opieka nad kobietą.pdf

(496 KB) Pobierz
599276594 UNPDF
Rozdział I • Zdrowie i płodność kobiety
2. ZopiekaZnadZkobietąZZ
w różnyChZfazaChZjej żyCiaZ
Celina Łepecka-Klusek
2.1. Okres pokwitania
Okres pokwitania u dziewcząt to czas wielu przemian uwarunkowanych hormonal-
nie, które mogą mieć dość gwałtowny charakter. Nie pozostaje to bez wpływu na ich
zachowania i pojawianie się różnych problemów natury osobistej i  społecznej. Jest to
czas kształtowania się osobowości, zdobywania samodzielności, podejmowania nowych
zadań i  ról społecznych oraz szczególnego interesowania się własną osobą, rozwojem
samooceny, a  także zainteresowania sferą seksualną. To czas poszukiwania i  wyboru
własnej drogi życiowej, konstruowania planów na przyszłość, kwestionowania wartości
uznawanych przez osoby dorosłe oraz osiągnięcia niezależności emocjonalnej od rodzi-
ców. Okres ten często określany jest jako trudny i dlatego dziewczęta w tym wieku wy-
magają wiele wsparcia, zrozumienia i życzliwości.
Przygotowanie dziewczynki, jeszcze przed menarche , do okresu pokwitania, w tym
dostarczenie jej wiedzy na temat izjologii cyklu miesiączkowego i sposobów pokony-
wania pojawiających się trudności, należy przede wszystkim do matki. Pewną rolę przy-
pisuje się także najbliższej rodzinie (np. starszej siostrze), nauczycielom i personelowi
medycznemu (np. pielęgniarce szkolnej czy środowiskowej). Młode dziewczęta potrze-
bują wyjaśnienia wszystkiego, co je dręczy i niepokoi, a pomocy w tej kwestii oczekują
od osoby, której mogą ufać i powierzać tak osobiste problemy.
W przygotowaniu młodych ludzi do dorosłości szczególnie ważna jest rodzicielska
postawa zaufania i  respektowanie praw dorastającego dziecka. W  takiej atmosferze
dziecko łatwiej uczy się współdziałania z  otoczeniem, samodzielności, niezależności,
działania z własnej inicjatywy i odpowiedzialności za własne czyny. W przeciwnym wy-
padku popada w konlikty z najbliższymi, buntuje się i szuka wsparcia u innych osób,
najczęściej w grupie rówieśniczej. To z kolei nie zawsze jest akceptowane przez rodzi-
ców, rodzi nowe konlikty i grozi innymi jeszcze, niebezpiecznymi konsekwencjami (np.
sięganiem po papierosy, alkohol, narkotyki, opuszczaniem zajęć lekcyjnych itd.).
Opiekę zdrowotną nad dorastającymi dziewczętami sprawują przede wszystkim le-
karze rodzinni i pielęgniarki rodzinne. Wizyta u ginekologa w tym wieku spowodowana
jest najczęściej bardzo konkretnymi dolegliwościami, a  to sprawia, że towarzyszy jej
wiele obaw i niepokojów. Konieczne jest więc dobre przygotowanie i uspokojenie nielet-
niej, udzielenie jej rzeczowych i niezbędnych informacji o przebiegu badania oraz pożą-
danego sposobu zachowania się w tym czasie. Przy tym szczególnie ważne jest zachowa-
nie ogromnego taktu i poszanowania tzw. wstydu kobiecego, który w tym okresie życia
ujawnia się najbardziej. Przygotowanie to należy zarówno do matki, jak i do pielęgniar-
ki/położnej pracującej w gabinecie ginekologicznym. Obecność matki podczas badania
lekarskiego nie jest potrzebna, chyba że dziewczyna wyraźnie sobie tego życzy. Stwarza
to lepsze warunki do rozmowy o problemach natury zdrowotnej i osobistej.
Badanie ginekologiczne młodocianej składa się, podobnie jak dorosłej kobiety, z wy-
wiadu, badania przedmiotowego i badań dodatkowych. Oprócz pytań dotyczących do-
18
599276594.051.png 599276594.062.png 599276594.069.png 599276594.070.png 599276594.001.png 599276594.002.png 599276594.003.png 599276594.004.png 599276594.005.png 599276594.006.png 599276594.007.png 599276594.008.png 599276594.009.png 599276594.010.png
Opieka nad kobietą w różnych fazach jej życia
legliwości, skarg czy problemów, z jakimi zgłasza się młoda pacjentka do lekarza, w wy-
wiadzie uwzględnia się:
dotychczas przebyte choroby, zabiegi i operacje;
wiek menarche , charakterystykę cyklu miesiączkowego oraz rozwój drugorzędo-
wych cech płciowych;
przyjmowanie leków, w tym także środków antykoncepcyjnych;
zmianę masy ciała i stosowanie diet odchudzających;
choroby dziedziczne w rodzinie;
silne przeżycia emocjonalne i stres psychologiczny.
Dla łatwiejszego rozpoznania zaburzeń w niektórych przypadkach może też być po-
trzebny wywiad z matką odnośnie do jej stanu zdrowia, a także przeszłości położniczej
i ginekologicznej.
Badanie przedmiotowe jest dla każdej kobiety, a szczególnie dla młodej dziewczyny,
najtrudniejszym elementem badania ginekologicznego. Lekarz już nie tylko rozmawia
z nią o sprawach intymnych, lecz ogląda i dotyka jej ciała, a niekiedy nawet towarzyszą
temu pewne doznania bólowe. Na badanie przedmiotowe składa się:
pomiar wzrostu i masy ciała;
badanie ogólne, a w nim ocena budowy ciała za pomocą pomiarów antropome-
trycznych;
ocena rozwoju drugorzędowych cech płciowych, tj. rozwoju piersi, owłosienia ło-
nowego i pachowego;
oglądanie i badanie palpacyjne brzucha;
ocena stanu zewnętrznych i wewnętrznych narządów płciowych.
Oceny stanu wewnętrznych narządów płciowych lekarz dokonuje przez badanie
z użyciem wziernika pochwowego, badanie dwuręczne zestawione lub badanie palpa-
cyjne przez odbytnicę. Zadania pielęgniarki/położnej przed badaniem, w  czasie jego
trwania i po zakończeniu to:
polecenie młodocianej oddania moczu i (jeśli są do tego warunki) podmycia się;
wskazanie miejsca, w którym może się rozebrać;
przygotowanie fotela ginekologicznego, narzędzi, rękawiczek, środków dezynfek-
cyjnych, materiałów opatrunkowych;
pomoc dziewczynie w położeniu się na fotelu ginekologicznym;
zmycie krocza;
pomoc lekarzowi podczas badania;
emocjonalne wsparcie badanej;
upewnienie się, czy wszystko, co mówił lekarz, zostało przez młodocianą dobrze
zrozumiane oraz wyjaśnienie ewentualnie zaistniałych wątpliwości.
Rodzaj tzw. badań dodatkowych zależy od przyczyny zgłoszenia się młodocianej do
ginekologa. Mogą to być badania laboratoryjne (cytologiczne, mikrobiologiczne, bakte-
riologiczne, parazytologiczne), ultrasonograiczne, psychologiczne i seksuologiczne.
Każda wizyta nastolatki w gabinecie ginekologicznym jest doskonałą okazją dla leka-
rza i pielęgniarki/położnej do poszerzenia jej wiedzy o izjologicznym przebiegu cyklu
miesiączkowego, znaczeniu prowadzenia samoobserwacji i rejestracji (zapisywania) za-
19
599276594.011.png 599276594.012.png 599276594.013.png 599276594.014.png 599276594.015.png 599276594.016.png 599276594.017.png 599276594.018.png 599276594.019.png 599276594.020.png 599276594.021.png 599276594.022.png 599276594.023.png 599276594.024.png
Rozdział I • Zdrowie i płodność kobiety
chodzących w nim zmian oraz o życiu seksualnym i w miarę potrzeby (jeżeli podjęła już
współżycie płciowe, wkrótce zamierza to uczynić lub jest tym zainteresowana) o sposo-
bach zapobiegania ciąży. Dobrze jest, jeśli ma to charakter poważnej i życzliwej rozmo-
wy, umożliwiającej dziewczynie zadawanie pytań, a odpowiedzi na nie są zrozumiałe,
wyczerpujące i rzetelne. Komentując jej wypowiedzi, należy zawsze unikać ocen. Takie
postępowanie personelu medycznego ma korzystny wpływ na dalszą zgłaszalność mło-
docianej do ginekologa.
Na zakończenie każdej wizyty dobrze jest wręczyć młodej pacjentce broszurę infor-
macyjną lub inne materiały dotyczące interesujących ją zagadnień.
2.2. Okres dojrzałości płciowej
Opiekę nad zdrowiem kobiety w wieku dojrzałym sprawują:
lekarz ginekolog-położnik;
pielęgniarka/położna pracująca w poradni K lub w każdym innym gabinecie gi-
nekologicznym;
pielęgniarka i położna środowiskowa.
Do ich zadań należy prowadzenie działań promocyjnych, proilaktycznych, leczni-
czych i  rehabilitacyjnych, przy czym największy nacisk powinien być położony na
pierwsze dwa elementy. Jest to zgodne ze współczesnymi trendami w medycynie świa-
towej i zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
Proilaktyka w położnictwie i ginekologii to zapobieganie różnym chorobom narzą-
du rodnego, np. nowotworom, stanom zapalnym, zaburzeniom statyki i cyklu miesiącz-
kowego; oprócz tego – niepłodności małżeńskiej i niepomyślnemu zakończeniu ciąży.
Jednak, aby przynosiła pożądany skutek, konieczna jest aktywna postawa samych ko-
biet. Dlatego zadaniem pielęgniarek i położnych jest mobilizowanie i zachęcanie ich do
regularnego kontrolowania stanu swojego narządu rodnego u ginekologa.
Każda kobieta w wieku dojrzałym powinna się zgłaszać na wizyty proilaktyczne do
ginekologa przynajmniej raz w roku, zawsze bezpośrednio po zakończeniu krwawienia
miesięcznego. Badanie lekarskie jest wówczas łatwiejsze, a kobieta odczuwa mniejszy
dyskomfort. Wizyty proilaktyczne to takie, których celem jest wyłącznie chęć spraw-
dzenia stanu swojego narządu rodnego, a nie np. doboru środka antykoncepcyjnego,
rozpoznania ciąży czy zasięgnięcia porady w  związku z  przedłużaniem się krwawień
miesiączkowych. Są one o  tyle ważne, że dają duże możliwości wczesnego wykrycia
zmian i podjęcia leczenia.
W proilaktyce, w tym także ginekologicznej, wyróżnia się trzy fazy. Pierwsza z nich
to tzw. proilaktyka pierwotna, do której należą:
poprawa kondycji zdrowotnej kobiet i mężczyzn poprzez działalność personelu
medycznego (głównie pielęgniarek i położnych) w  zakresie oświaty zdrowotnej,
wychowania seksualnego, poradnictwa przedmałżeńskiego i badań okresowych;
specyiczna ochrona zdrowia, wyrażająca się stosowaniem szczepień ochronnych
oraz popularyzacją zasad higieny osobistej, otoczenia, pracy i urządzeń sanitar-
nych, a także zwalczanie niesprzyjających zdrowiu przyzwyczajeń i nałogów;
20
599276594.025.png 599276594.026.png 599276594.027.png 599276594.028.png 599276594.029.png 599276594.030.png 599276594.031.png 599276594.032.png 599276594.033.png 599276594.034.png 599276594.035.png 599276594.036.png 599276594.037.png 599276594.038.png
Opieka nad kobietą w różnych fazach jej życia
wczesne wykrywanie i  leczenie chorób, wykonywanie badań diagnostycznych
oraz przeciwdziałanie rozpowszechnianiu się chorób zakaźnych.
Proilaktyka drugiej fazy, inaczej zapobieganie wtórne, to leczenie chorych we wczes-
nym okresie zachorowania, którego celem jest przeciwdziałanie rozwojowi choroby,
a  przez to zapobieganie niesprawności i  przedwczesnej śmierci. Przykładem takich
działań w ginekologii jest leczenie stanów zapalnych narządu rodnego kobiety. Trzecia
faza proilaktyki dotyczy osób z zaawansowanym stadium choroby, u których doszło do
ograniczenia bądź utraty niektórych funkcji organizmu. Polega ona na dążeniu do
zmniejszenia jej skutków.
Podczas wizyty u  ginekologa kobieta powinna mieć wykonane kliniczne badanie
piersi, przy czym może to zrobić lekarz lub specjalnie przygotowana do tego pielęgniar-
ka/położna. Oprócz tego zadaniem pielęgniarek i położnych jest informowanie pacjen-
tek o  celu, zasadach i  technice wykonywania samobadania piersi oraz praktyczne jej
nauczanie.
Samobadanie piersi, inaczej samokontrolę, powinna wykonywać każda kobieta po-
wyżej 20. roku życia, regularnie co miesiąc, bezpośrednio po zakończeniu krwawienia
miesięcznego. Piersi w tym czasie są w okresie „spokoju” hormonalnego, a tym samym
nie są obrzmiałe i wrażliwe na dotyk. Kobiety po menopauzie natomiast powinny wy-
brać jeden dzień w miesiącu i przeprowadzać to badanie zawsze tego samego dnia.
Technika samobadania piersi składa się z dwóch części, tj.:
oglądania, które ma na celu poszukiwanie zmian skórnych;
badania palpacyjnego, zmierzającego do wyczucia zmian w piersiach. Badanie to
wykonuje się w pozycji stojącej i leżącej. Stojąc przed lustrem, kobieta ogląda swo-
je piersi, trzymając ręce:
– wzdłuż tułowia;
– unosząc je w górę;
– mocno wspierając na biodrach (ryc. 6).
ryC.Z6.Z Oglądanie piersi w różnych pozycjach.
21
599276594.039.png 599276594.040.png 599276594.041.png 599276594.042.png 599276594.043.png 599276594.044.png 599276594.045.png 599276594.046.png 599276594.047.png 599276594.048.png 599276594.049.png 599276594.050.png 599276594.052.png 599276594.053.png
Rozdział I • Zdrowie i płodność kobiety
W tej części badania kobieta zwraca uwagę na zmianę kształtu i położenia piersi, stan
brodawki sutkowej (zmarszczenia, wciągnięcia, zabarwienie skóry) i  ewentualną wy-
dzielinę z piersi (surowiczą lub krwawą). W dalszej kolejności unosi lewe ramię ku gó-
rze i za pomocą opuszków palców prawej dłoni kontroluje lewą pierś, uciskając małe,
pokrywające się częściowo obszary (wielkości małej monety), dzieląc je na koła, linie
i kliny (ryc. 7). Przy tym:
koła – zaczyna badać od zewnętrznego brzegu piersi, przesuwając palce powoli
w sposób okrężny, zataczając coraz to mniejsze okręgi, zbliżając się do brodawki
piersiowej;
linie – rozpoczynając od badania dołu pachowego, przesuwając palce małymi ru-
chami do obszaru poniżej piersi, a następnie w ten sam sposób ku górze i ponow-
nie, aż obejmie całą pierś;
kliny – zaczyna badać, przesuwając palce od brodawki sutkowej do obwodu piersi.
ryC.Z7.Z Technika badania palpacyjnego piersi.
W celu zbadania prawej piersi wszystkie te czynności wykonuje lewą ręką. Technika
samobadania piersi w pozycji leżącej jest taka sama jak w stojącej, przy czym ramię po
stronie badanej należy unieść powyżej głowy, a pod bark podłożyć małą poduszkę lub
złożony, gruby ręcznik. Na zakończenie, leżąc na wznak, sprawdzić stan węzłów chłon-
nych pod pachami, pamiętając, że podczas kontrolowania dołu pachowego ręka po stro-
nie badanej powinna leżeć wzdłuż tułowia.
2.3. Okres przekwitania
Opiekę zdrowotną nad kobietami w tym okresie sprawuje ten sam zespół medyczny
co w okresie poprzednim, jednak zadania pielęgniarek i położnych są teraz nieco inne.
Wynikają one przede wszystkim ze stanu zdrowia kobiet, zgłaszanych problemów
i oczekiwań. W sprawowaniu opieki nad kobietą w okresie przekwitania ważne jest:
rozpoznanie objawów charakterystycznych dla tego okresu;
poznanie i ocena warunków socjalno-bytowych oraz przyjętej przez kobietę stra-
tegii życiowej;
wzbogacenie jej wiedzy na temat izjologii tego okresu oraz motywowanie do po-
dejmowania korzystnych dla zdrowia zachowań;
22
599276594.054.png 599276594.055.png 599276594.056.png 599276594.057.png 599276594.058.png 599276594.059.png 599276594.060.png 599276594.061.png 599276594.063.png 599276594.064.png 599276594.065.png 599276594.066.png 599276594.067.png 599276594.068.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin