opis klimy opel vectra wszystkie modele.rtf

(26864 KB) Pobierz

Kiedy powinny się załączać wentylatory na chłodnicy klimatyzacji i silnika oraz jak znaleźć usterkę.

Porada dotyczy Vectry B TYLKO z klimatyzacją.

 

Są trzy podstawowe układy sterowania wentylatorami:

Grupa 1 – silniki benzynowe poza X25XE, Y26SE, Z22SE

Grupa 2 – silniki X20DTL, X25XE, Y26SE

Grupa 3 – silniki X20DTH, Y20DTH, Y22DTR (Y22DTR różni się tylko jednym przekaźnikiem)

 

Dwa wyjątki:

Silnik Z22SE - ma sterowanie wentylatorami z ECU.

Silnik X17TD - brak jakiejkolwiek dokumentacji w TIS-ie. Jeśli ktoś się kiedyś odważy przyjechać do mnie takim samochodem na kilka godzin to dorobię do niego schemat połączeń wentylatorów.

 

Na początek kilka wiadomości ogólnych wobec których krążą różne mity na forum.

 

-- Jeśli Vectra B ma klimatyzację to po załączeniu wentylatorów zawsze mają pracować oba, nieważne czy zostały wyzwolone przez czujnik temperatury, ciśnienia czy klimatyzację.

Jeśli pracuje jeden, to znaczy że trzeba szukać usterki.

 

-– Praca wentylatorów nie jest zależna od tego czy mamy klimatyzację ręczną czy automatyczną (tak zwany climatronic).

 

-- Włączając klimatyzację (sprawną), nawet przy zimnym silniku, mają się włączyć oba wentylatory.

Styk przekaźnika K60 – 87(8) zwiera do masy styk czujnika pierwszego biegu na chłodnicy symulując przekroczenie najniższego progu temperatury.

 

-– Po przekroczeniu któregokolwiek progu temperatury oba wentylatory mają się włączać bez względu na to czy mamy klimę nabitą czy pustą.

 

-– Wentylatory nie mają nic wspólnego z nadmuchem powietrza do wnętrza samochodu. Od tego jest dmuchawa sterowana oddzielnie.

 

-- Nie ma oddzielnych czujników temperatury dla wentylatora silnika i klimy.

 

-– Najwięcej sprzecznych informacji na forum jest co do ilości prędkości wentylatorów, czyli tak zwanych biegów.

Grupa 1

oba wentylatory, silnika i klimy mają po 3 biegi

Grupa 2 i 3

wentylator silnika 3 biegi, wentylator klimy 4 biegi (wyjaśnienie później).

 

Czujniki temperatury i ciśnienia załączające wentylatory

 

S88 – 90 506 498 – 13 41 042

Stosowany we wszystkich wersjach poza X20DTH, Y20DTH, Y22DTR, X17TD, Z22SE

Pin 3 – masa

Pin 2 – zwarcie do masy przy 100°C – 1 bieg obu wentylatorów

Pin 1 – zwarcie do masy przy 105°C – 2 bieg obu wentylatorów

 

S128 – 90 506 499 – 13 41 043

Stosowany we wszystkich wersjach poza X20DTH, Y20DTH, Y22DTR, X17TD, Z22SE

Pin 1 – masa

Pin 2 – zwarcie do masy 110°C – 3 bieg obu wentylatorów (pod warunkiem sprawnego S88)

Pin 3 – odpowiada za wyłączenie sprzęgła sprężarki po przekroczeniu 120°C i ponowne załączenie po obniżeniu temperatury do 115°C

 

S66 – 91 74 629 – 13 41 048

Stosowany w silnikach X20DTH, Y20DTH, Y22DTR, X17TD

Pin 1 – masa

Pin 2 – zwarcie do masy przy 98°C - 1 bieg obu wentylatorów

Pin 3 – zwarcie do masy przy 103°C – 2 bieg obu wentylatorów

Pin 4 – zwarcie do masy przy 108°C – 3 bieg obu wentylatorów

 

S65 – 90 506 752 – 18 54 780

Czujnik ciśnienia załączający wentylatory – stosowany we wszystkich wersjach poza Z22SE

Pin 1 – zwarcie do masy przy ciśnieniu 17 bar – 2 bieg obu wentylatorów

Pin 6 – zwarcie do masy przy ciśnieniu 21 bar – nierównomierne biegi wentylatorów

Pin 5 – zwarcie do masy przy ciśnieniu 24 bar – 3 bieg obu wentylatorów

Pin 4 – masa

Piny 2 i 3 nie wykorzystane

 

S20 – 90 506 751 – 18 54 779

Czujnik ciśnienia kontrolujący sprężarkę – stosowany we wszystkich wersjach poza Z22SE

Między pinami 1 i 2 są dwa czujniki – niskiego i wysokiego ciśnienia połączone szeregowo.

Jeśli ciśnienie jest większe niż 2,5 bara i mniejsze niż 30 barów to te dwa piny są połączone i można załączyć sprężarkę.

Między pinami 3 i 4 jest dodatkowy czujnik podający do ECU informacją o przekroczeniu ciśnienia 11 barów. Dla silników X16XEL, Y16XE, Z16XE jest to poziom masy, dla pozostałych poziom zasilania. Sterowniki silników diesla informacji tej nie dostają.

 

 

Umiejscowienie czujników zależy od wersji silnika

 

S88 oraz S128 – silniki benzynowe oraz DTL – z boku chłodnicy po stronie pasażera

Zdjęcie - HarryBDG

 

 

 

S66 – silniki 20DTH, 22DTR, 17TD – na górze chłodnicy po stronie kierowcy

 

 

 

S20 oraz S65 – silniki benzynowe – między silnikiem a wentylatorem chłodnicy

 

 

S20 – silniki diesla – między akumulatorem a silnikiem nad skrzynią biegów

 

 

 

S65 – silniki diesla – pod akumulatorem

 

 

 

Rysunki wtyczek

 

 

Wentylator silnika – między silnikiem a chłodnicą

 

 

Wentylator klimy – między zderzakiem a chłodnicą

Żeby sprawdzić czy się kręci wystarczy zdjąć grill lub poświecić latarką przez niego

 

 

Wentylatory zasilane są z zielonych bezpieczników 30A:

F50 – wentylator silnika lub prawy wentylator klimy dla X17TD

F52 – wentylator klimy lub lewy wentylator klimy dla X17TD

F57 – wentylator silnika dla X17TD

W zależności od wersji silnika puszka z tymi bezpiecznikami jest albo po lewej stronie akumulatora, albo przed filtrem powietrza. Jej zawartość też różni się w zależności od silnika.

Kilka przykładowych puszek:

Zdjęcia: Tasiol – xCerberek – Lucassss – HarryBDG

 

 

Dla wszystkich grup, przy prawidłowo działających czujnikach i wentylatorach występują cztery fazy sterowania. Dla fazy pierwszej – bieg 1 – zasada działania jest jednakowa dla wszystkich silników. Pozostałe fazy sterowania różnią się w zależności od silnika.

 

Testy

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bieg 1 (Faza 1) - występuje w przypadku:

przekroczenia pierwszego progu temperatury (98°C - 100°C)

lub włączenia klimatyzacji

 

Test biegu 1

zewrzeć styki 2z3 we wtyczce czujnika S88

lub

zewrzeć styki 1z2 we wtyczce czujnika S66

 

Oba wentylatory powinny się kręcić na najmniejszej prędkości.

Połączone są szeregowo i zasilane z bezpiecznika F52

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bieg 2 (Faza 2) - występuje w przypadku:

przekroczenia drugiego progu temperatury (103°C - 105°C)

lub przekroczenia pierwszego progu temperatury (98°C – 100°C) oraz ciśnienia 17 bar

lub przekroczenia drugiego progu temperatury (103°C – 105°C) oraz ciśnienia 17 bar

 

Test biegu 2

zewrzeć styki 1z2z3 we wtyczce czujnika S88

lub

zewrzeć styki 1z2z3 we wtyczce czujnika S66

 

Oba wentylatory powinny się kręcić ze średnią prędkością.

Każdy wentylator pracuje szeregowo z własnym rezystorem obniżającym prąd.

Wentylator klimatyzacji zasilany jest z bezpiecznika F52

Wentylator silnika zasilany jest z bezpiecznika F50.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bieg 3 (Faza 3) - występuje w przypadku:

przekroczenia trzeciego progu temperatury (108°C – 110°C)

lub przekroczenie któregokolwiek progu temperatury i ciśnienia 24 bar

 

Test biegu 3

zewrzeć styki 1z2z3 we wtyczce czujnika S88 oraz styki 1z2 we wtyczce czujnika S128

lub

zewrzeć styki 1z2z3z4 we wtyczce czujnika S66

 

Oba wentylatory powinny się kręcić na pełnej prędkości.

Wentylator klimatyzacji zasilany jest z bezpiecznika F52

Wentylator silnika zasilany jest z bezpiecznika F50.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bieg mieszany (Faza 4) - występuje w przypadku:

przekroczenia pierwszego progu temperatury oraz ciśnienia 21 bar

lub przekroczenia drugiego progu temperatury oraz ciśnienia 21 bar

 

Test biegów mieszanych

zewrzeć styki 1z2z3 we wtyczce czujnika S88 oraz styki 4z6 we wtyczce czujnika S65

lub

zewrzeć styki 1z2z3 we wtyczce czujnika S66 oraz styki 4z6 we wtyczce czujnika S65

 

Wentylator silnika powinien pracować na biegu 2.

Szeregowo z własnym rezystorem obniżającym prąd, zasilany z bezpiecznika F50.

Wentylator klimatyzacji:

Dla grupy 1 – Pełna prędkość. Zasilany jest z bezpiecznika F52.

Dla grupy 2 i 3 na biegu czwartym. Bieg 4, to prędkość większa o biegu 2, ale mniejsza od 3.

Spowodowane to jest dodatkowym rezystorem (R19) dołączony równolegle do rezystora silnika.

Wentylator klimatyzacji zasilany jest z bezpiecznika F52.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

UWAGA – Styki zwieramy we wtyczkach zdjętych z czujników a nie na czujnikach. W czasie testów silnik nie musi pracować, ale musi być włączony zapłon.

 

Dla bardziej zaawansowanych w elektryce próbujących samodzielnie zlokalizować usterkę załączam schematy poszczególnych faz sterowania z podziałem na grupy silników.

Dodany obrazek

Dodany obrazek

Dodany obrazek

 

 

 

Mam nadzieję, że bardzo nie narozrabiałem. Wszelkie (konstruktywne) uwagi Dodany obrazek mile widziane. Powodzenia dla grzebologów.

 

Copyright © 2010 Tasiol

 

Ten post był edytowany przez Tasiol dnia: 04 maj 2012 - 20:42

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin