2002_instrukcja_sedziowania.pdf

(227 KB) Pobierz
Microsoft Word - instrukcja_sedziowania.doc
Instrukcja sędziowania Dolnośląski Związek Piłki Siatkowej
Wydanie czerwiec 2002 Wydział Sędziowski - Komisja Szkolenia i Kwalifikacji
1
Przedmowa
Instrukcja ta przeznaczona jest dla sędziów Polskich sędziujących zawody piłki
siatkowej na wszystkich szczeblach. Oczywiście bardzo ważnym jest aby wszyscy
sędziowie dokładnie przygotowali się do swoich obowiązków i mieli doskonałą
kondycję fizyczną jak i psychiczną. Jest bardzo ważne, aby wszyscy sędziowie
rozumieli jakie znaczenie i wagę ma ich działalność dla nowoczesnej siatkówki.
Błędnym jest stwierdzenie, że sędziowanie polega na kierowaniu meczem, przy
użyciu przepisów gry jako podstawą do wszystkich decyzji, ponieważ sędziowanie
nie może być mechanicznym czy automatycznym stosowaniem przepisów.
Wymagana jest pełna kompetencja. Taka kompetencja nabywana jest indywidualnie
przez osobiste doświadczenia, poprzez udział w widowisku siatkarskim poprzez lata.
Sędzia musi wiedzieć, że nie jest wyobcowany lecz jest integralną częścią zawodów.
Dlatego nie może wykonywać swoich czynności jak policjant dopatrując się przez
cały czas błędów technicznych lub niesportowych zachowań zespołów i
zawodników, stosując odpowiednie sankcje. To jest bardzo niepoprawny sposób
sędziowania. Główną zasadą musi być, że błąd szuka sędziego, a nie sędzia szuka
błędu. Sędzia musi być ekspertem i przyjacielem, uczestniczyć w grze wspólnie z
zawodnikami.
Sędzia nigdy nie powinien stanowić pierwszoplanowej postaci podczas meczu lecz
ma pozostawać na drugim planie interweniując tylko wtedy gdy jest to konieczne.
Takie zachowanie jest niezwykle potrzebne w dzisiejszej siatkówce. Widzowie nie
chcą słuchać sędziów, którzy cały czas gwiżdżą lecz chcą oglądać wspaniałe
widowisko z indywidualnymi i zespołowymi akcjami prowadzącymi do zwycięstwa.
Dobry sędzia pomaga w tej rywalizacji poprzez pozostawanie w tle. Zły sędzia
przeszkadza w tym widowisku stając się główną postacią meczu. Musi nagradzać
zawodników i zespoły za widowiskowe i ekscytujące zagrania w duchu przepisów.
Ponadto dobry sędzia utrzymuje poprawne stosunki z zawodnikami, trenerami itp., a
jego zachowanie jest wzorowe.
Podczas meczu sędziowie muszą być zdolni rozróżniać między normalnymi ludzkimi
zachowaniami pod wpływem stresu związanego z meczem, a świadomym
zachowaniem niegodnym sportowca. Nigdy nie powinni karać spontanicznej
ekspresji zawodników wydawanej podczas meczu granego w dobrej atmosferze.
1
Instrukcja sędziowania Dolnośląski Związek Piłki Siatkowej
Wydanie czerwiec 2002 Wydział Sędziowski - Komisja Szkolenia i Kwalifikacji
2
Jakkolwiek świadome niesportowe zachowanie, jak też gesty lub protesty przeciwko
decyzjom sędziów są zabronione i muszą być karane.
KRYTERIA SĘDZIOWANIA
1.1 Opóźnienie gry.
Sędziowie powinni zapobiegać wszystkim nie zamierzonym lub zamierzonym
opóźnieniom gry przez zespoły.
1.1.1. Sędziowie nie mogą zgadzać się na prośby nieuzasadnione zespołu
(Przepis:16.6). Jeżeli prośba nieuzasadniona nie ma wpływu na grę oraz nie
powoduje opóźniania gry będzie odrzucana bez sankcji o ile nie powtórzy się
w tym samym meczu (Przepis : 16.6.2, 16.6.3 i 17.1.4). Jeżeli jednak nastąpi
ponowna prośba nieuzasadniona stanowi ona opóźnianie gry i musi być
karana „Upomnieniem za opóźnianie” ( nie przy pomocy kartki lecz
pokazywana ręcznie [nr25] i zapisywana jest w protokole zawodów).
1.1.2. Wszystkie czynności nieregulaminowe, które opóźniają wznowienie gry,
stanowią opóźnianie gry muszą być karane (17.1). Pierwsze opóźnianie gry
przez zespół w meczu karane jest „upomnieniem za opóźnianie” ( bez kartki
lecz tylko ręczny sygnał i zapis w protokole). Drugie i następne opóźnianie
bez względu na typ przez ten sam zespół w tym samym spotkaniu jest
błędem i jest sankcjonowane „kara za opóźnianie” ( żółta kartka i sygnał
ręczny) i jest zapisywana w protokóle w rubryce kary.
1.1.3. Jeżeli zespół opóźnia grę po raz pierwszy w meczu będzie ukarany
„upomnieniem za opóźnianie”. Ponowne opóźnianie podczas tego samego
meczu, drugie i następne, jakiegokolwiek pochodzenia, musi być
sankcjonowane „kara za opóźnianie”. Jest to zaliczane jako błąd zespołu a
nie indywidualny (za niewłaściwe zachowanie).
Przykład prośby nieuzasadnionej:
Trener zespołu prosi o przerwę na odpoczynek podczas gry lub w momencie albo po
gwizdku na zagrywkę. Jeżeli nie miało to wpływu na grę i nie opóźniło gry będzie
odrzucone przez sędziego bez karania ( o ile nie powtórzyło się w tym samym
meczu). Jeżeli jednak prośba nieuzasadniona powtórzyła się w tym samym meczu
2
Instrukcja sędziowania Dolnośląski Związek Piłki Siatkowej
Wydanie czerwiec 2002 Wydział Sędziowski - Komisja Szkolenia i Kwalifikacji
3
(17.1.4) jest to „opóźnianie gry” i musi być sankcjonowane po raz pierwszy jak za
„opóźnianie gry”.
Przykład opóźniania gry:
Zawodnik opóźnia grę prosząc sędziego o pozwolenie zawiązania sznurowadła. Jest
to natychmiast karane „upomnieniem za opóźnianie”. Jeżeli opóźnianie jest
powtórzone przez ten sam zespół w tym samym meczu stosujemy sankcję „kara za
opóźnianie”.
Przypadki „opóźniania gry” (np.):
zmiana zawodników
przerwa na odpoczynek
wiązanie sznurowadła
wycieranie podłogi
1.2 Zmiana zawodników (Przepis 8 i 16.5) i libero (zawodnik linii obrony)
(Przepis 20)
1.2.1 W czasie prośby trener musi zrobić odpowiedni oficjalny gest, a wchodzący
zawodnik musi być gotowy do wejścia blisko strefy zmian. Zawodnik
zmieniany musi zająć miejsce w strefie zmian.
a)
Zezwala się na zmianę tylko po prośbie, kiedy piłka jest poza grą i kiedy
trener lub grający kapitan zrobi oficjalny gest ( w przypadku kilku zmian
równocześnie musi pokazać palcami ich liczbę)
i
Trener powinien nacisnąć przycisk sygnalizatora i natychmiast zrobić
oficjalny gest i pokazać palcami ilu zawodników będzie zmienianych.
ii
Zawodnik musi być gotowy do wejścia na boisko, stać blisko strefy
zmian, trzymać tabliczkę z numerem powyżej swojej głowy, aby
sekretarz mógł zobaczyć nr zawodnika zmienianego (Przepis 16.5.3)
b)
Bardzo ważnym jest, aby trener i zawodnicy poruszali się szybko i sprawnie.
Gdy zespół jest powolny i robi jakieś dodatkowe gesty, powodujące że
procedura zmiany jest utrudniona, próba opóźniania gry jest oczywista.
Zespół powinien być sankcjonowany „upomnieniem za opóźnianie” lub „karą
za opóźnianie” w przypadku recydywy w tym samym meczu.
3
Instrukcja sędziowania Dolnośląski Związek Piłki Siatkowej
Wydanie czerwiec 2002 Wydział Sędziowski - Komisja Szkolenia i Kwalifikacji
4
c) Zmiana nieregulaminowa nie jest zaliczana do zmian jak zmiana
regulaminowa
1.2.2 Zawodnik Libero (Przepis 20)
1.2.2.1 Każdy zespół spośród 12-tu zawodników zgłoszonych do gry może
zarejestrować jednego wyspecjalizowanego w grze obronnej zwanego
„Libero” (Przepis 20)
Uwaga: Libero nie jest zawodnikiem obowiązkowym. Możliwym jest, aby
jeden zespół posiadał zawodnika Libero, a drugi nie. To nie jest problem
sędziów. Możliwe jest, aby, oba zespoły grały bez Libero.
1.2.2.2 Libero musi być zapisany w protokóle zawodów przed spotkaniem w
specjalnie zarezerwowanej do tego linii. Numer Libero musi być zapisany
na kartce z ustawieniem w pierwszym secie spotkania. (Przepis 20.1.2).
1.2.2.3 Specjalne przepisy dla Libero są następujące (Przepis 20):
a) Wyposażenie:
Libero musi nosić ubiór innego koloru (lub koszulkę dla ponownie
wyznaczonego Libero), aby odróżniać się od pozostałych członków
zespołu. Ubiór Libero może mieć inny wzór (Przepis 4.3.5), ale numery
muszą wyglądać tak samo jak numery pozostałych zawodników.
b) Gra:
Zawodnikowi Libero wolno zastępować w grze każdego zawodnika linii
obrony.
Libero może grać wyłącznie jako zawodnik linii obrony i nie wolno mu
atakować z żadnego miejsca (włączając całe boisko i wolną strefę) jeśli w
momencie kontaktu z piłką, piłka jest całkowicie powyżej górnej taśmy
siatki.
Libero nie może zagrywać, blokować lub wykonywać próby bloku.
Piłka odbita palcami sposobem górnym przez Libero znajdującego się w
polu ataku, nie może być atakowana powyżej górnej taśmy siatki. W
przypadku takiej samej akcji Libero spoza pola ataku, piłka może być
atakowana na dowolnej wysokości.
c) Zastępowanie zawodników:
Zastępowanie zawodników przez Libero nie jest zaliczane do zmian
regulaminowych. Liczba takich zastąpień jest nieograniczona , z tym że
4
Instrukcja sędziowania Dolnośląski Związek Piłki Siatkowej
Wydanie czerwiec 2002 Wydział Sędziowski - Komisja Szkolenia i Kwalifikacji
5
Libero może być zastąpiony tylko przez zawodnika , którego zastąpił
wchodząc na boisko, a pomiędzy dwoma takimi zastąpieniami musi być
rozegrana akcja.
Zastępowanie może mieć miejsce wyłącznie przed gwizdkiem na
zagrywkę:
i)
na początku każdego seta, po sprawdzeniu ustawienia przez
sędziego drugiego lub
ii)
gdy piłka jest poza grą.
Zastąpienie wykonane po gwizdku sędziego na zagrywkę nie jest
wycofywane, ale po akcji sędzia udziela upomnienia ustnego. Za kolejne
spóźnione zastępowanie stosowane są sankcje jak za opóźnianie gry
(Przepis 20.3.2.3 ).
d) Libero nie może być kapitanem zespołu, ani grającym kapitanem.
e) Libero nie może atakować , jeśli w momencie ataku piłka znajduje się
całkowicie powyżej górnej taśmy siatki (Przepis 20.3.1.2 i 14.3.5).
1.2.3 Zastąpienie kontuzjowanego Libero (przepis 20.3.3)
a) W przypadku kontuzji Libero , po uzyskaniu zgody sędziego pierwszego
można wyznaczyć nowego Libero spośród zawodników nie grających na
boisku podczas ponownego wyznaczania. Kontuzjowany Libero nie może
wrócić do gry do końca spotkania.
b) Zawodnik wyznaczony do zastąpienia kontuzjowanego Libero pozostaje
zawodnikiem Libero do końca spotkania (Przepis 20.3.3.1)
1.3 PRZERWA DLA ODPOCZYNKU I PRZERWA TECHNICZNA
1.3.1 - Przepis 16.1 Każdy zespół ma prawo w każdym secie do maksimum dwóch
przerw na odpoczynek i sześciu zmian zawodników
1.3.2 Przepis 16.4.1 : Wszystkie przerwy na odpoczynek trwają po 30 sekund.
W Światowych i Oficjalnych zawodach FIVB oraz w rozgrywkach krajowych I
Ligi „A” kobiet i mężczyzn oraz w Finale Pucharu Polski w setach 1-4 dodatkowo
występują dwie 60 – sekundowe przerwy techniczne, które są przyznawane
automatycznie kiedy zespół prowadzący zdobędzie 8 – my i 16 – ty punkt.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin