00000000000HDL _do k_XIX zagadnienia_egz2010.doc

(31 KB) Pobierz
Historia doktryn literackich do końca XIX wieku

Historia doktryn literackich do końca XIX wieku.

Wykład B. Judkowiak, P. Śniedziewski

(2009/2010 semestr 2 na studiach II stopnia, kierunek: filologia polska)

 

Zagadnienia do przygotowania się do egzaminu pisemnego.

D – duże (podstawa do sformułowania pytania problemowego).

M – małe (pytania szczegółowe o pojęcia, definicje, typologie itp.)

 

1.      Koncepcje sztuki poetyckiej u Platona. (D)

2.      Podstawowe pojęcia antycznej teorii sztuki poetyckiej: ujęcie pojetyczne, fikcja. (M)

 

3.      Prawda a prawdopodobieństwo w antycznych greckich teoriach sztuki naśladowczej. (D)

4.      Grecki ideał piękna (podstawowe cechy). (M)

 

5.      Arystotelesowska genologia: poemat epicki i tragedia a inne gatunki poetyckie (D).

6.      Katharsis - teorie oddziaływania literatury wedle Greków i ich komentatorów. (M)

 

7.      Retoryka antyczna. (D)

8.      Podstawowe zasady realizacji aptum/decorum i ich uschematyzowanie. (M)

 

9.      Reguły w rzymskiej poetyce normatywnej: Horacy. (D)

10.  Noematyka (teoria 4 sensów biblijnych). (M)

 

11.  Od hellenistycznej filologii jako krytyki tekstu do średniowiecznych gramatyków i ich akcesów ad auctores. (D)

12.  Alegoria i alegoreza. (M)

 

13. Od renesansowej myśli kreacjonistycznej i namysłu nad wyposażeniem twórcy do

       konceptyzmu. (D)

14.  Wyjaśnij ideał concors discordia i znaczenie jego realizacji dla recepcji dzieła. (M)

 

15. Klasycystyczna doktryny imitacji pięknych wzorów a spór starożytników z  

       nowożytnikami.  (D)

16. Emulacja, ingenium, imaginacja, iluzja.

 

17. Znaczenie estetyki I. Kanta dla refleksji o literaturze. (D)

18. Geniusz, gust, czułość i naturalność. (M)

 

19.Znaczenie przełomu romantycznego dla rozwoju teorii literatury. (D)

20.  Główne cechy przełomu antyretorycznego na przełomie XVIII i XIX wieku. (M)

 

21.  Biografizm w refleksji o literaturze w XIX wieku. (D)

22.  „Portret literacki” – twórca pojęcia i jego założenia. (M)

 

23.  Teoretycznoliteracka metoda Hipolyte’a Taine’a. (D)

24.  Kulturowe uwarunkowania literatury według Mme de Staël. (M)

 

25.  Główne założenia dziewiętnastowiecznej komparatystyki. (D)

26.  Objaśnij pojęcia: Weltliteratur, wpływ, historia gatunków. (M)

 

27.  Główne tendencje rozwojowe krytyki dziewiętnastowiecznej. (D)

28.  Główne wyznaczniki klasycystycznej analizy tekstu. (M)

 

29.  Przełom antypozytywistyczny:  założenia i nurty w obrębie zjawiska. (D)

30.  Nauki humanistyczne a nauki przyrodnicze według Wilhelma Dilthey’a. (M)

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin