Warsztaty teatralne z okazji dnia zucha
Miejsce: hufiec Łódź Widzew i park go otaczający
Czas trwania:4h
Uczestnicy: zuchy
Forma: gra terenowa zakończona zuchowym przedstawieniem
Autor: Aleksandra Kalisiak
Cele i zamierzenia
· Zapoznanie zuchów z różnymi formami przedstawień teatralnych (po zajęciach każdy zuch będzie potrafił wymienić 3 formy)
· Zapoznanie zuchów z zadaniami różnych osób pracujących w teatrze
· Zapoznanie zuchów z etapami powstawania przedstawienia teatralnego
· Zachęcenie zuchów do wizyt w teatrze oraz samodzielnego odgrywania przedstawień
· Zachęcenie zuchów do publicznych wystąpień
· Zwrócenie uwagi zuchów na staranne i wyrażane wypowiadanie wyrazów
Krótki opis warsztatów
Warsztaty odbywają się w formie gry terenowej w hufcu i pobliskim parku. Na pierwszej placówce spotykają się wszyscy uczestnicy zabawy. Zadaniem zuchów jest wspólne rozwiązanie krzyżówki z hasłem „AKTOR W TEATRZE” My również możemy stać się aktorami musimy jednak trochę się przedtem nauczyć. Jeśli będziemy wykonywać starannie zadania na placówkach czeka nas wspaniała nagroda, tak, która przeznaczona jest tylko dla najlepszych aktorów. Po zaprezentowaniu tematu zabawy i wykonaniu Kaiku aktorskich ćwiczeń integracyjnych zuchy zostają podzielone na 3 grupy, którymi przemieszczają się między placówkami. Gra przewiduje 6 placówek. Pierwsze trzy mają na celu zaprezentowanie zuchom tajników pracy aktora i innych osób pracujących w teatrze, pokazanie im różnych form przedstawień teatralnych. Podczas trzech kolejnych grupa przygotowuje własne przedstawienie (pisze scenariusz, robi kostiumy, przygotowuje dekoracje i rekwizyty). Po wykonaniu zadań na każdej placówce grupa otrzymuje w nagrodę część biletu na bal aktora będącego podsumowaniem gry. Podczas balu każda grupa prezentuje przygotowane przedstawienie, zuchy jedzą słodycze piją napoje. Każdy zuch otrzymuje dyplom oraz pamiątkowy znaczek do przyczepienia na mundurze. Wykonujemy pamiątkową fotografię
Placówka 1.
Prowadzący: Ola
Czas trwania 30’
Wszyscy uczestnicy warsztatów spotykają się w jednym pomieszczeniu (namiestnictwo harcerskie). Wprowadzeniem do fabuły jest wspólne rozwiązanie krzyżówki z hasłem aktor w teatrze. My również możemy stać się aktorami musimy jednak trochę się przedtem nauczyć. Jeśli będziemy wykonywać starannie zadania na placówkach czeka nas wspaniała nagroda, tak, która przeznaczona jest tylko dla najlepszych aktorów. Wykonujemy aktorskie ćwiczenia integracyjne
Lp
Forma
Opis
Materiały
Czas
1
Krzyżówka+
Gawęda
My również możemy stać się aktorami musimy jednak trochę się przedtem nauczyć. Jeśli będziemy wykonywać starannie zadania na placówkach czeka nas wspaniała nagroda, tak, która przeznaczona jest tylko dla najlepszych aktorów
Duża krzyżówka
Marker
10’
2
Gić
Zuchy stoją w kręgu, podają sobie balonik na różne sposoby narzucane przez prowadzącego zabawę. Np. wyobrażamy sobie ze piłka jest bardzo ciężka, /bardzo duża/ gorąca. Podając piłkę kolejnej osobie podajemy swoje imię. Zabawa kończy się, gdy piłka zatoczy krąg
Piłka
5’
3
Zuchy dobierają się w trzy osobowe grupy. Biegają po Sali w rytm muzyki. kiedy muzyka przestaje grać ich zadaniem jest zbudowanie z siebie wielkiego potwora. Potwór musi mieć tyle punktów podparcia ile krzyknie osoba prowadząca zabawę wyłączając muzykę
Mp3
Głośniki
7’
4
Zuchy stoją w kręgu. Osoba prowadząca zabawę wypowiada nazwy różnych uczuć ( radość, smutek, przygnębienie, złość) zadaniem zuchów jest zagranie tych uczyć bez użycia słów
-
30’
Pod koniec zabawy następuje podział zuchów na grupy
Placówka 2- w krainie kukiełek
Prowadzący: Latex
Czas trwania: 30’
Na tej placówce zuchy zajmować się będą teatrem kukiełkowym
Majsterka
Zadaniem zuchów jest wykonanie własnej kukiełkowej rodzinki. Tworzą 5 kukiełek każdą z nich zakładają na inny palec. Z kolorowych prostokątów zuchy tworzą rulon, którego podstawa odpowiada grubości ich palca. (Tak, aby mogły swobodnie założyć go na palec) u góry rulonu zuchy przyklejają kółko imitujące twarz kukiełki, rysują mazakami twarz (mogą dokleić jej włosy z włóczki zrobić dodatki z folii aluminiowej, ozdobić papierem kolorowym) po wykonaniu pięciu takich kukiełek (jedna na każdy palec możemy odegrać całe przedstawienie:)
Kółka z brystolu, papierowe prostokąty
Folia aluminiowa, kolorowa włóczka
Mazaki
Klej
Papier kolorowy
Nożyczki
17’
Zuchy dobierają się parami. Jedna osoba udaje kukiełkę, druga aktora. Osoba, która jest kukiełką kładzie się na podłodze. Zuchy wyobrażają sobie, że kukiełka ma dowiązane do kończyn sznureczki za pomocą, których można nią sterować. Aktor udaje, że trzyma sznurki i steruje kukiełką, kukiełka stara się reagować na polecenia aktora po trzech minutach następuje zmiana
6’
Dyrygent – na chwilę miejsce zabawy opuszcza jeden zuch. Jedna osoba wyobraża sobie, że jest dyrygentem. Reszta zuchów to kukiełki, które naśladują jej gesty. Dyrygent, co jakiś czas musi zmieniać wykonywane ruchy. Kiedy niewtajemniczona osoba wraca do sali orkiestra zaczyna grać. Zadaniem tej osoby jest odgadnąć, kto jest dyrygentem
Placówka 3- maska
Prowadzący: Kamila
Każdy zuch dostaje maskę wyciętą z kolorowego brystolu. Jego zadaniem jest ozdobienie maski w taki sposób, aby przypominała ona twarz zwierzęcia, które zdaniem zucha najbardziej opowiada jego charakterowi. Po ozdobieniu zuchy doczepiają z tyłu maski gumkę tak, aby mogły ją założyć na głowę
Papier kolorowy klej, gumka nożyczki, maski z brystolu, bibuła, brokat
Zuchy biegają po Sali w rytm muzyki. W pewnym momencie osoba prowadząca zabawę wyłączna muzykę i krzyczy nazwę jakiegoś zwierzęcia. Zadaniem zuchów jest udawanie właśnie tego zwierzęcia
Muzyka
...
zuch_harcerz