słownik pojęć w malarstwie.doc

(15 KB) Pobierz

Fiksatywa - definicja

Utrwalacz, płyn zapobiegający rozcieraniu się lub wykruszaniu powierzchni rysunków wykonanych ołówkiem, węglem, miękkim pastelem lub kredą. Nanosi się go przez rozpylanie. Fiksatywa zazwyczaj jest roztworem żywic naturalnych takich jak: szelak, mastyks, damara w alkoholu, eterze lub odtłuczonym mleku. Fiksatywa niekiedy może zmieniać barwy obrazów wykonanych pastelami, dlatego warto przed użyciem tego utrwalacza sprawdzić na innym, mało wartościowym pastelu jej działanie.

Gesso - definicja

Podkład akrylowy na bazie żywicy akrylowej, bieli tytanowej, wypełniaczy (kreda) i stabilizatorów, służący do przygotowania powierzchni płótna, kartonu, drewna, betonu, gipsu do malowania.

Zmniejsza chłonność podłoża, dając po wyschnięciu matową powierzchnię, ułatwiającą przyczepność farb. Stosowany dla przygotowania podłoża pod malarstwo olejne, akrylowe, temperowe.

Impast - definicja

Rodzaj wypukłego nałożenia farby pędzlem, szpachlą lub ręką. Do nakładania impastów nadaje się farba olejna lub akrylowa, musi być gęsta, niezbyt oleista. Dzięki impastom na całej powierzchni obrazu można uzyskać efekt fakturalny, zbliżony do szorstkiej, rzeźbionej powierzchni. W malarstwie europejskim technika ta stosowana jest od XVI wieku dla uzyskania efektów świetlnych, natomiast impresjoniści urozmaicali impastami fakturę obrazów.

Laserunek - definicja

Technika nakładania przezroczystych lub półprzezroczystych warstw farby, jedna na drugą, przy czym każda kolejna warstwa zmienia kolor poprzedniej. Metoda ta stosowana jest w malarstwie olejnym i akrylowym. Do laserunku stosuje się farby olejne zawierające barwniki organiczne (takie jak błękit pruski lub biel cynkowa) albo do farby dodawana jest zwiększona ilość spoiwa w stosunku do barwnika kryjącego. W przypadku farb akrylowych dodaje się wodę lub odpowiednie media malarskie.

Lawowanie - definicja

Technika wzmacniania kontrastów, światłocienia i pogłębiania plastyczności rysunku (głównie piórkowego) przez cieniowanie i malowanie niektórych jego partii rozwodnionym tuszem lub farbą akwarelową. Stosuje się do tego zazwyczaj tusz chiński, akwarele, bistr lub sepię.

W technice akwatinty naniesienie rysunku na płytę za pomocą pędzla umaczanego w kwasie.

Olej lniany - zastosowanie

Podstawowe medium ( rozcieńczalnik ) w malarstwie olejnym. Pozyskiwany z nasion lnu, tłoczony na zimno. Dodawany do farb olejnych, zmniejsza ich gęstość, zwiększa świetlistość, redukuje ślady pędzla na farbie.

Sykatywa - definicja

Płynne medium na bazie oleju lnianego, białego spirytusu i czynników przyspieszających schnięcie ( najczęściej kobalt ), używane w malarstwie olejnym. Skraca czas schnięcia farb olejnych, zmniejszając jednocześnie ich gęstość. Występuje jako sykatywa jasna i ciemna, odpowiednio do jasnych i ciemnych kolorów.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin