Poradnik Fachowca Rozdział 06.pdf

(338 KB) Pobierz
sb0601_P.fm
Książka układów połączeń elektrycznych Moeller 02/05
Wyłączniki silnikowe
Strona
Przegląd
6-2
PKZM01, PKZM0 i PKZM4
6-4
PKZM01, PKZM0 i PKZM4 –
łączniki pomocnicze
6-7
PKZM01, PKZM0 i PKZM4 –
wyzwalacze
6-9
PKZM01, PKZM0 i PKZM4 –
schematy połączeń
6-10
PKZ2 – przegląd
6-16
PKZ2 – napęd zdalny
6-18
PKZ2 – wyzwalacze
6-20
6
PKZ2 – łączniki pomocnicze,
wskaźnik wyzwolenia
6-21
PKZ2 – schematy połączeń
6-22
6-1
122351911.009.png 122351911.010.png
Książka układów połączeń elektrycznych Moeller 02/05
Wyłączniki silnikowe
Przegląd
Definicja
Wyłączniki silnikowe są łącznikami do łączenia,
ochrony i rozdzielania obwodów prądowych z
obciążeniem. Jednocześnie zabezpieczają one
silniki przed zniszczeniem w następstwie zabloko-
wanego rozruchu, przeciążenia, zwarcia i braku
jednej fazy w sieciach trójfazowych. Posiadają one
termiczny wyzwalacz do ochrony uzwojenia
silnika (zabezpieczenie przeciążeniowe) i
wyzwalacz elektromagnetyczny (zabezpieczenie
zwarciowe). Do wyłączników silnikowych można
dobudować akcesoria:
• cewki podnapięciowe (wyzwalacza zanikowy),
• cewki wybijakowe (wyzwalacza wzrostowy),
• styki pomocnicze,
• styki sygnalizujące wyzwolenie.
Wyłączniki silnikowe firmy Moeller
PKZM01
Wyłącznik silnikowy PKZM01 wprowadza na
powrót preferowane przez klientów uruchamianie
za pomocą przycisków do 16 A. Preferowany jest
PKZM01 montowany w obudowie. Dla takiego
układu można zastosować wiele elementów
osprzętu PKZM0.
Moduły główne:
• samoczynny wyłącznik silnikowy
• samoczynny wyłącznik transformatorowy
• moduł łączeniowy (dużej mocy)
6
Opis a strona 6-4
PKZ2
Zabezpieczenie silników i instalacji za pomocą
PKZ2
Moduł główny: samoczynny wyłącznik silnikowy.
PKZM4
Wyłącznik silnikowy PKZM4 jest modułowym i
wydajnym łącznikiem służącym do załączania i
zabezpieczania silników do 63 A. Wyłącznik
silnikowy PKZ2może być użyty z prawie
wszystkimi elementami osprzętu PKZM0.
PKZ2 jest modułowym systemem do zabezpiecza-
nia, łączenia, sygnalizacji i zdalnej obsługi
silników i instalacji w rozdzielnicach niskiego
napięcia do 40 A.
Moduły główne:
• samoczynny wyłącznik silnikowy
• wyłącznik zabezpieczenia instalacji
• moduł łączeniowy (dużej mocy)
Moduły główne: samoczynne wyłączniki silnikowe
PKZM0
Wyłącznik silnikowy PKZM0 jest modułowym i
wydajnym łącznikiem służącym do załączania i
zabezpieczania silników do 32 A i transforma-
torów do 25 A.
Opis a strona 6-16
6-2
122351911.011.png
Książka układów połączeń elektrycznych Moeller 02/05
Wyłączniki silnikowe
Przegląd
PKZM01
Wyłącznik samoczynny
PKZM0
Wyłącznik
samoczynny
PKZM4
Wyłącznik samoczynny
PKZ2
Wyłącznik samoczynny
PKZM0
Kompaktowy wyłącznik
silnikowy
PKZ2
Kompaktowy wyłącznik
silnikowy
6
MSC-D
Rozrusznik bezpośredni
MSC-R
Rozrusznik nawrotny
6-3
122351911.012.png 122351911.001.png 122351911.002.png 122351911.003.png 122351911.004.png 122351911.005.png 122351911.006.png
Książka układów połączeń elektrycznych Moeller 02/05
Wyłączniki silnikowe
PKZM01, PKZM0 i PKZM4
Samoczynne wyłączniki silnikowe PKZM01, PKZM0 i PKZM4
Samoczynne wyłączniki silnikowe PKZM01,
PKZM0 i PKZM4 z bimetalowymi wyzwalaczami
zwłocznymi zależnymi od prądu stanowią nieza-
wodne techniczne rozwiązanie zabezpieczenia
silników. Wyzwalacze są czułe na zanik fazy i
skompensowane temperaturowo. Prądy znamio-
nowe w PKZM0 do 32 A podzielone są na 15, w
PKZM01 na 12, a w PKZM4 do 63 A na 7
zakresów. Urządzenia (silniki) oraz przewody
doprowadzające są zabezpieczone przy pomocy
wyzwalaczy zwarciowych ustawionych na stałe 14
x/ u . Zapewniony jest również rozruch silników we
wszystkich rodzajach pracy. Czułe na zanik fazy
PKZM0 i PKZM4 nadają się do zabezpieczania
silników EEx. Dostępne jest świadectwo ATEX. W
celu zabezpieczenia silnika wyłączniki silnikowe
należy ustawić na prąd znamionowy silnika.
Poniższe wyposażenie uzupełnia samoczynne
wyłączniki silnikowe w rozmaitych funkcjach:
• cewka zanikowa U,
• cewka wybijakowa A,
• standardowe styki pomocnicze NHI,
• sygnalizator wyzwolenia AGM.
6
Kompaktowy rozrusznik
Składa się z wyłącznika silnikowego PKZM0 i
dobudowanego napędu łączeniowego
SE00-...-PKZ0, o takich samych konturach. Został
on opracowany do standardowych zastosowań
jak łączenie i zabezpieczanie pomp wody
chłodzącej itp. i odpowiada najnowszym normom
rozruszników silnikowych:
• IEC 947-4-1
• EN 60 947-4-1
• VDE 0660 Teil 102
zwarciu do 100 kA/400 V gwarantowana jest
ponowna zdolność łączenia.
Dla silników o mocach powyżej 4 kW/400 V jest
do dyspozycji wyłącznik kompaktowy PKZ2 (do
18,5 kW/400 V) albo kombinacja PKZM4 ze
stycznikami mocy DIL.
Podczas gdy wyłącznik silnikowy PKZM0
zapewnia zadania wyłączania, zabezpieczenia
zwarciowego i przeciążeniowego, to napęd
łączeniowy (stycznik) SE 00-...-PKZ0 ma za
zadanie robocze łączenie prądu silnika.
Kompaktowy rozrusznik przy 4 kW i 400 V
wytrzymuje prąd zwarcia 100 kA!
Podczas gdy kompaktowy rozrusznik przedstawia
sobą opłacalne rozwiązanie dla zadań standar-
dowych, to rozrusznik kompaktowy o dużej mocy
został opracowany specjalnie do łączenia i zabez-
pieczania silników w krytycznych procesach. Ma
się tu na myśli silniki, których wypadnięcie z pracy
miałoby poważne następstwa. Dla zapewnienia
wysokiej manewrowości, wyłącznik kompaktowy
składa się z wyłącznika silnikowego PKZM0 i
odpornego na "sklejenie" modułu łączeniowego
dużej mocy (stycznika) S00-...-PKZ0. Dla niego po
6-4
122351911.007.png
Książka układów połączeń elektrycznych Moeller 02/05
Wyłączniki silnikowe
PKZM01, PKZM0 i PKZM4
Rozruszniki silnikowe
Rozruszniki silnikowe MSC dostępne są w wersji
do 32 A. Rozruszniki silnikowe do 12 A składają
się z samoczynnego wyłącznika silnikowego
PKZM0 i stycznika DILM. Oba łączone są ze sobą
bez użycia narzędzi za pomocą wtykanego,
mechanicznego modułu łączeniowego.
Dodatkowo przez wtykany łącznik elektryczny
utworzone zostaje okablowanie prądu głównego.
Samoczynne wyłączniki silnikowe PKZM0 i stycz-
niki DILM do 12 A posiadają dla tego celu
odpowiednie złącza.
Rozruszniki silnikowe MSC od 16 A składają się z
samoczynnego wyłącznika silnikowego PKZM0 i
stycznika DILM. Oba zamontowane są na płytce
szyny i są połączone mechanicznie lub elektrycznie
za pomocą modułu łączeniowego.
MSC występują w wersji rozrusznika bezpośred-
niego MSC-D i nawrotnego MSC-R.
Wyłączniki silnikowe
PKM0
Jako aparat podstawowy w zakresie 0,16 A do 32
A, samoczynny wyłącznik silnikowy PKM0 jest
wyłącznikiem zabezpieczający przed zwarciem.
Aparat podstawowy jest wyposażony w
wyzwalacz zwarciowy, nie ma jednak wyzwalacza
przeciążeniowego. Ten wyłącznik znajduje
zastosowanie w zabezpieczaniu obciążenia
rezystancyjnego, w której nie należy spodziewać
się żadnych przeciążeń.
6
Poza tym wyłączniki te stosowane są w kombina-
cjach rozruszników silnikowych z i bez blokady
ponownego załączania, jeżeli użyty zostaje prze-
kaźnik przeciążeniowy albo element zabezpiecze-
nia termistorowego.
Samoczynny wyłącznik transformatorowy i ogranicznik prądu
PKZM0-T
Samoczynny wyłącznik transformatorowy jest
przeznaczony do ochrony uzwojenia pierwotnego
transformatora. Wyzwalacze zwarciowe typów od
0,16 A do 25 A są nastawione na 20 x Iu. Wartości
zadziałania wyzwalaczy zwarciowych są tutaj
wyższe niż w przypadku samoczynnych
wyłączników silnikowych w celu ograniczenia
jeszcze wyższych prądów załączeń pracujących
jałowo transformatorów. Wyzwalacz
przeciążeniowy PKZM0-T powinien być ustawiony
na prąd znamionowy pierwotnej strony transfor-
matora. Ogólne wyposażenie wyłącznika PKZM0 z
wyjątkiem modułu łączeniowego dużej mocy
S00-...-PKZ0 można dołączać do PKZM0-T.
PKZM0-...-C
PKZM0 dostępny jest też w wersji z zaciskami
sprężynowymi. Można przy tym wybrać spośród
dwóch wariantów: zaciski sprężynowe z obu stron
i wariantu mieszanego, w którym zaciski
sprężynowe zastosowano jedynie po stronie
odpływowej. Można też tutaj podłączać przewody
z odizolowaną końcówką.
CL-PKZ0
Moduł ogranicznika prądu CL-PKZ0 jest zabez-
pieczeniem zwarciowym opracowanym specjalnie
dla PKZM0 i PKZM4 bez określonych zakresów.
Moduł CL ma taki sam obrys i sposób podłączania,
jak PKZM0. Można instalować je na szynie
montażowej jeden obok drugiego i połączyć
razem przy pomocy mostków trójfazowych
B3...-PKZ0. Zdolność łączeniowa połączonych sze-
regowo PKZM0 lub PKZM4 + CL wynosi 100 kA
przy 400 V. W przypadku zwarcia otwierają się
systemy styków wyłączników silnikowych i CL.
Podczas, gdy ogranicznik prądu powraca do zam-
kniętego położenia spoczynkowego, samoczynny
wyłącznik silnikowy wyzwala poprzez wyzwalacz
szybki i utrzymuje rozłączoną linię.
6-5
122351911.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin