Historia doktryn literackich do końca XIX wieku.
Wykład B. Judkowiak, P. Śniedziewski
(2009/2010 semestr 2 na studiach II stopnia, kierunek: filologia polska)
Zagadnienia do przygotowania się do egzaminu pisemnego.
D – duże (podstawa do sformułowania pytania problemowego).
M – małe (pytania szczegółowe o pojęcia, definicje, typologie itp.)
1. Koncepcje sztuki poetyckiej u Platona. (D)
2. Podstawowe pojęcia antycznej teorii sztuki poetyckiej: ujęcie pojetyczne, fikcja. (M)
3. Prawda a prawdopodobieństwo w antycznych greckich teoriach sztuki naśladowczej. (D)
4. Grecki ideał piękna (podstawowe cechy). (M)
5. Arystotelesowska genologia: poemat epicki i tragedia a inne gatunki poetyckie (D).
6. Katharsis - teorie oddziaływania literatury wedle Greków i ich komentatorów. (M)
7. Retoryka antyczna. (D)
8. Podstawowe zasady realizacji aptum/decorum i ich uschematyzowanie. (M)
9. Reguły w rzymskiej poetyce normatywnej: Horacy. (D)
10. Noematyka (teoria 4 sensów biblijnych). (M)
11. Od hellenistycznej filologii jako krytyki tekstu do średniowiecznych gramatyków i ich akcesów ad auctores. (D)
12. Alegoria i alegoreza. (M)
13. Od renesansowej myśli kreacjonistycznej i namysłu nad wyposażeniem twórcy do
konceptyzmu. (D)
14. Wyjaśnij ideał concors discordia i znaczenie jego realizacji dla recepcji dzieła. (M)
15. Klasycystyczna doktryny imitacji pięknych wzorów a spór starożytników z
nowożytnikami. (D)
16. Emulacja, ingenium, imaginacja, iluzja.
17. Znaczenie estetyki I. Kanta dla refleksji o literaturze. (D)
18. Geniusz, gust, czułość i naturalność. (M)
19.Znaczenie przełomu romantycznego dla rozwoju teorii literatury. (D)
20. Główne cechy przełomu antyretorycznego na przełomie XVIII i XIX wieku. (M)
21. Biografizm w refleksji o literaturze w XIX wieku. (D)
22. „Portret literacki” – twórca pojęcia i jego założenia. (M)
23. Teoretycznoliteracka metoda Hipolyte’a Taine’a. (D)
24. Kulturowe uwarunkowania literatury według Mme de Staël. (M)
25. Główne założenia dziewiętnastowiecznej komparatystyki. (D)
26. Objaśnij pojęcia: Weltliteratur, wpływ, historia gatunków. (M)
27. Główne tendencje rozwojowe krytyki dziewiętnastowiecznej. (D)
28. Główne wyznaczniki klasycystycznej analizy tekstu. (M)
29. Przełom antypozytywistyczny: założenia i nurty w obrębie zjawiska. (D)
30. Nauki humanistyczne a nauki przyrodnicze według Wilhelma Dilthey’a. (M)
heaen