 41

Obserwacja uczestnicząca 42
Analiza archiwalna 42

Ograniczenia metody obserwacyjnej 45

Metoda korelacyjna: przewidywanie zachowania społecznego 46 Pomiary 47

Korelacja nie jest tożsama z przyczynowością 50

Metoda eksperymentalna: odpowiadanie na pytania o przyczynę 53 Zmienne niezależne i zależne 56

Ustalanie trafności wewnętrznej w eksperymentach 58
Ustalanie trafności zewnętrznej w eksperymentach 62
Podstawowy dylemat psychologa społecznego 67


 

 

 

 

 

 

Badania podstawowe a badania stosowane 69 Problemy etyczne w psychologii społecznej 71 Podsumowanie 74

Literatura zalecana 75

CZĘŚĆ DRUGA

ROZUMIENIE SIEBIE l ŚWIATA SPOŁECZNEGO

Rozdział 3

Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny   78

Teoria dysonansu poznawczego 81

Zachowanie racjonalne a racjonalizujące 83 Decyzje, decyzje, decyzje 84

Uzasadnianie wysiłku 92

Psychologia niewystarczającego uzasadnienia 96

Co rozumiemy przez „niewystarczające uzasadnienie" 103 Następstwa dobrych i złych uczynków 105

Dowody świadczące o istnieniu napięcia motywacyjnego 110

 

Nowe kierunki w badaniach nad podtrzymywaniem samooceny 112 Teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości 112
Teoria autoafirmacji 116

Podwyższanie poczucia własnej wartości czy samopotwierdzanie? 118 Unikanie pułapki racjonalizacji 119

 

Podsumowanie 121

Literatura zalecana 122

Rozdział 4

Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym 123

 

Zwykli ludzie jako teoretycy codziennej rzeczywistości: schematy    i ich oddziaływanie 128

Funkcja schematów: do czego one nam służą 130

Wybór schematu: rola dostępności i zdarzeń poprzedzających 132

Zmienianie schematów: jak łatwo ludzie modyfikują swoje poglądy 136

Sprawianie, że nasze schematy stają się prawdą: samospełniające się proroctwo 143
Czy kiedykolwiek uznajemy nasze schematy za nietrafne lub zmieniamy zdanie 146

Heurystyki wydawania sądów 147

Heurystyka dostępności: co przychodzi na myśl 149

Heurystyka reprezentatywności: jak podobne jest A do B 152

Zakotwiczenie i dostosowanie: branie za dobrą monetę tego, co się pojawia 153

Posługiwanie się uproszcz. metodami myślowymi w wydawaniu sądów społecznych
155

Wnioskowanie z prób niereprezentatywnych:

uogólnianie na podstawie  informacji z prób 156


 

 

 

 

 

Szacowanie współzmienności: przewidywanie jednej zmiennej na podstawie innej
160

Czy ludzie rzeczywiście myślą tak źle 162

Charakterystyka ludzkiego wnioskowania 163
Korygowanie ludzkiego wnioskowania 165

Podsumowanie 168

Literatura zalecana 169

Rozdział 5

Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi   170

 

Zachowanie niewerbalne 173

Mimiczne wyrazy emocji 174

Inne kanały komunikacji niewerbalnej 177

Wielokanałowa komunikacja niewerbalna 177

Różnice płciowe w komunikacji niewerbalnej 180

Ukryte teorie osobowości: zapełnianie luk 182

 

Atrybucja przyczyn: odpowiadanie na pytanie „dlaczego?" 186 Istota procesu atrybucyjnego 187

Teoria wnioskowania z czynników towarzyszących: od działań do dyspozycji 188
Model współzmienności: atrybucje wewnętrzne przeciw atrybucjom zewnętrznym
192

Stosowanie skrótów poznawczych podczas dokonywania atrybucji 195 Stosowanie schematów i teorii 195

Podstawowy błąd atrybucji: ludzie jako psychologowie osobowości 195 Różnica między aktorem a obserwatorem 201

Atrybucje w służbie ego 204

Na ile dokładne są nasze atrybucje i wyobrażenia 208

Dlaczego nasze wyobrażenia dotyczące innych są czasem błędne 209 Dlaczego czasem wydaje się, że wyobrażenia są dokładne 210

Podsumowanie 212

Literatura zalecana 213

Rozdział 6

Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie 214

Natura Ja 216

Definicje Ja w różnych kulturach 219

Poznawanie siebie poprzez introspekcję 221 Teoria samoświadomości 221

Ocenianie, dlaczego odczuwamy to, co odczuwamy; mówimy więcej niż wiemy 224 Konsekwencje introspekcyjnej refleksji nad przyczynami 227


 

 

 

 

 

Poznawanie siebie poprzez obserwację własnego zachowania 229 ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin