Nadzorowanie procesów ISO 9001(1).pdf

(183 KB) Pobierz
196420620 UNPDF
LOGO
Nazwa i adres FIRMY
PROCEDURA
Systemowa
P06.01 wyd. [data wydania]
str. 1 / stron 7
ilość załączników: 1 + 2 formularze
egz. nr: ...............
Tytuł:
Nadzorowanie procesów
Spis treści
1. Cel................................................................................................................................................................... 2
2. Przedmiot i zakres ......................................................................................................................................... 2
3. Definicje ......................................................................................................................................................... 2
4. Odpowiedzialność i uprawnienia .................................................................................................................. 2
5. Schemat blokowy .......................................................................................................................................... 3
6. Opis postępowania ........................................................................................................................................ 4
6.1 Przebieg procesu........................................................................................................................................ 4
6.2 Wymagania dla nadzorowanych warunków sprzedaży ................................................................................ 4
6.2.1 Dostępność informacji określającej cechy materiału/wyrobu i dostępność instrukcji stosowania............ 4
6.2.2 Wyposażenie handlowe i pomocnicze .................................................................................................. 4
6.2.3 Wyposażenie do pomiarów .................................................................................................................. 5
6.2.4 Wdrożenie działań związanych z pomiarami i monitorowaniem............................................................ 5
6.2.5 Identyfikacja i identyfikowalność........................................................................................................... 5
6.2.6 Nadzorowanie materiałów/wyrobów klienta........................................................................................... 5
6.2.7 Postępowanie z materiałami/wyrobami................................................................................................. 5
6.2.8 Środowisko pracy, bhp, czystość pomieszczeń..................................................................................... 5
7. Dokumenty związane ..................................................................................................................................... 6
8. Zapisy .............................................................................................................................................................6
9. Załączniki ....................................................................................................................................................... 6
10. Zmiany do wydania poprzedniego .............................................................................................................. 6
11. Informacje dodatkowe i postanowienia końcowe ...................................................................................... 6
Niniejszy dokument
Zatwierdzam
jako obowiązujący w
LOGO
[data
zatwierdze
nia]
data
Imię i Nazwisko – Właściciel/Dyrektor
............................................................
podpis
Dokument jest wydany przez LOGO/ lub nazwa FIRMY
Wszelkie prawa zastrzeżone. Przedruk, kopiowanie, reprodukowanie w całości lub w częściach ylko za zgodą wydawcy.
196420620.002.png
LOGO
P06.01, wyd. [data wydania]
str. 2 z 7
1. Cel
Zapewnienie, że procesy handlowe będą realizowane w nadzorowanych warunkach oraz
w planowanej kolejności i terminach, tak aby dotrzymać przyjęte zobowiązania wobec klientów.
2. Przedmiot i zakres
Procedura określa procesy planowania zleceń handlowych oraz procesy realizacji sprzedaży
z uwzględnieniem kryteriów nadzorowanych warunków.
3. Definicje
1. Nadzorowane warunki sprzedaży: obejmują następujący zespół środków, czynności, dokumentów
i działań organizacyjnych:
a) dostępność informacji, w której określono cechy materiału/wyrobu,
b) dostępność instrukcji stosowania/użytkowania ,
c) stosowanie właściwego wyposażenia,
d) dostępność i stosowanie wyposażenia pomiarowego
e) wdrożenie działań monitorowania i pomiaru,
f) wdrożenie działań dot. zwolnienia do dostawy.
2. Identyfikowalność materiału/wyrobu: system oznakowania i zap isów pozwalający na odtworzenie
historii wytworzenia i badań materiału/wyrobu.
3. Status dotyczący kontroli i badań: system oznakowania i zapisów dot. kontroli i badań
pozwalający zidentyfikować czy materiał/wyrób jest przed, w trakcie czy po kontroli i jaki jest
wynik kontroli.
4. Odpowiedzialność i uprawnienia
Za wdrożenie działań opisanych w procedurze odpowiedzialność ponoszą następujące osoby w
podanym niżej zakresie:
Właściciel/Dyrektor
sprawuje ogólny nadzór nad zapewnieniem nadzorowanych warunków sprzedaży.
Dyrektor Handlowy, Specjaliści ds. Handlu, Kierownik Techniczny
planują zlecenia handlowe i wydają dyspozycje wydania materiałów/wyrobów na potrzeby
realizacji zleceń poprzez wpisy w rejestrach zleceń i/lub wystawienie zleceń wewnętrznych.
Magazynier
bezpośrednio realizuje lub nadzoruje przyjęcie/wydanie materiałów/wyrobów i kieruje pracami
załadunkowo/rozładunkowymi, odpowiada za zachowanie nadzorowanych warunków, w tym
sporządzanie wymaganej dokumentacji,
potwierdza wykonanie zleceń w rejestrze zleceń,
przekazuje materiały/wyroby za potwierdzeniem z i do magazynu.
Właściciel jest odpowiedzialny za ciągłą adekwatność i aktualność niniejszej procedury i za
doskonalenie metod nadzoru i sterowania procesami .
196420620.003.png
LOGO
P06.01, wyd. [data wydania]
str. 3 z 7
5. Schemat blokowy
Przyjęte zamówienia wg
P04.03.
Plan zapasów wg P04.01.
Planowanie zleceń
Rejestry zleceń
Rejestry zleceń.
Dokumentacja techniczna.
Pobieranie
materiałów/wyrobów
Rejestr / kartoteka
magazynowa
Plan sterowania.
Dokumentacja techniczna.
Realizacja zlecenia.
Kontrola i badania.
Zapisy jakości wg planu
sterowania.
Postępowanie z
niezgodnościami
T
czy wystąpiły
niezgodności?
N
Procedura P08.02.
Deklaracja zgodności
Wystawienie deklaracji
zgodności
Wydanie/przyjęcie
materiałów/wyrobów z lub do
magazynu
Dokumenty przekazania
wyrobów.
NADZOROWANE ŚRODKI I WARUNKI
dostępność informacji określającej cechy wyrobu,
dostępność instrukcji stosowania ,
odpowiednie wyposażenie handlowe i pomocnicze ,
odpowiednie wyposażenie pomiarowe,
wdrożenie działań związanych z pomiarami,
identyfikacja i identyfikowalność,
warunki przechowywania i zabezpieczenia wyrobów,
środowisko pracy.
196420620.004.png
LOGO
P06.01, wyd. [data wydania]
str. 4 z 7
6. Opis postępowania
6.1 Przebieg procesu
1. Operacyjne planowanie zleceń handlowych
Podstawę dla operacyjnego planowania zleceń handlowych stanowią:
przyjęte zamówienia klientów wg procedury P04.03,
plan zapasów wg procedury P04.01.
Wszystkie zlecenia handlowe związane ze sprzedażą podstawową planuje Dyrektor
Handlowy i dyspozycje w tym zakresie wpisuje w rejestrach zleceń handlowych (zał. nr 1).
W odniesieniu do zleceń nie związanych z e sprzedażą podstawową dyspozycje produkcyjne
w rejestrach zleceń wpisuje Kierownik Techniczny.
Uwaga
Alternatywnie zamiast wpisywania dyspozycji w rejestrach mogą być stosowane dyspozycje
w formie zleceń wewnętrznych (formularz FP06.01 –1).
2. Realizacja przyjęcia i kontrola materiałów/wyrobów :
2.1 Sprawdzenie o gólnej zgodności dostawy z dokumentacją przewozową i zamówieniem.
2.2 Kontrola zgodnie z harmonogramem, dokumentacją i planem sterowania.
2.3 Przyjęcie materiałów/wyrobów do magazynu.
Żaden materiał/wyrób nie może być przekazany do magazynu zanim wymagana ko ntrola
i badania nie zostaną przeprowadzone z wynikiem pozytywnym oraz będą sporządzone
związane dokumenty potwierdzające zgodność materiałów/wyrobów.
Dokumentowanie kontroli jakości :
Zapisy dot. kontroli muszą być prowadzone zgodnie z wyma ganiami planu sterowania.
6.2 Wymagania dla nadzorowanych warunków sprzedaży
6.2.1 Dostępność informacji określającej cechy materiału/wyrobu i dostępność instrukcji stosowania
Informacje określające cechy materiału/wyrobu i instrukcje stosowania wynikają z:
dokumentacji technicznej dot. materiałów/wyrobów , w tym instrukcji stosowania dostarczonej
przez producenta ,
planu sterowania procesem.
Wszystkie te dokumenty (we właściwym zakresie) włącznie z wzorami materiałów/wyrobów
muszą być dostępne na miejsc u wykonywania operacji handlowych.
6.2.2 Wyposażenie handlowe i pomocnicze
Wyposażenie handlowe i pomocnicze musi być utrzymane w stanie ciągłej zdolności użytkowej
i objęte systematyczną konserwacją.
Konserwację zapobiegawczą należy prowadzić zgodnie z wymaganiami podanymi w
instrukcjach dot. wyposażenia.
Przeglądy okresowe wyposażenia handlowego i pomocniczego wynikają z procedury P07.02
„Nadzorowanie wyposażenia”.
Przy każdej jednostce wyposażenia handlowego i pomocniczego (lub grupie jednostek) , jeśli
złożoność techniczne tego wyposażenia lub sposób jego obsługi tego wymaga, muszą być dostępne
instrukcje obsługi i konserwacji oraz instrukcje BHP.
196420620.005.png
LOGO
P06.01, wyd. [data wydania]
str. 5 z 7
6.2.3 Wyposażenie do pomiarów
Wyposażenie do pomiarów wynika z planu sterowania proc esem. Stosowane może być tylko
takie wyposażenie, które jest zatwierdzone w ustalonym systemie zgodnie z procedurą P07.01.
Personel ma być wyraźnie poinstruowany o zasadach dot. stosowania wyposażenia, w tym
o statusie związanym z wzorcowa niem i/lub sprawdzeniem.
6.2.4 Wdrożenie działań związanych z pomiarami i monitorowaniem
Wymagania dot. pomiarów i monitorowania wynikają z planu sterowania procesem. Wszystkie
wymagane pomiary muszą być wykonane i zarejestrowanie zgodnie z ustaleniami.
W przypadku rozbieżności od wymagań muszą być zastosowane procedury dot. niezgodności
(p. P08.02).
6.2.5 Identyfikacja i identyfikowalność
Wszystkie materiały/wyroby muszą być oznakowane w zakresie i w sposób ustalony. Musi być
zapewniona czytelność oznakowań i powiązanie z realizowanymi zleceniami.
Oznakowanie dot. statusu kontroli i badań musi być wykonane tak jak to określono w planie
sterowania i związanych instrukcjach.
Materiały/wyroby zidentyfikowane jako niezgodne muszą być wyraźn ie oddzielone od strumienia
materiałów/wyrobów zgodnych (p. procedura P08.02).
Identyfikowalność musi być rozpoznawalna w odniesieniu do czasu wytworzenia i statusu
kontroli końcowej.
6.2.6 Nadzorowanie materiałów/wyrobów klienta
W każdym przypadku stosowania materiałów /wyrobów klienta ma zastosowanie następująca
procedura:
1. materiał/wyrób podlega sprawdzeniu w odniesieniu do uzgodnionej specyfikacji,
jakiekolwiek rozbieżności od specyfikacji mają być niezwłocznie zakomunikowane
klientowi;
2. materiał/wyrób ma być przechowywany i obsługiwany w sposób zapobiegający przed
uszkodzeniem;
3. materiał/wyrób ma być indywidualnie oznakowany;
4. jakiekolwiek zagubienie lub uszkodzenie materiału/wyrobu ma być natychmiast
zakomunikowane klientowi, a zapisy dot. tych zdarze ń muszą być sporządzone.
6.2.7 Postępowanie z materiałami/wyrobami
1. Metody i sposoby postępowania z materiałem/wyrobem mają zapobiec jego uszkodzeniu
i zniszczeniu.
2. Materiały/wyroby mają być składowane na wyznaczonych powierzchniach, odpowiednio
posegregowa ne i poukładane.
3. Techniczne środki zabezpieczeń mają odpowiadać wymaganiom podanych w
technicznych warunkach producentów i przepisach technicznych.
4. Ochrona jakości materiałów/wyrobów po kontroli i badaniach ostatecznych obejmuje
odpowiednie zabezpieczenie, pakowanie i sposoby dostarczania.
6.2.8 Środowisko pracy, bhp, czystość pomieszczeń
Specyficzne warunki środowiska pracy muszą być zachowane stosownie do wymagań
określonych w planie sterownia.
Ogólne warunki środowiska pracy muszą być zachowane stoso wnie do wymagań wynikających
z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
W pomieszczeniach handlowych i magazynach muszą być apteczki i instrukcje udzielania pierwszej
pomocy.
Środki ochrony osobistej muszą być dostępne i zastosowane zgodnie z usta leniami planu
środków ochrony osobistej i/lub instrukcji bhp.
Środki przeciwpożarowe muszą być w stanie sprawności technicznej oraz rozmieszczone
zgodnie z planem zabezpieczenia przeciwpożarowego.
W obszarze pomieszczeń handlowych, socjalnyc h, biurowych, magazynach i na placach
składowych musi być utrzymany pełny porządek i czystość.
196420620.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin