Jak lepiej fotografować.pdf

(1929 KB) Pobierz
Jak lepiej fotografować.doc
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
Jak lepiej fotografować...
Artykuły:
Dlaczego fotografia kolorowa, a nie czarno-biała?
Jaki aparat fotograficzny kupić
Dlaczego fotografia czarno-biała, a nie kolorowa?
Ruch - jak go fotografować
Migawka kontra przysłona
Jak lepiej fotografować - dlaczego fotografia kolorowa, a nie czarno-biała?
Rozpoczynamy nowy cykl poradnikowy zatytułowany "Jak lepiej fotografować". W
pierwszej części Izabela Jaroszewska pisze, czemu w niektórych sytuacjach warto
wykorzystać kolor i w jaki sposób tego dokonać, by zdjęcie było jak najlepsze. A wszystko
opatrzone znakomitymi przykładami. Zapraszamy!
Większość użytkowników aparatów fotograficznych rozpoczyna swoją przygodę z fotografią
wykonując zdjęcia kolorowe. Ale fotografia w kolorze jest bardzo wymagająca - konieczne staje
się opanowanie przynajmniej minimalnych podstaw dotyczących kompozycji w kolorze i
oddziaływania psychologicznego barw.
Kolory podstawowe to żółty, niebieski i czerwony, a kolory dopełniające - fioletowy (do
żółtego), pomarańczowy (do niebieskiego), zielony (do czerwonego). Kolory podstawowe i
dopełniające tworzą najwyższy kontrast barwny. Podczas budowania przestrzeni na zdjęciu
kolorowym należy wziąć pod uwagę, że czerwony, pomarańczowy, żółty i zielony (z dominantą
żółtego) są tzw. barwami bliskimi, czyli na płaszczyźnie wydają się bliżej niż barwy dalekie -
błękitna, fioletowa, zielona (zbliżona do błękitu). Komponując kadr należy wziąć pod uwagę
również termiczne oddziaływanie barw. Ciepłe barwy to czerwona, żółta i pomarańczowa. Zimna -
błękitna. Warto też pamiętać o tzw. grawitacyjnym działaniu barw - lekkie są barwy jasne, ciężkie -
barwy ciemne.
Niezwykle istotne jest oddziaływanie psychologiczne barw. Czerwień to kolor aktywny,
dynamiczny, pobudzający. Pomarańczowy kojarzy się z ciepłem, ogniem i zachodem słońca, budzi
emocje. Żółty jest barwą bardzo aktywną, kojarzącą się ze światłem, radością, słońcem,
pobudzającą wzrok. Zieleń jest wiązana z życiem, przyrodą, roślinnością, odpoczynkiem i
równowagą. Jej działanie zależy od tego, czy ma dominantę żółtą, czy niebieską. Błękit działa
uspokajająco, kojarzy się z niebem, wodą, lekkością. To kolor, który służy głównie do budowania
przestrzeni na płaszczyźnie dwuwymiarowej. Malarze często umieszczali go w tle, dzięki czemu
uzyskiwali efekt iluzji przestrzeni. Fioletowy i purpura to kolory ambiwalentne - mogą działać
pobudzająco lub uspokajająco w zależności od tego, w towarzystwie jakich barw występują. Przy
czerwonym działają pobudzająco, przy niebieskim uspokajająco. Biel i czerń to barwy
achromatyczne. Biały jest lekki i jasny, ale w zbyt dużych ilościach działa przygnębiająco. Czarny
kojarzy się ze smutkiem, a w naszej kulturze również ze śmiercią. Wszystkie te informacje należy
wziąć pod uwagę podczas fotografowania w kolorze. To, jaki będzie układ kolorów, a przede
wszystkim jakie barwy będą przeważać w naszym zdjęciu, zadecyduje o emocjach, jakie nasza
fotografia wywoła u odbiorcy – radosnych czy przygnębiających.
1
18047363.002.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
Z reguły mam przy sobie dwa aparaty - jeden z kolorowym slajdem, drugi z filmem czarno-białym.
Uważam, że decyzja, czy daną sytuację sfotografować w kolorze, czy czerni i bieli, należy do
podstawowych, jakie musi podjąć fotograf. Oczywiście obecnie można o tym zadecydować
później, w czasie pracy przy pomocy komputera i programu do obróbki zdjęć. Ale zasady są takie
same. Poniżej przedstawiam zdjęcia, które wykonałam jako kolorowe. Konwersja została dokonana
w komputerze tylko po to, aby pokazać i wyjaśnić różnice między zdjęciami kolorowymi i czarno-
białymi.
Dla fotografii najważniejszy jest kolor czerwony. To pierwszy kolor, który widzimy na odbitce.
Dlatego to wokół czerwieni budujemy kompozycję. Poniżej przykład. Osią centralną kompozycji
prezentowanej fotografii jest czerwona koszula osoby na wózku. To ona jest najważniejszą postacią
w tym zdjęciu. W fotografii czarno-białej ważniejszy staje się liść palmowy na pierwszym planie.
(c) Izabela Jaroszewska - Niedziela Palmowa, Jerozolima, 2005
Po pierwsze - kolor powinien stworzyć ciekawą linię kompozycyjną. W przypadku zdjęcia z cyklu
WAR.SAW czerwona wstążka na drzewie i czerwony pas na spodniach przechodzącej osoby
stworzyły interesującą linię koloru. W fotografii czarno-białej jest to niewidoczne.
2
18047363.003.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
(c) Izabela Jaroszewska - z cyklu WAR.SAW
Podobnie jest w przypadku fotografii wykonanej w czasie procesji Niedzieli Palmowej w
Jerozolimie. Tym razem to kolor żółty utworzył ciekawą linię kompozycyjną. Biegnie ona od
czapki chłopca, poprzez cztery dłonie w ciepłym żółtym świetle, aż do ubrania osoby po prawej
stronie.
3
18047363.004.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
(c) Izabela Jaroszewska - Niedziela Palmowa, Jerozolima, 2005
Tutaj z kolei to zielona chusta kobiety i liście palmowe są powodem, dla którego zdjęcie kolorowe
jest bardziej interesujące.
4
18047363.005.png
| fotopolis.pl © | sharing >> a u d i o k s i a z k i.org |
(c) Izabela Jaroszewska - Niedziela Palmowa, Jerozolima, 2005
Po drugie - kolor może być ważnym nośnikiem informacji, której nie ma w przypadku fotografii
czarno-białej. Zawsze podkreślam, że sama fotografia powinna zawierać maksimum informacji w
sferze wizualnej, a nie literackiej (podpis pod zdjęciem). Większość osób patrzących na kolorowe
zdjęcie poniżej, natychmiast kojarzy, że zostało wykonane w Chinach. W tym wypadku czerwony
dywan przekazuje informację o miejscu. Takiej informacji nie ma oczywiście w fotografii czarno-
białej - takie zdjęcie mogłoby być wykonane gdziekolwiek na świecie
5
18047363.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin