estetyka.pdf

(370 KB) Pobierz
118765604 UNPDF
notatki z wykładów
ESTETYKA
(prof. A. Jamroziakowa)
Owoc pracy Marcina i Patrycji
ESTETYKA
estetyka
strona 2 z 27
wykład 1 – wstępny
19.02.2007
Refleksja aksjologiczna towarzyszyła estetyce od jej zarania.
Na gruncie estetyki najważniejsza wartość – piękno (np. w etyce – dobro)
egzamin będzie pisemny, 3 pytanka z wykładów + 1 z ćwiczeń.
Literatura (nie będzie z niej pytań na egzaminie, oficjalnie służy do zapoznawania się z tematami, które
opuściło się na wykładach):
Władysław Tatarkiewicz
Historia estetyki
Dzieje sześciu pojęć
Droga przez estetykę
Maria Gołaszewska
Zarys estetyki
Antoni B. Stępień
Propedeutyka estetyki
Jan P. Hudzik
U podstaw estetyki
Alicja Kuczyńska
Sztuka jako filozofia
Hugh Honour
Neoklasycyzm
Juliusz Starzyński
Romantyzm i narodziny nowoczesności
Irena Wojnar
Estetyczna samowiedza człowieka
Herbert Read
Sens sztuki (II wydanie)
Mieczysław Porębski
Sztuka a informacja
Hans G. Gadamer
Koniec sztuki w: Dziedzictwo Europy
Cezary Woźniak
Martina Heideggera myślenie sztuki
wykład 2
26.02.2007
Pojęcia archaiczne w greckiej estetyce
katharsis, mimesis, trójjedyna chorea
są to terminy, gdyż nie spełniały jeszcze warunków pojęciowości, choć dla Greków było oczywiste, co się za
nimi kryje
katharsis – wywołuje je jakieś dzieło wzbudzające w nas pozytywne uczucia, które nam się podoba itp.
katartyczny – jeśli coś nas porusza, wzbudza pozytywną reakcję, tak to możemy nazwać
dla Greków podobnie, ale katharsis łączyło się z mimesis
a mimesis to realizm, odwoływanie się do rzeczywistości
właściwie dla Greków realizm = mimesis
no a dla nas katharsis nie musi się łączyć z realizmem
1. ( Marcin :) Arystydes Kwintylian (przełom II i III w. p.n.e.) pierwszy wspominał o katharsis i mimesis, ale
twierdził, że wiążą się one z wyrażaniem uczuć, nie np. z odzwierciedlaniem rzeczywistości.
2. ( Patrycja :) Arystydes Kwintylian (II-IIIw.n.e) wskazywał, że mimesis i katharsis to najstarsze pojęcia w
estetyce greckiej. Łączą się u Greków z wyrażaniem uczuć. Odzwierciedlanie uczuć. Uczucia = emocje,
ekspresja.
katharsis i mimesis łączą się z niejednolitą religią Greków
religia Greków była religią olimpijską, mitologiczną, antropomorficzną
można powiedzieć, że była to religia pogodna, bez zabobonów, demonizmu
człowiek był istotą działającą racjonalnie, w świecie znanym i uporządkowanym, funkcjonował swobodnie
estetyka
strona 3 z 27
ale istniał też inny nurt, związany z kultem Dionizosa – religia „podziemna”, nieoficjalna – z uroczystościami tej
religii nic wspólnego nie mieli np. urzędnicy
związana była z tradycją wschodu – praktyki orfickie, gnoza, ukierunkowanie na mistykę
to religia bakchanaliów i misteriów
Praktyki określane jako katharsis i mimesis odbywały się w jaskiniach podczas rytuałów, kapłan prowadził
trójjedyną choreę – czyli liturgię, która tak wyglądała:
Korowód tańczy, kapłan pląsa w rytm muzyki na czele, nadaje jej harmonię, wykonuje ruchy, które można
określić jako taneczne (nie, że źle tańczy, tylko wtedy jeszcze tańca nie znano) , włącza w tę muzykę słowa,
które można określić jako poezję. Słowa związane były z określonymi gestami i muzyką. Korowód taneczny
szedł, ludzie za nim oddawali się praktykom, które łączyły muzykę, gest i słowo.
szło im o oczyszczenie duszy.
U podstaw leżało przekonanie o dualizmie duchowo-cielesnym. Cielesność obarcza człowieka; łączyło się to z
inkarnowaniem: człowiek jest obarczony winami poprzednich żyć, dlatego jest obarczony ciałem. Gdyby nic go
nie obarczało w sensie duchowym, nie rodziłby się ponownie.
Trójjedyna chorea umożliwiała ludziom (a głównie kapłanom) choć chwilowe wyzwolenie się z ciała,
znalezienia się w innym wymiarze bytu.
Trójjedyna chorea to nie była żadna synteza czy zespolenie tych trzech rzeczy – muzyki, tańca i poezji. U
Greków było to trójjedne, po prostu jednia, także dlatego, że nie znali wcześniej osobno poezji, tańca, muzyki –
nie mieli pojęciowej wykładni, choć może je praktykowali. Uważa się, że wyłoniły się z trójjedynej chorei – choć
właściwie nie ma na to mocnych dowodów.
Udział w trójjedynej chorei powodował katharsis – oczyszczenie duszy. Ale poprzez mimesis.
Oczyszczenie duszy możliwe było, jak powiedział Arystoteles, dzięki wyładowaniu emocjonalnemu – w tym
sensie, że było to uzewnętrznienie uczuć (=mimesis).
Było to poruszenie emocjonalne związane z ekspresją.
Trójjedyna chorea była takim poruszeniem emocjonalnym, rodzajem transu.
Tak więc oczyszczenie duszy możliwe było dzięki wyładowaniu emocjonalnemu, zaangażowaniu
emocjonalnemu, uczuciu ożywienia wszystkich biorących udział w praktykach.
Jak się wyodrębniały poezja, muzyka, taniec z trójjedynej chorei?
Najpierw poezja odłączyła się od tańca, ale uprawiana była z towarzyszeniem muzyki.
Wędrowali bardowie, czy inaczej dziady, np. Homer, zawsze w tradycji przedstawiany z lirą.
Poezja traktowana była jako mądrość, wiedza o świecie, bogach; wiedza, która utrwaliła, ale i przetrwała religię
olimpijską, miała udział w przetwarzaniu mitów, także w duchu racjonalnym, naturalnym.
Poezja miała charakter publiczny. Pierwiastki aktualne łączyła z tradycją, tym, co dawne.
Katharsis i mimesis należały raczej do potocznej wiedzy o estetyce.
Tak samo, jak do potocznej, archaicznej wiedzy należało:
kalón – piękno, ale inne, niż dla nas.
Dla nas to, co piękne, jest estetyczne, piękno to wartość estetyczna. Dla Greków kalón nie zawierało
znaczenia estetycznego. To było wszystko, co się podoba, pociąga, budzi uznanie. Kalón miało o wiele szerszy
zakres, niż nasza identyfikacja piękna. Obejmowało widoki, dźwięki, wszelkie wyglądy, ale także cechy
charakteru – co jest największą różnicą.
(vide wyrok Pytii delfickiej: najpiękniejsze jest to, co najsprawiedliwsze – postępowanie człowieka może czynić
go pięknym)
W świecie zachodnim do dziś o jednym rodzaju czynów mówimy nie, że są dobre, a piękne, i to we wszystkich
językach europejskich – czyny bohaterskie.
To czyny, które wykraczają poza społeczne normy.
Dzieło sztuki też wyróżnia oryginalność, przekraczanie standardów, tak jak bohater wykracza poza standardy
dobra.
kalón – estetyczne rozumienie
znaczyło tyle, co wdzięk, ale także symmetria, harmonia
symmetria – współmierność, właściwa miara
jako ludzie nie jesteśmy symmetryczni, są ludzie bardziej i mniej, na starość coraz wyraźniejsze stają się
odejścia od symmetrii
eurytmia – długo dotyczyła wymowy, choć za Sokratesa już nie
techne – sztuka
Grecy inaczej ją traktowali, ich myślenie wpłynęło mocno na kulturę zachodu.
estetyka
strona 4 z 27
Za techne uważali przede wszystkim aktywność intelektualną.
Sztuka ma u swoich podstaw coś niezbędnego – wiedzę, znajomość zasad, umiejętność posługiwania się
regułami. U podstaw tego stał intelekt, znajomość reguł, umiejętność wykorzystywania sposobu działania np.
urządzeń, by coś wytworzyć.
Kluczem do zrozumienia pojęcia techne oprócz intelektu jest też wytwarzanie, wytwór.
Aby wytwarzać, należy dysponować wiedzą, nie można kierować się natchnieniem, talentem wrodzonym, czy
zdolnością manualną połączoną z podpatrywaniem innych.
Więc, zakres techne jest szeroki, znacznie szerszy, niż naszej „sztuki” - nie tylko malowanie obrazów itp. się do
niej zalicza, lecz także np. kowalstwo, szewstwo, kołodziejstwo itp. Każda czynność, którą my łączymy z
wytwarzaniem rzemieślniczym, dla nich była również techne.
Wszyscy technicy byli demiurgosami (kimś, kto wytwarza). Gdy ich wytwory były nieporównywalne z innymi,
doskonałe, zostawali architektonami .
Mistrz (architekton) władał kunsztem – to myślenie pozostało nam po Grekach, że rzeczy wyjątkowe
obdarzone się kunsztem, który można sprawdzić, przynajmniej przez znawców z danej dziedziny, czy innych
twórców z tej samej dziedziny. Pozwala on poznać autora po jego indywidualnym piętnie, jaki zostawia na
swym dziele.
Podział sztuk , który grecy wprowadzili dość szybko:
1. Wolne – nie wymagają wysiłku, traktowano je jako wyższe.
2. Służebne – wymagają siły fizycznej.
Do podziału tego odwoływano się jeszcze w średniowieczu i renesansie, stąd zrodził się spór Leonarda da
Vinci z Michałem Aniołem – ten pierwszy uważał, że malarstwo jest lepsze od rzeźby, drugi mu oponował.
Grecy w czasach archaicznych na pewno nie znali wielu pojęć, dla nas związanych z naturalnymi
czynnościami artysty, np. muzyki – muzykowali i to lubili, ale nie wiedzieli o tym, nie mieli takiego pojęcia.
Za to dysponowali szeregiem bardzo wąskich terminów:
aulektyka – gra na flecie, tworzenie muzyki na flet itp.
zupełnie inne pojęcie:
kitarystyka – muzykowanie i tworzenie na instrumentach strunowych
Te pojęcia nie były związane żadnym szerszym pojęciem muzyki, jak są dla nas.
To tyle. Dzisiejsze pytanko na egzamin:
? Greckie archaiczne pojęcia: katharsis, mimesis, trójjedyna chorea, kalón, techne.
O tym piszemy, ale nie trzeba aż tak dużo gadać jak ja.
wykład 3
05.03.2007
Harmonia
Harmonia to bardzo ważne pojęcie estetyczne, które pojawiło się już w V wieku p.n.e. za sprawą
pitagorejczyków.
Również dziś używamy go, poszukując wzrokiem osób, zwierząt czy roślin o harmonijnym wyglądzie. Nie
stosujemy go wobec dzieł sztuki.
Nasza wrażliwość estetyczna ukształtowana jest w stosunku do harmonii.
Pisma Pitagorasa z estetyki nie zachowały się, ale pitagorejczyków zachowało się wiele.
Byli stowarzyszeniem moralno-religijnym uprawiającym naukę, przekazywali swe poglądy z pokolenia na
pokolenie. Funkcjonowali podobnie do eremitów, przekazywali, oprócz obyczajów, wierzeń, także odkrycia
naukowe. Byli związani z tradycjami wschodnimi.
Harmonia zawdzięcza swój kształt temu, że pitagorejczycy byli matematykami – praktykowali matematykę i
akustykę. Uważali, że świat zbudowany jest matematycznie, zasady matematyczne rządzą wszelkim bytem.
 
estetyka
strona 5 z 27
Nie posługiwali się pojęciem „piękno”, lecz „harmonia” właśnie.
Filolaos sformułował taką definicję harmonii: harmonia jest zjednoczeniem rzeczy różnorodnych i
zmieszanych, zestrojeniem różnie nastrojonych
etymologicznie harmonia = zestrój, zjednoczenie, zgodność składników
Harmonia w sztuce, dziełach artystycznych jest wyrazem harmonii Kosmosu.
Harmonia w człowieku, zwierzętach, roślinach to fragment harmonii kosmicznej, jakby wyraz harmonii
Kosmosu, wyrażenia harmonii, która przekracza ich indywidualną harmonię.
Nic nie jest piękne w sobie i dla siebie, ale dlatego, że stanowi fragment piękna Bytu.
pankalia – wszelkie istnienie obdarzone jest pięknem
// „wszechpiękno” przetłumaczyłbym
Cechy harmonii według pitagorejczyków:
1. Jest piękna.
2. Jest obiektywną własnością rzeczy.
o harmonii stanowi regularność, prawidłowość własności
3. Nie jest własnością poszczególnych rzeczy, części, lecz jest układem ilościowym wielu rzeczy i wielu
części.
jest po prostu matematyczna
zależy od liczby, proporcji, miary
Prace z zakresu akustyki miały dla pitagorejczyków wielkie znaczenie, to one pozwoliły im wypowiadać się na
temat harmonii i opracować zestawienie harmonii muzycznych.
Panuje przekonanie, że muzyką zajmowali się przede wszystkim i że wpłynęli na to, że sztuka Grecka
rozwijała się w ramach kanonów – stylistycznych przemian (np. kanony w architekturze).
wyłożenie kanonów zawdzięczamy pitagorejczykom
(Rousseau np. narzekał na to, na zintelektualizowanie, że nie rozwinęliśmy możliwości porozumiewania się
bezpośredniego, bez języka idei, telepatycznego)
kanony:
1. Porządek dorycki .
kolumna i głowica krępe, przysadziste, głowica nie miała podstawy; mało zróżnicowane
Porządek joński .
smuklejszy, wydłużony trzon kolumny, ma podstawę, jest lekka, rozbudowana głowica
Porządek koryncki .
rozbudowanie jońskiego, jeszcze trochę smuklejszy
głowica ma liście akantu i ważne elementy głowicy kolumny jońskiej – woluty
ale dominują liście, woluty są niewielkie
4. Porządek rzymski, kompozytowy .
jeszcze bardziej rozbudowany, bardziej smukły
kanony określały proporcje podstawa-trzon-kolumna-głowica
O ile zarysy kanonów zrodziły się w architekturze, to wykorzystywano je też w rzeźbie i w malarstwie.
Fakt obowiązywania kanonów pozwala nam bez trudu datować zwłaszcza rzeźbę – następuje zmiana proporcji
od niskiego, krępego, w coraz smuklejsze joński i koryncki.
Poliklep – rzeźbił w połowie V w. p.n.e., przedstawiał silnie umięśnionych mężczyzn w lekkim ruchu.
Lizyp – połowa IV w. p.n.e. - jego postaci z gracją stoją, poruszając członkami, lub cali są elegancko poruszeni,
smuklejsze, podobni bardziej do efebów niż przygotowanych do walki.
Kanony w greckiej sztuce to doszukiwanie się prawidłowości w świecie, oparte na wyliczeniach
matematycznych i geometrycznych.
Piękno jest własnością świata widzialnego, jest rzeczą proporcji, miary i liczby.
Harmonia kosmosu
kosmos znaczy ład (po grecku)
jest to element estetyczny w kosmologii
kosmos (świat i wszechświat) ma kształt kulisty – najdoskonalszy, kula jest najdoskonalsza
Kosmos wypełniony jest muzyką, którą zwali muzyką sfer . Każdy harmonijny (prawidłowy) ruch w kosmosie
związany jest z dźwiękiem. Muzyka ta nie tylko nacechowana jest pięknem, ona ma ethos . Wszystko, co
dokonuje się na Ziemi, przebiega w bliskości ethosu muzyki sfer, tylko my tego nie słyszymy, bo nasze życie
tutaj dokonuje się w otoczeniu tej muzyki, jedynie w momencie katastrofy kosmicznej, gdyby tej muzyki
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin