Etapy rozwoju dziecka 3 letniego.doc

(71 KB) Pobierz
Etapy rozwoju dziecka 3 – letniego

Etapy rozwoju dziecka 3 – letniego

wskazywane przez teorie psychologiczne

 

Ogólny rozwój motoryczny

  1.  

 

§         Duża nieporadność.

§         Ogólna powolność i niezręczność.

§         Rozrzutność ruchowa – przy ruchu.

§         Nie potrafi łączyć kilku czynności razem

Podstawowe formy ruchu

  1.  

Chód

Samodzielnie wchodzi i schodzi po schodach krokiem dostawnym, trzymając się poręczy.

  1.  

Skok

Przeskakuje odbijając się z miejsca jedna nogą.

  1.  

Równowaga

Przez krótka chwile potrafi stać na jednej nodze.

  1.  

Bieg

Biega ustawiając nogi dość szeroko, łatwo pada, potrąca się.

  1.  

Chwytanie

Nie potrafi chwytać.

  1.  

Rzuty do celu

Ma trudności z ukierunkowaniem rzutu

  1.  

Wspinanie

Wspina się na niskie przeszkody, przyrządy z poręczami krokiem dostawnym.

Lateralizacja

  1.  

Na podstawie obserwacji dziecka trzymającego pędzelek, kredkę, oraz posługiwania się nimi jedna ręka lub naprzemiennie.

Brak stabilizacji przewagi czynnościowej.

Możliwość ustalania się praworęczności.

Rozwój umysłowy

  1.  

Wymowa

Ma prawo popełniać błędy wymowy, może nieprawidłowo wymawiać pewne głoski.

Wymawia poprawnie łatwiejsze samogłoski i spółgłoski a,e,i,o,u,p,b,d,m,n,l,w,s,z,dz,k,g,c

  1.  

Zasób słownikowy

Niewielki, nieznajomość przysłówków i przymiotników. Dorosły może jednak nawiązać kontakt słowny z dzieckiem. Używa skrótów językowych.

Posługuje się nazwami przedmiotów z najbliższego otoczenia – rzeczownikami, wyrazami określającymi cechy przedmiotów – przymiotnikami, określeniami znanych czynności – czasownikami.

  1.  

Poprawność gramatyczna

Może popełniać błędy językowe i gramatyczne.

Pomaga sobie gestami.

Przyswaja sobie wszystkie formy deklinacyjne i koniugacyjne.

  1.  

Opowiadanie dziecka – wyrażanie myśli w zdaniu.

Samodzielnie wypowiada się w postaci monologowania. Opisuje obrazek przedstawiający pojedyncze przedmioty. Opowiada na temat własnych prac.

  1.  

Opisywanie obrazka

Ogląda obrazek chaotycznie.

Opisuje obrazek wylicza pojedyncze przedmioty, posługuje się określeniami rzeczownikowymi.

Nie rozumie sytuacji, nie dostrzega, że treść obrazka jest niezgodna z rzeczywistością.

Rozwiązuje problem w płaszczyźnie manipulacyjno – ruchowo – spostrzeżeniowej.

  1.  

Układanie historyjki obrazkowej

 

Pojęcia matematyczne

  1.  

Różnicowania i nazywanie wielkości, ciężaru, kształtu itp.

Nabywa umiejętność posługiwania się słowami określającymi przeciwstawność np. duży – mały, ciężki – lekki, cienki – gruby.

Nie potrafi ułożyć patyczków według wzrastającej długości, dokonać operacji szeregowania.

  1.  

Pojęcie czasu

Przyswaja określenia czasu: teraz, długo, krótko, najpierw, potem.

  1.  

Rozumienie i nazywanie stosunków przestrzennych

Kojarzy słowa określające stosunki przestrzenne z odpowiednimi czynnościami.

  1.  

Klasyfikacja jakościowa

Gromadzi przedmioty mające jedną wspólną cechę: wielkość, kształt, kolor, przeznaczenie

  1.  

Klasyfikacja ilościowa

Brak pojęcia ilości, poznawanie zmysłowo – ruchowe, posługiwanie się mową sytuacyjną powiązaną z wielostronnymi spostrzeżeniami dokonywanymi w toku działania.

Porównuje liczebność zbiorów globalnych – dużo, mało, tyle samo. Posługuje się liczebnikami: jeden, dwa.

  1.  

Znajomość figur geometrycznych

Kojarzy słowa z kształtem i kształt ze słowem, używa nazw zastępczych np. kwadrat to domek, trójkąt to daszek

Gotowość do nauki czytania i pisania

  1.  

Percepcja wzrokowa

Rysuje poprawnie krzyż i szyny.

Rysuje koło nie zawsze zamknięte.

  1.  

Spostrzeganie

Ogólnikowość spostrzegania.

Zwraca uwagę na to, co wyraźnie wyróżnia się z otoczenia (duże przedmioty, barwne, uderzające niezwykłością). Spostrzeganie fragmentaryczne i bezplanowe- uwaga koncentruje na krótko kierując się własnymi emocjami i chwilowym pobudzeniem.

Spostrzeganie związane jest ściśle z działaniem, nie stanowi samodzielnej czynności poznawczej.

  1.  

Wyobrażenia

Następuje rozgraniczenie świata realnego i fikcyjnego. Wyobraźnia rozbudzona – przejawia się np. w bazgrotach, którym nadaje określone znaczenie.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin