Stateczność Zadania.pdf

(1189 KB) Pobierz
48194189 UNPDF
Szczecin 2003.06.16
Egzamin pisemny z przedmiotu: „Budowa i stateczność statku"
l
dla Oficerów Pokładowych, poziom zarządzania
Czas pisania: 70 minut.
Zadanie l
Statek o wyporze D = 14000 T jest zacumowany prawą burtą przy nabrzeżu i wyładowuje
bomem ciężkim skrzynię o ciężarze m. = 30 T. Przed wyładunkiem statek nie miał przechyłu.
Skrzynia znajduje się na lewej burcie w odległości Yi=-6.0 m od PS i ma być złożona po
prawej burcie na nabrzeżu w odległości Y2= 16.0 m od PS. Określić maksymalny kąt
przechyłu, jaki powstanie podczas wyładunku. Przyjąć:
• rzędna środka masy skrzyni Zp = 12.0 m,
• wzniesienie nuku bomu, na którym skrzynia ma być podniesiona ZN = 26.0 m,
• początkowa wysokość metacentryczna GM = 0.4m,
• wzniesienie środka ciężkości statku KG = 6.5 m,
Zadanie 2
Ramiona stateczności kształtu odczytane z pantokaren podane są w poniższej tabeli. Wypór
statku wynosi D = 29296 T. Wzniesienie środka ciężkości nad PP wynosi KG = 7.20 m
(poprawione o wpływ swobodnych powierzchni cieczy). We wszystkich ładowniach statku
znajduje się ładunek ziarna o współczynniku sztauerskim u, = 1.17 m 3 /T. Sumaryczny,
obliczony dla wszystkich ładowni, objętościowy moment przechylający spowodowany
przesunięciem się ziarna wynosi VHM = 15530 m 4 . Należy sprawdzić, czy spełnione jest
kryterium dopuszczalnego kąta przechyłu spowodowanego przesypaniem się ziarna (wg
SOLAS!
cp [deg]
sin (<p)
LK [m.]
10
0.174
1.726
20
0.342
3.462
30
0.500 ]
4.927
40
0.643
6.221
50
0.766
7.272
60
0.866
7.914
70
0.940
8.206
Zadanie 3
Statek o wyporze D = 17500 T wszedł na mieliznę i jest podparty punktowo. Określić:
a) siłę nacisku statku na grunt;
b) współrzędne punktu podparcia.
Zanurzenie statku przed wejściem na mieliznę: T D =8.00m, TR=8.30m,
Zadanie 4
Opisać pojęcie tzw. wolnej burty.
TmL-T,np= 8.15 m. Odczytane zanurzenie na mieliźnie: TDm = 7.70m, TRn,= 8.16m,
TmL= 7.70 m, T,np = 8.16 m. Ciężar właściwy wody zaburtowej y = 1.025 T/m 3 . Dane statku:
B = 20.0 m, GM=1.80 m. Dane hydrostatyczne: Xs= 68.30 m, Mj= 20000 Tm/m,
TPC = 24.0 T/cm.
48194189.071.png 48194189.082.png 48194189.093.png 48194189.104.png 48194189.001.png 48194189.012.png 48194189.023.png 48194189.024.png 48194189.025.png 48194189.026.png 48194189.027.png 48194189.028.png 48194189.029.png 48194189.030.png 48194189.031.png 48194189.032.png 48194189.033.png 48194189.034.png 48194189.035.png 48194189.036.png 48194189.037.png 48194189.038.png 48194189.039.png 48194189.040.png 48194189.041.png 48194189.042.png 48194189.043.png 48194189.044.png 48194189.045.png 48194189.046.png 48194189.047.png 48194189.048.png 48194189.049.png 48194189.050.png 48194189.051.png 48194189.052.png 48194189.053.png 48194189.054.png
.
przy Urzędzie Morskim
•w Szczecinie
70-2-07 Susom. pi. Batorego A
Zadanie egzaminacyjne budowy i stateczności statku
Zestaw I
Zadanie 1) Statek m/s Huta Zgoda przewozi ziarno luzem o współczynniku sztauerskim
SF'=44,5 cbf7tm. Ładownie 1,2,4 i 5 są całkowicie zapełnione a ładownia 3 częściowo.
Należ}-- określić kryteria stateczności przewidziane dla takiego statku (MG, kąt przechyłu oraz
pole powierzchni między krzywymi). Dane jak w tabeli (brakujące uzupełnić) oraz na
załączonym wykresie:
Lp.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
Nazwa
Statek pusty
Ładunek w ład 1,2,4.5
Ładunek w ład. 3
Paliwo ciężkie
Paliwo dieslowe
Woda słodka
Resztki bal. + różne
Masa [t]
4300,0
11902,0
1350,0
210,0
90,0
68,0
80,0
Zg [ml
7,31
6,94
Mz [tm]
VHM[m 4 l
1.08
1,25
9,80
5,20
....
KM= 8,35 m; poprawka od swobodnych powierzchni cieczy AGM = 0,10 m.
uszkodzeniem IB = 70 000 m 4 ; uszkodzony przedział: 1=24 m; b= 9 m; współrzędna Yc=4,5
m; //=0,85.
Zadanie 3) Obliczyć zanurzenie średnie średnich statku (7^. ). Dane: zanurzenie z burty
lewej: TU = 6,82 m; Ts= 7,23 m; T r = 7,68 m. Zanurzenie z burty prawej: T d = 6,80 m;
"f* TCQ = 7,1 i m; T r = 7,62 m. Długość statku Lpp = 152 m; odległość znaków zanurzenia na
dziobie od PD ALd= 1,8 m; a na rufie od PR ALr=6,5 m.
i
Zadanie 4) Ramie stateczności dynamicznej przedstawia tabela. Wyporność statku />=22501,
dynamiczny moment wychylający Mw-2943 kN-m, amplituda kołysań #? a =10 0 . Określić kąt
dynamicznego przechyłu wywołany tym momentem.
<p— ,.
l d Im]
10°
0,018
20°
0,078
30°
0,189
40°
!
50°
0,346
i
0,519
Zadanie 2) Obliczyć poprzeczny moment bezwładności powierzchni wodnicy statku
f uszkodzonego. Dane: pole wodnicy F w o = 2500 m"; moment bezwładności przed
48194189.055.png 48194189.056.png 48194189.057.png 48194189.058.png 48194189.059.png 48194189.060.png 48194189.061.png 48194189.062.png 48194189.063.png 48194189.064.png 48194189.065.png 48194189.066.png 48194189.067.png 48194189.068.png 48194189.069.png 48194189.070.png 48194189.072.png 48194189.073.png 48194189.074.png 48194189.075.png 48194189.076.png 48194189.077.png 48194189.078.png 48194189.079.png 48194189.080.png 48194189.081.png 48194189.083.png 48194189.084.png 48194189.085.png 48194189.086.png 48194189.087.png 48194189.088.png 48194189.089.png 48194189.090.png 48194189.091.png 48194189.092.png 48194189.094.png 48194189.095.png 48194189.096.png 48194189.097.png 48194189.098.png 48194189.099.png
Szczecin 2000.03.13
EGZAMIN PISEMNY ZE STATECZNOŚCI STATKU
na stopień Starszego Oficera Pokładowego
ZESTAW 2
Zadanie 1
Ramiona stateczności kształtu, odczytane z pantokaren, znajdują się w
załączonej tabeli. Wzniesienie środka ciężkości statku nad płaszczyzną podstawową
wynosi ZG = 8.40 [m]. Wypór statku wynosi D = 15000 [t]. Moment przechylający
spowodowany naporem wiatru MH = 29430 [kNm].
Należy sprawdzić, czy spełnione są następujące kryteria stateczności:
a) zakres dodatnich wartości krzywej ramion prostujących nie mniejszy niż 60 stopni,
b) pole powierzchni pod krzywą ramion prostujących do kąta przechyłu 30 stopni nie
mniejsze niż 0.055 [m rad],
c) kąt przechyłu statycznego pod wpływem naporu wiatru nie większy niż 16 stopni.
<(> 10 20 30 40 50 60 70 80
Lk 1,42 3,16 4,85 6,30 7,40 8,08 8,40 8,37
Zadanie 2
Obliczyć o ile zmieni się kąt przechyłu statku po załadowaniu na pokład partii
kontenerów o ciężarze 150[T] w odległości yp=7.0 [m] od płaszczyzny symetrii i na
wysokości zp=14.5 [m] nad płaszczyzną podstawową. Wypór i współrzędna środka
ciężkości statku przed załadowaniem: 0=17800 [T], KG=8.14 [m]. Wzniesienie
punktu metacentrycznego po załadowaniu kontenerów: KM'=9.88 [m].
Zadanie 3
Opisać zastosowanie Arkusza Firsowa.
48194189.100.png 48194189.101.png 48194189.102.png 48194189.103.png 48194189.105.png 48194189.106.png 48194189.107.png 48194189.108.png 48194189.109.png 48194189.110.png 48194189.111.png 48194189.112.png 48194189.113.png 48194189.114.png
Szczecin 2000.06.13
Egzamin pisemny ze stateczności
na stopień Starszego Oficera Pokładowego
ZESTAW 1
Zadanie 1
T
spełnione będą kryteria stateczności po wypróżnieniu zbiornika balastowego; który
był całkowicie zapełniony. Masa wody w zbiorniku p=505.4 [t], wzniesienie środka
masy zp=0.78 [m]. Należy wykorzystać załączony wykres dopuszczalnych wzniesień
środka ciężkości.
Zadanie 2
Na podstawie tabeli wykreślić krzywą ramion prostujących
pod krzywą do kąta <j>=35 stopni.
obliczyć powierzchnię
Zadanie 3
Wymienić elementy dokumentacji statecznościowej w układzie:
nazwa dokumentu - zawartość - wykorzystanie
Zadanie 4
Podać definicję i sposób obliczania początkowej wysokości metacentrycznej.
Wypór statku wynosi .17824.7 [t], poprawione wzniesienie środka masy KG=8.81 [m],
poprawka na swobodne powierzchnie cieczy AGM=0.05 [m]. Należy sprawdzić, czy
48194189.002.png 48194189.003.png 48194189.004.png 48194189.005.png 48194189.006.png 48194189.007.png 48194189.008.png 48194189.009.png 48194189.010.png
Szczecin 2000.06.13
Egzamin pisemny ze stateczności
na stopień Starszego Oficera Pokładowego
ZESTAW 2
Zadanie 1
Wypór statku wynosi 17824.7 [t], poprawione wzniesienie środka masy KG=8.81 [m],
poprawka na swobodne powierzchnie cieczy AGM=0.05 [m]. Należy sprawdzić, czy
spełnione będą kryteria stateczności po wypróżnieniu zbiornika balastowego, który
był całkowicie zapełniony. Masa wody w zbiorniku p=505.4 [t], wzniesienie środka
masy zp=0.78 [m]. Należy wykorzystać załączony wykres dopuszczalnych wzniesień
środka masy.
Zadanie 2
i Ramiona stateczności kształtu Lx odczytane z pantokaren znajdują się w załączonej
i tabeli. Wzniesienie środka ciężkości nad płaszczyzną podstawową wynosi 8.10 [m].
Należy określić statyczny kat przechyłu spowodowany ramieniem przechylającym o
wartości 0.25[mj.
cp 10 20 30 40 50 60 70 80
Lk 1 72 3 46 515 6 6Q 7 70 8 38 8,70 8 67
Zadanie 3
Wyjaśnić pojecie poprawki na swobodne powierzchnie cieczy i podać sposób
obliczania.
-|- Zadanie 4
Opisać wykorzystanie Arkusza krzywych hydrostatycznych.
48194189.011.png 48194189.013.png 48194189.014.png 48194189.015.png 48194189.016.png 48194189.017.png 48194189.018.png 48194189.019.png 48194189.020.png 48194189.021.png 48194189.022.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin